Klopt, niet doorpuffen zoals vroeger door weer en wind. Gewoon spatje zuiver houden technisch/optischBen C50 schreef: ↑20 nov 2020 12:47 Mijn ervaring met dagelijks gebruik van goedkope 70 cil met 70 kop is prima, met onderhoud blijft dit lang en mooi lopen. Wel vind ik altijd dat cilinders zo snel gaan roesten. Maar ik reed bij elk weertype dagelijks. Weet niet of ori langer zwart blijft. En alu kan ook lelijk worden, vooral bij strooizout, maar dat was je plan niet, toch?
Mijn C50 ot... en het vervolg
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! 
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Komtttie:KiP schreef: ↑20 nov 2020 12:57is de gelagerde kop wel voor 6v drijfstang, en heb je een link van het kopje?Gooische Honda schreef: ↑20 nov 2020 10:20 Thanks,
Kenteken plaatje laten maken vandaag. En dan... gaattie weer een kuurtje krijgen. Wil 2 zaken uitvoeren:
1 nieuwe spaken monteren voor en achter. En de remtrommels laten waterstralen, naven polijsten.
2 70 cc cilinder en kopje monteren. Geen race aspiraties. Gewoon max 70 km/h en met tegenwind geen terugval.
Mbt puntje 2 paar vraagjes/gedachten.
Waarom wil ik kop en cil. 70cc. Omdat een 70cc kop grotere kleppen heeft. De boel is dan in mijn beleving beter af te stellen dan een 70cc cil. en een 49cc kop. configuratie. En... ik vind het leuk dat die kop gelagerd is)
Heb dure Kitaco en Takegawa setjes gezien van 600+. Ik denk dat dit een overkill is. Ben een rustige rijder dus zal beslist de boel niet overbelasten. En voor die 1000 km. per jaar... neig dus naar een goedkoop setje met een gelagerde kop 70cc. van een voor mij onbekend merk. (Gaat tegen al mijn principes in, maar soms moet je open staan voor andere inzichten
)
Zo'n 70cc setje ga ik niet op het huidige blokje monteren, dat zou zonde zijn. Wil een ander blokje aanschaffen, opentrekken en daar waar nodig vervangen wat moet. 70cc setje erop en afstellen maar. Eenmaal lekker smooth lopend het onder de C50 monteren en bij de eerste zonnestralen... genieten.
Maar wat voor keuze ik moet maken voor een aluminium cilinder t.o.v. een stalen... geen idee. Het wordt beide aangeboden hier in NL maar... in het buitenland ook, stukken goedkoper zelfs.
Ik hoor van iemand die vroeger prima jaren gereden heeft met een merkloos 70cc cilinder op een org. 49cc Honda kopje. Liep 70, stabiel en ging niet kapot. Stationair altijd wat minder mooi lopend... daarom wil ik er o.a. een 70cc. kopje op.
Zijn hier ervaringsdeskundigen... m.b.t. bovenstaand epistel? Tips/tricks? Ze zijn welkom!
https://webshop.lucdebondt.be/product/c ... -72cc-12v/
Ik weet niet echt of dat mag zo op het forum maar anders verwijder ik deze link wel weer.
Tsja enthousiasme... ik zie net 12V...... uilskuiken!! Dom dom dom, maar er is genoeg. Ook ongelagerd wat wel weer samengaat.
Aah ik zie net dat als je de link kopieert er wel '12V.' bij staat. Staat niet bij de specs. Domper....
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Nieuwe ot 70 kopjes ga je niet zien voor die prijzen.
(en dat is inderdaad een 12v topend.)
(en dat is inderdaad een 12v topend.)
maar ik zou lekker 70cc met 50 kop pakken rijd echt wel primaGooische Honda schreef: ↑20 nov 2020 13:20Komtttie:KiP schreef: ↑20 nov 2020 12:57is de gelagerde kop wel voor 6v drijfstang, en heb je een link van het kopje?Gooische Honda schreef: ↑20 nov 2020 10:20 Thanks,
Kenteken plaatje laten maken vandaag. En dan... gaattie weer een kuurtje krijgen. Wil 2 zaken uitvoeren:
1 nieuwe spaken monteren voor en achter. En de remtrommels laten waterstralen, naven polijsten.
2 70 cc cilinder en kopje monteren. Geen race aspiraties. Gewoon max 70 km/h en met tegenwind geen terugval.
Mbt puntje 2 paar vraagjes/gedachten.
Waarom wil ik kop en cil. 70cc. Omdat een 70cc kop grotere kleppen heeft. De boel is dan in mijn beleving beter af te stellen dan een 70cc cil. en een 49cc kop. configuratie. En... ik vind het leuk dat die kop gelagerd is)
Heb dure Kitaco en Takegawa setjes gezien van 600+. Ik denk dat dit een overkill is. Ben een rustige rijder dus zal beslist de boel niet overbelasten. En voor die 1000 km. per jaar... neig dus naar een goedkoop setje met een gelagerde kop 70cc. van een voor mij onbekend merk. (Gaat tegen al mijn principes in, maar soms moet je open staan voor andere inzichten
)
Zo'n 70cc setje ga ik niet op het huidige blokje monteren, dat zou zonde zijn. Wil een ander blokje aanschaffen, opentrekken en daar waar nodig vervangen wat moet. 70cc setje erop en afstellen maar. Eenmaal lekker smooth lopend het onder de C50 monteren en bij de eerste zonnestralen... genieten.
