Afstellingen na Carb FAQ perfect, reed perfect nu niet meer?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
hippo
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 okt 2009 20:50

Afstellingen na Carb FAQ perfect, reed perfect nu niet meer?

Bericht door hippo »

Dag iedereen,

Ik zit met een curieus geval.
Na de FAQ exact gevolgd te hebben van afstellen carburateur reed mijn Chinese Dax perfect, na een stuk te zijn gaan rijden +-80 km veranderd dat ineens.

Aanvankelijke setup 70cc 50cc kop, standaard carb 14 of 16 mm?, een 78 sproeier, conisch powerfilter.

Na het lezen van de Carb FAQ een 80 sproeier gemonteerd omdat men beter afstelt met een voor het gevoel iets te grote sproeier, vervolgens stelt men met de gasnaald.

Het beeld toen was bijna perfect, brommer trok goed door in het gehele gebied alleen was een minpunt dat als ik het gas van vol gas afhaalde en erna weer een klein beetje bijgaf de brommer dan even niets deed, (of de vlotter eerst vol moest lopen?)
Ook sloeg hij wel af als men van volgas ineens het gas losliet en de koppeling in kneep.

Sproeier 82 gemonteerd, FAQ goed belezen en ik hoefde de stand van de gasnaald niet eens aan te passen, clipje gewoon in het midden.

Helemaal happy met het behaalde resultaat middels de FAQ carb, en de dag erop een mooie blauw van de kou rit gepland.

Na 60 km komt het beeld zoals ik eerder beschreef ineens terug?

Na volle belasting gas los en beetje bijgeven resulteerde in happerig terugkomen van de motor,(niet vloeiend).
Ik heb af en toe ook eens flink doorgetrokken en denk nu mogelijk net iets te heftig?, kan dat?
Vertanding configuratie is namelijk 16 (42 geloof ik, iig het standaard achter tandwiel), zeer snel en krachtig tot de 65 km, is dat mogelijk noodlottig geworden voor iets?

Ik monteerde inmiddels al een nieuwe andere bougie, heb de kleppen nog eens op speling gecontroleerd staat bij koude motor op 0,5 in en 0,8 uit.

Clip verandering gasnaald geeft weinig tot geen effect, weer een andere sproeier?????
Ik heb 76-78-80-82-84-86

Wie heeft er hier misschien een 70cc dax met 50cc kop en standaard carb en met welke sproeier?
Zou ik iets stuk gereden kunnen hebben?, ik ben het even kwijt of zie iets over het hoofd.
Kan de motor anders gaan lopen na een aantal km's ?
Gisteren ook een plof/klap gehoord tijdens accelereren en schakelen.
Zou het lucht mengsel verhouding goed zijn?
Graag wat deskundige hulp / ideeën, wat zie ik misschien over het hoofd :shock:

NIX
chaly addict
Berichten: 18863
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Afstellingen na Carb FAQ perfect, reed perfect nu niet meer?

Bericht door NIX »

Wat is de kleur van je bougie? Met name als hij afslaat? Ik gok donkerbruin of zwart. Hij hoort lichtbeige te zijn.

Ik denk dat je sproeier net wat te groot gekozen is en je de clip 1 omlaag mag doen. Dan zet je de boel ietsje armer. Een te rijk mengsel laat de brommer even niet reageren voor hij alsnog oppakt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

hippo
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 okt 2009 20:50

Re: Afstellingen na Carb FAQ perfect, reed perfect nu niet meer?

Bericht door hippo »

Dank voor de snelle reactie,
Dus de 82 sproeier is gangbaar voor deze config en af te stellen middels het clipje op de gasnaald?
Ik zit dus niet direct veel te hoog of laag met de 82?
Het vreemde is dat het eerst perfect was en erna niet meer?
Kleur bougie elektrode/porselijn lichtbruin rand schroefdraad zwart.
Ik ga alvast met de clip spelen en laat het resultaat weten.

NIX
chaly addict
Berichten: 18863
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Afstellingen na Carb FAQ perfect, reed perfect nu niet meer?

Bericht door NIX »

Het is de kleur van middenelectrode en porcelein die ertoe doen. Naar het metaal van de schroefdraad hoef je niet te kijken. De hoofdsproeier lijkt een beetje aan de grote kant, maar het zou kunnen dat ie hier goed op loopt. De hoofdsproeier bepaalt het mengsel volgas. De gasnaald is van invloed op het mengsel tussen kwart- en driekwartgas. Als ie daar te rijk staat, verzuipt hij een moment bij gas geven voor hij oppakt. Ik heb het natuurlijk niet gehoord of gezien, maar afgaande op jouw beschrijving is dat wat ie doet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

hippo
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 okt 2009 20:50

Re: Afstellingen na Carb FAQ perfect, reed perfect nu niet meer?

Bericht door hippo »

Nah, vandaag kans gezien even te knutselen en ben met de gasnaald bezig geweest.
Kleurtje bougie werd maar geen koffie met melk en in welke stand ik de gasnaald ook zette lekker draaien wilde het niet.
Naar de schuur bak leut erbij en besloten sproeier 80 weer eens terug te monteren.
Ik zette het standaard filter erop en haalde de rubber dop met de pijpjes eraf ivm te weinig lucht.
Rijdt nu werkelijk super, bovendien geeft het standaard filter een veel mooier en diep geluid.
NIX thx voor de raad, sproeiertje achteraf toch te groot geweest, gasnaaldje staat nu in het midden en is koffie met melk.

Opgelost! 8-)

NIX
chaly addict
Berichten: 18863
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Afstellingen na Carb FAQ perfect, reed perfect nu niet meer?

Bericht door NIX »

Goedzo. Mooi dat je het zelf opgelost hebt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

hippo
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 okt 2009 20:50

Re: Afstellingen na Carb FAQ perfect, reed perfect nu niet meer?

Bericht door hippo »

Niet zonder jouw hulp destijds, beetje laat maar alsnog bedankt! :lol:

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4044
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Afstellingen na Carb FAQ perfect, reed perfect nu niet meer?

Bericht door wim V8 »

Zo joh, beetje laat. Haha.
Welnee, bijna 15 jaar geleden.
Toch mooi zo. ;)

Gr. Wim
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

NIX
chaly addict
Berichten: 18863
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Afstellingen na Carb FAQ perfect, reed perfect nu niet meer?

Bericht door NIX »

Doet het ding het uberhaupt nog?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

hippo
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 okt 2009 20:50

Re: Afstellingen na Carb FAQ perfect, reed perfect nu niet meer?

Bericht door hippo »

:lol: Geen idee, ik verkocht ze toen na de vakantie, we hadden er 2 voor in de Eifel op de camping om daar lekker rond te toeren, Neuerberg, Vianden, Obersgegen, Diekirch, dat hebben ze wel gered. Maar moet zeggen ook al verving ik alles met Honda delen je bleef sleutelen.
Had een reactie geplaatst maar weg gehaald omdat het niet relevant meer was aan het onderwerp. Komt erop neer dat we weer 4 takters kochten en dit keer wel Honda's. Hoeven we niet zoveel te herstellen ;)

Plaats reactie