doortrappen koppeling c50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
ozzie
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: 2 schattige C50-jes, metalic zwart, en nl turf groen
Contacteer:

doortrappen koppeling c50

Bericht door ozzie »

hoi alle

Vraagje heb nog een c50 blok over die ik wilde uitrusten met 70cc 17 mm
nu weet ik uit het verleden dat dan door de toegenomen compressie je gaat doortrappen bij het aankicken. is hier een oplossing voor, zware koppeling veren ofzo.

Bedankt Gr Ozzie
hoe harder ik rijd hoe korter ik vervuil
ozzie
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: 2 schattige C50-jes, metalic zwart, en nl turf groen
Contacteer:

Bericht door ozzie »

he is dit nu een vreemde vraag?
:?

Gr Ozzie
hoe harder ik rijd hoe korter ik vervuil
bob
4T-MSB regular

Bericht door bob »

Nee, ik heb er zelf ook last van dus "give us an answer"
Brommert
4T-MSB addict
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7

Bericht door Brommert »

Ik ook, maar dan bij mijn 110cc bami. Bij de C90 dan weer niet, maar die heeft (standaard) een 3plaats semi koppeling.

Ik meen me iets te herinneren dat sterkere veren bij semi bullshit zijn en dat dat alleen werkt bij handkoppeling, omdat semi werkt met centrifugaal krachten enzo. En dat de veren bij semi er juist zijn om de platen uit elkaar te duwen. Maar ik kan het ook fout hebben.

Maar de ultieme oplossing voor een (door te hoge compressie) slippende koppeling bij semi, is een meer plaats koppeling te gebruiken. Zij het van een NT C90, NT C70 of een veel cc bami blok.

En natuurlijk de juiste olie gebruiken, voor natte koppeling.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding
Dennis
The 4T-MSB is my life!

Bericht door Dennis »

ik denk dat het een combinatie is van dingen.

ik had het nooit en nu wel, en mijn koppeling slipt nu ook. Als ik er zin in heb ga ik het maken, en ik weet zeker dat het daarna opgelost is.

De koppelingskern slijt, op de plek waar die rolletjes liggen. Dan komt er een kuiltje in het loopvlak, wat helemaal glad hoort te zijn. De onderste metalen koppelingsplaat, waar die rolletjes tegenaan duwen, daar komen ook slijtplekken waar de rolletjes de plaat raken. En verder de koppelingsplaten die slijten, vooral de gevoerde platen. Ik denk dat in veel gevallen je het kan oplossen door die dingen na te kijken en eventueel te vervangen.
Een imi koppelingskern kost 17 euro bij Loef, platen kosten ook geen drol en de rolletjes moet je controleren of er geen vlakke kantjes aan zitten, dat gebeurt namlijk ook regelmatig, en dan werken ze ook niet goed meer.

Succes!
Dennis
''UNOX MAN''
Monkeymadness
4T-MSB zombie
Bezit: CT70H K0 1970 ZF-57-61

Bericht door Monkeymadness »

dan is het toch lichter als ze hol zijn? lijkt mij dat het dan sneller op pakt
Kippenverver schreef:CAPSLOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL
john schreef:les 1: hoe werkt een vrouw:
altijd gelijk geven en dan doen wat je zelf wilt...
:D :mrgreen:
Henk Veen
4T-MSB regular
Bezit: C50c C50dv Novio

Bericht door Henk Veen »

