Zonder olie gelopen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Tiebe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 sep 2021 15:47
Bezit: Monkey lifan 50 cc
Bj 2004
Jingcheng singa 50cc 3 bak semi
Bj 2000

Zonder olie gelopen

Bericht door Tiebe »

Dag iedereen
Ik heb laatst zonder olie gelopen en heb hem weer aan de praat gekregen. Ik hem de kleppen gesteld en hem getest maar ik hoorde een getik. Ik kan helaas geen video sturen. Ik wist niet wat het was en maakte een paar dingen los. Ik zag ook een barst in de cilinderkop zitten. Zou ik een nieuwe cilinderkop moeten kopen of is dat geen probleem. En waarvan zou het getik komen. Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16234
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Zonder olie gelopen

Bericht door nielspbr »

Je bedoelt met een barst in de cilinderkop toch niet die standaard onafgewerkte uitlaatvanger of die halfopen koelrib in de buurt van de distributiekettingschacht?

(En een blok zonder olie laten lopen is niet echt slim. Ik plak altijd een stukkie tape over het contactslot als ik de olie aftap.)

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1182
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Zonder olie gelopen

Bericht door gonzo »

Afbeelding
Als je die " barst" bedoeld, dat is een gietnaad.......
Try and die techniek....... love it.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1957
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Zonder olie gelopen

Bericht door lil »

ja... waar zit die barst dan?

en je zal overigens verbijsterd staan van hoelang een hondablok nog zonder olie kan lopen, dat is echt bizar, duizend kilometers is geen uitzondering; filmpje viewtopic.php?p=559913#p559913 maar echt goed is het dus niet, en als het dan gebeurt is moet je alles nakijken wat daar schadelijke gevolgen van zou kunnen hebben ondervonden, want anders kan dat zich later nog aandienen met ernstiger geworden schadelijke gevolgen. dus, complete check, te beginnen met je klepspeling controleren. en gelijk ook maar effe kopdekseltje eraf en kijken of de nokkenasbanen schade hebben opgelopen, plus de loopvlakken van de tuimelaars. blijkt dat goed te zijn dan is dat doorgaans een aardige indicatie dat het met de rest van het blok ook wel mee zal vallen. check vervolgens nog wel het oliefilter en het centrifugaalfilter in de koppeling. dat kan sowieso nooit kwaad. tap eventuele restolie af en vul je blok met nieuwe olie. hou het olieverbruik de komende tijd goed in de gaten en kijk of het erger is geworden. mogelijk kunnen de zuigerveren en de klepgeleiders schade hebben opgelopen, en die zal je in dat geval uiteindelijk vervroegd een keer moeten gaan reviseren.
laat het een les zijn, zorg dat je olie ten alle tijden correct op peil is.

het tikkende geluid kan een indicatie zijn van ingevreten klepgeleiders, resulterend in een vastzittende klep. dan hebbie pech. het kan ook komen vanwege de automatische nokkenaskettingspanner, die werkt op oliedruk, dat geluid moet dan vanzelf weg gaan als er weer olie in zit.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2567
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Zonder olie gelopen

Bericht door MrSinga »

Getik kan ook v,an kruk (big end) komen.

Filmpje kan meer vertellen

Plaats reactie