88cc of 85cc op origineel Honda blokje
-
Honda SS550Z 1973
- Frequent 4T-MSB visitor
88cc of 85cc op origineel Honda blokje
Hallo
Ik wil een 85 cc of 88cc op mijn standaard Honda blokje hebben. Welke cilinder is mij het beste aan te bevelen
Ik rijd nu met 70cc 70kop 20mm keihin 14-41 originele nokkenas originele uitlaat zonder demper rond!
Ik wil geen bamiblokje kopen.
Alleen wat moet er allemaal aangepast worden ? Gaatje in het carter hoe groot? Wat voor oliepomp? Originele is niet geschikt zeker?
Heb ik ook zwaardere veren nodig? koppelingsplaat?
Ik wil met dezelfde setup en dan met een 85cc of 86cc enz tyves veel koppel krijgen , en ook hard kunnen rijden.
Trek je nog hard op met 14-48 ? Of valt dat af?
Ik hoor het graag
Ik wil een 85 cc of 88cc op mijn standaard Honda blokje hebben. Welke cilinder is mij het beste aan te bevelen
Ik rijd nu met 70cc 70kop 20mm keihin 14-41 originele nokkenas originele uitlaat zonder demper rond!
Ik wil geen bamiblokje kopen.
Alleen wat moet er allemaal aangepast worden ? Gaatje in het carter hoe groot? Wat voor oliepomp? Originele is niet geschikt zeker?
Heb ik ook zwaardere veren nodig? koppelingsplaat?
Ik wil met dezelfde setup en dan met een 85cc of 86cc enz tyves veel koppel krijgen , en ook hard kunnen rijden.
Trek je nog hard op met 14-48 ? Of valt dat af?
Ik hoor het graag
-
Edo
- slagschroevendraaier elite
- Bezit: Honda Chaly, GB500
Re: 88cc of 85cc op origineel Honda blokje
Nja, ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je met je 70kop wel een iets afgedraaide 88/85cc zuiger moet hebben. Dat is tenminste bij 70cc op 50kop wel zo. Ik denk niet dat meneer Honda dat maakt. Dus chinees?
Bij Rovaza heb je die setjes en die zijn best puik. Ik heb mijn setje laatst vast laten lopen, na iets meer dan 10.000 kilometer.
Betrouwbaar genoeg voor een poos, en volgens mij heb ik mensen horen roepen dat die 88cc zuigers op 70kop echt een berecompressie hebben.
Bij Rovaza heb je die setjes en die zijn best puik. Ik heb mijn setje laatst vast laten lopen, na iets meer dan 10.000 kilometer.
Betrouwbaar genoeg voor een poos, en volgens mij heb ik mensen horen roepen dat die 88cc zuigers op 70kop echt een berecompressie hebben.
-
Foxbeach
- 4T-MSB regular
- Bezit: Honda Ape (shift up 124cc, Takegawa 5 disk slipper dry clutch, NSR velgen en XR100 schijfset)
Honda ST70 (TJR Nice 147cc, Kitaco OT race alu, front & rear disk brakes)
Honda ST50 Duits 50cc met leovici
Honda Giorcub (zaaalig rondsnorren in de zomer) - Locatie: Nieuwpoort - België
Setjes 52mm (88cc) voor op 70 kop zijn vlot te krijgen,
je kan immi nemen, gaat vrij lang mee als je er zorg voor draagt.
Je kan takegawa enzo bestellen maar die lopen in prijs wel op.
Alu is iets beter (afkoeling enzo) en ogen volgens mij wel mooi op een net blokje.
Oliepomp moet idd groter, ik heb direct voor een 300% gekozen (groot genoeg).
twv kan ik niet direct iets over zeggen. Hang beetje van de brommer af hé.
Enkele plaatblokjes kom je in de probs, minimaal 2 plaats zou ik zeggen, met 3plaats zit je goed.
je kan immi nemen, gaat vrij lang mee als je er zorg voor draagt.
Je kan takegawa enzo bestellen maar die lopen in prijs wel op.
