Honda CB77 opknap project
-
butt head
- moppersmurf
- Bezit: paar brommers
Re: Honda CB77 opknap project
poets is door man
je maakt ond nieuwschierig naar het resultaat
je maakt ond nieuwschierig naar het resultaat
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
Yep, that's meargènteoluna schreef:zeker mooi project! leuk om te volgen![]()
ben je toevallig lid op het AAP forum? http://www.amerikaanseautopagina.com/fo ... =8&t=36294
lijkt op je avater op dit board![]()
Heb toevallig vandaag weer een berichtje geplaatst daar (in dat topic van me wagen)
Kreeg een e-mail notification
Ben denk al een jaar niet meer op dat board geweest, wel een erg goed forum trouwens voor als je een Amerikaanse kar hebt, super aardige mensen, en veel kennis zit er
Oke, genoeg gespemt
Helaas moet ik jullie weer teleur stellen, heb nog steeds de kroonplaat niet kunnen polijsten
Had gisteren een verjaardag, en eergisteren zou ik een nieuwe polijst schijf-borstel-dinges halen, maar ze hadden hem niet meer
Morgen dus eens goed zoeken waar mijn oude is gebleven... hij zou echt ergens rond moeten zwerven, maar ik kan dat ding nergens vinden.
En om alles nou met de dremel te doen zie ik niet zitten, en geeft denk geen mooi -egaal- resultaat op een wat groter oppervlak...
Anyway, dus ook nog ge-experimenteerd met electrolyse ontroesten, en het ging prima en makkenlijk, beviel erg goed
Zo waren de uitlaat afdicht dingetjes :

Ontroest, ( lijkt roestiger dan het is, is echt superschoon geworden )

En gespoten samen met de voorspatbord boutjes :

Ik zou eigenlijk de boel willen verzilveren, misschien dat ik dat later alsnog doe.
Ze waren nu dus blank metaal, en moesten gespoten worden.
Ik ga later zeker weten (misschien dan niet persee met deze onderdeeltjes) nog een poging doen om wat te verzilveren.
Liefst zou ik in ieder geval het rempedaal willen verzilveren, omdat daar het chroom vanaf is (zijkant, zie je misschien niet) :

