cilinderkop
-
koenkoenkoen
- 4T-MSB regular
cilinderkop
Geachte sleutelaars
ik ben niet echt 'n sleutelaar en hoop hier op hulp van jullie kant
mijn Cilinderkopje is gerepareerd en ligt hier nu, ik wil hem er graag zo opzetten maar kan iemand mij zeggen hoe ik de cilinderkop, Stap voor Stap monteer?
(Hondablokje,70cc50kop 6v)
ik heb een nieuw pakkingsetje, dus met alle ringetjes en shit erbij,
ik heb geen flauw idee welk ringetje waar moet
en hoe zet ik de nokkenaskettingtimingding goed?
graag stap voor stap,
groet
ik ben niet echt 'n sleutelaar en hoop hier op hulp van jullie kant
mijn Cilinderkopje is gerepareerd en ligt hier nu, ik wil hem er graag zo opzetten maar kan iemand mij zeggen hoe ik de cilinderkop, Stap voor Stap monteer?
(Hondablokje,70cc50kop 6v)
ik heb een nieuw pakkingsetje, dus met alle ringetjes en shit erbij,
ik heb geen flauw idee welk ringetje waar moet
en hoe zet ik de nokkenaskettingtimingding goed?
graag stap voor stap,
groet
-
SBloke
- 4T-MSB regular
- Bezit: BMW R1100GS
Ik denk dat het het makkelijkst is als je even naar http://www.hondaheaven.org/ gaat en daar een werkplaatshandboek vandaan haalt. Eventueel ook een onderdelenboek.
Met die twee boeken kun je heel goed zien waar alles moetzitten, a die leine ringetjes, schroefjes enz. Er staat stap voor stap uitgelegd hoe je het moet doen. Ook de nokkenaskettingtimingding.
Ga er eens goed voor zitten, lees alles drie keer en als iets niet past niets gaan forceren. Zo moet het lukken. Ik ben zelf niet de helderste ster op sleutelgebeid maar heb wel zonder hulp de eerste keerzelf m'n bovenblok uit mekaar gehaald en weer in mekaar. En met eenwerkplaatshandboek een 500cc motorfietsblok onder handen genomen. Die boeken zijn echt een uitkomst, als je er maar even de tijd in wilt steken en rustig nadenkt over hoe en waarom.
Komt vast allemaal goed!
Met die twee boeken kun je heel goed zien waar alles moetzitten, a die leine ringetjes, schroefjes enz. Er staat stap voor stap uitgelegd hoe je het moet doen. Ook de nokkenaskettingtimingding.
Ga er eens goed voor zitten, lees alles drie keer en als iets niet past niets gaan forceren. Zo moet het lukken. Ik ben zelf niet de helderste ster op sleutelgebeid maar heb wel zonder hulp de eerste keerzelf m'n bovenblok uit mekaar gehaald en weer in mekaar. En met eenwerkplaatshandboek een 500cc motorfietsblok onder handen genomen. Die boeken zijn echt een uitkomst, als je er maar even de tijd in wilt steken en rustig nadenkt over hoe en waarom.
Komt vast allemaal goed!
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~
MU!
MU!
-
koenkoenkoen
- 4T-MSB regular
-
Kippenverver
- 4T-MSB heilige
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
Okidokie komt hij he, Je begint met je voetpakking, dat is de dunne grote.
Die leg je netjes om de draadeindes heen op je blokje, dan stop je vervolgens rechtsonder 1 zwart ringetje (uit je pakkingset, er zitten er 2 in) en het groene ringetje ernaast.
Dan druk je rechtsonder en linksboven ook nog je centreerbusje erin.
Dan kan je cilinder erop, zorg dat je de zuigerveren op 1/3 draai van elkaar hebt (als op het plaatje)

Indien je ook de zuiger eraf hebt, pak de zuiger (met het pijltje omlaag), druk die op de krukas en zet hem vast met de pistonpen, dan doe je de circlips er weer in en is dat klaar.
Dan ga je verder, Druk je nokkenas ketting vast door de cilinder en zet je geleidwieltje vast.
Druk vervolgens de zuigerveren iets naar elkaar, zodat je de zuiger eroverheen kunt schuiven.
(Maak de cilinder wel even vet met wat olie!! En de zuiger ook, anders verpoer je de hele bende meteen weer.)
Dan draai je de cilinder vast (losjes) met de imbusboet aan de ontstekingskant.
Dan leg je de koppakking erop, centreerbusjes linksonder en rechtsboven, zwarte ringetje in de uitstulping linksonder en het groene ringetje in het gaatje daarnaast.
Dan hang je je nokkenastandwiel ertussen, de stand kun je straks nog wel veranderen, dus hang hem er maar gewoon aan.
Dan kan je ook je kop erop, zorg er dan wel even voor dat de busjes voor de tuimelaars niet in de weg zitten. Die kun je met een schroevendraaier of priem voorzichtig recht schuiven. (als je dat niet doet kan het zijn dat je kop er maar half op wil en loop je enorm te balen)
Dan Schuif je het nokkenastandwiel over je nokkenas, zet je vliegwiel op T en zorgen dat het punt T (op je vliegwiel) en O (op je nokkenastandwiel) precies overeen komen. (dit wil nog weleens een half tandje afwijken, dat geeft niet, maar meer mag niet).
Dan leg je de bovenste pakking erop, het dekseltje eroverheen (pijltje omlaag)
Koperen ringetjes erop (m6) en dan linksonder een plat moertje en op de resteren 3tap eindes een dopje.
Die ga je vervolgens kruislinks aandraaien tot het op het gevoel vast zit.
Dan ga je de 2imbusboutjes aan de zijkant aandraaien (goed strak) en maak je het kapje van je nokkenasketting weer vast (ook daar een koperen ringetje achter, m6).
Spruitstuk erop, bougie dop vast, uitlaat vast, alles nog even checken, niets vergeten?
Zonee, trappen en lopen maar. Maar niet teveel gas ineens, want je kop is dus zogoed als olie vrij.
Succes.
Die leg je netjes om de draadeindes heen op je blokje, dan stop je vervolgens rechtsonder 1 zwart ringetje (uit je pakkingset, er zitten er 2 in) en het groene ringetje ernaast.
Dan druk je rechtsonder en linksboven ook nog je centreerbusje erin.
Dan kan je cilinder erop, zorg dat je de zuigerveren op 1/3 draai van elkaar hebt (als op het plaatje)

