Kleinste sproeier en dan?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
jeroenhonda
4T-MSB regular
Bezit: Chaly en monkey z50j1

Kleinste sproeier en dan?

Bericht door jeroenhonda »

Hoi,

Op mijn 6v 50cc blok, zit een 17mm valstroom carb(die van rovaza) met de kleinst mogelijke sproeier, maat 60. Bij volgas en chokeklep volledig open stottert hij, bij de chokeklep half open rijdt ie wel lekker. Echter is de bougie dan wel helemaal zwart en de top ligt iets beneden de 50kmh. Heb zelf het idee dat er wel iets meer uitgehaald kan worden.
Bij rovaza werd me geadviseerd om de gasnaald in de laagste stand te zetten (gedaan, zelfde resultaat). Als dat niks uithaalde, was een powerfilter misschien een oplossing, zodat er meer lucht bij kon. Maar hij loopt juist minder goed als er meer lucht bij komt( chokeklep open) en beter als er minder lucht is (chokeklep halfopen). Ik vraag me even af hoe jullie dit zouden aanpakken. (En voor ik het vergeet, ontsteking staat goed en kleppen ook. Tevens zijn de banden goed opgepompt, maar dat terzijde :wink: )
Mike Mechanic
4T-MSB addict
Bezit: 1 (jur) het houden of genieten ve zaak, die iemand in zijn macht heeft, alsof zij aan hem toebehoort 2 al iemands bezittingen.

Re: Kleinste sproeier en dan?

Bericht door Mike Mechanic »

Als hij op half choke beter loopt is je sproeier te klein.
ホンダ
jeroenhonda
4T-MSB regular

Ja, de maat die erop volgt is 65, daar tussenin zit verder niks. 65 heb ik ook wel eens geprobeerd, maar daar loopt ie niet beter van. Misschien dan toch nog eens 65 proberen in combinatie met power filter?
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

En even voor de duidelijkheid, de gasnaald is er om het mengsel rond halfgas te regelen. Met volgas is de hoofdsproeier de beperkende factor. Volgens mij zijn er tussen 60 en 65 gewoon een 62 of 63 verkrijgbaar.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Dennis
The 4T-MSB is my life!

Bericht door Dennis »

gooi er eens een 75 in zou ik zeggen.
''UNOX MAN''
jeroenhonda
4T-MSB regular

Rovaza gaf ze destijds alleen uit in 60, 65 en 70 en tegenwoordig alleen nog 70(60 en 65 heb ik zelf al wel). Maar ga er nog wel even mee aan het prutsen. Bedankt in ieder geval.
eric_k4
4T-MSB beginner

Bericht door eric_k4 »

Bij Rovaza heb ik, omdat mijn Keihin na vervangingsdelen steeds maar benzine bleef lekken, 5 maanden geleden ook een valstroom Sheng Wey 17mm carburateur aangeschaft. De bromfiets is een ongereviseerde, standaard C50 (6v) uit maart 1971 die ik 1 jaar geleden heb voorzien van een vervroegend vliegwiel (voorheen Mitsubishi vliegwiel). Aan het luchtfilter heb ik, behalve de plaatsing van een nieuw imitatiefilter, niets gedaan. Het is gewoon het standaard luchtfilter met die rubberen balg. De gasnaald heb ik na experimenteren teruggezet op de middelste inkeping (was eerder door mij afgesteld op wat armer 'mengsel'). De contactpunten staan prima afgesteld op de F.
Met dit alles plus een voorste kettingtandwiel met 15 tanden (standaard 13 tanden) loopt de C50 als hij warm is >60 - >65km /u en met wind tegen 50-55 km /u.
Ik start de bromfiets met dit weer zonder gebruik te maken van de choke, starten doet hij direct met de eerste kickstart, vervolgens rijd ik rustig weg en laat eerst de motor warm worden voordat het gas erop gaat. Ik gebruik de C50 elke dag voor veelal korte ritten (5km - 10km).
De bougie toont een grijs/bruine middenelektrode en de rand is ietwat zwart, kortom een prima verbranding en een zuinig verbruik (gemiddeld minder dan 1 liter benzine op 60 km).
Ik heb zelf bij de montage niet gekeken welke maat sproeier er in de Sheng Wey zit, het was een kwestie van de nieuwe carburateur monteren (afstellen was niet/nauwelijks nodig), en elke keer weer met veel plezier rijden...
Zelf zou ik niet zo gauw meer zo'n open luchtfilter (powerfilter) monteren, staat leuk, maar mijn C50 liep er slechter door.
Dennis
The 4T-MSB is my life!

Bericht door Dennis »

er bestaan ook sproeierboortjes. Vroeger werden ze ook voor gaspitten gebruikt.

Misschien kun je ze via google vinden.

groeten,
Dennis
''UNOX MAN''
ciebie
4T-MSB zombie
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project

Bericht door ciebie »

er zijn sproeiers kleiner dan 60 te vinden.. heb hier een 47..
ook zijn er gewoon tussenmaten :wink:

sommige bing sproeiers passen ook
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Hij heeft een valstroomcarb. Die hebben hele andere sproeiers dan horizontale carbs.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
ciebie
4T-MSB zombie
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project

Bericht door ciebie »

NIX schreef:Hij heeft een valstroomcarb. Die hebben hele andere sproeiers dan horizontale carbs.
ow kak, ik zit weer voor m'n beurt te praten..
eric_k4
4T-MSB beginner

Bericht door eric_k4 »

Sorry jongens, maar waarom zo moeilijk denken en handelen? Gewoon de punten goed afstellen en de valstroomcarburateur standaard laten incl. sproeiers. Niets uitboren!
Ook zonder vervroegend vliegwiel liep mijn C50 fantastisch!
niek is ik
4T-MSB heilige
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.

Bericht door niek is ik »

jij denkt te simpel, de ene bromfiets is de andere niet, evenals de carbureateur.

Mijn ervaring is dat er standaard in de immi valstrooms een te grote sproeier zit...
En de maatgeving die daar(de sproeier) op staat niet klopt.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
jeroenhonda
4T-MSB regular

Nou met de carb zelf is eigenlijk niks mis, heb al een flinke tijd op sproeier 60 zitten rijden en half choke en dat ging wel prima. Het zat me alleen niet lekker dat het niet zo hoort. Het bleek inderdaad een te kleine sproeier te zijn. Heb er inmiddels 70 in zitten, maar deze is ook te klein. Gelukkig zag ik vandaag op de site van leertouwer dat zij ze nog wel in grotere maten uitgeven. Een vervroegend vliegwiel is natuurlijk hartstikke leuk, maar dat staat even los van dit probleem. Ik probeer nog wel een aantal sproeier boven de 70 en dan is het vast verholpen.

Maar bedankt voor de tips allemaal
Plaats reactie