Dat ga ik zeker uitproberen, maar moet eerst nog een stukje zilver bestellen. (heb wel stukjes zilver, maar die wil ik liever niet opofferen
Verchromen wil ik eigenlijk al laatste optie houden, zilver is nu eenmaal ultiemer en roest niet. 1x goed polijsten, en het blijft 100jaar mooi. Edelmetalen roeleren
En ook is het niet eens veel duurder als verchromen, mits het lukt natuurlijk.
Maarja, dat hou ik jullie OOK NOG tegoed
Honda CB50J -> 80J -> *in voorbreiding 125T*
Honda PC50
Honda CB77 *24-3-2011, klaar*
Plymouth Barracuda
Yamaha XT500 *in de prak, maar wordt gered*
Honda PC50
Plymouth Barracuda
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Het is veel zachter, dus het slijt er zo af.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Ligt het nou aan mij of wordt zilver juist heel snel zwart? Dus veel poetsen?
Buick Centurion 7.5L
Honda CB 50J
Honda CB 50J
@ Nix, ja, zou kunnen dat het wat sneller eraf slijt, maar dat zie ik dan wel.
Als ik zelf kan verzilveren is dat niet erg, en het zal heus wel 2jaar minimaal blijven zitten als je het goed doet.
Bovendien wordt het vanzelfsprekend een alleen mooi-weer fietsje, dus vuil zal die niet worden.
Voor zover ik weet blijft zilver gewoon lang mooi, langer als allu in ieder geval.
En mij alu blokjes poets/polijst ik 1x in het jaar.
Bovendien gaat het alleen maar om een voetrem, en een schakelpookje.
En als het niet lukt, was het in ieder geval leuk om te proberen. Maar natuurlijk eerst eens een simpele plaat ijzer verkoperen en dan verzilveren (iig proberen) , die gooi ik naar buiten, en een paar weken later kijk ik hoe die er nog uitziet.
Als dat bevalt hang ik hem onder me wagen, achter het wiel, voor de ultieme test
Maarja, genoeg daarover, dat komt allemaal later wel, anders dwalen we weer zo af.
Gebeurd altijd bij mij, dat off-topic gezeur
Als ik zelf kan verzilveren is dat niet erg, en het zal heus wel 2jaar minimaal blijven zitten als je het goed doet.
Bovendien wordt het vanzelfsprekend een alleen mooi-weer fietsje, dus vuil zal die niet worden.
Voor zover ik weet blijft zilver gewoon lang mooi, langer als allu in ieder geval.
En mij alu blokjes poets/polijst ik 1x in het jaar.
Bovendien gaat het alleen maar om een voetrem, en een schakelpookje.
En als het niet lukt, was het in ieder geval leuk om te proberen. Maar natuurlijk eerst eens een simpele plaat ijzer verkoperen en dan verzilveren (iig proberen) , die gooi ik naar buiten, en een paar weken later kijk ik hoe die er nog uitziet.
Als dat bevalt hang ik hem onder me wagen, achter het wiel, voor de ultieme test
Maarja, genoeg daarover, dat komt allemaal later wel, anders dwalen we weer zo af.
Gebeurd altijd bij mij, dat off-topic gezeur
Honda PC50
Plymouth Barracuda
Honda PC50
Plymouth Barracuda
-
davidvbss50
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Honda ss50 k1 1976.
Honda cb550 F2 1977. - Locatie: Zwolle
Zon cb77 is echt een hele mooie motorfiets vind ik!
ben zeker benieuwd naar het eindresultaat, maar als ik de vorderingen zo volg gaat dat vast goed komen!
Leuk project, ga zo door
ben zeker benieuwd naar het eindresultaat, maar als ik de vorderingen zo volg gaat dat vast goed komen!
Leuk project, ga zo door
...
-
SingaBernd
- 4T-MSB addict
- Bezit: Honda SS50 en C50
Ziet er goed uit!
Ik zie dat je veel dingen polijst. Heb zelf ook een ' doe het zelf ' pakketje, maar hoe doe jij het precies? heb je ook 2 van die blokken waar je dan met een schijf overheen draait? hoe ga je te werk ?
Alvast bedankt voor de info!
Ik zie dat je veel dingen polijst. Heb zelf ook een ' doe het zelf ' pakketje, maar hoe doe jij het precies? heb je ook 2 van die blokken waar je dan met een schijf overheen draait? hoe ga je te werk ?
Alvast bedankt voor de info!
Het meeste heb ik tot nu toe met de dremel gedaan (ja echt ! ) en, het belangrijkste ingredient : Belgom Alu !
Wonder middel is dat, ik zou niet meer zonder kunnen
Eindelijk de kroonplaat gepolijst !
Met zo'n schijf voor op het boormachien :

Ik ben zelf eigenlijk niet echt tevreden met het werk, maar dat ligt meer aan de kroonplaat zelf, er zitten krassen in (zie je ook onderaan) die ik er echt uit moet schuren.
Maar ik HAAT schuren, zo veel werk...
Dus ik denk maar dat ik het zo laat, voorlopig in ieder geval.
Misschien dat ik het later, met het monteren, toch nog glad schuur, maar dat zie ik later wel. Het is niet echt iets waar ik me druk om maak, een beetje gebruikers sporen op zo'n oud fietsje heeft ook altijd wel wat vindt ik
Ennnnnnnnn...
Bezig geweest met verkoperen
Niet met al te veel succes, maar ik weet nu hoe ik ongeveer te werk moet gaan.
Dit was/is mijn proef object, een oude steeksleutel. De reden waarom ik een steeksleutel heb genomen, is, omdat, het volgens mij van hetzelfde materiaal is gemaakt als mijn schakelpookje en rempedaal. Het is nog zo'n 'ouderwetse' steeksleutel, die nog zo mooi kunnen roesten

Voordat ik kon verkoperen, moest ik een bakje met zuur maken, en daar een stukje koper in leggen. Zodat er 'koper ionen' of koper sulfaat vrij zou komen (de exacte naam enzo weet ik niet, maar you get the point, kleine deeltjes koper)
Zoals je kunt zien is het blauw, dat zijn de kleine koper deeltjes die opgelost zijn.
Het is een mengsel van, zoutzuur, ammonia, en ontstopper (5% waterstof peroxide) , hiet het stukje koper ingelegd, en een nachtje laten staan.

