Honda CB77 opknap project
-
niek is ik
- 4T-MSB heilige
- Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Re: Honda CB77 opknap project
dan moet je enkel de voorslijp gebruiken, dan krijg je het effect alla belgom allu.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
-
Lejon
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Honda ss50zk3 "78 "Black Betty" - Op de eeuwige jachtvelden
Skyteam Dax "05 "Lisa" - Geruild
Honda CD50H "Lola" - Geruild
Honda ss50m "75 "Elianne" - Geruild
Honda st50g "72 - Verkocht
Jincheng J1 "98 - Nu in bezit - Locatie: Leimuiden
Ik vind dat het moet glanzen niet glimmen, dus je ziet jezelf erin en herkent kleuren maar het is nog steeds mat.
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle"
-
SingaBernd
- 4T-MSB addict
- Bezit: Honda SS50 en C50
Ik heb wel een goede set, alleen mijn boormachine is denk ik niet krachtig genoeg.. of ik gebruik het verkeerde spul. ga het eens met Belgom Alu proberen en met de slijpmachine!
Spreekt voor zich :

Zijn schoon gemaakt, vergeten foto's van te maken.

En deze nog even ontroest, om later ook vernikkelt te worden.
edit : Is trouwens een mengsel van demi-water en zoutzuur.
Ben tot de conslusie gekomen dat 2 dopjes zoutzuur het ontroest proces heel erg doet versnellen, en ook met een veel beter resultaat.

Moet hem nog wel even netjes glas schuren voordat ik hem ga vernikkelen, maar zover ben ik nog niet, komt later wel.

Volgende week het wiel slopen en de naaf polijsten.

Zijn schoon gemaakt, vergeten foto's van te maken.

En deze nog even ontroest, om later ook vernikkelt te worden.
edit : Is trouwens een mengsel van demi-water en zoutzuur.
Ben tot de conslusie gekomen dat 2 dopjes zoutzuur het ontroest proces heel erg doet versnellen, en ook met een veel beter resultaat.

Moet hem nog wel even netjes glas schuren voordat ik hem ga vernikkelen, maar zover ben ik nog niet, komt later wel.

Volgende week het wiel slopen en de naaf polijsten.
Laatst gewijzigd door bonjour op 16 feb 2014 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Honda CB50J -> 80J -> *in voorbreiding 125T*
Honda PC50
Honda CB77 *24-3-2011, klaar*
Plymouth Barracuda
Yamaha XT500 *in de prak, maar wordt gered*
Honda PC50
Plymouth Barracuda
Weer een paar dingetjes gedaan :
Tandwiel is iets verroest aan de rechtkant, denk dat ik hem spuit later.

Schoongemaakt :

Blanke lak eraf gehaalt met Alabastine Superafbijt, er staat op de pot 'niet geschikt voor alluminium' maar dikke boeie ! Het werkte prima zonder rare schade aan het allu ofzo.

Vervolgens kwam ik tot de conslusie dat ik ECHT moest gaan schuren, het alluminium was gewoon te erg aangetast door de jaren heen (ook duidenlijk zichbaar)
Na 2 kleine vierkantjes schuurpapier weg geschuurd te hebben kwam ik tot de conclusie dat er heus wel een andere manier moest zijn.
Dus ik liet mijn brein eens werken, observeerde wat er voor het grijpen lag, en toen ineens ging er een lampje boven mijn hoofd branden (1 van 1000watt
)
HOERA !
Knip Knip Knip, en voila !

Het velletje had ik iets te groot geknipt, en na een kleine 2 minuten op 6000rpm rond gedraait te hebben scheurde die dan ook.
Werkte verder wel grandioos

Daarna 2 iets kleine rondjes geknipt (en direct x4) en toen ging het perfect !
Ik heb de hele remplaat met 1 zo'n klein velletje gedaan, hoefde hem niet eens om te draaien !
Je moet wel 2 velletjes erop doen omdat hij anders scheurt.
Het werkt echt mooi, en je kan iedere rondding heel mooi doen omdat het papiertje zo mooi mee beweegt.
Al om al scheelde het mij dus heel erg veel moeite, en daar was het om te doen
In de winkel kon ik niet kleiner krijgen als korrel 120 (voor op de slijpmachine of boor) , dit is gedaan met korrel 400.
Heb al getest en ik kan het goed mooi glad poetsen met belgom, dus als het goed is hoef ik niet nog 1x met korrel 600 of 800 na te gaan.
Maar al zou dat moeten kost het me dus erg weinig moeite

Tandwiel is iets verroest aan de rechtkant, denk dat ik hem spuit later.

Schoongemaakt :

Blanke lak eraf gehaalt met Alabastine Superafbijt, er staat op de pot 'niet geschikt voor alluminium' maar dikke boeie ! Het werkte prima zonder rare schade aan het allu ofzo.

