Carb is 100% zeker weten schoon.
Ik denk dat de compressietest wel goed gedaan is? Mag ik tenminste aannemen van een motorzaak.
Misschien kunnen jullie hier wat mee.
Als hij stationair draait, kan ik heb zo revven tot 9.500 toeren.
Dat kan ook een tijdje lang, er gebeurt dan niks.
Tót dat ik optrek:
Ik laat hem tot 9k rev'en en dan trek ik op:
Hij valt terug in toeren alsof en begint heel erg te sputteren.
Vervolgens terug bij 3.000 toeren en al sputterend kan ik langzaam optrekken...
Overmaat zuiger + veren OPGELOST
-
niek is ik
- 4T-MSB heilige
- Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Re: Overmaat zuiger + veren
vlotterniveau?
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
Nou ik zou zeggen, trek die kop en cilinder er dan maar af, dan zijn
we hier ook vanaf en weten we meer! Blijkbaar levert het niets
op zoals het nu gaat..
met een compressie van 7 kan hij inderdaad goed stationair lopen en matig optrekken,
maar kan ook best zijn dat hij er prima op loopt, alleen
iets minder hard. Maar dat stotteren verklaar ik er niet mee.
Ik kan nog wel een paar dingen bedenken die het probleem kunnen zijn, maar zo blijven
we bezig. Je distributie kan een tandje verkeerd staan, ookal staat je ontsteking schijnbaar
goed afgesteld. Je vliegwiel kan over zijn spie geslagen zijn en daarop zijn afgesteld, maar
dan loopt ie vaak ook niet optimaal.
En is je bougie koffiebruin nadat je hem stationair hebt laten draaien of nadat je hebt gereden
en dan snel de motor uit doet? Want dat maakt ook uit. Stationair loopt ie op de stationair
sproeier en volgas op de hoofdsproeier. Dus onderin is dan het mengsel misschien goed, maar
bovenin niet.
Haal een keer je luchtfilter eraf, en probeer het nog eens. Zet de electrode afstand van je bougie wat
dichter bij elkaar en probeer het nog eens. En dat trucje met de choke heb je al geprobeerd?
Wat een zeikerd ben ik he!
Maar heel stiekum heb ik er wel echt verstand van 
succes,
Dennis
we hier ook vanaf en weten we meer! Blijkbaar levert het niets
op zoals het nu gaat..
met een compressie van 7 kan hij inderdaad goed stationair lopen en matig optrekken,
maar kan ook best zijn dat hij er prima op loopt, alleen
iets minder hard. Maar dat stotteren verklaar ik er niet mee.
Ik kan nog wel een paar dingen bedenken die het probleem kunnen zijn, maar zo blijven
we bezig. Je distributie kan een tandje verkeerd staan, ookal staat je ontsteking schijnbaar
goed afgesteld. Je vliegwiel kan over zijn spie geslagen zijn en daarop zijn afgesteld, maar
dan loopt ie vaak ook niet optimaal.
En is je bougie koffiebruin nadat je hem stationair hebt laten draaien of nadat je hebt gereden
en dan snel de motor uit doet? Want dat maakt ook uit. Stationair loopt ie op de stationair
sproeier en volgas op de hoofdsproeier. Dus onderin is dan het mengsel misschien goed, maar
bovenin niet.
Haal een keer je luchtfilter eraf, en probeer het nog eens. Zet de electrode afstand van je bougie wat
dichter bij elkaar en probeer het nog eens. En dat trucje met de choke heb je al geprobeerd?
Wat een zeikerd ben ik he!
succes,
Dennis
''UNOX MAN''
-
cd50-h
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: zero
Klinkt als een kapotte bobine. eerst die maar eens dorlaten meten voordat je de boel lostrekt.
Zelf heb ik ooit een keer een cilinderset na 10.000km moeten vervangen; ding rookte heel klein beetje Oorzaak; te netjes ingereden. cilinderwand was spiegelglad en hield geen oliefilm meer vast.
Als de motorzaak een compressie test hebben gedaan en er dan achterkomen dat de compressie aan de lage kant is; waarom hebben ze dan niet gelijk een lektestgedaan? (kleppen) Als je motor olie in de cilinder doet en dan de compressie meter erop zet, dan kijk je of je hogere compressie waardes hebt. zo niet, dan is je klep lek.
Zomaar een kop eraf trekken vind ik zonde.
Zelf heb ik ooit een keer een cilinderset na 10.000km moeten vervangen; ding rookte heel klein beetje Oorzaak; te netjes ingereden. cilinderwand was spiegelglad en hield geen oliefilm meer vast.
Als de motorzaak een compressie test hebben gedaan en er dan achterkomen dat de compressie aan de lage kant is; waarom hebben ze dan niet gelijk een lektestgedaan? (kleppen) Als je motor olie in de cilinder doet en dan de compressie meter erop zet, dan kijk je of je hogere compressie waardes hebt. zo niet, dan is je klep lek.
Zomaar een kop eraf trekken vind ik zonde.
Come ride with us
Gister de brommer opgehaald.
Alles was wel oké met de zaak. Hij heeft de elektra ook doorgemeten.
De punten vonken niet, dus ook geen condensator. Bougie geeft nog een mooie blauwe vonk.
Hij heeft de laatste tijd heel veel olie verbruikt. Er was zo weinig uit dat met de peilstok erin, niks te vinden was!
In totaal is er een halve liter ingegaan.
Het hoge olieverbruik kan dus ook te verwijten zijn aan kapotte zuigerveren. Hoogstwaarschijnlijk is dit het probleem, of de zuiger is versleten. Maar het olieverbruik kan niet aan lekkage liggen aangezien ik nog nooit olie onder de brommer heb gevonden. Ook lekt er nooit wat uit de cilinder ofzo.
De checklist is toch klaar zo? Want:
- Goede blauwe vonk
- Geen kapotte condensator
- Nieuwe bougie
- Punten op tijd
- Kleppen op tijd
- Klepspeling is precies goed
- Carb is schoon
- Geen valse lucht
- Luchtfilter is schoon
Sherlock Holmes in mij zegt:
Alles wijst naar versleten zuigerveren / zuiger.
Ik hoop op het eerste, dan hoef ik namelijk mijn cilinder niet helemaal te honen.
Groeten Matthijs
Alles was wel oké met de zaak. Hij heeft de elektra ook doorgemeten.
De punten vonken niet, dus ook geen condensator. Bougie geeft nog een mooie blauwe vonk.
Hij heeft de laatste tijd heel veel olie verbruikt. Er was zo weinig uit dat met de peilstok erin, niks te vinden was!
In totaal is er een halve liter ingegaan.
Het hoge olieverbruik kan dus ook te verwijten zijn aan kapotte zuigerveren. Hoogstwaarschijnlijk is dit het probleem, of de zuiger is versleten. Maar het olieverbruik kan niet aan lekkage liggen aangezien ik nog nooit olie onder de brommer heb gevonden. Ook lekt er nooit wat uit de cilinder ofzo.
De checklist is toch klaar zo? Want:
- Goede blauwe vonk
- Geen kapotte condensator
- