Warmloper SS50 (10x inmiddels)

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec

Re: Warmloper SS50 (10x inmiddels)

Bericht door Dennoz »

Dit blok is op wat tandwielen en een primaire as na dit blok niet meer . :mrgreen:
Hop hop gas dr op
SS50-Maarten
4T-MSB regular
Bezit: SS50 1977 rood bromfiets
SS50 1974 goudkleurig motorfiets

Bericht door SS50-Maarten »

Dennoz schreef: 04 sep 2024 19:11 Dit blok is op wat tandwielen en een primaire as na dit blok niet meer . :mrgreen:
Dat klopt.

Wat achter het koppelingsdeksel zit is nog wel hetzelfde.
Laatst gewijzigd door SS50-Maarten op 04 sep 2024 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Heppie met kleppie! :D
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

de slijtsporen zitten vooral aan de carburateur kant, dus ze zijn veroorzaakt tijdens de arbeidsslag, en niet zoals ik dacht door het 'afremmen-op-de-motor' vanwege een vastloper, waarbij je eerder slijtage aan de uitlaatkant mag verwachten. misschien dan toch teveel voorontsteking? te hoge compressie? vaag hoor.
de slijtsporen zitten iig niet rondom, dus de zuiger zelf heeft nooit klem gezeten. dus puur de veren.

die ene zuiger heeft idd een klepafdruk, maar niet ernstig, zal hooguit een tikkend geluid hebben gegeven, waarna het waarschijnlijk snel verholpen werd, het ziet er niet vers uit iig.
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

lil schreef: 04 sep 2024 19:46 die ene zuiger heeft idd een klepafdruk, maar niet ernstig, zal hooguit een tikkend geluid hebben gegeven, waarna het waarschijnlijk snel verholpen werd, het ziet er niet vers uit iig.
Dat zal idd niet blijvend tikken geweest zijn. Anders zou dat op de andere piston ook moeten zijn.
butt head schreef: 04 sep 2024 19:10 Een 300% oliepomp is wel erg overkill voor een 50cc

Zou max een 180% pomp gebruiken op 50cc
Klopt. Of echt maxmax 220 van de C90
wim V8 schreef: 04 sep 2024 10:16 Zie ik op je eerste zuiger, waar je de brommer mee kocht, een paar flinke tikken van de uitlaatklep?
Mijn gedachte: het is niet bij jou gebeurt? De vorige eigenaar heeft de zuiger even flink een klep laten koppen,
dus kromme klep(pen), vlug een ander kopje monteren en verkopen met eventueel schade aan drijfstang, krukas,
noem maar op waardoor jij steeds warmloper kreeg.

Afbeelding

Gr. Wim.
als de drijfstang een tik gehad zou hebben zou op 1 of andere reden ofwel te kort moeten geworden zijn maar big end gaat sneller kapot dan de drijfstang hoor. Iets wat je wel degelijk hoort en voelt.
SS50-Maarten
4T-MSB regular

butt head schreef: 04 sep 2024 19:10Een 300% oliepomp is wel erg overkill voor een 50cc
Ik denk dat je andere problemen gaat veroorzaken daar mee. Olie die te snel door het blok gepompt wordt zonder dat hij tijd heeft om op te warmen.
300% is pas interessant bij 88cc+ met olie koelers
Over die pomp schrijven ze:
cmsnl schreef:Highly recommended when using a big bore kit. Requires 2mm drill out of oiling outlet.
Some companies state 300% increase in oil flow.. We figured it's realistically about 100% more.
100% meer schrijven ze.
Het oliekanaaltje heb ik niet opgeboord naar 2 mm maar naar 1,5mm. Standaard is het kleiner dan 1mm.
lil schreef: 04 sep 2024 19:46 de slijtsporen zitten vooral aan de carburateur kant, dus ze zijn veroorzaakt tijdens de arbeidsslag, en niet zoals ik dacht door het 'afremmen-op-de-motor' vanwege een vastloper, waarbij je eerder slijtage aan de uitlaatkant mag verwachten. misschien dan toch teveel voorontsteking? te hoge compressie? vaag hoor.
de slijtsporen zitten iig niet rondom, dus de zuiger zelf heeft nooit klem gezeten. dus puur de veren.

