spannings regelaar á la Retard!

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Steve55
Frequent 4T-MSB visitor

spannings regelaar á la Retard!

Bericht door Steve55 »

Helluw,

Zoals de titel zegt heb ik een klein probleempje qua licht.
Nou heb ik in de andere topics gekeken hoe je zo'n spanningsregelaar moet aansluiten op zo'n nieuw 12v blok.

Echter doet hij bij mij dan niets.
Als ik alles diagonaal oversteek doet alleen het achterlicht het bij mij en als ik de twee lichtdraadjes rechtsboven en rechs onder zet doet het licht het wel maar dan werkt de regelaar niet. Uitkomst: Mijn licht brand door.

Ik heb ook zo'n gewone 12v spanningsregelaar met een simpele in-, output en aarde. Op mijn vorige blok deed die het wel. Sluit ik hem op mijn nieuwe aan dan regelt hij ook geen spanning...

Waar zit dit hem in?

Mvg Steven
De stoerst koeler is een LOCKHART koeler... T is de kanariepiet met zn kont die em verstopt
eRVee
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door eRVee »

Ik weet niet precies hoe je het aan aan het sluiten bent, maar sinds dit weekeinde weet ik dat die nieuw type regelaars met 4 pinnetjes (bij mij) niet werken als je ze maar half aansluit, dus bijv. alleen als regelaar.

Sluit rechtsboven geel aan als gebruiker (dus aftakking van de gele draad naar je licht).
Rechtsonder massa
Linksonder wit vanaf je nieuw type blok of anders wit/geel of wat is het dat van je lichtschakelaar retour komt.
Linksboven je 12V ciquit, rood, accu dus.

Zonder de 2 linkse werkt het volgens mij niet.

De oud type regelaar met 3 pinnetjes gewoon TUSSEN je geel zetten van blok naar de rest, moet werken mits je een goede massa hebt. Anders issie misschien kappot. Ik heb er onlangs ook 2 gaargestookt :P

Ralf.
Afbeelding
Steve55
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Steve55 »

eRVee schreef:Ik weet niet precies hoe je het aan aan het sluiten bent, maar sinds dit weekeinde weet ik dat die nieuw type regelaars met 4 pinnetjes (bij mij) niet werken als je ze maar half aansluit, dus bijv. alleen als regelaar.

Sluit rechtsboven geel aan als gebruiker (dus aftakking van de gele draad naar je licht).
Rechtsonder massa
Linksonder wit vanaf je nieuw type blok of anders wit/geel of wat is het dat van je lichtschakelaar retour komt.
Linksboven je 12V ciquit, rood, accu dus.

Zonder de 2 linkse werkt het volgens mij niet.

De oud type regelaar met 3 pinnetjes gewoon TUSSEN je geel zetten van blok naar de rest, moet werken mits je een goede massa hebt. Anders issie misschien kappot. Ik heb er onlangs ook 2 gaargestookt :P

Ralf.
ja maar als je geen accu hebt hoef je die ook niet aan te sluiten..
met die drie overgebleven op die volgorde geeft ie bij mij helemaal geen licht :?
De stoerst koeler is een LOCKHART koeler... T is de kanariepiet met zn kont die em verstopt
eRVee
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door eRVee »

Mja okay linksboven sluit je dan niet aan, linksonder wel! Ik heb het niet geprobeert, maar heb wel ooit gelezen dat dat mogelijk ook niet werkt vanwege het ding de accu nodig heeft ergens voor als weerstand ofzo, maar dat weet ik dus niet.

Maargoed, geel geeft normaal dus voldoende wisselspanning om je lampen kapot te doen springen, maar als je de regelaar er bij prikt zakt het in tot 0,0 Volts? Als je zeker weet dat het goed aangesloten is en je massa is goed etc. dan is je regelaar kaduuk. Ik heb er geen andere verklaring voor.
Afbeelding
irmin
4T-MSB addict

Bericht door irmin »

de 4-pins werken inderdaad alleen als je zowel de gele draad als de witte draad aansluit.

de witte komt rechtstreeks van je ontsteking de regelaar in, linksonder. Verder zit er op deze witte draad NIETS aangsloten.

rechtsonder komt een massadraad (groen bij honda).

Maar hoe sluit je nu gele draad aan (rechtsboven)? De draad komt uit de ontsteking. Voordat de draad de lichtschakelaar in gaat splits je 'm in twee.
Tak 1: door naar de lichtschakelaar.
Tak 2: rechtsonder de regelaar in.
De regelaar staat dus niet in serie met, maar parallel aan je lichtcircuit.

Nu moet het werken.

in deze variant heb je de accudraad (rood, linksboven) niet aangesloten. Hierover zeggen sommigen dat je regelaar dan kapot kan gaan, anderen zeggen dat het niks uitmaakt. Maar als je toch al zo ver bent, waarom dan geen accu erin? Kost je 2 tientjes ofzo en je toeter, remlicht en knippers doen het opeens ook naar behoren.

Misschien dat onderstaand schema je wat kan helpen. Dit is de meest versimpelde versie van een draadboom voor honda brommers met CDI. Ik werk altijd vanuit dit schema. Dit is zeg maar het 'core'-circuit van je brommer elektra.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door irmin op 06 okt 2007 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
cracque frontal
eRVee
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door eRVee »

[edit]post niet meer van toepassing[/edit]
Laatst gewijzigd door eRVee op 06 okt 2007 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Steve55
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Steve55 »

ik denk idd dat irmin dat bedoelde!?!?

Als ik het precies zo doe als Irmin bedoeld brand de boel weer door idd. Als ik de massa rechtsonder doe zie ik de sterkte afnemen maar ik had een 15 watt voorlamp dus wederom doorgebrand... en nu heb ik niets meer om mee te testen... even nieuwe halen dus..
irmin
4T-MSB addict

Bericht door irmin »

eRVee schreef:
irmin schreef:rechtsboven komt een massadraad (groen bij honda).
Excuus? Bij mij is het altijd rechtonder, geel zit rechtsboven.
Ja, mijn fout. Verkeerd getypt. De witte en de gele zitten diagonaal dus de gele rechtsboven.
Ik zal het nog effe verbeteren
cracque frontal
bart beekhuizen
The 4T-MSB is my life!
Bezit: c310, huisman bakbrommer, apollo bakbrommer,
Contacteer:

Bericht door bart beekhuizen »

steef, ik ben in oosterbeek, kom ff langs en ik sluit t voor je aan.
Afbeelding
Steve55
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Steve55 »

Bart kom langs... wat is je nummer???? Enne... heb je lampjes? ik ben door al mijn lampjes heen... :lol:
bart beekhuizen
The 4T-MSB is my life!
Contacteer:

0641853229 moet je wel tussen nu en 7 uur komen.
heb geen lampjes, mss 1
Afbeelding
Steve55
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Steve55 »

das jammer laat dan maar want als ie aangesloten is kunnen we em niet testen... Ik moet zo weg helaas. Als ie et nog niet doet en je bent weer is in de buurt geef ik een gil..

maar alsnog bedankt..
bart beekhuizen
The 4T-MSB is my life!
Contacteer:

morgen, moet je ff belle. lampjes koop je bij het pompstesjon
Afbeelding
eRVee
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door eRVee »

Of je pakt een multimeter, scheelt lampjes als het toch niet werkt ;)
Afbeelding
Plaats reactie