Maar wat voor keuze ik moet maken voor een aluminium cilinder t.o.v. een stalen... geen idee. Het wordt beide aangeboden hier in NL maar... in het buitenland ook, stukken goedkoper zelfs.
Ik hoor van iemand die vroeger prima jaren gereden heeft met een merkloos 70cc cilinder op een org. 49cc Honda kopje. Liep 70, stabiel en ging niet kapot. Stationair altijd wat minder mooi lopend... daarom wil ik er o.a. een 70cc. kopje op.
Zijn hier ervaringsdeskundigen... m.b.t. bovenstaand epistel? Tips/tricks? Ze zijn welkom!
https://webshop.lucdebondt.be/product/c ... -72cc-12v/
Ik weet niet echt of dat mag zo op het forum maar anders verwijder ik deze link wel weer.
Tsja enthousiasme... ik zie net 12V...... uilskuiken!! Dom dom dom, maar er is genoeg. Ook ongelagerd wat wel weer samengaat.
Aah ik zie net dat als je de link kopieert er wel '12V.' bij staat. Staat niet bij de specs. Domper....![]()
-
daxdaan
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: cb 125j 1976
c90 1978 streetcub
c 50 ot 1974
cb 750 1980 (verkocht)
cb 750 1992 - Locatie: hilversum
rij ik ook mee... 70cc met 50 kop OT en is wat mij betreft idd het beste compromis tussen wat meer vermogen om mee te komen met t verkeer
en wel t gevoel hebben dat je nog op een bromfiets rijdt.
aanrader!
en wel t gevoel hebben dat je nog op een bromfiets rijdt.
aanrader!
if nothing goes right, go left...
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
Allen bedankt. Org. onderbouw, 70cc cilinder en org. kopje. Is dat voldoende voor max. 70 km/h? En enigzins tegenwind bestendig? Is er wat meer bekend m.b.t. tandwiel verhouding en wat voor diameter carburateur wordt er gebruikt?
Gisterenavond me verdiept in de kitjes van low budget tot dure Takegawa en alles wat er tussen zit... ot nt 12V 6v en allerlei andere termen/maatvoeringen en daardoor zeer waarschijnlijk beperkingen. Met 12V meer mogelijkheden echter wil ik mijn C niet ombouwen naar 12V
Maar... is het mogelijk om een 12V blokje om te bouwen naar 6V d.m.v. simpelweg de ontstekingsplaat om te zetten? Of komen er allemaal andere zaken de hoek omkijken? Zomaar een gedachte waar ongetwijfeld een onderbouwd bezwaar voor is. Ben gewoon benieuwd naar de on-/mogelijkheden.
Bovenstaand is gewoon interesse.
Als slechts een 70cc cilinder volstaat op een org kopje... dan heeft dat voor mij, voor nu, de voorkeur.
Gisterenavond me verdiept in de kitjes van low budget tot dure Takegawa en alles wat er tussen zit... ot nt 12V 6v en allerlei andere termen/maatvoeringen en daardoor zeer waarschijnlijk beperkingen. Met 12V meer mogelijkheden echter wil ik mijn C niet ombouwen naar 12V
Maar... is het mogelijk om een 12V blokje om te bouwen naar 6V d.m.v. simpelweg de ontstekingsplaat om te zetten? Of komen er allemaal andere zaken de hoek omkijken? Zomaar een gedachte waar ongetwijfeld een onderbouwd bezwaar voor is. Ben gewoon benieuwd naar de on-/mogelijkheden.
Bovenstaand is gewoon interesse.
Als slechts een 70cc cilinder volstaat op een org kopje... dan heeft dat voor mij, voor nu, de voorkeur.
- stoterstangen90
- Vierkantofiel
- Bezit: Morris Ital
Je zou de drijfstang van een 12v kruk (let op ook weer verschillende soorten) in een 6v kruk kunnen (laten) persen.

- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
Aah... dat bied misschien perspectief. Misschien te kort door de bocht maar kan/mag je dan stellen:stoterstangen90 schreef: ↑22 nov 2020 09:18 Je zou de drijfstang van een 12v kruk (let op ook weer verschillende soorten) in een 6v kruk kunnen (laten) persen.
6V korte slag
12V lange slag
D.m.v. de juiste drijfstang monteren kan je dus een 12V blokje onder een 6V C50 hangen. Uiteraard de CDI demonteren en er een 6V systeem in monteren...