Alu is iets beter (afkoeling enzo) en ogen volgens mij wel mooi op een net blokje.
Oliepomp moet idd groter, ik heb direct voor een 300% gekozen (groot genoeg).
twv kan ik niet direct iets over zeggen. Hang beetje van de brommer af hé.
Enkele plaatblokjes kom je in de probs, minimaal 2 plaats zou ik zeggen, met 3plaats zit je goed.
Honda Ape: Shift up 124 endurance
CB50J, SS50, CD50
CB50J, SS50, CD50
-
Honda SS550Z 1973
Moet ik mijn carter gaatje inboren? Het liefst niet , maarja zal wel moeten?
Oliepomp 300? dus?
En kunnen de originele klepveren koppelingsplaat en de rest v.d onderdelen het aan? En de krukas?
Het is een originele Honda blokje!
Ik kan niet zo gauw een pakkingsetje vinden..
Ik hoor het graag!
Oliepomp 300? dus?
En kunnen de originele klepveren koppelingsplaat en de rest v.d onderdelen het aan? En de krukas?
Het is een originele Honda blokje!
Ik kan niet zo gauw een pakkingsetje vinden..
Ik hoor het graag!
-
Foxbeach
- 4T-MSB regular
- Bezit: Honda Ape (shift up 124cc, Takegawa 5 disk slipper dry clutch, NSR velgen en XR100 schijfset)
Honda ST70 (TJR Nice 147cc, Kitaco OT race alu, front & rear disk brakes)
Honda ST50 Duits 50cc met leovici
Honda Giorcub (zaaalig rondsnorren in de zomer) - Locatie: Nieuwpoort - België
Op een 4 bak kan de versnellingsbak het wel aan,
kruk ook,
70 kop is ook sterk genoeg om 88cc geweld aan te kunnen,
koppeling moet versterkt worden, 1 plaats is te zwak, ik heb nu 2 plaats en die slipt nog door (nagelnieuw) dus wil je safe zitten, 3 plaats maar dan moet direct ook de korf enz. mee vervangen worden.
Bij een 300% pomp zit een boortje gepast om het kanaaltje beetje bij te werken.
Je top en trekken zal mooi hoog liggen, wil je zo op brommerkenteken blijven rijden?
kruk ook,
70 kop is ook sterk genoeg om 88cc geweld aan te kunnen,
koppeling moet versterkt worden, 1 plaats is te zwak, ik heb nu 2 plaats en die slipt nog door (nagelnieuw) dus wil je safe zitten, 3 plaats maar dan moet direct ook de korf enz. mee vervangen worden.
Bij een 300% pomp zit een boortje gepast om het kanaaltje beetje bij te werken.
Je top en trekken zal mooi hoog liggen, wil je zo op brommerkenteken blijven rijden?
Honda Ape: Shift up 124 endurance
CB50J, SS50, CD50
CB50J, SS50, CD50
-
Brommert
- 4T-MSB addict
- Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7 - Locatie: Tilburg
Dan is er toch iets niet helemaal goed met jou koppeling. Ik rijd nu met een C90 blok, met 52mm cilinder (dus 105cc), OT70 kop en C90 3bak met een originele Honda SL70 2 platen handkoppeling en ik heb echt geen last van slippen ofzo. De koppeling het ik niet gereviseerd en zo van Ebay op het blokje geschroefd, ook gebruik ik gewoon auto olie van de Lidl.Foxbeach schreef:ik heb nu 2 plaats en die slipt nog door
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

-
superbock
85cc op een 50 blokje gaat perfect!
heb ook de oliepomp aangepast naar 270% en verder gewoon met een 50 kop en org. ss koppeling NO PROBS
heb ook de oliepomp aangepast naar 270% en verder gewoon met een 50 kop en org. ss koppeling NO PROBS
Ik heb op m'n bakbrommer jaren met een c90 blok (86cc) gereden omgebouwd naar 4-bak met handkoppeling, evenals een vriend van mij. Allebei jaren met een ori honda 1-plaats koppeling gereden. Bakbrommer weegt zelf 250 kg, ik erop, twee mensen voorin, zal samen zo'n 500 kg zijn, nooit last gehad van een slippende koppeling. Wel iets zwaardere koppelingsveren gemonteerd. Die vriend van mij: zelfde verhaal. Hij had ook nergens last van. mensen die met 85 cc last hebben van een slippende koppeling, ook enkelplaats, doen iets niet goed. (Tenzij je misschien een superracer opgefokt doorgetuned blok hebt).
