Mijn C50 ot... en het vervolg
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1380
- Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
- Locatie: dongen
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Ah op een plaatje ik zag al een krom getrokken pakking voor me, maar gaat goed zo...goed te weten.
grote klappen, snel thuis
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5187
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Om hem zacht te houden zou je hem juist niet snel af moeten laten koelen. Juist zo langzaam mogelijk laten afkoelen.
- lil
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
correct, moet in een oven gedaan worden, en heel langzaam afkoelen. wat je daar met een brandertje doet is alleen bedoelt om de spanning even uit het materiaal te halen.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
- Locatie: 'tGooi
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Koper is als uitgangsmateriaal al ‘zacht’. De structuur daarvan veranderd niet bij zagen en vijlen. Wel bij vervormen zoals kloppen/buigen, het wordt dan stijver/harder net als… yep.stoterstangen90 schreef: ↑29 mar 2021 23:22 Om hem zacht te houden zou je hem juist niet snel af moeten laten koelen. Juist zo langzaam mogelijk laten afkoelen.
Mijn ervaring door koper te laten ‘schrikken’ baseer ik op eigen (en Allard Milard) ervaring. Ook op Koekel zijn meer ‘schrik’ geluiden onderbouwd dan afkoelen ‘aan de lucht’.
Ik denk overigens dat de warmtebehandeling niet eens nodig is als het gaat om deze kleine pakking. De oppervlaktestructuur is al ok v/h koper en de pasvlakken van de kop en de cilinder zijn 100% vlak en schoon. Dit tot tegenstelling van een zeer oude oldtimer. Nodig of niet… zeg het maar. Ik ervaar in ieder geval geen vreemde afwijkende zaken in het nadeel voor/na en als Allen het zo doet… doen we het gewoon ook zo. Gewoon nog een keertje de kop aanhalen als de motor een paar keer heeft gelopen en in de gaten houden, heb er alle vertrouwen in. De volgende pakking zal ik eens langzaam af laten koelen, kijken of er verschillen ontstaan.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!!
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Klopt, om koper zacht te krijgen moet je snel afkoelen, precies omgekeerd als bij staal. Dat wordt dan juist hard.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 16 jan 2020 13:06
- Bezit: C50
- Locatie: Bleiswijk
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Moet je niet uitkijken met vocht? Het potentiaal verschil van alu en koper is meer dan 0,25v. Kan zijn dat het in de praktijk wel meevalt maarja, zou zonde zijn als je je brommer wil starten en je geen cilinderkop meer hebt... . Dat is natuurlijk overdreven, maar ben benieuwd of daar nog geen problemen mee zijn ontstaan bij andere ?
Heb het voor de zekerheid toch nagezocht: https://www.onkenhout.nl/media/useruplo ... en%20Monel.
Heb het voor de zekerheid toch nagezocht: https://www.onkenhout.nl/media/useruplo ... en%20Monel.
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
- Locatie: 'tGooi
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Ha daanmetselaar,daanmetselaar schreef: ↑30 mar 2021 10:01 Moet je niet uitkijken met vocht? Het potentiaal verschil van alu en koper is meer dan 0,25v. Kan zijn dat het in de praktijk wel meevalt maarja, zou zonde zijn als je je brommer wil starten en je geen cilinderkop meer hebt... . Dat is natuurlijk overdreven, maar ben benieuwd of daar nog geen problemen mee zijn ontstaan bij andere ?
Heb het voor de zekerheid toch nagezocht: https://www.onkenhout.nl/media/useruplo ... en%20Monel.
Wat je stelt is zeker interessant en in theorie risicovol zoals ik het nu toepas. Die tabellen zijn er niet voor niets en gebaseerd op langdurig destructief onderzoek. Echter, daar gaan we weer, werd het vroeger in grote aantallen fabrieksmatig geproduceerd en toegepast.
Koperen pakking op allerlei legeringen van gegoten aluminium delen. Ze wisten toen beslist veel, maar minder als nu en zaten volop in de romantische industriële (r)evolutie van ontdekken en falen. Kostprijs en stand tijd spelen uiteraard ook een rol om voor een ander materiaal te gaan dan koper indertijd. Tevens waren de legeringen toen ‘vuiler’ dan de nu huidige productieprocessen. Aluminium is zuiverder/stabieler geworden en dat geld ook voor koper.