Ook ik heb het probleem van de slippende koppeling bij kicken. Dus ook ik hou me aanbevolen voor suggesties. Volgens mij werk het als volgt: (zie
http://www.hondaheaven.org/Album-C50_Pa ... -14_G.html)
Het kleine tandwiel drijft 21 aan. Aan de buitenkant is er een soort schroefdraad (nieuwe modellen hebben schuine kanten) waardoor 4 gaat bewegen en deze de platen tegen elkaar drukt. De Semi-mechaniek doet dus nog niets, die gaat pas later werken, na het starten. Het vervangen van veren en rollen helpt dan niet. Waardoor slipt de koppeling dan bij het kicken? Voor de hand liggend: nr 4 kan niet voldoende kracht opbouwen omdat de koppelingsplaten al gaan slippen. Ook kan het zijn dat de platen wat stroef lopen in huis 1. Verkeerde olie. Uiteindelijk leverde mij het vervangen van de koppelingsplaten door immi's het beste resultaat op, maar helemaal wel is het nog steeds niet. Wie weet de oplossing?
Laatst gewijzigd door Henk Veen op 06 mei 2008 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

Om te begrijpen waarom de koppeling slipt moet je eerst weten hoe hij werkt; het aantrappen heeft niks te maken met de rolletjes en de vaak versleten koppelings kern..

Net naast het tandwiel zit een helix die zodra je gaat aantrappen of afremt op de motor de platen tegen mekaar gaat drukken tegen de koppelingsveren in...nu kan het dus 3 dingen zijn waardoor het doorslipt of eigenlijk 4

1) de koppeling is erg gevoelig voor de soort olie met of zonder antislip voor natte koppelingen...zal hier en daar wel in een faq staan...gebruik je auto olie slipt hij veel sneller
2) verkeerd afgesteld; je kan de koppeling zo afstellen dat je de koppeling altijd laat doorslippen...ongetwijfeld kun je in een faq lezen hoe je hem moet afstellen..
3) vaak zijn de 6 veren aan vervanging toe; als de veerkracht afneemt druk je de hele koppeling naar buiten tegen de verzwakte veren in maar heb je nog steeds geen druk op de platen om de krukas door de compressie heen te drukken.
4) de helix is vet verrot maar dit is zeer zelfden; komt voor bij machine's die veel optrekken en vooral dan afremmen; de helix word vaak aangesproken en de rommel gaat in lopen maar dat is zelden...
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Klopt. Ze worden naar buiten geslingerd en omdat de vlakken waarover ze lopen een beetje schuin staan drukken ze de platen op elkaar. Als je op de motor remt, worden de platen niet zozeer door de rollen maar door de helix op elkaar gedrukt. Als ik het de laatste keer dat ik zo'n koppeling probeerde te doorgronden goed gezien en onthouden heb.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Henk Veen
4T-MSB regular

Bericht door Henk Veen »

@h5speedje heeft me toch op een idee gebracht: Want nr4 drukt wel de platen aan, maar als deze doordrukt, dan zou het best eens kunnen dat de veren ingedrukt worden en de hele buitenkant, nr1, naar links gaat. Als de veren dan te slap zijn, en nr4 is aan z'n einde, dan zou het best eens kunnen dat de platen onvoldoende tegen elkaar gedrukt zijn. Klopt mijn verhaal? Dan zou dus het aanbrengen van sterkere veren de oplossing zijn.
AAlex
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door AAlex »

jep, gewoon sterkere veren monteren. gewoon bij rovaza te verkrijgen
BRULLE MET DIE SPULLE!!

Afbeelding
edho
4T-MSB addict
Bezit: S90 zwart 1965
SS50 1978/80

Bericht door edho »

Misschien is het toch een goede tip om eens echte motorfietsen olie te gebruiken.
Ik gebruik tegenwoordig Motul 5100, de standaard olie in elke motorzaak. Heeft de MA specificatie voor natte koppelingen. Kan net het verschil maken zonder dat je hoeft te sleutelen.
.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je had.
Henk Veen
4T-MSB regular

Bericht door Henk Veen »

AAlex schreef:jep, gewoon sterkere veren monteren. gewoon bij rovaza te verkrijgen
Houdt er bij sterkere veren monteren rekening mee dat er een soort evenwicht moet zijn tussen de veerkracht en de centrifugaal-kracht van de rollen. Dus bij sterkere veren heb je in principe ook meer/zwaardere rollen nodig.
Plaats reactie