Kortom: tweeplaats is zeker ruim voldoende. Als dat ding slipt dan zijn je platen slecht/krom of de drukveren te zwak. Voordeel van een tweeplaats koppeling (ook immitatie, al moet je die soms hier en daar een beetje bijwerken voordat de platen mooi vrij komen bij ontkoppelen) is dat het soepeler aanvoelt bij het wegrijden en je iets minder vaak platen hoeft te vervangen.
Kortom: tweeplaats is zeker ruim voldoende. Als dat ding slipt dan zijn je platen slecht/krom of de drukveren te zwak. Voordeel van een tweeplaats koppeling (ook immitatie, al moet je die soms hier en daar een beetje bijwerken voordat de platen mooi vrij komen bij ontkoppelen) is dat het soepeler aanvoelt bij het wegrijden en je iets minder vaak platen hoeft te vervangen.
cracque frontal
-
Kippenverver
- 4T-MSB heilige
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
Honda SS550Z 1973 schreef:Moet ik mijn carter gaatje inboren? Het liefst niet , maarja zal wel moeten?
Oliepomp 300? dus?
Ik heb een 230% pomp en mijn boorlaat is 2mm, dus met een 300 zou ik een 2,5.
Ga heen en vereenvoudig u!
-
niek is ik
- 4T-MSB heilige
- Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
mijn ervaring is, 2 plaats koppelt net wat soepeler/fijner als 1 plaats met sterkere veren en meer cc...
en inderdaad 1 plaats hm koppeling met sterkere veertjes kan veel hebben, broer ook met 85 cc, en aanhanger en bagage door de alpen geknalt, soms heuveltjes zo stijl dat je wielient(door de aanhanger) enzovoort moet wegrijden, maar koppeling is nog prima.(tot mijn verbazing, had een extra plaatje mee genomen op vakantie, maar dus echt niet nodig)
en inderdaad 1 plaats hm koppeling met sterkere veertjes kan veel hebben, broer ook met 85 cc, en aanhanger en bagage door de alpen geknalt, soms heuveltjes zo stijl dat je wielient(door de aanhanger) enzovoort moet wegrijden, maar koppeling is nog prima.(tot mijn verbazing, had een extra plaatje mee genomen op vakantie, maar dus echt niet nodig)
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
2,5 vind ik veelKippenverver schreef:Honda SS550Z 1973 schreef:Moet ik mijn carter gaatje inboren? Het liefst niet , maarja zal wel moeten?
Oliepomp 300? dus?
Ik heb een 230% pomp en mijn boorlaat is 2mm, dus met een 300 zou ik een 2,5.
Ik zou met een 300 niet verder gaan dan 2. Ik doe zelf 1,5. Dan krijg je dus meer smering in de kop, maar de druk richting je krukas wordt ook groter, dus er is daar meer smering. Maak je het gat 2,5 mm dan is de oppervlaktevergroting van het gat meer dan de toename van het pompvermogen. Daardoor kan er drukvermindering optreden wat ten koste gaat van de smering van de krukas.
cracque frontal
Ik rij zelf ook rond met een dubbelplaats koppeling op een c90blokje. Nog een voordeel van een dubbelplaats koppeling is dat je veerkracht heel slap mag zijn, bij mij voelt de koppeling dan ook als een veertje zo licht. Rijdt erg prettig.
En behalve dat het prettig rijdt is ook een voordeel dat je je krukaslagers minder op axiale kracht belast bij het inknijpen van de koppeling. Leuk namelijk, die enkelplaats koppelingen met beresterkeveren waardoor je met twee handen je koppeling in moet knijpen, maar diezelfde grote kracht komt dan ook op de krukaslagers te staan.
