sproeiers..
-
ciebie
- 4T-MSB zombie
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
sproeiers..
ik heb een vraagje,
ik heb nu een pc05c (19mm) op mijn cb zitten, maar het vervelende is dat als ik laag toerig (zeg onder de 5000 toeren) vol gas geef dat mn sproeier dan te klein is.. met choke er een beetje bij doet ie het beter
maar als ik hoog toerig (zeg 10000 toeren) vol gas geef dat mn sproeier dan te groot is..
alles staat verder goed op tijd, dus moet ik hiermee leren leven of is daar nog iets aan te veranderen..?
ik dacht zelf al aan een ietsje kleinere sproeier omdat ik toch weinig laag toerig rij.. maar helemaal top zou natuurlijk beter zijn..
dingen:
xr80 nok, eigenbouw uitlaat, cdi, 19mm inlaat
ik heb nu een pc05c (19mm) op mijn cb zitten, maar het vervelende is dat als ik laag toerig (zeg onder de 5000 toeren) vol gas geef dat mn sproeier dan te klein is.. met choke er een beetje bij doet ie het beter
maar als ik hoog toerig (zeg 10000 toeren) vol gas geef dat mn sproeier dan te groot is..
alles staat verder goed op tijd, dus moet ik hiermee leren leven of is daar nog iets aan te veranderen..?
ik dacht zelf al aan een ietsje kleinere sproeier omdat ik toch weinig laag toerig rij.. maar helemaal top zou natuurlijk beter zijn..
dingen:
xr80 nok, eigenbouw uitlaat, cdi, 19mm inlaat
-
eRVee
- Frequent 4T-MSB visitor
Re: sproeiers..
Volgas afstellen van te grote sproeier naar kleiner. Goed bougie aflezen!
Dan je gasnaald afstellen en evt. je stationair.
Dan je gasnaald afstellen en evt. je stationair.
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
en welke sproeier gebruik je nu? volgens het boekje zou er 85 in moeten, en dat lijkt inderdaad een redelijk compromis
ik rijd zelf met bijna de zelfde opzet, xr80 bak, xr80 cdi, 19mm kop, xr80 pc01c 20mm carb, open uitlaat, cb50f nokas en krijg het ook maar niet perfect.
wat sproeiers betreft ben ik zelf bij de 85 beland...80 is duidelijk te klein, moet met de choke op rijden wil ik uberhaupt vol gas kunnen rijden...90 is te groot, volgas trekt ie echt niet.
ik zit het nu zelf in de kleptiming te zoeken, die staat nu exact op 0 volgens het boekje, maar met de xr80 nokas begon ie daarmee rond de 9000 toeren te stotteren en af en toe eens een knalletje in uitlaat te geven. met de cb50f nokas, waarmee volgens mij de inlaatklep iet later en minder ver open gaat dan bij de xr80 nok, begint het gedonder al bij 8000 toeren...een hele tand vroeger zetten van de nok zorgt er voor dat de inlaat klep tegen de zuiger tikt, dus dat is geen optie
ik zou natuurlijk het tandwiel van de krukas kunnen verdraaier, maar heeft iemand al eens geprobeerd slobgaatjes in het nokastanwiel te zetten en zo een halve tand te vervroegen?
ik rijd zelf met bijna de zelfde opzet, xr80 bak, xr80 cdi, 19mm kop, xr80 pc01c 20mm carb, open uitlaat, cb50f nokas en krijg het ook maar niet perfect.
wat sproeiers betreft ben ik zelf bij de 85 beland...80 is duidelijk te klein, moet met de choke op rijden wil ik uberhaupt vol gas kunnen rijden...90 is te groot, volgas trekt ie echt niet.
ik zit het nu zelf in de kleptiming te zoeken, die staat nu exact op 0 volgens het boekje, maar met de xr80 nokas begon ie daarmee rond de 9000 toeren te stotteren en af en toe eens een knalletje in uitlaat te geven. met de cb50f nokas, waarmee volgens mij de inlaatklep iet later en minder ver open gaat dan bij de xr80 nok, begint het gedonder al bij 8000 toeren...een hele tand vroeger zetten van de nok zorgt er voor dat de inlaat klep tegen de zuiger tikt, dus dat is geen optie
ik zou natuurlijk het tandwiel van de krukas kunnen verdraaier, maar heeft iemand al eens geprobeerd slobgaatjes in het nokastanwiel te zetten en zo een halve tand te vervroegen?
grote klappen, snel thuis
-
eRVee
- Frequent 4T-MSB visitor
naar mijn idee kan je dan beter hele nieuwe gaatjes maken. Zo'n tandwieltje zijn de kosten ook niet om het te proberen toch?
-
ciebie
- 4T-MSB zombie
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
ik heb nog wel wat van die tandwieltjes liggen, maar ik verdenk toch eerder de carb afstelling dan de kleptiming..eRVee schreef:naar mijn idee kan je dan beter hele nieuwe gaatjes maken. Zo'n tandwieltje zijn de kosten ook niet om het te proberen toch?
weet iemand toevallig wat voor nummer (of vorm) de originele pc05c gasnaald heeft?
want als er een totaal andere gasnaald in zit dan origineel dan werkt dat ook niet echt goed neem ik aan?
@ ildert,
ik had eerst per ongeluk de nok een tandje te vroeg staan, dus toen heeft ie even tegen de zuiger aan staan tikken (hoop dat alles nog heel is van binnen)
ik heb nu sproeier 92.. daar gaat het aardig mee, alleen laag toerig te klein, en hoogtoerig te groot dus..
wat is trouwens zo'n beetje jouw topsnelheid? en met welke vertanding is dat?
om een beetje te vergelijken.. ik heb trouwens ook de xr80 bak
hij wil trouwens ook niet lekker stationair blijven lopen..
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
hele nieuwe gaatjes gaat ook, maar het idee was juist wat te kunnen varieren tussen 0 en +1 tand.
maar goed, ik ga het eerst maar eens in de cdi zoeken. ik heb geen idee bij welk toerental hij hoeveel vervroegd...maar eens een stroboscoopje scoren ergens eerst.
ik rij met 12-42 vertanding, daarmee zat ik aan een top van 70 bij 9000 toeren....dat moet beter kunnen dus...trekt ie wel mooi door alle versnellingen, iets wat ie daarvoor niet redde met de 12-39 die er op zat.
sproeier 92 lijkt me aardig te groot ja, ik zou persoonlijk voor de beste sproeier voor volgas bij hoge toeren gaan, en dan maar het gas beter doseren bij de lage toeren
volgens mij aait je klep je zuiger net als ie een tand te vroeg staat, dus heel veel kracht zal er niet op komen te staan. als je klep nog gewoon dicht gaat en netjes sluit is er niks aan de hand.
edit: btw, die pc05 he, kun jij eens kijken wat de hoogte en de diameter is van de doorgang/venturie? die pc10c van mij is 16,3x21,2 of wel een oppervlak van 287mm^2 is teruggerekend een 19,12mm doorsnede, als rond. als ik dan kijk naar de onder.bovengrens carb diameter voor 50cc bij 12000toeren (resp 19,59 en 22,04) zit ik daar dus onder met dit carbje....maar waar valt de pc05 dan in dit verhaal is mijn vraag....en heeft er iemand een pc07a toevallig?
ohw en nog een edit; welke stationair sproeier gebruik je?
maar goed, ik ga het eerst maar eens in de cdi zoeken. ik heb geen idee bij welk toerental hij hoeveel vervroegd...maar eens een stroboscoopje scoren ergens eerst.
ik rij met 12-42 vertanding, daarmee zat ik aan een top van 70 bij 9000 toeren....dat moet beter kunnen dus...trekt ie wel mooi door alle versnellingen, iets wat ie daarvoor niet redde met de 12-39 die er op zat.
sproeier 92 lijkt me aardig te groot ja, ik zou persoonlijk voor de beste sproeier voor volgas bij hoge toeren gaan, en dan maar het gas beter doseren bij de lage toeren
volgens mij aait je klep je zuiger net als ie een tand te vroeg staat, dus heel veel kracht zal er niet op komen te staan. als je klep nog gewoon dicht gaat en netjes sluit is er niks aan de hand.
edit: btw, die pc05 he, kun jij eens kijken wat de hoogte en de diameter is van de doorgang/venturie? die pc10c van mij is 16,3x21,2 of wel een oppervlak van 287mm^2 is teruggerekend een 19,12mm doorsnede, als rond. als ik dan kijk naar de onder.bovengrens carb diameter voor 50cc bij 12000toeren (resp 19,59 en 22,04) zit ik daar dus onder met dit carbje....maar waar valt de pc05 dan in dit verhaal is mijn vraag....en heeft er iemand een pc07a toevallig?
ohw en nog een edit; welke stationair sproeier gebruik je?
Heb je een vervroegende CDI-unit of met een vast tijdstip?
Ik denk dat een goede onstekingscurve ook een deel van je carburatie-problemen zal oplossen.
Ik denk dat een goede onstekingscurve ook een deel van je carburatie-problemen zal oplossen.
cracque frontal
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
vervroegende, maar geen idee wanneer en hoeveel....ook maar eens een scoopje regelen een keer idd
-
ciebie
- 4T-MSB zombie
ik zoek ook nog een beetje betaalbare, dus als je iets tegen komtildert schreef:vervroegende, maar geen idee wanneer en hoeveel....ook maar eens een scoopje regelen een keer idd
de pc05c is (voor zover ik het kon opmeten)
15,5mm bij 20,0mm
edit: stationair sproeier 35 dacht ik uit mn hoofd..
ik heb nu even mn blokje uit elkaar liggen, bleek dat er wat dingen los zaten en lekte wat, dus meteen maar even alles controleren.
heb nu trouwens bedacht om een OT 70cc zuiger voor 50 kop in mn zeta cilinder te stoppen, alleen de zuigerrok aanpassen, maar denk dat het een bere compressie gaat geven.
Laatst gewijzigd door ciebie op 10 mei 2010 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
rij je nou met 50 of 65cc? ik weet niet of je er qua compressie iets mee opschiet hoor met een 087 zuiger afgedraaid voor 50 kop....de diameter van de dome van zon ding is nog geen 39 mm, die een cb 50 kop 42...kun je niet beter een 087 zuiger zelf afdraaien naar 42 mm?
ohw, en als je er al aan begint, welke diameter boring heeft je zeta kitje nou? ...precies?
staat er iets op je zuiger qua overmaat? +0.25 ofzo? als je dat niet weet heeft het geen zin gebruikte zuigers te zoeken...of je moet van plan zijn de cylinder aan te passen.

links 42mm cb50 zuiger, rechts 087 zuiger voor ot50 ss kop
ohw, en als je er al aan begint, welke diameter boring heeft je zeta kitje nou? ...precies?
staat er iets op je zuiger qua overmaat? +0.25 ofzo? als je dat niet weet heeft het geen zin gebruikte zuigers te zoeken...of je moet van plan zijn de cylinder aan te passen.
-
ciebie
- 4T-MSB zombie
ik reed met 50cc maar ik heb een zeta 65cc setje maar die zuiger die daarbij zit komt maar tot 2 milimeter onder de rand, das niet de bedoeling dus had ik even een zuiger van mn broer geleend om te kijken (een OT 70cc 50kop zuiger) en die komt precies goed uit, alleen de onderkant komt tegen de krukas maar dat is op te lossen.. boring van cilinder is 47,0mmildert schreef:rij je nou met 50 of 65cc? ik weet niet of je er qua compressie iets mee opschiet hoor met een 087 zuiger afgedraaid voor 50 kop....de diameter van de dome van zon ding is nog geen 39 mm, die een cb 50 kop 42...kun je niet beter een 087 zuiger zelf afdraaien naar 42 mm?
dus de 50cc gaat even in de hoek, en dan ga ik eens kijken of zo'n andere 47mm zuiger wat uithaalt.. proberen kan altijd denk ik altijd maar..
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
btw, onsteking is een iets aangepaste xr80 onsteking.
- grondplaat xr80
- pickup xr80
- vliegwiel xr80
- lichtspoelen imi c90 van nemeco, 25euro
- cdi van nemeco, 13 euro
is echt bolt-on, alleen cb50 vliegwiel kapje moet je een ribje weghalen....en de draadboom iets aanpassen.

- grondplaat xr80
- pickup xr80
- vliegwiel xr80
- cdi van nemeco, 13 euro
is echt bolt-on, alleen cb50 vliegwiel kapje moet je een ribje weghalen....en de draadboom iets aanpassen.
-
ciebie
- 4T-MSB zombie
ha, dat ziet er mooi uit zeg, dat zal wel wat beter lopen dan mijn bami ontsteking..ildert schreef:btw, onsteking is een iets aangepaste xr80 onsteking.
- grondplaat xr80
- pickup xr80
- vliegwiel xr80
- cdi van nemeco, 13 euro![]()
![]()
alleen zo'n vliegwiel is al zo krom als wat.. zou ik eigenlijk nog een keer een echt honda cdi vliegwiel voor moeten nemen..
trouwens, ik heb een ontgrensde cdi en zo'n blauw ding van nemeco (schijnt vervroegend te zijn) maar ik heb er nooit veel verschil tussen gemerkt, heb jij het toevallig ook geprobeerd?
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
thanks!
das dus de zelfde cdi als ik er op heb zitten, zie plaatje
ik heb geen idee hoe en wanneer hij vervroegt, dit is de eerste broem met cdi en heb geen enkele andere cdi om te vergelijken...maar ik zal er eens een stroboscoopje langs houden en kijken bij welk toerental hij hoever vervroegt.
je moet maar eens op ebay.com zoeken naar 'honda (xr80,xr 80,xr-80) (flywheel,rotor,stator)'
is maar twee jaar geleverd, de grondplaat tenminste, vliegwiel zal wel standaard zijn, maar heb nooit gekeken of die van een c90 bijvoorbeeld ook past...zal haast wel.
das dus de zelfde cdi als ik er op heb zitten, zie plaatje
ik heb geen idee hoe en wanneer hij vervroegt, dit is de eerste broem met cdi en heb geen enkele andere cdi om te vergelijken...maar ik zal er eens een stroboscoopje langs houden en kijken bij welk toerental hij hoever vervroegt.
je moet maar eens op ebay.com zoeken naar 'honda (xr80,xr 80,xr-80) (flywheel,rotor,stator)'
is maar twee jaar geleverd, de grondplaat tenminste, vliegwiel zal wel standaard zijn, maar heb nooit gekeken of die van een c90 bijvoorbeeld ook past...zal haast wel.