Oude wens
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 16 apr 2015 21:23
- Bezit: C310A
Supersnelle Tomos 4L
Zwaar opgevoerde Yamaha SZR 660
Volvo 850 - Locatie: Almere
Oude wens
Dag allemaal,
Ik ben tamelijk nieuw hier dus ik zal me eerst even voorstellen.
Mijn naam is Fred, ben 65 jaar en vanaf mijn 22ste chef werkplaats in een grote motorzaak. (uit de hand gelopen hobby)
Nog 5 weken full time werken en dan in een wat rustiger tempo gewoon doorgaan.
Eind Oktober vorig jaar heb ik voor een redelijke prijs een C310A gekocht in Oost Groningen. Het laatste verzekeringsplaatje was van 1979, dus waarschijnlijk al heel lang
stil gestaan.
De reden waarom ik zo graag weer zo'n brommertje wilde hebben is puur nostalgisch.
In 1967 toen ik 17 jaar was, heb ik ooit zo'n ding nieuw gekocht van het salaris van mijn eerste baan.
Daarna kwamen motoren in beeld en vond ik brommers niet meer interessant.
Bij deze Honda was ook nog aanwezig de orginele aankoopfaktuur uit 1965 met vermelding van het framenummer.
Lachen, een brommer van 50 jaar oud! Maar helemaal compleet incl. beenschilden.
Natuurlijk mankeerde er wel het een en ander aan.
Carburateur vervuild, tank roestig.
Dat soort dingen maak ik wel vaker mee op mijn werk en daar heb ik wel een antwoord op.
Carburateur ultrasoon gereinigd en tank laten coaten.
Overal nieuwe kabels gemonteerd, nieuwe banden en binnenbanden, nieuwe contactpuntjes en condensator, verlichting gerepareerd etc.
Hij loopt nu met twee trappen.
Maandag 4 Mei heb ik een afspraak met Rijksdienst Wegverkeer voor een kentekenkeuring en daar ben ik helemaal niet huiverig voor.
Daarna kan het restaureren beginnen.
Eerst mechanisch de boel aanpakken (hij loopt nu precies 40km/u na een lange aanloop.
Dat moet beter kunnen. Ik denk aan een nieuwe zuiger, cilinder en een gereviseerde cilinderkop.
En dan optisch: nieuwe uitlaat, nieuwe velgen, carterdeksels stralen etc.
Het frame en de lak is best wel goed.
Het hoeft voor mij geen nieuwe te worden en bovendien mag je best zien dat het een oude brommer is.
Dus geen roest of zo, maar gewoon netjes. Net zoals mijn Tomos uit 1972
Ik ben tamelijk nieuw hier dus ik zal me eerst even voorstellen.
Mijn naam is Fred, ben 65 jaar en vanaf mijn 22ste chef werkplaats in een grote motorzaak. (uit de hand gelopen hobby)
Nog 5 weken full time werken en dan in een wat rustiger tempo gewoon doorgaan.
Eind Oktober vorig jaar heb ik voor een redelijke prijs een C310A gekocht in Oost Groningen. Het laatste verzekeringsplaatje was van 1979, dus waarschijnlijk al heel lang
stil gestaan.
De reden waarom ik zo graag weer zo'n brommertje wilde hebben is puur nostalgisch.
In 1967 toen ik 17 jaar was, heb ik ooit zo'n ding nieuw gekocht van het salaris van mijn eerste baan.
Daarna kwamen motoren in beeld en vond ik brommers niet meer interessant.
Bij deze Honda was ook nog aanwezig de orginele aankoopfaktuur uit 1965 met vermelding van het framenummer.
Lachen, een brommer van 50 jaar oud! Maar helemaal compleet incl. beenschilden.
Natuurlijk mankeerde er wel het een en ander aan.
Carburateur vervuild, tank roestig.
Dat soort dingen maak ik wel vaker mee op mijn werk en daar heb ik wel een antwoord op.
Carburateur ultrasoon gereinigd en tank laten coaten.
Overal nieuwe kabels gemonteerd, nieuwe banden en binnenbanden, nieuwe contactpuntjes en condensator, verlichting gerepareerd etc.
Hij loopt nu met twee trappen.
Maandag 4 Mei heb ik een afspraak met Rijksdienst Wegverkeer voor een kentekenkeuring en daar ben ik helemaal niet huiverig voor.
Daarna kan het restaureren beginnen.
Eerst mechanisch de boel aanpakken (hij loopt nu precies 40km/u na een lange aanloop.
Dat moet beter kunnen. Ik denk aan een nieuwe zuiger, cilinder en een gereviseerde cilinderkop.
En dan optisch: nieuwe uitlaat, nieuwe velgen, carterdeksels stralen etc.
Het frame en de lak is best wel goed.
Het hoeft voor mij geen nieuwe te worden en bovendien mag je best zien dat het een oude brommer is.
Dus geen roest of zo, maar gewoon netjes. Net zoals mijn Tomos uit 1972
- Bijlagen
Brommerrijden houdt me jong
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
- Bezit: CB50, teveel P50's en auto's
Re: Oude wens
Mooi verhaaal, en zo te zien ondanks de lange stilstand nog een heel mooie C310. Welkom hier!
In the beginning there was nothing, which exploded.
-
- moppersmurf
- Berichten: 8904
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: Oude wens
Mijn tip niets aan het uiterlijk doen.
Technisch goed voor elkaar maken en lekker rijden met het ding
Technisch goed voor elkaar maken en lekker rijden met het ding
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 16 apr 2015 21:23
- Bezit: C310A
Supersnelle Tomos 4L
Zwaar opgevoerde Yamaha SZR 660
Volvo 850 - Locatie: Almere
Re: Oude wens
Nou, het hoeft echt geen nieuwe te worden. De lak laat ik zo, want je mag best zien dat het een oud brommertje is, net zoals bij mijn Tomos.butt head schreef:Mijn tip niets aan het uiterlijk doen.
Technisch goed voor elkaar maken en lekker rijden met het ding
Maar ik kan niet zo goed tegen roest.
Dus nieuwe velgen, nieuwe uitlaat (RVS) en die sterk verweerde carterdeksels (laten) stralen.
Dan wordt het echt wel een mooi oud plofje.
Maar eerst moet hij mechanisch naar mijn zin zijn, dus snel genoeg en betrouwbaar.
Gaat lukken.
I have done it before, can do it again.
Weet hier iemand misschien of er ergens verschillende maten hoofdsproeiers te koop zijn?
Want ik heb plannen met de standaard carburateur.
Brommerrijden houdt me jong
-
- moppersmurf
- Berichten: 8904
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: Oude wens
een beetje roest heeft ook zijn sjarme
maar welk blok heb je? c310A of c310S
zelf weet ik niet welke sproeier er in een c310 carburateur zit. maar waarschijnlijk weten de 4takt brommer handelaren dat wel. zie faq voor hun adressen.
ik heb vorig jaar een honda c100 uit een schuur getrokken die ook een aantal weken geen buitenlucht meer had geproefd.
ik heb de c100 alleen op gepoest en verder niets zelfs de carters velgen en uitlaat hebben nog roest. maar ik zou voor geen geld die c100 willen op knappen. hij is gewoon gaaf zo als hij is.
van dit.
naar dit. met enkel poetsen.
maar welk blok heb je? c310A of c310S
zelf weet ik niet welke sproeier er in een c310 carburateur zit. maar waarschijnlijk weten de 4takt brommer handelaren dat wel. zie faq voor hun adressen.
ik heb vorig jaar een honda c100 uit een schuur getrokken die ook een aantal weken geen buitenlucht meer had geproefd.
ik heb de c100 alleen op gepoest en verder niets zelfs de carters velgen en uitlaat hebben nog roest. maar ik zou voor geen geld die c100 willen op knappen. hij is gewoon gaaf zo als hij is.
van dit.
naar dit. met enkel poetsen.
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 16 apr 2015 21:23
- Bezit: C310A
Supersnelle Tomos 4L
Zwaar opgevoerde Yamaha SZR 660
Volvo 850 - Locatie: Almere
Re: Oude wens
Mooi resultaat!
Iedereen heeft een eigen mening over opknappen en restaureren.
Het gaat erom wat je zelf wil bereiken.
Als dat lukt is het geslaagd.
Een ander kan daar nog wel over ouwehoeren maar dat maakt helemaal niks uit.
Iedereen heeft een eigen mening over opknappen en restaureren.
Het gaat erom wat je zelf wil bereiken.
Als dat lukt is het geslaagd.