die ene zuiger heeft idd een klepafdruk, maar niet ernstig, zal hooguit een tikkend geluid hebben gegeven, waarna het waarschijnlijk snel verholpen werd, het ziet er niet vers uit iig.
Wat ik niet begrijp: de slijtsporen zitten toch op de zuiger, en niet op de zuigerveren? (Van de nieuwe zuiger waren de zuigerveren niet kapot gegaan). De compressie was niet hoog, starten met de hand ging prima en ik ben geen Jerommeke.
Met die tweede (vervroegende) cdi stond de ontsteking precies goed, bekeken met de stroboscoop. Waarschijnlijk doordat de pukkel op het vliegwiel maar kort is trad er nauwelijks zichtbare vervroeging van het ontstekingstijdstip op.

Of zou er een onopgemerkte schade van het big-end lager zijn waar stukjes gehard metaal vanaf kwamen? Of van een andere bron?
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

die slijtsporen zitten op die plek op de zuigermantel omdat hij met die kant tegen de cylinderwand gedrukt word omdat de kruk zich op dat moment aan de tegenovergestelde kant bevindt, de drijfstang staat dus schuin naar achter en drukt daardoor de zuiger tegen die betreffende kant van de cylinderwand aan. he die krukas die draait, dus de kruk zit niet op alle tijden kaarsrecht onder de zuiger.
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

lil schreef: 04 sep 2024 20:55 die slijtsporen zitten op die plek op de zuigermantel omdat hij met die kant tegen de cylinderwand gedrukt word omdat de kruk zich op dat moment aan de tegenovergestelde kant bevindt, de drijfstang staat dus schuin naar achter en drukt daardoor de zuiger tegen die betreffende kant van de cylinderwand aan. he die krukas die draait, dus de kruk zit niet op alle tijden kaarsrecht onder de zuiger.

Lijnbaankracht, was dat het? Ooit geleerd, lang geleden met motorentechniek.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

leibaankracht misschien...

lijnbaan ligt in rotterdam, was om touwen te maken.

maar ik had het dus over de slijtsporen op de zuigermantel, die zijn niet de oorzaak van het vastlopen, eerder een gevolg. het vastlopen zelf gebeurde door de zuigerveren, die klem kwamen te zitten door te hoge temperatuurontwikkeling, waardoor ze verder uitzetten dan dat ze konden.
magnamaniac
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door magnamaniac »

Hoe wordt bij deze blokjes de zuigergekoeld / cilinders gesmeerd? met een gaatje in de drijfstang wat voor spatsmering zorgt? Als die smering / koeling niet meer (goed) functioneerd door een (gedeeltelijk) verstopt kanaal blijft het natuurlijk ook niet lang heel.
If it looks stupid but works, it's not stupid.
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

spatsmering, en de krukas is vanaf 1 kant hol en loopt een oliekanaaltje naar het bigendlager. de oliepomp pompt zo olie in, en ook gaat er een kanaaltje via de gaten van 1 van de cylindertapeinden naar de nokkenas en tuimelaars.
butt head
moppersmurf
Bezit: paar brommers

Bericht door butt head »

SS50-Maarten schreef: 04 sep 2024 20:34
butt head schreef: 04 sep 2024 19:10Een 300% oliepomp is wel erg overkill voor een 50cc
Ik denk dat je andere problemen gaat veroorzaken daar mee. Olie die te snel door het blok gepompt wordt zonder dat hij tijd heeft om op te warmen.
300% is pas interessant bij 88cc+ met olie koelers
Over die pomp schrijven ze:
cmsnl schreef:Highly recommended when using a big bore kit. Requires 2mm drill out of oiling outlet.
Some companies state 300% increase in oil flow.. We figured it's realistically about 100% more.
100% meer schrijven ze.
Het oliekanaaltje heb ik niet opgeboord naar 2 mm maar naar 1,5mm. Standaard is het kleiner dan 1mm.
Ja klopt maar ook even verder lezen

Wat er in rood staat, big bore dat is grote boring geen standaard ss50 blok

De pomp heeft 300% meer op brengst.
Het op boren van het gat naar 2mm geeft een veel hogere olie flow.