De kleur blauw is nog LANG niet genoeg, maar dat komt omdat het mengsel totaal verkeerd is
Ik moet eigenlijk schoonmaak azijn hebben, en een flesje van 30% waterstof peroxide (kan je als het goed is zo halen/bestellen bij de drogist) , als ik er dan een stukje koper in zou leggen, vindt er eigenlijk direct een chemische reactie plaats, en heb je binnen 5 minuten een bakje dat donkerblauw ziet van de 'ionen'
Voor zover ik begrijp dat je dat zelfs goed verkoperen, zonder dat er electrischiteit aan te pas komt, stukje ijzer in het blauwe goedje onderdompelen, 5 minuten wachten, en je hebt een perfect verkopert stukje ijzer.
De mooie manier dus...
Dit was het resultaat na het even onderdompelen in het blauwe goedje :

Het ziet er niet spectaculair uit, maar zelf ben ik erg tevreden, ben natuurlijk een totale leek op dit gebied
Het koper zat er echt heel mooi en egaal op (foto is wat minder duidenlijk) , zag er erg kwaliteit uit.
Echter, een probleem wat vele mensen hebben : Het koper kan je er weer af wrijven.
Hoewel dat bij mij wat lastiger ging, maar met wat belgom alu en flink poetsen, haalde ik het er toch 'zo' vanaf (moest nog best behoorlijk boenen)
Maar dat komt omdat koper op staal niet goed hecht.
Ik moet de boel eerst vernikkelen, dan verkoperen, en dan verzilveren of verchromen.
Deze week of volgende week wat schoonmaak (helder) azijn regelen, en langs de drogist
En ook moet ik nog een stukje nikkel zien te vinden zodat ik eerst kan vernikkelen.
Zo even uit mijn hoofd zijn euro's (de zilveren binnenkant van een euro) van nikkel.
Maar dat ga ik nu even wikipedia'en
Verder ben ik heel erg tevreden met de gang van zaken omtrend het verkoperen, het proces klinkt misschien ingewikkeld, maar het is eigenlijk heel simpel
Zodra is, alles klaar en gelukt schrijf ik wel een mooie FAQ hierover, uiteraard ook als het een beetje goed gelukt is. Stel de eindkwaliteit is bagger en je het er zo af kan tikken oid, schrijf ik het niet. Het moet wel goed gelukt zijn, en goed blijven zitten enz.
Ik heb wel het idee dat het goed gaat lukken, mijn 1e poging vond ik wel een succes.
Als ik nikkel heb, weet ik eigenlijk gewoon zeker dat het goed gaat lukken.
Wonder middel is dat, ik zou niet meer zonder kunnen
Eindelijk de kroonplaat gepolijst !
Met zo'n schijf voor op het boormachien :

Ik ben zelf eigenlijk niet echt tevreden met het werk, maar dat ligt meer aan de kroonplaat zelf, er zitten krassen in (zie je ook onderaan) die ik er echt uit moet schuren.
Maar ik HAAT schuren, zo veel werk...
Dus ik denk maar dat ik het zo laat, voorlopig in ieder geval.
Misschien dat ik het later, met het monteren, toch nog glad schuur, maar dat zie ik later wel. Het is niet echt iets waar ik me druk om maak, een beetje gebruikers sporen op zo'n oud fietsje heeft ook altijd wel wat vindt ik
Ennnnnnnnn...
Bezig geweest met verkoperen
Niet met al te veel succes, maar ik weet nu hoe ik ongeveer te werk moet gaan.
Dit was/is mijn proef object, een oude steeksleutel. De reden waarom ik een steeksleutel heb genomen, is, omdat, het volgens mij van hetzelfde materiaal is gemaakt als mijn schakelpookje en rempedaal. Het is nog zo'n 'ouderwetse' steeksleutel, die nog zo mooi kunnen roesten

Voordat ik kon verkoperen, moest ik een bakje met zuur maken, en daar een stukje koper in leggen. Zodat er 'koper ionen' of koper sulfaat vrij zou komen (de exacte naam enzo weet ik niet, maar you get the point, kleine deeltjes koper)
Zoals je kunt zien is het blauw, dat zijn de kleine koper deeltjes die opgelost zijn.
Het is een mengsel van, zoutzuur, ammonia, en ontstopper (5% waterstof peroxide) , hiet het stukje koper ingelegd, en een nachtje laten staan.

