Heb m'n koppelingscarter van m'n brommer af getrokken, ( 't verbaasde me hoe goed hij er van binnen nog uit zag voor een origineel blok, oliefilter was leeg, amper speling op de krukas, alle tandwielen nog intact etc) maar ook m'n kop+cilinder+zuiger en daar kon ik me iets minder blij over maken. Cilinder is oke, zitten verder geen krasjes in of op, maar zuiger en kleppen zagen er zo uit:
Volgens mij hoort dit niet helemaal of wel dan? Hij rookt wel blauw, en ik verbrand +/- 1 liter olie per 1500 km, dus vrij veel. Zuigerveren waren nogal slap, ik kon ze er met weinig moeite vanaf halen.
Dus wat moet ik hieraan doen? Zuiger vervangen? Kleppen vervangen?
Wel of niet nodig om iets te vervangen?
Wel of niet nodig om iets te vervangen?
Honda SS50 125cc 49cc
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 22 sep 2007 19:55
- Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1 - Locatie: Maarssen
Kop ziet er opzich wel ok uit... controleers alleen wel even of je kleppen niet lekken (beetje bezine dr in en kijken of dat hij dat door laat), anders even opnieuw slijpen. dat kan in elk geval toch geen kwaat als je hem toch los hebt
Er lijken in je zuiger nogal diepe krassen te zitten dus dan vraag ik me toch af hoe de cilinder is... anders gewoon je zuiger en veren vervangen.
PS En niet verbaasd zijn als een orgineel blok er noch zo mooi van binnen eruit ziet...
Er lijken in je zuiger nogal diepe krassen te zitten dus dan vraag ik me toch af hoe de cilinder is... anders gewoon je zuiger en veren vervangen.
PS En niet verbaasd zijn als een orgineel blok er noch zo mooi van binnen eruit ziet...
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 405
- Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
- Bezit: C50c C50dv Novio
- Locatie: Veenendaal
Je kreeg de zuigerverne er gemakkelijk af, maar zaten ze wel vastgekoekt in de groef? In dat geval, als er geen enorme groeven in de cilinder zitten, zou ik het proberen met nieuwe zuigerveren en een nieuwe klep-seal. Wil je het echt goed doen is honen + overmaats zuiger het beste. Voor de rest, alles goed schoonmaken en idd kleppen controleren en inslijpen.
-
- chaly addict
- Berichten: 18901
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Die zuigerveren en zuiger zien er toast uit. Zowel flink blowby als olieverbruik, dus 2 richtingverkeer voor lekkage in de cilinder. het zou me verbazen als deze cilinder niet aan zijn slijtgrens zit. Laat de maat checken en haal de benodigde zuiger en laat 'm overmaat boren.
Kopje zou ik schoonmaken en klepjes checken (op bovenbeschreven manier) of ze ingeslepen moeten worden.
Je zegt dat je je oliefilter hebt gechecked. Het je ook je centrifugaalfilter gechecked? Ik denk dat die aardig vol zit.
Kopje zou ik schoonmaken en klepjes checken (op bovenbeschreven manier) of ze ingeslepen moeten worden.
Je zegt dat je je oliefilter hebt gechecked. Het je ook je centrifugaalfilter gechecked? Ik denk dat die aardig vol zit.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- chaly's angel
- Berichten: 1686
- Lid geworden op: 29 jan 2007 08:37
- Bezit: Grotestoeremannenmotor
- Locatie: Zevenaars, veertien billen
Achter dat klepje zitten kamertjes in de vorm van een klavertje (wat er nu waarschijnlijk rond uit ziet omdat ze dicht zitten). Beetje met schroevendraaier porren en kijken wat er los komt. Koppelingspasta noemen ze het ook wel
Zo, dat is weer mijn technische inbreng van het kwartaal
Zo, dat is weer mijn technische inbreng van het kwartaal
**Hona is Tjoei**