Een ander kan daar nog wel over ouwehoeren maar dat maakt helemaal niks uit.
Brommerrijden houdt me jong
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 22 aug 2014 22:33
- Bezit: Dax skyteam 125.
R1128 uit 1983 met 1400 blok uit een R5GTX. - Locatie: tussen de rivieren
Re: Oude wens
Zelfs de Tomos is al een gaaf ding, vroeger zelf mee gereden!
Ik ben nog op zoek naar zo,n gereedschap kastje, is niet makkelijk aan te komen.
Heb jij een tip?
gr.Jan.
Ik ben nog op zoek naar zo,n gereedschap kastje, is niet makkelijk aan te komen.
Heb jij een tip?
gr.Jan.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
- Bezit: Skyteam DX
C50
CT90
ST50
CRF50
ATC110
CB77 - Locatie: Haarlem
Re: Oude wens
Who buthead! Jij kan achterlichten heel poetsen! Dat wil ik ook!
ja dit is dus het broertje van bart.
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 16 apr 2015 21:23
- Bezit: C310A
Supersnelle Tomos 4L
Zwaar opgevoerde Yamaha SZR 660
Volvo 850 - Locatie: Almere
Re: Oude wens
Ik zag laatst op de site van de firma Huigen in Rotterdam die zijkastjes.deutz schreef:Zelfs de Tomos is al een gaaf ding, vroeger zelf mee gereden!
Ik ben nog op zoek naar zo,n gereedschap kastje, is niet makkelijk aan te komen.
Heb jij een tip?
gr.Jan.
Dat is http://www.mopedsport.nl
Hij levert alleen aan bedrijven maar dar is wel een mouw aan te passen.
Tja , die Tomos gaat als vergif!
In 60cc uitvoering was hij al heel snel maar vorig jaar heb ik het carter laten uitkotteren zodat er een 70cc cilinder op past.
Samen met een 5 bak, electronische ontsteking en een Homoet 6P, tikt hij netjes 90 km/u aan. En nog betrouwbaar óók.
Brommerrijden houdt me jong
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4064
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub '99 4bakc50 scooter :-)
NSU Prima '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Oude wens
Ook raar, die dingen waren toch altijd geforceerd gekoeld?? Dit lijkt me (bijna zeker) een Puch Maxi cilinder.
Gr. Wim.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 16 apr 2015 21:23
- Bezit: C310A
Supersnelle Tomos 4L
Zwaar opgevoerde Yamaha SZR 660
Volvo 850 - Locatie: Almere
Re: Oude wens
Daar heb je helemaal gelijk.
Ik was eerst van plan om na het afstellen de koelribben aan te pakken, zodat de cilinder onder de koelkappen past,
maar dit vind ik ook wel een oplossing.
Natuurlijk lijkt het niet op origineel maar met deze set up rijdt hij met een originele uitlaat ook voor geen meter.
Gelukkig heb ik nog een reserve blokje met originele uitlaat en carburateur, dus ik kan het altijd terug bouwen.
Ik was eerst van plan om na het afstellen de koelribben aan te pakken, zodat de cilinder onder de koelkappen past,
maar dit vind ik ook wel een oplossing.
Natuurlijk lijkt het niet op origineel maar met deze set up rijdt hij met een originele uitlaat ook voor geen meter.
Gelukkig heb ik nog een reserve blokje met originele uitlaat en carburateur, dus ik kan het altijd terug bouwen.
Brommerrijden houdt me jong
-
- chaly addict
- Berichten: 18884
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Oude wens
Die koppelingsplaten kun je gewoon omdraaien, dan kunnen ze weer 50 jaar mee!
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 16 apr 2015 21:23
- Bezit: C310A
Supersnelle Tomos 4L
Zwaar opgevoerde Yamaha SZR 660
Volvo 850 - Locatie: Almere
Re: Oude wens
Ja hoor. Dat heb ik ook wel eens iemand horen zeggen over ketting tandwielen.NIX schreef:Die koppelingsplaten kun je gewoon omdraaien, dan kunnen ze weer 50 jaar mee!
Wel een beetje jammer dat hij bij de volgende enduro rit uitviel met versleten tandwielen
Brommerrijden houdt me jong
-
- chaly addict
- Berichten: 18884
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Oude wens
Dan had ie z'n ketting ook maar moeten omdraaien, dat wordt altijd vergeten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.