De kleur blauw is nog LANG niet genoeg, maar dat komt omdat het mengsel totaal verkeerd is
Ik moet eigenlijk schoonmaak azijn hebben, en een flesje van 30% waterstof peroxide (kan je als het goed is zo halen/bestellen bij de drogist) , als ik er dan een stukje koper in zou leggen, vindt er eigenlijk direct een chemische reactie plaats, en heb je binnen 5 minuten een bakje dat donkerblauw ziet van de 'ionen'
Voor zover ik begrijp dat je dat zelfs goed verkoperen, zonder dat er electrischiteit aan te pas komt, stukje ijzer in het blauwe goedje onderdompelen, 5 minuten wachten, en je hebt een perfect verkopert stukje ijzer.
De mooie manier dus...
Dit was het resultaat na het even onderdompelen in het blauwe goedje :

Het ziet er niet spectaculair uit, maar zelf ben ik erg tevreden, ben natuurlijk een totale leek op dit gebied
Het koper zat er echt heel mooi en egaal op (foto is wat minder duidenlijk) , zag er erg kwaliteit uit.
Echter, een probleem wat vele mensen hebben : Het koper kan je er weer af wrijven.
Hoewel dat bij mij wat lastiger ging, maar met wat belgom alu en flink poetsen, haalde ik het er toch 'zo' vanaf (moest nog best behoorlijk boenen)
Maar dat komt omdat koper op staal niet goed hecht.
Ik moet de boel eerst vernikkelen, dan verkoperen, en dan verzilveren of verchromen.
Deze week of volgende week wat schoonmaak (helder) azijn regelen, en langs de drogist
En ook moet ik nog een stukje nikkel zien te vinden zodat ik eerst kan vernikkelen.
Zo even uit mijn hoofd zijn euro's (de zilveren binnenkant van een euro) van nikkel.
Maar dat ga ik nu even wikipedia'en
Verder ben ik heel erg tevreden met de gang van zaken omtrend het verkoperen, het proces klinkt misschien ingewikkeld, maar het is eigenlijk heel simpel
Zodra is, alles klaar en gelukt schrijf ik wel een mooie FAQ hierover, uiteraard ook als het een beetje goed gelukt is. Stel de eindkwaliteit is bagger en je het er zo af kan tikken oid, schrijf ik het niet. Het moet wel goed gelukt zijn, en goed blijven zitten enz.
Ik heb wel het idee dat het goed gaat lukken, mijn 1e poging vond ik wel een succes.
Als ik nikkel heb, weet ik eigenlijk gewoon zeker dat het goed gaat lukken.
Honda PC50
Plymouth Barracuda
Honda PC50
Plymouth Barracuda
aha, even gegooled, en het schijnt dat praktisch alle scharen van nikkel gemaakt zijn
Euro munten (de zilveren binnenkant) bestaan voor 75% uit koper, en 25% nikkel.
Heb ik dus niks aan.
Pak wel een schaar, om even te testen of ie echt van nikkel is, schuur ik de bovenkant even ruw, daarna onder de kraan houden, en volgende dag even kijken of er roest opzit.
Zit er geen roest op kan ik ervan uitgaan dat het van 100% nikkel is
Is dat ook weer opgelost.
Euro munten (de zilveren binnenkant) bestaan voor 75% uit koper, en 25% nikkel.
Heb ik dus niks aan.
Pak wel een schaar, om even te testen of ie echt van nikkel is, schuur ik de bovenkant even ruw, daarna onder de kraan houden, en volgende dag even kijken of er roest opzit.
Zit er geen roest op kan ik ervan uitgaan dat het van 100% nikkel is
Is dat ook weer opgelost.
Honda PC50
Plymouth Barracuda
Honda PC50
Plymouth Barracuda
-
SingaBernd
- 4T-MSB addict
- Bezit: Honda SS50 en C50
Dank je voor de info!
Had het alleen met een boormachine geprobeerd. Ga het eens met een dremel doen..
Dus als ik het goed begrijp zet je dus die schijven die je gebruikt voor de boormachine op een dremel ? en dan met Belgom Alu?