Vervolgens kwam ik tot de conslusie dat ik ECHT moest gaan schuren, het alluminium was gewoon te erg aangetast door de jaren heen (ook duidenlijk zichbaar)
Na 2 kleine vierkantjes schuurpapier weg geschuurd te hebben kwam ik tot de conclusie dat er heus wel een andere manier moest zijn.
Dus ik liet mijn brein eens werken, observeerde wat er voor het grijpen lag, en toen ineens ging er een lampje boven mijn hoofd branden (1 van 1000watt
HOERA !
Knip Knip Knip, en voila !

Het velletje had ik iets te groot geknipt, en na een kleine 2 minuten op 6000rpm rond gedraait te hebben scheurde die dan ook.
Werkte verder wel grandioos

Daarna 2 iets kleine rondjes geknipt (en direct x4) en toen ging het perfect !
Ik heb de hele remplaat met 1 zo'n klein velletje gedaan, hoefde hem niet eens om te draaien !
Je moet wel 2 velletjes erop doen omdat hij anders scheurt.
Het werkt echt mooi, en je kan iedere rondding heel mooi doen omdat het papiertje zo mooi mee beweegt.
Al om al scheelde het mij dus heel erg veel moeite, en daar was het om te doen
In de winkel kon ik niet kleiner krijgen als korrel 120 (voor op de slijpmachine of boor) , dit is gedaan met korrel 400.
Heb al getest en ik kan het goed mooi glad poetsen met belgom, dus als het goed is hoef ik niet nog 1x met korrel 600 of 800 na te gaan.
Maar al zou dat moeten kost het me dus erg weinig moeite
Honda PC50
Plymouth Barracuda
Honda PC50
Plymouth Barracuda
Schuren valt nu wel heel erg op, ben benieuwd naar het resultaat.
Ik rond het meestal af met 1000/1200 /scotch bride
Ik rond het meestal af met 1000/1200 /scotch bride
Schuren is goed te zien ja, maar geloof me, het was echt nodig, en ik denk niet dat ik het beter had kunnen doen met een kleinere korrel. ( dit was 400 )
Het was echt heel erg aangetast, die kleine 'stroompjes' die je ziet waren echt heel erg hardnekkig, ik kreeg ze met de hand eigenlijk niet eens goed weg. Maar met de dremel dus wel
En het lijkt op de foto erger als dat het is hoor
Ik ga nu kijken of ik het helemaal spiegel glad kan poetsen met belgom, gisteren lukt het in ieder geval wel (had even snel gekeken of het ging)
Als dat niet lukt zal ik wel korrel 800 of (zoals je zei) 1000 halen om het dan af te ronden en dan na te poetsen.
Maar ik ontkom er niet aan om het zo erg op te poetsen 'als chroom' zelf baal ik daar wel een beetje van, maar het kon echt niet anders.
Het was echt heel erg aangetast, die kleine 'stroompjes' die je ziet waren echt heel erg hardnekkig, ik kreeg ze met de hand eigenlijk niet eens goed weg. Maar met de dremel dus wel
En het lijkt op de foto erger als dat het is hoor
Ik ga nu kijken of ik het helemaal spiegel glad kan poetsen met belgom, gisteren lukt het in ieder geval wel (had even snel gekeken of het ging)
Als dat niet lukt zal ik wel korrel 800 of (zoals je zei) 1000 halen om het dan af te ronden en dan na te poetsen.
Maar ik ontkom er niet aan om het zo erg op te poetsen 'als chroom' zelf baal ik daar wel een beetje van, maar het kon echt niet anders.
Honda PC50
Plymouth Barracuda
Honda PC50
Plymouth Barracuda
Nou gisteren dus alles na gepoetst met Belgom Alu.
Eigenlijk ben ik erg tevreden met het resultaat, al zal ik best wat kritiek krijgen dat 'het beter' moet. Ik vindt het zelf prima, gelukkig niet de chroom look gekregen die ik vreesde, maar nog net dat 'doffe'
De krasjes zijn in het echt nauwelijks te zien (komt erg naar voren op de foto) , en zullen ook met de tijd wel verdwijnen als ik het zo nu en dan poets/polijst.
eerst test stukje :

Ging heel er makkenlijk, dus meteen de hele plaat gedaan, in totaal 20 minuten over gedaan. (5 minuten poetsen per kwart)

En nog wat andere dingetjes gecleant.

Het rechter stepje wordt gelast (2 kleine scheurtjes) , en moet nog een stukje allu maken waar de uitlaat aan hangt, zoals te zien is op de linker steun. Die er dan ook op gelast wordt.
Ik denk dat de motor een keer is gevallen, het gescheurde steuntje staat ook iets naar binnen.
Deze stukjes allu zijn erg berucht, zijn vaak gebroken, en nieuwe zijn niet te krijgen. Je moet ze dus koesteren
Eigenlijk ben ik erg tevreden met het resultaat, al zal ik best wat kritiek krijgen dat 'het beter' moet. Ik vindt het zelf prima, gelukkig niet de chroom look gekregen die ik vreesde, maar nog net dat 'doffe'
De krasjes zijn in het echt nauwelijks te zien (komt erg naar voren op de foto) , en zullen ook met de tijd wel verdwijnen als ik het zo nu en dan poets/polijst.
eerst test stukje :

Ging heel er makkenlijk, dus meteen de hele plaat gedaan, in totaal 20 minuten over gedaan. (5 minuten poetsen per kwart)

En nog wat andere dingetjes gecleant.