Maar dit is gewoon heel veel olie flow voor een standaard 50cc
ik praat niet alleen maar poep

bami = bami. troep = troep.
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

kan ook zijn dat dat gaatje 2mm moet zijn om te zorgen dat de oliepomp zn druk kwijt kan, zodat ie niet overbelast word en zwaar gaat draaien.
ik zeg 'kan' want waarschijnlijk niet want het bigendlager is een rollenlager waar makkelijk genoeg olie tussendoor weg kan. maar het is een gedachte.
SS50-Maarten
4T-MSB regular

lil schreef: 04 sep 2024 23:32spatsmering, en de krukas is vanaf 1 kant hol en loopt een oliekanaaltje naar het bigendlager. de oliepomp pompt zo olie in, en ook gaat er een kanaaltje via de gaten van 1 van de cylindertapeinden naar de nokkenas en tuimelaars.

Goede info, bedankt, ik moet dat nog eens bekijken hoe dat precies zit met de olie vanuit het pompje naar de krukas.

lil schreef: 05 sep 2024 11:04kan ook zijn dat dat gaatje 2mm moet zijn om te zorgen dat de oliepomp zn druk kwijt kan, zodat ie niet overbelast word en zwaar gaat draaien.
ik zeg 'kan' want waarschijnlijk niet want het bigendlager is een rollenlager waar makkelijk genoeg olie tussendoor weg kan. maar het is een gedachte.

Hij draait al zwaar als er geen olie inzit, steeds op een bepaald punt. Ik denk dat de nokjes van het binnenste tandwieltje te strak vallen in de groeven van het buitenste tandwiel. Ik heb dat voorzichtig met een fijne vijl wat bijgewerkt, omdat ik dacht dat het misschien een scherp kantje was of zo. Maar dat hielp niet.

butt head schreef: 05 sep 2024 08:26Ja klopt maar ook even verder lezen

Wat er in rood staat, big bore dat is grote boring geen standaard ss50 blok

De pomp heeft 300% meer op brengst.
Het op boren van het gat naar 2mm geeft een veel hogere olie flow.

Maar dit is gewoon heel veel olie flow voor een standaard 50cc

Bedankt voor je input.
Ja, ik had het wel gelezen, het was op dat moment het enige oliepompje dat ik kon vinden. Ze schrijven zelf ook: een realistische verhoging van de oliedruk is 100%.
Het gat is opgeboord naar 1,5 mm (ipv 2 mm), dat had ik in een andere topic ook gelezen.
Ik zie het gewoon als goede smering.
In ieder geval, de brommer liep al warm/vast toen het oude pompje er nog in zat.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

300% totaal opbrengst, geen 300% meer opbrengst. Anders krijgt je pomp ruzie met de koppeling.
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

nielspbr schreef: 05 sep 2024 17:38 300% totaal opbrengst, geen 300% meer opbrengst. Anders krijgt je pomp ruzie met de koppeling.
daar zijn die nice type pompen dan weer voor gemaakt. Geen koppeling op de kruk, plek zat en direct stuk dikker. een ook directe aandrijving vanop kruk naar pomp ipv tandwiel, asje, pomp

Daytona was ooit bezig met een grotere pomp te maken voor onze blokjes. Vandaar dat er op een Daytona koppelingsdeksel (niet die chinese) een extra bout zit die "nutteloos" is. Maar dat project is dan afgevoerd, op een bepaald moment is productie droge gestopt en de echte natte idem. Dan zijn die gekomen met het schuine vulsysteem (zoals op de DT115-125-150) en is dat gat/bout ook verdwenen
SS50-Maarten schreef: 05 sep 2024 11:52
lil schreef: 04 sep 2024 23:32spatsmering, en de krukas is vanaf 1 kant hol en loopt een oliekanaaltje naar het bigendlager. de oliepomp pompt zo olie in, en ook gaat er een kanaaltje via de gaten van 1 van de cylindertapeinden naar de nokkenas en tuimelaars.

Goede info, bedankt, ik moet dat nog eens bekijken hoe dat precies zit met de olie vanuit het pompje naar de krukas.
er is ergens, moet ik hebben, een afbeelding hoe de oliestroom in zo'n blokje is. Staat alvast in m'n clymer handleiding, die al eeuwen in de kast staat mooi te zijn.
Plaats reactie