honda ss50 loopt te hard

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
joost.77
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: SS50 ZK1

Re: honda ss50 loopt te hard

Bericht door joost.77 »

het probleem is dat de poulie trekker die ik heb (https://4taktwinkel.nl/1030150028-Vlieg ... Y50-27-x-1). er niet in wint omdat het draad kapot is. Het idee met de dreemel is nog een optie, maar (toch een soort gevaarlijk) eerst kijken of er op werk nog een poulie trekker is die er wellicht in kunnen klemmen (in de sleuven).
Dus hoewel ik graag de foto van de ontsteking zou willen sturen is het nu nog klooien totdat het ding er naast ligt.
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

meh... je wil toch de juiste poulietrekker kunnen gebruiken, dus ik zou zeggen controleer de schroefdraad eens nauwkeurig op beschadigingen en slijp die gewoon weg met een dremel tot de poulietrekker past, die draad gaat diep genoeg om de poulietrekker vat te geven.

enne, wat had je nou betaald?... belofte maakt schuld he

in het algemeen zou ik hierbij mensen die iets willen kopen willen aanraden om eerst hierheen te komen om te vragen wat ze moeten weten over wat ze willen hebben. dit zou een standaard advies moeten zijn wat ergens bovenin het forum ofzo aangegeven word...
joost.77
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door joost.77 »

ik had al geantwoord wat ik heb betaald. +/- 100 op 2500. 2400 om precies te zijn. Achteraf had ik wellicht beter minder kunnen betalen, maar dat is met de kennis van nu.
En het is en blijft een mooi brommertje. Nu (na menig investering) is het enigste wat mist (van waarde) de uitlaat en het zadel. En hoewel dat 2 prijzige dingen zijn kan ik er mee leven.

maar ik ga niet verder met het schroefdraad wat erin zit. In een werkplaats had boek stond dit :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik ga dus of een juiste poulie trekker lenen van werk (eentje met 2 haken) of anders dit even snel in elkaar beunen.

En nog een vraag : ik heb bij fourstroke barn een complete geassembleerde cilinderkop gekocht. Moet ik dan alsnog kleppen stellen?
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

hm, die prijs valt nog mee dan...

en de klepspeling kan je eerst gewoon controleren, dan weet je zelf wel of je ze moet stellen of niet.

nb; je wist al wel dat de poulietrekkerdraad linksom is he? anders kan dat nog de reden zijn dat je de trekker er niet in kreeg.
hypercub2
4T-MSB regular
Bezit: 2x CY50 R&P

Bericht door hypercub2 »

joost.77 schreef: 07 sep 2025 21:27

.

En nog een vraag : ik heb bij fourstroke barn een complete geassembleerde cilinderkop gekocht. Moet ik dan alsnog kleppen stellen?
Ja, na montage moet je kleppen stellen.
roel450
4T-MSB regular

Bericht door roel450 »

joost.77 schreef: 07 sep 2025 21:27 En nog een vraag : ik heb bij fourstroke barn een complete geassembleerde cilinderkop gekocht. Moet ik dan alsnog kleppen stellen?
Cilinderkop die er nu opzit is een prima imi kop. Volgens mij gewoon een 50cc kop, maar als je een foto van de bovenkant van je huidige zuiger stuurt dan is dat zo beoordeeld. Tenzij je echt een originele kop wil is vervangen niet noodzakelijk.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Leuk die gevouwen stukken ijzer. Straks mep je ook nog de draad van je kruktap kapot. Zoek gewoon een goede 2- armige trekker.

Of wat Lil zegt: de trekker draai je er linksom in. Haal de kapotte draad weg met een dremel tot de trekker er weer ingedraaid kan.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
joost.77
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door joost.77 »

Uiteindelijk een poulie trekker van werk geleend. Vliegwiel is er nu af. Maar nu twijfel ik of ik mijn olie pomptandwiel wil vervangen. De “tandpunten” zijn “puntig”. En op de nieuwe die ik heb zijn ze van boven vlak.
Het lijkt me toch alsof het tandwiel aan vervanging toe is. Maar volgens mij moet ik dan bet hele blok splitsen. Klopt dat?
Denken jullie dat het nodig is ?