Het rechter stepje wordt gelast (2 kleine scheurtjes) , en moet nog een stukje allu maken waar de uitlaat aan hangt, zoals te zien is op de linker steun. Die er dan ook op gelast wordt.
Ik denk dat de motor een keer is gevallen, het gescheurde steuntje staat ook iets naar binnen.
Deze stukjes allu zijn erg berucht, zijn vaak gebroken, en nieuwe zijn niet te krijgen. Je moet ze dus koesteren
Honda PC50
Plymouth Barracuda
Honda PC50
Plymouth Barracuda
-
broodkorst
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: 7 wielen, 4 cilinders
Mooi man, leuk dat je vaak veel foto's post. 
Dank je, leek me ook wel leuk voor anderen, het is een kleine moeite.
Zelf maak ik ook overal foto's van voordat ik het demonteer, is misschien niet echt nodig, maar je weet maar nooit.
Ik vindt het vooral leuk om 'voor later' het nog eens terug te kunnen zien.
Als ik zie/lees/hoor hoeveel oudere mensen (40/50/60'ers) spijt hebben dat ze geen foto's meer hebben van hun oudere projecten, trek ik daar leerring uit, en ik maak ik dus een hoop foto's van me projecten.
Hoe fantastisch moet het zijn, om bijv. over 40jaar terug te kunnen kijken in detail op een oude motorfiets uit 1964 die jij toen hebt opgeknapt...
Ja, ik denk ver vooruit
Mijn CB50to80 topic moet ik trouwens nog kopieren en opslaan, me Barracuda project-topic is al veilig gesteld.
Lijkt me gewoon fanatastisch om terug te kunnen zien, zo heeft mijn vader geen enkele foto meer van zijn Zundapp, iets wat ie erg jammer vindt. (ook al was het zo'n kut-ding
)
Zelf maak ik ook overal foto's van voordat ik het demonteer, is misschien niet echt nodig, maar je weet maar nooit.
Ik vindt het vooral leuk om 'voor later' het nog eens terug te kunnen zien.
Als ik zie/lees/hoor hoeveel oudere mensen (40/50/60'ers) spijt hebben dat ze geen foto's meer hebben van hun oudere projecten, trek ik daar leerring uit, en ik maak ik dus een hoop foto's van me projecten.
Hoe fantastisch moet het zijn, om bijv. over 40jaar terug te kunnen kijken in detail op een oude motorfiets uit 1964 die jij toen hebt opgeknapt...
Ja, ik denk ver vooruit
Mijn CB50to80 topic moet ik trouwens nog kopieren en opslaan, me Barracuda project-topic is al veilig gesteld.
Lijkt me gewoon fanatastisch om terug te kunnen zien, zo heeft mijn vader geen enkele foto meer van zijn Zundapp, iets wat ie erg jammer vindt. (ook al was het zo'n kut-ding
Honda PC50
Plymouth Barracuda
Honda PC50
Plymouth Barracuda
Ah nee hè?! Gaan we weer! Zundapps zijn fantastisch! Alleen prutsers vinden het kutdingen!
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Ne, pas als je er een hondablokje onder hangt zijn ze betrouwbaar.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
Kippenverver
- 4T-MSB heilige
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
Ik heb gehoord dat een Zündapp blok onder een Honda bromfiets ook een stuk betrouwbaarder is..
Ga heen en vereenvoudig u!
Oke, nu ga je echt te ver

Honda PC50
Plymouth Barracuda
Honda PC50
Plymouth Barracuda
Motor kapje gevonden op marktplaats voor een kleine 30pleuro ! Met knop !

Dit zijkapje moet gelast worden (indien mogenlijk, het is vrij dun, maar me vader weet nog een mooi adresje waar ze ook de alu stepjes gaan lassen)

Iemand die weet waar deze knop voor kan zijn ? (heb zelf nog niet in het onderhouds boekje gekeken)

En de schokbrekers gedemonteerd, heb ze schoongemaakt, ik zat nog te denken om te op te knappen, maar het chroom was niet meer in super staat, geen roest maar van die kleine 'bleke' spikkeltjes erop, gewoon slecht chroom. Het plan was eigenlijk toch al om ze te vervangen.

Dit zijkapje moet gelast worden (indien mogenlijk, het is vrij dun, maar me vader weet nog een mooi adresje waar ze ook de alu stepjes gaan lassen)

Iemand die weet waar deze knop voor kan zijn ? (heb zelf nog niet in het onderhouds boekje gekeken)

En de schokbrekers gedemonteerd, heb ze schoongemaakt, ik zat nog te denken om te op te knappen, maar het chroom was niet meer in super staat, geen roest maar van die kleine 'bleke' spikkeltjes erop, gewoon slecht chroom. Het plan was eigenlijk toch al om ze te vervangen.

Honda PC50
Plymouth Barracuda
Honda PC50
Plymouth Barracuda