Warmrijden
Warmrijden
Hallo,
Hoelang moet je warmrijden voordat je volgas gaat geven met je Honda?
Ik heb een CB50J en rijd er elke dag zon 7 km mee naar school. Ik rij meestal zo'n 1,5 km rustig en daarna laat ik hem gewoon verder opkomen in toeren.
groeten Matthijs
Hoelang moet je warmrijden voordat je volgas gaat geven met je Honda?
Ik heb een CB50J en rijd er elke dag zon 7 km mee naar school. Ik rij meestal zo'n 1,5 km rustig en daarna laat ik hem gewoon verder opkomen in toeren.
groeten Matthijs

-
SingaBernd
- 4T-MSB addict
- Bezit: Honda SS50 en C50
-
arnold-d
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Een bezitter heeft meestal de feitelijke macht over een goed en gedraagt zich alsof hij de eigenaar van dat goed is. Oftewel een moto dax
als ik de woonwijk uit ben, ga ik meestal bijna vol-gas.
Dit is denk na 1 a 1.5 km.
Dus eerst rustig door de woonwijk, daarna rustig optrekken, en na 1.5km, op een 80 weg, zit ik meteen op 90% op het gas,.. tot nu toe blijft hij het doen en niks geen probleempjes, ook niet met de 4000km met het oude blok.
Dit is denk na 1 a 1.5 km.
Dus eerst rustig door de woonwijk, daarna rustig optrekken, en na 1.5km, op een 80 weg, zit ik meteen op 90% op het gas,.. tot nu toe blijft hij het doen en niks geen probleempjes, ook niet met de 4000km met het oude blok.
Gebroken achterbrugassen = 4
Iets met 190cc . Op de dax
Iets met 190cc . Op de dax
-
niek is ik
- 4T-MSB heilige
- Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
4000 km is niks...
zoals je het nu doet is prima zoals ik het zo hoor.... gaat er om dat je bovenblok(cilinder en kop) een beetje temperatuur hebben. Voel desnoods onderweg even je cylinder en kop of ze al warm zijn(deed ik altijd bij mijn zb, kon er makkelijk bij)
helehoop denken overigens dat warm rijden inhoud niet vol gas rijden, maar wat ook belangrijk is is niet te veel toeren maken....
Blijf me trouwens altijd verbazen hoe weinig mensen warm rijden, en bij velen gaat het nog goed ook. Terwel het in theorie een rokende zuiger cilinder moet veroorzaken(doet het dan ook vaak genoeg, daar niet van)
zoals je het nu doet is prima zoals ik het zo hoor.... gaat er om dat je bovenblok(cilinder en kop) een beetje temperatuur hebben. Voel desnoods onderweg even je cylinder en kop of ze al warm zijn(deed ik altijd bij mijn zb, kon er makkelijk bij)
helehoop denken overigens dat warm rijden inhoud niet vol gas rijden, maar wat ook belangrijk is is niet te veel toeren maken....
Blijf me trouwens altijd verbazen hoe weinig mensen warm rijden, en bij velen gaat het nog goed ook. Terwel het in theorie een rokende zuiger cilinder moet veroorzaken(doet het dan ook vaak genoeg, daar niet van)
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
Gewoon vertrekken met je cb, schakelen rond 6000-6500 toeren, en dus max zo'n 40km/h de eerste km's.
En niet vol gas optrekken, meestal rijd ik gewoon zo goed als volgas na 2km, soms iets meer.
Zo'n kleine 13mm carb van een cb doet toch niet zoveel, maar met grotere moet je misschien een beetje beter oppassen. (hoewel het in praktijk waarschijnlijk een marginaal klein verschil is...)
En niet vol gas optrekken, meestal rijd ik gewoon zo goed als volgas na 2km, soms iets meer.
Zo'n kleine 13mm carb van een cb doet toch niet zoveel, maar met grotere moet je misschien een beetje beter oppassen. (hoewel het in praktijk waarschijnlijk een marginaal klein verschil is...)
Heb mijn brommer weleens laten warmlopen.. Dat was ook niet ok!
Maarreh, je ziet het al aan de reacties, gewoon wat rustiger rijden dus en misschien voelen aan je cilinder, en je merkt het aan je gasreactie.
Bij warmte zetten metalen uit, je olie wordt dunner en het moet gewoon allemaal een beetje dezelfde temperatuur krijgen die olie. Dan kan het fijn overal stromen en dan is je motorblok niet alleen op lokale plekken heel heet, maar overal goed warm.
Maarreh, je ziet het al aan de reacties, gewoon wat rustiger rijden dus en misschien voelen aan je cilinder, en je merkt het aan je gasreactie.