Grote boosdoener van corrosie is water i.c.m. zuurstof. Als er geen zuurstof is dan geen probleem. Helaas hebben we hier op planeet aarde zuurstof en ook water al dan niet luchtvochtigheid wat 24/7 een rol speelt en z’n invloed uitoefent op constructies van allerlei materialen. Koper en alu bijten elkaar feitelijk (groot potentiaalverschil), zeker als er water bij komt. Gevolg kan dan zijn putcorrosie maar zover zal dat niet gaan in mijn case. Dit kopje wordt warm, er vloeit olie door en ik ben een mooi weer rijder. Daar een risicoanalyse op los latend kan ik rustig slapen. Voor die max. 1000 km. op jaarbasis zal, als ik het niet eerder openschroef, het decennia meegaan.
Zeewater is inderdaad killing voor vele materialen zoals alu en koper. Er zijn legeringen die het weerstaan al dan niet met een verfsysteem maar die zijn zo 1,2,3 niet beschikbaar voor de hobbyist.
Theoretisch is de overgang van koperen koppakking naar aluminium cilinderkop het zwaktepunt. Van koper naar de gietijzeren cilinder zal er geen risico bestaan. Voor beide geldt uiteraard niet onderdompelen in H2O en daarna niet laten drogen aan O en dan heel veel keren achter elkaar. Ben beslist geen expert maar berust mij op m’n hobbyisme, m’n ooit verworven lesstof, Koekel, nuchter verstand en ervaring op basis van ‘vallen en opstaan’. Maar 1 ding weet ik wel zeker. Dit pakkinkje is kwalitatief beter dan de pakking uit zo’n standaard setje. Zo’n zachte pakking met uiterst dunne ring zal beslist voldoen maar dit is leuker.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!!
- lil
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
realy now?... wel, ik zal het es een keer uitzoeken dan
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 16 jan 2020 13:06
- Bezit: C50
- Locatie: Bleiswijk
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Ja, ik dacht al dat het in de praktijk wel mee zou vallen. Het enige randje koper wat blootgesteld is aan de buitenlucht is natuurlijk je dikte van je pakking maal je omtrek. En als Allen Millyard het gebruikt zegt dat voor mij genoeg.... .Gooische Honda schreef: ↑30 mar 2021 12:42Ha daanmetselaar,daanmetselaar schreef: ↑30 mar 2021 10:01 Moet je niet uitkijken met vocht? Het potentiaal verschil van alu en koper is meer dan 0,25v. Kan zijn dat het in de praktijk wel meevalt maarja, zou zonde zijn als je je brommer wil starten en je geen cilinderkop meer hebt... . Dat is natuurlijk overdreven, maar ben benieuwd of daar nog geen problemen mee zijn ontstaan bij andere ?
Heb het voor de zekerheid toch nagezocht: https://www.onkenhout.nl/media/useruplo ... en%20Monel.
Wat je stelt is zeker interessant en in theorie risicovol zoals ik het nu toepas. Die tabellen zijn er niet voor niets en gebaseerd op langdurig destructief onderzoek. Echter, daar gaan we weer, werd het vroeger in grote aantallen fabrieksmatig geproduceerd en toegepast.
Koperen pakking op allerlei legeringen van gegoten aluminium delen. Ze wisten toen beslist veel, maar minder als nu en zaten volop in de romantische industriële (r)evolutie van ontdekken en falen. Kostprijs en stand tijd spelen uiteraard ook een rol om voor een ander materiaal te gaan dan koper indertijd. Tevens waren de legeringen toen ‘vuiler’ dan de nu huidige productieprocessen. Aluminium is zuiverder/stabieler geworden en dat geld ook voor koper.
