Nou die info had ik dus van iemand die veel met alu werkt en dat goedje dus gebruikt.
Dat spul mag je ook niet als particulier gebruiken.
Ondanks dat je al heel lang met met rvs en alu werkt kun je ook wel eens toepassingen tegenkomen die je nog niet kent en omdat je die kent hoeft dat nog niet meteen onzin te zijn.
Dat alu gevoelig is voor zuur dat zal niemand hier ontkennen maar dat wil niet zeggen dat zuur niet wordt gebruikt om het materiaal te reinigen of voor te bereiden.
En er zit natuurlijk ook een heel verschil tussen alu op laten vreten door zuur of er even mee bewerken.
Als je met een gepolijst alu motorblok pekel of gewoon regen er op laat zitten dan gaat dat op den duur invreten.
Haal je het meteen weg dan is dat een heel ander verhaal.
Ik ben even gaan googlen of ik het betreffende materiaal kon vinden maar kwam wel deze links tegen en daar wordt heel duidelijk aangegeven dat ze een zuur soort gebruiken om het alu voor te breiden om te lassen of om het schoon te maken.
Even een paar voorbeelden waarbij er dus aangegeven wordt dat alu met zuur wordt behandeld,mocht je nog niet overtuigt zijn:
http://www.interflon.com/nl/producten/6 ... an-special
https://www.vecom-group.com/nl/diensten ... -reinigen/
http://www.chemtec.nl/cms/publish/conte ... pageid=200
Blokje spoelen na het stralen
Re: Blokje spoelen na het stralen
Ilja, nogmaals ga ik je vertellen wat ik net al hierboven verteld heb, Aluminium hoef je niet met een zuur schoon te maken en natuurlijk zijn er producten op de markt zoals interflon die beweren dat je alu van te voren met een zuur schoon moet maken om de oxide weg te halen, zou ik als ik dat spul zou maken ook zeggen.
In al die 20+ jaar dat ik alu en rvs las heb ik nog nooit een reiniger gebruikt en heb het ook nooit nodig gehad gewoon je produkt goed vetvrij maken met aceton is voldoende.
Ten eerste maak je de te lassen alu delen altijd met aceton schoon.
Ten tweede gebruik je een rvs staalborstel om de aanwezige oxidehuid weg te halen.
En ten derde, het lasproces of het nu tig of mig is, haalt al de oxide weg, daarom las je alu op ac/dc omdat het een reinegende werking heeft.
Dus van te voren alu met een zuur reinigen heeft geen voordelen en na het lassen wordt het meestal behandeld of het nu anodiseren is of gepoedercoat wordt.
En dat vecom spul is om behandeld alu te reinigen of denk je werkelijk dat er onbehandeld alu op een gevel geplaatst wordt.
Wat betreft chemtec, dat forte spul wat ze hebben zal zeker goed werken, maar dan vraag ik mij af wie er met zeer aangetast alu wil lassen??? Ik niet want dat is zeer klote lassen!!
Maar goed als er mensen of bedrijven zijn die alu van te voren met zuur reinigen dan moeten ze dat blijven doen, het is alleen zonde van het geld dat ze daar aan uit geven, want dat spul is niet goedkoop, kan je beter een goeie lasmachien voor kopen......
In al die 20+ jaar dat ik alu en rvs las heb ik nog nooit een reiniger gebruikt en heb het ook nooit nodig gehad gewoon je produkt goed vetvrij maken met aceton is voldoende.
Ten eerste maak je de te lassen alu delen altijd met aceton schoon.
Ten tweede gebruik je een rvs staalborstel om de aanwezige oxidehuid weg te halen.
En ten derde, het lasproces of het nu tig of mig is, haalt al de oxide weg, daarom las je alu op ac/dc omdat het een reinegende werking heeft.
Dus van te voren alu met een zuur reinigen heeft geen voordelen en na het lassen wordt het meestal behandeld of het nu anodiseren is of gepoedercoat wordt.
En dat vecom spul is om behandeld alu te reinigen of denk je werkelijk dat er onbehandeld alu op een gevel geplaatst wordt.
Wat betreft chemtec, dat forte spul wat ze hebben zal zeker goed werken, maar dan vraag ik mij af wie er met zeer aangetast alu wil lassen??? Ik niet want dat is zeer klote lassen!!
Maar goed als er mensen of bedrijven zijn die alu van te voren met zuur reinigen dan moeten ze dat blijven doen, het is alleen zonde van het geld dat ze daar aan uit geven, want dat spul is niet goedkoop, kan je beter een goeie lasmachien voor kopen......
-
mcc
- 4T-MSB regular
- Bezit: CB50K1, SS50ZK1, SS50ZE.
vermakelijk is dit. Wat was de vraag ook weer? Hoe maakt je een blok die ge glaspareled is schoon? Het eindigt met, hoe maak ik duidelijk dat MCC onzin vertelt.
Tja dat ga je krijgen als je onzin uitkraamt mcc...... 
-
mcc
- 4T-MSB regular
- Bezit: CB50K1, SS50ZK1, SS50ZE.
@toni, weet je zeker dat wat je schreef allemaal goed is?
@mcc, nee joh ik kraam maar onzin uit, maar ik ben blij dat jij het wel weet.......
-
Remmert
- 4T-MSB regular
- Bezit: poging tot gezond verstand
c320s ts50 '69 alias Metal Machine
immi dax, Afrika beige
SS50Z K3 Geel
c110 Rood.
behalve Honda:
Solex oto goudbies '65
Citroën Berlingo '04 - Locatie: Ugchelen
ja toni.. als mcc denkt dat t goed is om alu met n zuur te behandelen moet ie dat mooi doenToni67 schreef:@mcc, nee joh ik kraam maar onzin uit, maar ik ben blij dat jij het wel weet.......
en glasparel: mijn ervaring is dat t spul zo klein is dat als je n aantal keren t blok goed schoonspoelt met gasolie (diesel) of petroleum en t daarna gewoon gaat gebruiken er niks aan de hand is.. de motorblokken die ik geglaspareld heb lopen nogsteeds als een zonnetje! waarvan een hele nauwe toleranties heeft.. en die heeft het al zeker 2000 km goed gedaan na revisie! ook met een periode 100 km per week rijden!
69er c320s ts50 alias Metal Machine