Vraag bij blokrevisie: versleten schakelvork?
-
merijn
- 4T-MSB beginner
- Bezit: honda ss 50 (2x)
Vraag bij blokrevisie: versleten schakelvork?
Ik ben bezig met een revisie (mijn eerste...) van een ss blokje. Kan iemand mij op basis van deze plaatjes http://www.mijnalbum.nl/Album=HWKGLSLP vertellen of deze schakelvorken nog ok zijn?
ik vind die schakelvorken nog wel meevallen! Er zit wel een slijtplek maar dat komt vooral door de vorm en afwerking van de vork. De nokken aan de punt zijn nog niet gelijk gesleten met de rest van de vork, er zit nog een ophoging in, dus ik zou ze maar eens laten nameten bij je viertaktboer.
Ik heb het idee dat het nog wel kan namelijk, als je gewoon die busjes vervangt waarmee ze geborgd zitten.
groeten,
Dennis
Ik heb het idee dat het nog wel kan namelijk, als je gewoon die busjes vervangt waarmee ze geborgd zitten.
groeten,
Dennis
''UNOX MAN''
Ik ga hierin mee. Maar je hoeft niet naar de brommerboer.Dennis schreef:ik vind die schakelvorken nog wel meevallen! Er zit wel een slijtplek maar dat komt vooral door de vorm en afwerking van de vork. De nokken aan de punt zijn nog niet gelijk gesleten met de rest van de vork, er zit nog een ophoging in, dus ik zou ze maar eens laten nameten bij je viertaktboer.
groeten,
Dennis
Met een schuifmaat (een fatsoenlijke dus) kun je dikte van de "kopjes" van de vorken opmeten. daar gaat het om. De tolerantiegrens ligt bij 4,6 mm als ik het mij goed herinner. Mijn ervaring is dat het vervangen van die geleidebusjes vaak een goed idee is. en aangezien twee van die dingen je nog geen 2,5 euro kosten......
Dat uitgsleten spoor in de ronding: dat zie je vaak bij die vorken. Ik heb ook altijd het idee dat dat eigenlijk niet de bedoeling kan zijn, maar het heeft me nog nooit problemen opgeleverd.
Een tweede tip voor de volgende keer: markeer welke vork waar op de wals zat. Om de 1 of andere reden slijt 1 vork vaak harder dan de andere. Is de dikte echter nog acceptabel van beide vorken, wissel ze dan om bij montage (dit kan elleen bij de vierbak. de OT driebak heeft twee verschillende vorken). Hierdoor kun je weer wat extra km's rijden met dezelfde vorken.
cracque frontal
-
merijn
- 4T-MSB beginner
Ben inmiddels al naar de shop geweest en heb nu twee hardstikke nieuwe vorken (bewaar ik de oude voor een volgende keer). Ik ben nu toch bezig en het is de bedoeling na deze revisie het blokje niet meer op te hoeven halen. Zoveel km's rij ik niet per jaar.
Hieronder een lijstje van te vervangen items:
- oliefiltergaasje
- koperenbus koppeling
- alle pakkingen
- alle keerringen
- alle koppelingsveren
- distributie ketting, tandwielen en spanrol (allemaal gaar)
- blokbouten (lang leve de slagschroevendraaier. no more kruiskop, ever...)
- helicoil in olieaftapgat
Dingen die al gecontroleerd zijn en ok bevonden:
- oliepomp
- koppelingsplaat
- krukas(-speling)
- versnellingsbak tandwielen
- lagers
Nog meer tips om te vervangen nu ik toch bezig ben?
Hieronder een lijstje van te vervangen items:
- oliefiltergaasje
- koperenbus koppeling
- alle pakkingen
- alle keerringen
- alle koppelingsveren
- distributie ketting, tandwielen en spanrol (allemaal gaar)
- blokbouten (lang leve de slagschroevendraaier. no more kruiskop, ever...)
- helicoil in olieaftapgat
Dingen die al gecontroleerd zijn en ok bevonden:
- oliepomp
- koppelingsplaat
- krukas(-speling)
- versnellingsbak tandwielen
- lagers
Nog meer tips om te vervangen nu ik toch bezig ben?
-
Kippenverver
- 4T-MSB heilige
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
-
merijn
- 4T-MSB beginner
De kickstart-as kan ik niets bijzonders aan ontdekken. De cilinder en kop komen een volgende keer aan de beurt. Had hier vooralsnog weinig problemen mee. Ik heb em opengehaald omdat het schakelen niet soepel liep. De geleidepinnetjes zijn idd versleten. Heb ik ook nieuw gehaald.Henk Veen schreef:Ik zag het er niet bij staan, maar de geleidepinnetjes van de vorken zou ik ook vervangen.
Is de vertanding op je kickas nog goed?
Besef dat je niet alles tegelijk hoeft te vervangen, koppeling en cilinder/kop kun je later altijd nog doen.
Ben erg benieuwd hoe het loopt na de revisie. Inmiddels ben ik begonnen aan het terugmonteren van de versnellingsbak en heb een vraagje:
maakt het nog uit op welke manier je tandwiel 10 uit het volgende plaatje erin zet? http://www.hondaheaven.org/Album-SS50ZK ... pag28.html
Ik heb niet onthouden hoe ik die eruit heb gehaald en met het plaatje wordt het niet veel duidelijker...