honda XE50 wil niet op toeren komen.
Re: honda XE50 wil niet op toeren komen.
De veertjes voor een vervroegende ontsteking zijn dunner, die uit de foto zijn voor een verlatende. Ook al staat het erbij.
Dikkere veertjes zorgen dat het vervroegings effect later inzet.
Dikkere veertjes zorgen dat het vervroegings effect later inzet.
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Wat is er mis met die je nu hebt? Je kunt de arm waar ze aanzitten licht naar buiten buigen voor meer spanning in de veren. Hoeft je vliegwiel niet eens voor van de kruk.
grote klappen, snel thuis
-
joeps50
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: honda ps50 sport
honda xe50

Dit zijn de veertjes die er in zitten, geen idee of het vervroegende of vertragende zijn, kun jij dat zo zien?
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
Ah heel goed, je hebt nu wel een poelietrekker.
Is vervroegend dit vliewiel.
Je kan bij de meeste brommers van 4tschuur er wel van uit gaan dat deze helemaal origineel zijn en vaak
na wat tlc gewoon starten en rijden.
De veertjes zijn waarschijnlijk gewoon goed hoor.
Misschien even net aan strak zetten door zeer voorzichtig buigen van de armpjes. Niet de veertjes meer gaan spannen.
Ontvet de puntjes, schuur ze zeer licht op met fijn schuurpapier, 400 ofzo, en ontvet nogmaals.
Dan de nok waar de puntjes overheen lopen, poets de nok flink glad met chroompolisch,
hij moet blinken als chroom en mooi glad voelen. Na stilstand kan dit best ruw zijn vandaar.
Het fiber nokje aan je punten dat de nok volgt slijt anders snel en gaan je
punten na enkele dagen al een tiende minder open. Doe na het poetsen van de nok een minescuul beetje puntenvet aan de nok.
Controleer ook de gangbaarheid van de nok om zijn as zodat hij soepeljes kan vervroegen zonder gehakkel.
Stel je punten op de juiste opening. (download een werkplaatsboek, is het eerste dat je doet) en controleer daarna
met een stroboscoop en accu of hij op "F" vonkt en of hij goed vervroegd.
Verder lees ik, je had geen luchtfilter. En hebt al een nieuwe gemonteerd. Dit is wel allemaal als origineel en perfect aangesloten?
Dus ook geen open luchtfilter.
Je nieuwe carb kan er wel af. Probeer de originele goed te krijgen, reinig deze zeer goed en verzeker je zelf dat elk kanaaltje
open is en dus ook doorgeprikt met een adertje van een kabel. Controleer je vlotterhoogte, gegevens in je werkplaatsboek
en stel luchtschroef en stationair zoals het hoort.
Tank schoon? Oude benzine er uit? Kraantje loopt goed door, eventueel een papier benzinefilter tussen de slang, de sproeier
blijft verstoppen terwijl je denkt die heb ik al schoongemaakt.
Gr. Wim.
Is vervroegend dit vliewiel.
Je kan bij de meeste brommers van 4tschuur er wel van uit gaan dat deze helemaal origineel zijn en vaak
na wat tlc gewoon starten en rijden.
De veertjes zijn waarschijnlijk gewoon goed hoor.
Misschien even net aan strak zetten door zeer voorzichtig buigen van de armpjes. Niet de veertjes meer gaan spannen.
Ontvet de puntjes, schuur ze zeer licht op met fijn schuurpapier, 400 ofzo, en ontvet nogmaals.
Dan de nok waar de puntjes overheen lopen, poets de nok flink glad met chroompolisch,
hij moet blinken als chroom en mooi glad voelen. Na stilstand kan dit best ruw zijn vandaar.
Het fiber nokje aan je punten dat de nok volgt slijt anders snel en gaan je
punten na enkele dagen al een tiende minder open. Doe na het poetsen van de nok een minescuul beetje puntenvet aan de nok.
Controleer ook de gangbaarheid van de nok om zijn as zodat hij soepeljes kan vervroegen zonder gehakkel.
Stel je punten op de juiste opening. (download een werkplaatsboek, is het eerste dat je doet) en controleer daarna
met een stroboscoop en accu of hij op "F" vonkt en of hij goed vervroegd.
Verder lees ik, je had geen luchtfilter. En hebt al een nieuwe gemonteerd. Dit is wel allemaal als origineel en perfect aangesloten?
Dus ook geen open luchtfilter.
Je nieuwe carb kan er wel af. Probeer de originele goed te krijgen, reinig deze zeer goed en verzeker je zelf dat elk kanaaltje
open is en dus ook doorgeprikt met een adertje van een kabel. Controleer je vlotterhoogte, gegevens in je werkplaatsboek
Tank schoon? Oude benzine er uit? Kraantje loopt goed door, eventueel een papier benzinefilter tussen de slang, de sproeier
blijft verstoppen terwijl je denkt die heb ik al schoongemaakt.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
joeps50
honda xe50
Oké bedankt Wim! Dus de armpjes verbuigen tot de veertjes net op spanning staan.
De rest zal ik ook eens doorlopen
De rest zal ik ook eens doorlopen
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Voordat je aan een condensator gaat braden:
Vonken de pounten?
Loopt de brommer beter als het licght uit staat?