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Afbeelding
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

en nog steeds geen foto van de binnenkant van het vliegwiel...

dat oliepomptandwiel heeft aardig wat druk gehad waardoor de tandpunten schuin afgesleten zijn. toch is dat tandwiel nog steeds bruikbaar zoals het is. wel moet je kijken naar hoe dat komt; is het omdat de belasting om wat voor reden dan ook te zwaar is, of is het omdat de distributie ketting gewoon te slap staat. voor vervanging van de oliepomp as of de oliepomp of het aandrijftandwiel, hoeft het blok iig niet gesplitst te worden.
controleer of het tandwiel te zwaar loopt door de distibutieketting te lossen en met de hand het tandwiel te verdraaien en te voelen of het teveel weerstand geeft. zo ja, zoek de oorzaak. zo nee, dan ligt het probleem ergens anders. zoek tot je de oorzaak gevonden hebt, niet denken dat er niks is omdat je niks vind. er is een probleem, en dat moet een oorzaak hebben.
joost.77
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door joost.77 »

Als ik met de had het tandwiel draai, gaat dat zonder probleem. Hoe kan het nog meer zo gebeuren? Kan het zijn omdat het tandwiel met as naar voor en naar achter kan schuiven?

Hier een foto van in het vliegwiel :
Afbeelding
butt head
moppersmurf
Bezit: paar brommers

Bericht door butt head »

lil schreef: 09 sep 2025 19:03 en nog steeds geen foto van de binnenkant van het vliegwiel...

dat oliepomptandwiel heeft aardig wat druk gehad waardoor de tandpunten schuin afgesleten zijn. toch is dat tandwiel nog steeds bruikbaar zoals het is. wel moet je kijken naar hoe dat komt; is het omdat de belasting om wat voor reden dan ook te zwaar is, of is het omdat de distributie ketting gewoon te slap staat. voor vervanging van de oliepomp as of de oliepomp of het aandrijftandwiel, hoeft het blok iig niet gesplitst te worden.
controleer of het tandwiel te zwaar loopt door de distibutieketting te lossen en met de hand het tandwiel te verdraaien en te voelen of het teveel weerstand geeft. zo ja, zoek de oorzaak. zo nee, dan ligt het probleem ergens anders. zoek tot je de oorzaak gevonden hebt, niet denken dat er niks is omdat je niks vind. er is een probleem, en dat moet een oorzaak hebben.
Is dat nodig dan op pagina 3 zie je een vervroegd model.
Nou zijn er lampjes die die ook vast zetten.
ik praat niet alleen maar poep

bami = bami. troep = troep.
hypercub2
4T-MSB regular
Bezit: 2x CY50 R&P

Bericht door hypercub2 »

De conus draait afhankelijk van het toerental, door de 'armpjes' aka centrifugaal gewichtjes, de onsteking richting vroeg.
De conus heeft een kleine verdikking op een deel, dit opent de punten.
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

ok dan. dat is een vervroegend vliegwiel, en daarmee een heel erg goed en ook schaars ding om te hebben, nooit meer wegdoen dus. wat je nu wil is een verlatend vliegwiel, vraag daar om in de gevraagd rubriek, want die wil je ook erbij hebben. deze kun je dan gebruiken om je brommer 45 te laten lopen. hoef je verders helemaal niks meer te veranderen.
joost.77
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door joost.77 »

En stel ik wil hem gewoon mooi laten lopen met 50cc. Dus bijvoorbeeld +/- 60. Heb ik dan echt een ander vliegwiel nodig?

En hoe kan mijn oliepomp tand wiel nog meer zijn krom getrokken?
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Monteer een vast vliegwiel. Icm een 16mm en 50cc loopt dat 60-65. Wel even opletten dat je de juiste pakt met de juiste binnendiameter. Er is denso, mitsuba en mitsubishi en vervroegend wijkt soms ook wat af, dus meet even wat de binnendoorsnee is van je huidigevliegwiel. Ik heb van mitsuba en mitsubishi nog wel vaste vliegwielen liggen. Zowel gelast als met veel te strakke veren.

Ik zou me niet te druk maken over dat oliepomptandwiel. Daar heeft mogelijk ooit een veel te strak gespannen ketting over gelopen of een totaal versleten ketting of een klapperende ketting die veel te los stond afgesteld. Ik ben ook wel eens een totaal verpulverd geleidewiel (in de cilinder) tegengekomen en eentje waar de ketting langsliep. Deze fietsjes hebben in hun bijna 50-jarige leven al heel wat moeten doorstaan qua sleutelende tieners of hun vaders/ooms zonder kennis/gereedschap/geld en andere bricoleurs. Als het eraf moet, zal je je koppeling eraf moeten halen en de pomp open moeten schroeven. Dan kun je nadat je het asje (sleuf) uit het tandwiel hebt gedraaid, de as iets naar buiten trekken zodat aan de andere kant het tandwiel omhoog kan. Maar nogmaals, dit tandwieltje gaat gewoon weer braaf meedraaien en je pompje probleemloos aandrijven.

Als je nou echts iets goed wil doen aan dit blokje, kijk dan het gaasfilter en het centrifugaalfilter eens goed na. Koop een pakkingset zodat je alles weer fatsoenlijk kunt monteren.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie