Schijfrem achter voor c50
Re: Schijfrem achter voor c50
Zware voertuigen zoals vrachtwagens, bussen, tractoren enz hebben (binnen of buiten)trommels omdat schyven de nodige hoge remkrachten niet kan opbrengen terwijl de voordelen van schyfremmen juist by deze voertuigen erg hard nodig is. De oplossing is gevonden in het monteren van een hydraulisch of elektrische retarder.
Re: Schijfrem achter voor c50
Maar de échte reden is dat een remtrommel beter z'n warmte kan verwerken en daarom worden ze op vrachtwagens toegepast. Er is op vrachtwagens dan ook geëxperimenteerd met schijfremmen, maar die werden te heet. Heeft dus wederom weinig met de remkracht te maken.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1856
- Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
- Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
- Locatie: Amsterdam
Re: Schijfrem achter voor c50
Ik wil niet vervelend zijn, maar ik doe het toch. In het motto van google is your friend:mirjam schreef:Zware voertuigen zoals vrachtwagens, bussen, tractoren enz hebben (binnen of buiten)trommels omdat schyven de nodige hoge remkrachten niet kan opbrengen terwijl de voordelen van schyfremmen juist by deze voertuigen erg hard nodig is. De oplossing is gevonden in het monteren van een hydraulisch of elektrische retarder.
Vrachtwagens hebben vaak wel schijfremmen, surf maar eens naar de website van bijv. mercedes ,Volvo, MAN, onderaan de bussen met schijfremmen,
Harde feiten.
Re: Schijfrem achter voor c50
@ jurien
de schijf is bedacht omdat by oververhitting de remwerking niet verloren gaat. Ga je dat nu tegen spreken?
by thd way, heb je al ge-googled en achtergekomen dat je formule per oppervlakte eenheid is en dus nog met oppervlakte moet worden vermenig vuldigd
de schijf is bedacht omdat by oververhitting de remwerking niet verloren gaat. Ga je dat nu tegen spreken?
by thd way, heb je al ge-googled en achtergekomen dat je formule per oppervlakte eenheid is en dus nog met oppervlakte moet worden vermenig vuldigd
Re: Schijfrem achter voor c50
Even wat zaken rechtzetten:
- Een schijfrem verliest ook z'n werking bij overhitting
- Niet waar
- Een schijfrem verliest ook z'n werking bij overhitting
- Niet waar
Re: Schijfrem achter voor c50
@- jurien
Er zijn 2 mechanismen die remwerking verslechteren bij verhitting:
1. Als het heet wordt neemt de wrijvings coefficient af. Je moet dus hafder remmen waardoor de zaak nog warmer wordt en daardoor weer mider rem werking edn je dus nog harder remt. Dit is thermal run away ofwel fading. Dit treedt bij trommel en schijf op!
2. Door de hitte gaatde trommel uitzetten. Op gegeven moment kan de schoentjes de trommel niet meer raken en s er geen remwerking meer. Dit treedt aleen op bij trommel maar niet bij schijf.
Ik zal eenvodig aangeven waarom je formule voor oppervlakte eenheid is.
Stel je hebt een blok hout groot 1 x 1 x 1 meter op de vloer. Je duwt en is kracht x nodig. Als er dan 2 bloken zijn is er echt wel kracht 2x nodig. Volgens jouw stelling zou dan nog steeds kracht x nodig wat cdus niet het geval is.
Er zijn 2 mechanismen die remwerking verslechteren bij verhitting:
1. Als het heet wordt neemt de wrijvings coefficient af. Je moet dus hafder remmen waardoor de zaak nog warmer wordt en daardoor weer mider rem werking edn je dus nog harder remt. Dit is thermal run away ofwel fading. Dit treedt bij trommel en schijf op!
2. Door de hitte gaatde trommel uitzetten. Op gegeven moment kan de schoentjes de trommel niet meer raken en s er geen remwerking meer. Dit treedt aleen op bij trommel maar niet bij schijf.
Ik zal eenvodig aangeven waarom je formule voor oppervlakte eenheid is.
Stel je hebt een blok hout groot 1 x 1 x 1 meter op de vloer. Je duwt en is kracht x nodig. Als er dan 2 bloken zijn is er echt wel kracht 2x nodig. Volgens jouw stelling zou dan nog steeds kracht x nodig wat cdus niet het geval is.
Re: Schijfrem achter voor c50
ja schijf bij nat weer is een probleem. Honda wou dat bij de cbx 550 verbeteren door de schijf in te kapselen. Het heeft niet doorgezet. Ik weet niet waarom want het werkt wel goed. Misschien te duur.
Re: Schijfrem achter voor c50
@ mijam
Maargoed, je geeft nu dus toe dat je met een schijf ook je remwerking kan verliezen, terwijl je net nog vertelt dat een voordeel van schijf is dat hij altijd z'n remwerking houdt. Je spreekt jezelf tegen.
Bewijs: leg de twee blokken maar eens bovenop elkaar. Nu heb je nog steeds 2x zoveel kracht nodig om ze te verplaatsen. Terwijl het oppervlak gelijk is gebleven, er heeft immers maar 1 blok contact met de grond. Rara hoe kan dat..
"Als het heet wordt neemt de wrijvings coefficient af. Je moet dus hafder remmen waardoor de zaak nog warmer wordt" -> principieel onjuist. Als de wrijvingscoëfficient afneemt heb je dus ook minder wrijving en heb je zeker niet meer hitte.mirjam schreef:@- jurien
Er zijn 2 mechanismen die remwerking verslechteren bij verhitting:
1. Als het heet wordt neemt de wrijvings coefficient af. Je moet dus hafder remmen waardoor de zaak nog warmer wordt en daardoor weer mider rem werking edn je dus nog harder remt. Dit is thermal run away ofwel fading. Dit treedt bij trommel en schijf op!
Maargoed, je geeft nu dus toe dat je met een schijf ook je remwerking kan verliezen, terwijl je net nog vertelt dat een voordeel van schijf is dat hij altijd z'n remwerking houdt. Je spreekt jezelf tegen.
Ik vind dit een bijzonder sterk verhaal, heb er nog nooit van gehoord. Maar zeker weten doe ik het niet. Ik ben eigenlijk wel benieuwd, heb je andermans ervaringen over dit fenomeen of heb je het zelf verzonnen?mirjam schreef:2. Door de hitte gaatde trommel uitzetten. Op gegeven moment kan de schoentjes de trommel niet meer raken en s er geen remwerking meer. Dit treedt aleen op bij trommel maar niet bij schijf.
Dan begrijp je mijn stelling niet, want ook dit zou kloppen via mijn stelling. Wrijvingskracht is wrijvingscoëfficient maal normaalkracht. Met twee blokken heb je twee maal zoveel normaalkracht (de zwaartekracht die de blokken tegen de grond trekt), alleen daarom heb je 2 keer zoveel kracht nodig om ze te verplaatsen. Niet het oppervlak!mirjam schreef:Ik zal eenvodig aangeven waarom je formule voor oppervlakte eenheid is.
Stel je hebt een blok hout groot 1 x 1 x 1 meter op de vloer. Je duwt en is kracht x nodig. Als er dan 2 bloken zijn is er echt wel kracht 2x nodig. Volgens jouw stelling zou dan nog steeds kracht x nodig wat cdus niet het geval is.
Bewijs: leg de twee blokken maar eens bovenop elkaar. Nu heb je nog steeds 2x zoveel kracht nodig om ze te verplaatsen. Terwijl het oppervlak gelijk is gebleven, er heeft immers maar 1 blok contact met de grond. Rara hoe kan dat..
-
- chaly's angel
- Berichten: 1686
- Lid geworden op: 29 jan 2007 08:37
- Bezit: Grotestoeremannenmotor
- Locatie: Zevenaars, veertien billen
Re: Schijfrem achter voor c50
Nee, je hebt 2x zoveel kracht nodig omdat de normaalkracht nu 2x zo groot is.mirjam schreef: Ik zal eenvodig aangeven waarom je formule voor oppervlakte eenheid is.
Stel je hebt een blok hout groot 1 x 1 x 1 meter op de vloer. Je duwt en is kracht x nodig. Als er dan 2 bloken zijn is er echt wel kracht 2x nodig. Volgens jouw stelling zou dan nog steeds kracht x nodig wat cdus niet het geval is.
Voor een blok van 1x1x1 is evenveel kracht nodig als voor een blok van 1x2x0,5.
Wrijvingskracht = wrijvingscoëfficiënt x normaalkracht
Edit: Jur, je bent me voor
**Hona is Tjoei**
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 22 mei 2007 19:55
- Locatie: damsko
Re: Schijfrem achter voor c50
De discussie raakt hier behoorlijk ''overheated''
audi80audi80audi80audi80audi80audi80audi80a
Re: Schijfrem achter voor c50
waarom monteert men op snelle autos enz brede banden en geen fietsbandjes? Voor meer grip=Fw. Volgens de formule van Jurien kan je net zo goed fietsbandjes monteren. Die heeft als voordeel minder wryving
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:27
- Locatie: Ommen
Re: Schijfrem achter voor c50
dat ben ik!!!thijsperdok schreef:http://www.race-eend.com/v3/smf/index.p ... 887.0.html
Hij heeft het bij z'n SS-je gedaan.