Gebroken boutje

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Coole
Frequent 4T-MSB visitor

Gebroken boutje

Bericht door Coole »

Ik heb laatst mijn motorblok gedeeltelijk gereviseerd. Nieuwe kleppen, nieuwe binnenrotor ontsteking, nieuwe uitlaat. En ik heb er een dag lang goed op gereden.

Nu stond ik vandaag stil met mijn brommer stationair draaiend en ineens hoorde ik tik en viel ie uit... Ik probeerde te kicken maar hij blokkeerde, niet veel goeds dus.

Toen ik thuis kwam heb ik meteen de cilinderkop opengehaald en kwam ik erachter dat het NIEUWE boutje dat een tandwiel aan mijn nokkenas verbind, helemaal doormidden gebroken was. Daardoor zijn het tandwiel en de ketting een beetje in het rond gaan slaan waardoor er een paar dingen gesloopt zijn en er splinters in mijn olie gekomen zijn.

Verder kwam ik erachter dat mijn nieuwe klep verbrand en verbogen was en dat mijn zuiger onder de olie met staalsplinters zat. Ik had mijn kleppen wel goed gesteld, erg goed op gelet omdat een vriend van me zo zijn kleppen had gemold.

Nu vraag ik me dus af: komt dit doordat het boutje is afgebroken of brak het boutje af door iets anders? En, hoe kan ik dit de volgende keer voorkomen?

Het aantal draaiuren met alle nieuwe onderdelen is denk ik 2 uur geweest....
ciebie
4T-MSB zombie
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project

Re: Gebroken boutje

Bericht door ciebie »

je hebt een cb toch? of zit ik nu even fout..

maakt ook niet uit, ik zou gewoon even het blokje er onder uit halen en hele top end eraf..
kijken wat de schade is en zonodig vervangen, ook natuurlijk even je hele blok doorspoelen!
en oliepomp + filter schoonmaken!

hoe dat boutje gebroken is? mss productiefout, te zacht of te hard aangedraaid, dat weet ik niet..
Coole
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Coole »

En met wat kan ik dan het beste mijn blok doorspoelen?
Ik heb een prachtige Honda met alles d'r op en d'r aan!!!

Alleen hij is stuk
ciebie
4T-MSB zombie
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project

Bericht door ciebie »

ehm.. ff denken hoor, het is al laat op de avond..
sommige zeggen benzine, anderen zeggen terpentine.. of diesel..
ik zou gewoon voor benzine gaan denk ik, maar als je gewoon even top end en koppelingscarter eraf haald en beetje benzine ingiet en schud en met compressor leegblaast een tijdje.. tot je alles heb gehad (kan niet oordelen of het heel ernstig is, of dat het meevalt)
lijkt me dat het goed moet komen..

kijk wel even de oliepomp en filter na!
even goed schoon maken en mss als je weer een paar km mee gereden hebt nog even je oliepomp en filter schoon maken (mss nog restjes erin)

hoop dat het lukt! :wink:
Coole
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Coole »

Maar hoe komt het dan dat mijn nieuwe klep verbrand en verbogen is? En gebeurt dit weer als ik een nieuwe klep aanschaf?

Alleen hij is stuk
ciebie
4T-MSB zombie

Bericht door ciebie »

dat zou ik je niet kunnen vertellen, mss even wachten tot morgen.. als er meer boarders wakker zijn :wink:
Henk Veen
4T-MSB regular
Bezit: C50c C50dv Novio

Bericht door Henk Veen »

Behoorlijke schade zo te horen... pech zeg
Waardoor het boutje afbrak?
Mogelijke oorzaken:
1. Te vast gedraaid
2. je distr. ketting te strak
3. als je 2 boutjes hebt: timing fout gegaan waardoor klep tegen de zuiger en de nokkenas wil verder. Dan breekt er minstens een. Verklaart ook de kromme klep.
@schoonmaken: er is eigenlijk maar een goede manier: blok uit elkaar. Ik heb zelf ooit ook iets dergelijks gehad, de troep zit overal tussen.
@vaker: nooit van gehoord. Het lijkt me dat er bij het monteren, gebruikte onderdelen of afstellen iets fout gegaan is. Dus voor je wat gaat doen, probeer eerst te achterhalen waardoor het gekomen is.
ciebie
4T-MSB zombie

Bericht door ciebie »

maar ik neem aan dat je blokje niet mooi stationair loopt als je timing verkeerd staat?

wss is eerst het boutje afgebroken en stond je klep toen nog naar beneden en je zuiger was alweer boven, omdat je nok niet meer meedraaide.

maar met een boutje zou ie ook moeten blijven zitten als ie losjes gespannen is, dus ik denk dat je hem veelste strak had staan. dan schuift je tandwiel van je nok af en loopt alles in de soep.
SingaBernd
4T-MSB addict
Bezit: Honda SS50 en C50

Bericht door SingaBernd »

doorspoelen met diesel is een goede optie. heb ik ook gedaan, word goed schoon en stinkt veel minder!
Coole
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Coole »

Dus gewoon diesel in het gat waar je normaal olie ingooit en dan een paar keer kicken?

Alleen hij is stuk
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Nee, Als er gruisn in zit, dan haal je het blokje open en maak je alles schoon met iets dat oplost en een kwastje of met remreiniger.

Beetje kloten met diesel zal echt niet alles meenemen wat eruit moet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
ciebie
4T-MSB zombie

Bericht door ciebie »

je moet het koppelingscarter er zoiezo even afhalen, maar het beste zou inderdaad zijn je blok even te splitsen. kan je in alle hoeken en gaten schoonmaken.
Ronaldo
4T-MSB addict
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina

Bericht door Ronaldo »

Zou ook het blok uit elkaar halen. Net als wat hierboven reeds is aangegeven gaat dat spul echt overal tussenzitten.
SingaBernd
4T-MSB addict
Bezit: Honda SS50 en C50

Bericht door SingaBernd »

inderdaad wel even uit elkaar! dus als je topend eraf is diesel gebruiken.
koen 50
4T-MSB addict
Bezit: een stoel

Bericht door koen 50 »

als er prut in de kop zit dan zal er ook wel prut in je onderblok zitten.
gewoon hele mik uit elkaar en een emmertje diesel nemen en borstelen.

trouwens, als je stukjes alu op je zuiger vind is dat dan niet tussen de cilinder en de zuiger gaan zitten. dat zou resulteren in flinke schade aan je cilinderwand en zuiger.
ik hoop dat dat niet zo is.

groet'n koen
jeuj!
Plaats reactie