Jouw brommer heeft moeite met op toeren komen. Dat kan teveel voorontsteking (te weinig veerspanning in het vliegwiel) zijn, maar ook te arm mengsel. Check vlotterniveau, benzinekraan, stationairsproeier, hoofdsproeier, gaatjes sproeierbuis, kanalen carbhuis. Gaten moet je doorprikken met een uitgerafelde gaskabel.
Vonken de pounten?
Loopt de brommer beter als het licght uit staat?
Jouw brommer heeft moeite met op toeren komen. Dat kan teveel voorontsteking (te weinig veerspanning in het vliegwiel) zijn, maar ook te arm mengsel. Check vlotterniveau, benzinekraan, stationairsproeier, hoofdsproeier, gaatjes sproeierbuis, kanalen carbhuis. Gaten moet je doorprikken met een uitgerafelde gaskabel.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
joeps50
honda xe50

De veertjes zijn 21 en 21,5mm lijkt mij dat die net zijn opgerekt. Een van de armpjes is net niet meer recht. Het lijkt me iig dat die recht moet zijn.
Armpjes hoeven niet recht te zijn, als er maar genoeg spanning op de veertjes staat.
- iclaudius
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Mezelf
Met een stroboscoop kan je exact zien wat je contactpunten-tijdstip doen! onmisbaar gereedschap. Voor perfecte afstelling! Niet onbelangrijk.
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
Precies, gewoon weer terugzetten met voorspanning op de veertjes, dan met de lamp kijken wanneer het vervroegd. Als te laat zet je ze iets slapper door de armpjes in situ iets te verbuigen, als te vroeg buig je ze iets naar buiten. Kun je gewoon doen met het vliegwiel gemonteerd.
-
joeps50
honda xe50
Vliegwiel heb ik inmiddels weer terug gezet om te testen of daar het probleem lag. hij lijkt wel net wat verder in toeren te willen komen, maar we zijn er nog niet. Als je gas geeft klinkt het wel of de ontsteking niet goed staat afgesteld. is er een manier om een filmpje op het forum te zetten? Dan kunnen jullie kijken of je het er mee eens bent:)
Ik heb het handboek uitgeprint (CB50 en xl50 versie, iemand een idee of er een XE50 versie ergens te vinden is?) en ga even goed uitzoeken hoe ik de ontsteking goed kan afstellen. is het aan te raden om statische en dynamisch te doen? en dat moet dan natuurlijk voor dat de vervroeging zn werk gaat doen. als ik het goed begrijp moet je met stationair precies op F zitten en met hoge touren tussen de 2 streepjes in die er voor staan. in het handboek staat 3250 rpm voor general types en 7350 rpm voor be de en aus types (om dat deze begrensd zijn)
voor de XE50 de general type aanhouden denk ik? Hij is iig onbegrensd, want ging al richting de 70 met testrit. (toen hij het nog top deed
)
Dan vroeg ik mij af bij de carb afstelingen staat 1-1/2 turn voor de lucht schroef. moet ik hier 1 turn als 360 graden of 180 graden zien?
en nog een vraag die ik niet niet in het handboek kan terug vinden: kan de krukaskeerring van de buitenzijden worden verwijderd? dat kon ik niet zien zonder de onstekingsgrondplaat te verwijderden. als ik het hier zo bekijk zou het moeten het kunnen: https://www.cmsnl.com/honda-xl50-austri ... 200149000/https://www.cmsnl.com/honda-xl50-austri ... 200149000/
Ik heb het handboek uitgeprint (CB50 en xl50 versie, iemand een idee of er een XE50 versie ergens te vinden is?) en ga even goed uitzoeken hoe ik de ontsteking goed kan afstellen. is het aan te raden om statische en dynamisch te doen? en dat moet dan natuurlijk voor dat de vervroeging zn werk gaat doen. als ik het goed begrijp moet je met stationair precies op F zitten en met hoge touren tussen de 2 streepjes in die er voor staan. in het handboek staat 3250 rpm voor general types en 7350 rpm voor be de en aus types (om dat deze begrensd zijn)
voor de XE50 de general type aanhouden denk ik? Hij is iig onbegrensd, want ging al richting de 70 met testrit. (toen hij het nog top deed
Dan vroeg ik mij af bij de carb afstelingen staat 1-1/2 turn voor de lucht schroef. moet ik hier 1 turn als 360 graden of 180 graden zien?
en nog een vraag die ik niet niet in het handboek kan terug vinden: kan de krukaskeerring van de buitenzijden worden verwijderd? dat kon ik niet zien zonder de onstekingsgrondplaat te verwijderden. als ik het hier zo bekijk zou het moeten het kunnen: https://www.cmsnl.com/honda-xl50-austri ... 200149000/https://www.cmsnl.com/honda-xl50-austri ... 200149000/
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
Keerring kan er uit als je de onsteking er af haalt. De 7k verstelling is voor de verlatende versie niet de vervroegende. Een turn is 360° idd.
-
joeps50
honda xe50
Ik heb een strobo binnen en nieuwe keerring binnen hopelijk licht het probleem daar.
Iemand vast een tip hoe ik de keerring er uit krijg zonder het alu te beschadigen?
Iemand vast een tip hoe ik de keerring er uit krijg zonder het alu te beschadigen?
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
Met een haakje prik je langs de as door de zachte binnenring naar binnen, dan de haak draaien dat ie achter de harde buitenring zit en dan trekken.
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
Er zijn speciale tools voor maar dit is ook zo gemaakt