Lassen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
honda sleutelaar
4T-MSB addict
Bezit: Ontelbaar!

Bericht door honda sleutelaar »

Cromlech schreef:
NIX schreef:Voor thuislaswerk hoef je niet met TIG te beginnen. Is ook niet zomaar iets wat je na 2x oefenen kunt. Met een mig apparaat daarentegen kun je een aap na 2x nog laten lassen. Waarom je niet buiten kunt mig lassen zou ik niet weten. In de regen misschien niet en misschien met windkracht 3 ook niet, maar ik heb het pas 1000x gedaan en er nog nooit wat van losgegaan of harder gaan rotten. Zelf het ik er een flinke fles bij zitten en dat last perfect. Ik heb wel eens met die flux draad gelast en het gaat, maar minder lekker. En het is een stuk duurder. als je regelamtig wat last, ben je met een fels uiteindelijk echt goedkoper af. Neem wel een flinke fles, die wegwerpdingen zijn echt pet.

Lassen met electrodes kan ook op tamelijk dun materiaal, maar niet op echt plaatwerk. Maar afhankelijk van je doel kun je gewoon dunne electrodes kopen. als het lassen daarmee kut gaat, dan heb je waarschijnlijk je electrodes op de verkeerde plek (in de vochtige schuur) bewaard. Ook is electrode lassen erg gevoelig voor verontreinigingen. Je werkstuk moet echt helemaal kaal zijn en nog eens eroverheen zonder de slak weg te hakken werkt ook niet. Een mig aparaat is wt vergevingsgezinder als ergens per ongeluk een vleekje roest is blijven zitten ook al haal je dat beter van te voren weg. Wat ook bij veel apparaten een probleem is, is dat op alle aansluitingen teveel weerstand zit. Meestal moet je alle powerkabels. de massa klem en de toorts eerst opnieuw aansluiten en ook een stekker en snoer van fatsoenlijke kwaliteit erop zetten. Voel maar eens hoe warm dat allemaal wordt. De power verwarmt de kabels in plaats dat het een vlamboog veroorzaakt. Kwestie van afwerking van het apparaat. En waar die cheapie dingen geproduceerd worden maakt men zich doorgaans niet echt druk om afwerking.
Ik weet niet, maar ik kom voor mijn werk veel in veevoederfabrieken. Daar is alles bij voorbaat smerig, en daarom doen we al het laswerk ook met elektrodes (naast het feit dat een klein elektrode apparaat erg handig is op lokatie). Dus dat elektrodes bij verontreiniging slecht werken is dus niet waar, het is juist net andersom.

En dat een aap na 2 keer ook al MIG kan lassen, is eigelijk een bevestiging dat je het zelf ook niet zo bar kan.
en mijn ervaring met electrode lassen is dat je het materiaal eerst erg goed schoon moet maken voordat je gaat lassen. en met een mig apparaat maak ik het ook goed schoon om een goede las te te hebben. alleen heb je bij mig er minder last van wanneer deze niet geheel schoon is.

en dat een aap na 2 keer met mig kan lassen betekent niet dat de persoon zelf niet kan lassen :wink: . het betekent meer dat het materiaal aan elkaar zit, ook al is het niet een beste las.
met elektrodes duurt het toch echt een tijd langer / ervaring voordat je daar een goede las mee legt.
Ctjes for life and SSjes after for ever.

In een kratje zitten 24 pilsjes,
een dag heeft 24 uur,
kan geen toeval zijn.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Nee hoor, Huib. Crommie heeft helemaal gelijk. En hij weet er echt alles van.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Met electrodes moet je van plaatwerk afblijven. In elk geval van plaatwerk dunner dan 2mm.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
hondassfreak
4T-MSB regular
Bezit: C50lac '83
Z50jp '94
E80 21.2cc '66
moto guzzi v50 '78

Bericht door hondassfreak »

voordat je gaat lassen moet je je werkstuk zoiezo ontdoen van de drie V's : verf, vet, vuil.

verder kan je prima buitenlassen met mag je moet alleen je gastoevoer wat hoger zetten. normaal binnen rond de 8 liter per minuut , dan zet je hem buiten op 12 ofzo , dat kan geen kwaad , niet te hoog want dan krijg je ook een kutlas. op mijn werk las ik ook onder een flinke afzuiger.

en als je aan je brommer wilt gaan lassen er staat een beetje wind dan draai je die brommer toch zodat jij met je rug in de wind zit.

en iedereen die 2 x een mig/mag apparaat gebruikt heeft weet hoe het werkt en kan 2 stukken staal aan elkaar "plakken" maar daar houd het ook bij op.

verder kan je met elektrode ook mooi lassen hoor ligt aan je afstelling.
ik heb mijn G-craft fat down pijp die geschuurd was rondom de bocht ook weer vrij netjes gelast met rvs elektrodes.
dit is een onderschrift
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Re: Lassen

Bericht door h5speedje »

mijn ervaring (ik ben lasser geweest)
Koop geen 230v migmag apparaat onder de 400 euro; de trafo's zijn te licht en zakken in elkaar zodra je er mee begint te lassen.
Flux werkt goed mits je redelijk open boog gaat lassen (hoewel er zijn soorten die je kunt kortsluitlassen)

Mijn voorkeur gaat kwa sterke lassen altijd uit naar een elektrode apparaat..die van mij koste destijds tegen de 1300 gulden en dit was 1 van de eerste inverters die er te koop waren...van 0 tot 140 ampere traploos instelbaar met een potmeter...plus en min zijn omdraaibaar...
Ik kan er zelfs apk laswerk mee doenmaar dan moet je wel het verschil kunnen zien tussen vastplakken, lassen of opbranden..

kortom; wil je goed kunnen lassen koop dan ook een goed apparaat die niet te licht is..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
Brommert
4T-MSB addict
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7

Bericht door Brommert »

h5speedje schreef:Koop geen 230v migmag apparaat onder de 400 euro; de trafo's zijn te licht en zakken in elkaar zodra je er mee begint te lassen.
Ik weet dat dat bij koper gewikkelde apparaten zo is, maar is dat bij inverter apparaten ook? Want daar zit ik eigenlijk een beetje naar te kijken ivm het gewicht, en het formaat van het apparaat. Plus het feit dat ik hem gewoon wil kunnen gebruiken op een standaard 230V 16A groepje.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

Brommert schreef:
h5speedje schreef:Koop geen 230v migmag apparaat onder de 400 euro; de trafo's zijn te licht en zakken in elkaar zodra je er mee begint te lassen.
Ik weet dat dat bij koper gewikkelde apparaten zo is, maar is dat bij inverter apparaten ook? Want daar zit ik eigenlijk een beetje naar te kijken ivm het gewicht, en het formaat van het apparaat. Plus het feit dat ik hem gewoon wil kunnen gebruiken op een standaard 230V 16A groepje.
eh ik denk dat er ondertussen ook alinverters zijn voor mig mag en dan word het ibnderdaad een heel ander verhaal...het rendement van een inverter is flink hoger en daardoor heb je meer boogvermogen ten opzichte van een standaard trafo...verder zakt een inverter amper in; de electronica geeft gewoon 'gas' bij...
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
Plaats reactie