Bij warmte zetten metalen uit, je olie wordt dunner en het moet gewoon allemaal een beetje dezelfde temperatuur krijgen die olie. Dan kan het fijn overal stromen en dan is je motorblok niet alleen op lokale plekken heel heet, maar overal goed warm.
Heb zelf ook een CB, heb hem al een aantal jaar nu, eerst altijd met 50cc gereden, nu met 80cc.
Toevallig heb ik er een tempratuur metertje opzitten die de olie tempratuur meet (in het blok, aan de onderkant, dus echt het 'oliebad zegmaar )
Meestal na 1km gaat het tempratuur metertje langzaam omhoog klimmen.
Dat wil niet zeggen dat het blok natuurlijk al warm is, maar dan pas gaat de warmte zich verspreiden door je blok.
De kop is dan aardig warm, nog net niet warm genoeg natuurlijk, maar 'oke'
Zelf heb ik hem altijd warmgereden, de 1e km gewoon niet boven de 6000toeren komen, daarna kan je wel langzaam maar zeker wat harder gaan rijden, maar probeer nog niet max. toeren te zitten.
Pas na een km of 5 zou ik zeggen dat je echt volgas kan/mag rijden, maar het blokje zal het ook zo niet erg vinden als je hem na 1km al vol opentrekt.
Het tempratuurmetertje bij mij staat eigenlijk pas na 10km ofzo stil op ongeveer 70 graden.
Dan pas is het blok goed op tempratuur.
Maar vooral de 1e km rustig aan, en niet boven de 6000toeren, dat is de disipline waar ik me altijd aan heb gehouden, en voorlopig lijkt het prima te werken
Toevallig heb ik er een tempratuur metertje opzitten die de olie tempratuur meet (in het blok, aan de onderkant, dus echt het 'oliebad zegmaar )
Meestal na 1km gaat het tempratuur metertje langzaam omhoog klimmen.
Dat wil niet zeggen dat het blok natuurlijk al warm is, maar dan pas gaat de warmte zich verspreiden door je blok.
De kop is dan aardig warm, nog net niet warm genoeg natuurlijk, maar 'oke'
Zelf heb ik hem altijd warmgereden, de 1e km gewoon niet boven de 6000toeren komen, daarna kan je wel langzaam maar zeker wat harder gaan rijden, maar probeer nog niet max. toeren te zitten.
Pas na een km of 5 zou ik zeggen dat je echt volgas kan/mag rijden, maar het blokje zal het ook zo niet erg vinden als je hem na 1km al vol opentrekt.
Het tempratuurmetertje bij mij staat eigenlijk pas na 10km ofzo stil op ongeveer 70 graden.
Dan pas is het blok goed op tempratuur.
Maar vooral de 1e km rustig aan, en niet boven de 6000toeren, dat is de disipline waar ik me altijd aan heb gehouden, en voorlopig lijkt het prima te werken
Honda CB50J -> 80J -> *in voorbreiding 125T*
Honda PC50
Honda CB77 *24-3-2011, klaar*
Plymouth Barracuda
Yamaha XT500 *in de prak, maar wordt gered*
Honda PC50
Plymouth Barracuda
Ik ben zo iemand waarbij niet warm rijden goed gaat. Mijn zonchengel nogiets heeft er al meer dan 10.000km opzitten zonder problemen en zonder warm rijden. Het blok doet het nog steeds perfect, alleen ligt de C uit elkaar om nieuw op te bouwen. Mijn origineel c50 blok is ook nooit rustig warm gereden en doet het ook nog steeds perfect onder een puch.niek is ik schreef:4000 km is niks...
Het kan dus wel

Ja, kan er ook niks aan doen, als ik gewoon rij komt hij bijna, zo goed als niet boven de 70graden uit, misschien 72 ofzo.Eric schreef:70graden maar. Dat is niet echt warm.
Als ik ff stilsta klimt hij wel omhoog.
Volgens mij is 70graden juist precies goed.
Dacht altijd *ergens* dat tussen de 60~80graden bedrijfstempratuur ideaal was.
Of is dat niet zo ?
edit : En natuurlijk klimt hij ook wel verder omhoog als ik hele km's lang volgas rijd, maar ik hoef eigenlijk nooit volgas te rijden.
Netjes 80km/u op een B-weg rij 75% ofzo, en dan komt hij moeilijk boven de 70graden uit.
Eenmaal een lang stuk volgas klimt hij natuurlijk wel omhoog.
Maar met normaal rijden komt hij dus zo goed als niet boven de 70graden uit.
Honda CB50J -> 80J -> *in voorbreiding 125T*
Honda PC50
Plymouth Barracuda
Honda PC50
Plymouth Barracuda