Indien je ook de zuiger eraf hebt, pak de zuiger (met het pijltje omlaag), druk die op de krukas en zet hem vast met de pistonpen, dan doe je de circlips er weer in en is dat klaar.
Dan ga je verder, Druk je nokkenas ketting vast door de cilinder en zet je geleidwieltje vast.
Druk vervolgens de zuigerveren iets naar elkaar, zodat je de zuiger eroverheen kunt schuiven.
(Maak de cilinder wel even vet met wat olie!! En de zuiger ook, anders verpoer je de hele bende meteen weer.)
Dan draai je de cilinder vast (losjes) met de imbusboet aan de ontstekingskant.
Dan leg je de koppakking erop, centreerbusjes linksonder en rechtsboven, zwarte ringetje in de uitstulping linksonder en het groene ringetje in het gaatje daarnaast.
Dan hang je je nokkenastandwiel ertussen, de stand kun je straks nog wel veranderen, dus hang hem er maar gewoon aan.
Dan kan je ook je kop erop, zorg er dan wel even voor dat de busjes voor de tuimelaars niet in de weg zitten. Die kun je met een schroevendraaier of priem voorzichtig recht schuiven. (als je dat niet doet kan het zijn dat je kop er maar half op wil en loop je enorm te balen)
Dan Schuif je het nokkenastandwiel over je nokkenas, zet je vliegwiel op T en zorgen dat het punt T (op je vliegwiel) en O (op je nokkenastandwiel) precies overeen komen. (dit wil nog weleens een half tandje afwijken, dat geeft niet, maar meer mag niet).
Dan leg je de bovenste pakking erop, het dekseltje eroverheen (pijltje omlaag)
Koperen ringetjes erop (m6) en dan linksonder een plat moertje en op de resteren 3tap eindes een dopje.
Die ga je vervolgens kruislinks aandraaien tot het op het gevoel vast zit.
Dan ga je de 2imbusboutjes aan de zijkant aandraaien (goed strak) en maak je het kapje van je nokkenasketting weer vast (ook daar een koperen ringetje achter, m6).
Spruitstuk erop, bougie dop vast, uitlaat vast, alles nog even checken, niets vergeten?
Zonee, trappen en lopen maar. Maar niet teveel gas ineens, want je kop is dus zogoed als olie vrij.
Succes.
Ga heen en vereenvoudig u!
-
koenkoenkoen
- 4T-MSB regular
-
Kippenverver
- 4T-MSB heilige
Honda SS50Z K3
-
Kippenverver
- 4T-MSB heilige
Honda SS50Z K3
ik heb ook een sleutelmanual, maar ik lees op vier verschillende bronnen vier verschillende plekken waar je koperen ring hoort, en waar het 'platte' moertje hoort...
zit nu mijn kopje te monteren zelf, maar wie kan nu met 100% zekerheid zeggen waar het WEL moet zitten?
mvg,
Marinuzzzzzzzzzz
In mijn handboek zit de platte moer rechtsonder en de koperen ring linksonder.
Hier staat ie ook zo:

zit nu mijn kopje te monteren zelf, maar wie kan nu met 100% zekerheid zeggen waar het WEL moet zitten?
mvg,
Marinuzzzzzzzzzz
In mijn handboek zit de platte moer rechtsonder en de koperen ring linksonder.
Hier staat ie ook zo:

Okay, daarom dus ook een koperen ring voor de bout die door de kop heen loopt van links naar rechtsJoffrey schreef:Koperen ringetje met moet linksonder als je van voren tegen de kop aan kijkt.
En zoals altijd bij honda is hier ook een reden voor, door dit tapeindgat wordt de olie omhoog gepompt.
(in je pakkingen zitten ook een groter gat linksonder)
thx
En de reden van de platte moer die om de rechter-onder tap zit?
-
Kippenverver
- 4T-MSB heilige
Honda SS50Z K3
Helemaal niet. Het verhaal erachter is dat in de tijd dat deze blokjes van de productieband kwamen, de dopmoertjes niet sterk genoeg waren om met het juiste koppel aagedraaid te worden. Daarom zit er op die plek een platte.SBloke schreef:Geintje van meneer HondaMarinus84 schreef:
En de reden van de platte moer die om de rechter-onder tap zit?
Koperen ringetjes trouwens zou ik onder elk moertje doen.
Ga heen en vereenvoudig u!
-
Kippenverver
- 4T-MSB heilige
Honda SS50Z K3