Ik heb hier een org. Honda 12Volt cdi blokje (volgens kenners 90cc kop/cil.) staan. Staat 'C70..' op onderblok. Zou dan een basis kunnen vormen;
1 Juiste drijfstang monteren
2 6V grondplaat en aanverwante parts monteren
3 70cc cilinder erop
4 Huidige kop gebruiken
Zou een 'giller' zijn als dit mogelijk is. Heb nog niet gekeken naar de ophanging v.h. frame btw.
past plug and play onder het frame, maar je 6v vliegwielkapje past ook niet mooi op het carter. Maar als je alleen wat harder wilt, 70cc hooguit een valstroom van een c70.
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Ik weet niet wat precies de bedoeling of het probleem is, ik zie dat er een 6V ontsteking op een 12V blokje moet, maar een 6V kruktap en een 12V kruktap verschillen nogal. Even een ontsteking overzetten is een slecht plan. Wat is de inlaat van de ori C50 kop en welke carb moet erop?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- nielspbr
- Mr Kockengen
De simpelste optie van een merk is een kitaco 75cc light kit, 6v https://www.motorkit.com/nl/van-50cc-to ... 6v-ot.html
Heeft blijkbaar zelfs een stoute opdruk op de cylinder.
edit: sorry, zo te zien niet op voorraad. (wel voorraad bij webike, maar dat duurt 2 weken)
edit: sorry, zo te zien niet op voorraad. (wel voorraad bij webike, maar dat duurt 2 weken)
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
nielspbr schreef: ↑22 nov 2020 17:56 De simpelste optie van een merk is een kitaco 75cc light kit, 6v https://www.motorkit.com/nl/van-50cc-to ... 6v-ot.html
NIX schreef: ↑22 nov 2020 17:34 Ik weet niet wat precies de bedoeling of het probleem is, ik zie dat er een 6V ontsteking op een 12V blokje moet, maar een 6V kruktap en een 12V kruktap verschillen nogal. Even een ontsteking overzetten is een slecht plan. Wat is de inlaat van de ori C50 kop en welke carb moet erop?
Wat ik wil is een oerdegelijk blok, 70 km/h max. Lekker koppel en vooral betrouwbaar.
Het huidige 49cc blokje eronderuit halen. Loopt fantastisch en ik vind het zonde om hieraan te freubelen.
Ik laat het compleet incl. de carb. Timmer een mooi kistje en zet het geheel op de warme zolder, uiteraard goed geconserveerd.
Heb een 12V cdi blok 90cc liggen (toeval). Dit wil ik openschroeven, controleren en opfluffen waar nodig zodat de techniek deugt.
Wil de C50 niet ombouwen naar 12V met alle voordelen die daarbij horen. Het blijft bij dit mooie exemplaar 6Volt.
Zal dus, indien mogelijk de krukas/drijfstang en de ontsteking aan moeten passen/veranderen/uitvogelen welk type over te zetten is... ben technisch en qua sleutelen moet dat wel goed komen. Echter is het voor mij lastig (geen breedschalige Honda parts ervaring) wat voor technische delen over zijn te zetten zodat het plan past. Kan wel tal van delen aanschaffen... maaruh da's niet bevorderlijk voor het hobby-budget. Als blijkt dit plan niet gaat lukken dan helaas... ga ik een donor 49cc C50 blokje opzoeken. en dat opfluffen. Het is dat ik zo'n org. Honda 90cc blokje heb vandaar.
Ik zal binnenkort ff foto's v.h. blokje plaatsen met wat meer info m.b.t. blokje. Mogelijk stopt het verhaal door onmogelijkheden dan. Niet erg.. dan andere opties. Wil daarbij ook zeggen dat het hobby is hé, wat uitdaging erbij en lekker bezig zijn.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
Dit kan toch zo op je originele blokje.
https://4taktwinkel.nl/Cilinderset-met- ... aal-Japans
Gr. Wim.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- nielspbr
- Mr Kockengen
Hmm, puntenblok maken van een 12v cdi 90...
Het enige wat ik zo snel kan bedenken is een jincheng 90 krukas (dx90 en volgens mij was er ook een 90cc jc monkey blokje).
Het enige wat ik zo snel kan bedenken is een jincheng 90 krukas (dx90 en volgens mij was er ook een 90cc jc monkey blokje).
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
Klopt Wim, had deze zeker al gezien. Echter dan moet ik gaan schroeven aan m'n 49cc torretje wat ik eigenlijk lekker wil houden zoals het is.wim V8 schreef: ↑22 nov 2020 22:08 Dit kan toch zo op je originele blokje.
Gr. Wim.
Als mijn plan moeilijk/niet uitvoerbaar is dan wordt het mogelijk wel deze optie.
Thanks, alle kruimeltjes zijn welkom. Ik zal simpelweg een lijstje maken t.z.t. m.b.t. de mogelijke onderdelen/kosten in tegenstelling met de onzekerheden. Als het kantelpunt te fors is laat ik het plan varen. Maar voorlopig wil ik de (on-) mogelijkheden ff uitvogelen.