Grote boosdoener van corrosie is water i.c.m. zuurstof. Als er geen zuurstof is dan geen probleem. Helaas hebben we hier op planeet aarde zuurstof en ook water al dan niet luchtvochtigheid wat 24/7 een rol speelt en z’n invloed uitoefent op constructies van allerlei materialen. Koper en alu bijten elkaar feitelijk (groot potentiaalverschil), zeker als er water bij komt. Gevolg kan dan zijn putcorrosie maar zover zal dat niet gaan in mijn case. Dit kopje wordt warm, er vloeit olie door en ik ben een mooi weer rijder. Daar een risicoanalyse op los latend kan ik rustig slapen. Voor die max. 1000 km. op jaarbasis zal, als ik het niet eerder openschroef, het decennia meegaan.
Zeewater is inderdaad killing voor vele materialen zoals alu en koper. Er zijn legeringen die het weerstaan al dan niet met een verfsysteem maar die zijn zo 1,2,3 niet beschikbaar voor de hobbyist.
Theoretisch is de overgang van koperen koppakking naar aluminium cilinderkop het zwaktepunt. Van koper naar de gietijzeren cilinder zal er geen risico bestaan. Voor beide geldt uiteraard niet onderdompelen in H2O en daarna niet laten drogen aan O en dan heel veel keren achter elkaar. Ben beslist geen expert maar berust mij op m’n hobbyisme, m’n ooit verworven lesstof, Koekel, nuchter verstand en ervaring op basis van ‘vallen en opstaan’. Maar 1 ding weet ik wel zeker. Dit pakkinkje is kwalitatief beter dan de pakking uit zo’n standaard setje. Zo’n zachte pakking met uiterst dunne ring zal beslist voldoen maar dit is leuker.
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5187
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Ik heb het dan wel over echt heetstoken he.
https://www.wikihow.com/Anneal-Copper#: ... in%20water.
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5187
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Can copper be annealed without water quenching? Is the quenching a way to work with it faster than waiting for it to cool in the air?nielspbr schreef: ↑30 mar 2021 18:12Ik heb het dan wel over echt heetstoken he.
https://www.wikihow.com/Anneal-Copper#: ... in%20water.
Community Answer
Community Answer
Yeah. You do not have to quench it, but quenching also helps blow off some of the oxide that forms during annealing. Some alloys like all types of steel, and antimony/lead alloys harden if you quench them.
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
- Locatie: 'tGooi
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
De ploffert loopt inmiddels. Op het proefbankje in de bankschroef. Afstellen moet nog. Draait hoog stationair en de benzine 'zeikt' uit de bezinekraan. Eerst dat verhelpen, nope, het rubbertje zit goed en de drukveer ook. Ik denk dattie gewoon versleten is qua dikte. Heb nog niet het lef gehad om te schakelen... al schakelt het wel smooth als de motor uit is. Pfff technische angst. #heblef#doen# okay okay, maar eerst moet het blokje mooi stationair lopen zonder lekkende benzine.
Ff op een rijtje;
Klepspeling 0.05 mm.
Contactpunt opening 0.4/0.35 mm. Maar ik werk liever met een contacthoek... heb de meter maar specs van een 2 cil. ontbreken. Ik weet dat het kan maar ben ff kwijt... iets met V8 delen door 4 ofzo... moet nog ff in verdiepen. Iemand tips?
De oliepomp werkt, olie komt mooi omhoog. Al met al loop ik nu iets voor op m'n schema wat vrij uniek is
Ff op een rijtje;
Klepspeling 0.05 mm.
Contactpunt opening 0.4/0.35 mm. Maar ik werk liever met een contacthoek... heb de meter maar specs van een 2 cil. ontbreken. Ik weet dat het kan maar ben ff kwijt... iets met V8 delen door 4 ofzo... moet nog ff in verdiepen. Iemand tips?
De oliepomp werkt, olie komt mooi omhoog. Al met al loop ik nu iets voor op m'n schema wat vrij uniek is
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!!
-
Online
- chaly addict
- Berichten: 18899
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Ik pak altijd de cheapie pakkingsets, nooit gedoe mee.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Niet kijken naar de grootte van de opening tussen de punten. Ze moeten op F opengaan, veel belangrijker.
Controle met strobo, vloeitje of lampje.
(ok, wie draait er nog sigaretten.)
Controle met strobo, vloeitje of lampje.
(ok, wie draait er nog sigaretten.)