en mijn ervaring met electrode lassen is dat je het materiaal eerst erg goed schoon moet maken voordat je gaat lassen. en met een mig apparaat maak ik het ook goed schoon om een goede las te te hebben. alleen heb je bij mig er minder last van wanneer deze niet geheel schoon is.Cromlech schreef:Ik weet niet, maar ik kom voor mijn werk veel in veevoederfabrieken. Daar is alles bij voorbaat smerig, en daarom doen we al het laswerk ook met elektrodes (naast het feit dat een klein elektrode apparaat erg handig is op lokatie). Dus dat elektrodes bij verontreiniging slecht werken is dus niet waar, het is juist net andersom.NIX schreef:Voor thuislaswerk hoef je niet met TIG te beginnen. Is ook niet zomaar iets wat je na 2x oefenen kunt. Met een mig apparaat daarentegen kun je een aap na 2x nog laten lassen. Waarom je niet buiten kunt mig lassen zou ik niet weten. In de regen misschien niet en misschien met windkracht 3 ook niet, maar ik heb het pas 1000x gedaan en er nog nooit wat van losgegaan of harder gaan rotten. Zelf het ik er een flinke fles bij zitten en dat last perfect. Ik heb wel eens met die flux draad gelast en het gaat, maar minder lekker. En het is een stuk duurder. als je regelamtig wat last, ben je met een fels uiteindelijk echt goedkoper af. Neem wel een flinke fles, die wegwerpdingen zijn echt pet.
Lassen met electrodes kan ook op tamelijk dun materiaal, maar niet op echt plaatwerk. Maar afhankelijk van je doel kun je gewoon dunne electrodes kopen. als het lassen daarmee kut gaat, dan heb je waarschijnlijk je electrodes op de verkeerde plek (in de vochtige schuur) bewaard. Ook is electrode lassen erg gevoelig voor verontreinigingen. Je werkstuk moet echt helemaal kaal zijn en nog eens eroverheen zonder de slak weg te hakken werkt ook niet. Een mig aparaat is wt vergevingsgezinder als ergens per ongeluk een vleekje roest is blijven zitten ook al haal je dat beter van te voren weg. Wat ook bij veel apparaten een probleem is, is dat op alle aansluitingen teveel weerstand zit. Meestal moet je alle powerkabels. de massa klem en de toorts eerst opnieuw aansluiten en ook een stekker en snoer van fatsoenlijke kwaliteit erop zetten. Voel maar eens hoe warm dat allemaal wordt. De power verwarmt de kabels in plaats dat het een vlamboog veroorzaakt. Kwestie van afwerking van het apparaat. En waar die cheapie dingen geproduceerd worden maakt men zich doorgaans niet echt druk om afwerking.
En dat een aap na 2 keer ook al MIG kan lassen, is eigelijk een bevestiging dat je het zelf ook niet zo bar kan.
en dat een aap na 2 keer met mig kan lassen betekent niet dat de persoon zelf niet kan lassen
met elektrodes duurt het toch echt een tijd langer / ervaring voordat je daar een goede las mee legt.