-
Monkeymadness
- 4T-MSB zombie
- Bezit: CT70H K0 1970 ZF-57-61
als je dan zo bang bent voor een slippende koppeling, tegenwoordig kan je ook van kitakkiewakkiegaycraft een 3plaats koppelingshuis halen, waar je 3 dubbel gevoerde platen in kan drukken... 
Kippenverver schreef:CAPSLOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL
john schreef:les 1: hoe werkt een vrouw:
altijd gelijk geven en dan doen wat je zelf wilt...
-
Honda SS550Z 1973
Ik wil een 88cc op mijn SS50 hebben met 70kop , voor de rest standaard.
Dus 300% oliepomp kopen? En gaatje van 2 mm boren?
Maar ik kan de originele koppeling wel gebruiken? Bedoel dan de complete koppeling , alleen met een andere koppelingsplaat?
Geen sterkte veren nodig? Wel 2 of 3 plaats koppeling?
Waar kan ik een 2/3 plaats koppelingsplaat weghalen? Ik kan ze nergens vinden , als iemand een site heeft hoor ik het graag!
Het liefst dat het blok het aankan , en geen slippende koppelingen, want hij moet wel betrouwbaar zijn! omdat ik hem nodig heb voor naar mijn werk!
Ik hoor het wel
Dus 300% oliepomp kopen? En gaatje van 2 mm boren?
Maar ik kan de originele koppeling wel gebruiken? Bedoel dan de complete koppeling , alleen met een andere koppelingsplaat?
Geen sterkte veren nodig? Wel 2 of 3 plaats koppeling?
Waar kan ik een 2/3 plaats koppelingsplaat weghalen? Ik kan ze nergens vinden , als iemand een site heeft hoor ik het graag!
Het liefst dat het blok het aankan , en geen slippende koppelingen, want hij moet wel betrouwbaar zijn! omdat ik hem nodig heb voor naar mijn werk!
Ik hoor het wel
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Hier worden regelmatig 2-plaatskoppelingen aangeboden uit bamiblokken. Check de verkoophoek.
En ga niet te enthousiast in dat gaatje zitten boren. Een 210% pomp is eigenlijk zat, die zet Honda ook zelf op haar 90 blokjes. Sproeiergat is dan 1,5mm. Dat is hetzelfde als wat op bijvoorbeeld een Singablokje zit.
Met een gat van 2mm op een 300 pomp is de druk naar de kruk in verhouding lager. de opbrengst is dan 40% hoger en het gat is van 1mm naar 1,5mm al 2x zo groot. Een gat van 2mm is al bijna 4x zo groot als een 1mm gaatje. Dat in combi met een 300% pomp levert dus wel een sloot extra olie in de kop op,maar juist minder aan je krukas. Met 1,5 gaat er meer dan normaal naar de kop en nog wat extra naar de kruk. Alles wat er aan capaciteit teveel is, verdwijnt er voor de koppeling al uit bij dat busje en veertje in je koppelingslager.
En ga niet te enthousiast in dat gaatje zitten boren. Een 210% pomp is eigenlijk zat, die zet Honda ook zelf op haar 90 blokjes. Sproeiergat is dan 1,5mm. Dat is hetzelfde als wat op bijvoorbeeld een Singablokje zit.
Met een gat van 2mm op een 300 pomp is de druk naar de kruk in verhouding lager. de opbrengst is dan 40% hoger en het gat is van 1mm naar 1,5mm al 2x zo groot. Een gat van 2mm is al bijna 4x zo groot als een 1mm gaatje. Dat in combi met een 300% pomp levert dus wel een sloot extra olie in de kop op,maar juist minder aan je krukas. Met 1,5 gaat er meer dan normaal naar de kop en nog wat extra naar de kruk. Alles wat er aan capaciteit teveel is, verdwijnt er voor de koppeling al uit bij dat busje en veertje in je koppelingslager.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.