Had het alleen met een boormachine geprobeerd. Ga het eens met een dremel doen..
Dus als ik het goed begrijp zet je dus die schijven die je gebruikt voor de boormachine op een dremel ? en dan met Belgom Alu?
Nee nee, ik gebruik gewoon de dremel schijfjes, met belgom alu.
Dremel op 6000toeren zetten, en poetsen maar.
Niet te lang op 1 plek blijven zitten, ik ga altijd langzaam van links naar rechts.
Niet van rechts naar links, omdat je anders geen polijst pasta meeneemt met de dremel, maar dan 'veeg' je het op.
Zorgen dat de polijst pasta (belgom) onder het schijfje doorgaat.
Dremel op 6000toeren zetten, en poetsen maar.
Niet te lang op 1 plek blijven zitten, ik ga altijd langzaam van links naar rechts.
Niet van rechts naar links, omdat je anders geen polijst pasta meeneemt met de dremel, maar dan 'veeg' je het op.
Zorgen dat de polijst pasta (belgom) onder het schijfje doorgaat.
Honda PC50
Plymouth Barracuda
Honda PC50
Plymouth Barracuda
-
niek is ik
- 4T-MSB heilige
- Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
mag ik je adviseren een ''goede'' polijst set te kopen voor op bijvoorbeeld een boormachine of polijst machine(ik zet de borstels altijd gewoon op de slijp machine...)
kost een tientje 6, scheelt je enorm veel werk, want gaat makkelijker, en geeft een nog glimmender resultaat.
kost een tientje 6, scheelt je enorm veel werk, want gaat makkelijker, en geeft een nog glimmender resultaat.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
-
davidvbss50
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Honda ss50 k1 1976.
Honda cb550 F2 1977. - Locatie: Zwolle
waar kan je zo'n setje kopen dan?niek is ik schreef:mag ik je adviseren een ''goede'' polijst set te kopen voor op bijvoorbeeld een boormachine of polijst machine(ik zet de borstels altijd gewoon op de slijp machine...)
...
-
niek is ik
- 4T-MSB heilige
- Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
iedere oldtimer beurs word je er mee doodgegooit, met de een nog een betere aanbeiding als de ander.
en resultaat is echt proffecioneel, als chroom.
en resultaat is echt proffecioneel, als chroom.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
En daar zit hem nou net de kneep bij mij
Persoonlijk hou ik helemaal niet van 'de chroom' look op alluminium.
Zelf heb ik het altijd liever 'iets minder' (de kroonplaat vind ik al 'te' )
Ik vind het er dan kwa uitstraling 'stoerder' uitzien, en het voordeel dat je het niet SUPER goed bij hoeft te houden.
Als je alluminium zo goed polijst dat het net chroom wordt, krijg je heel snel oneffenheden of 'vlekken' als je het niet regelmatig bijhoud.
Maar dit is puur mijn mening, chroom look vind ik niet zo mooi, chroom moet chroom zijn, en alluminium moet alluminium zijn.
Persoonlijk hou ik helemaal niet van 'de chroom' look op alluminium.
Zelf heb ik het altijd liever 'iets minder' (de kroonplaat vind ik al 'te' )
Ik vind het er dan kwa uitstraling 'stoerder' uitzien, en het voordeel dat je het niet SUPER goed bij hoeft te houden.
Als je alluminium zo goed polijst dat het net chroom wordt, krijg je heel snel oneffenheden of 'vlekken' als je het niet regelmatig bijhoud.
Maar dit is puur mijn mening, chroom look vind ik niet zo mooi, chroom moet chroom zijn, en alluminium moet alluminium zijn.
Honda PC50
Plymouth Barracuda
Honda PC50
Plymouth Barracuda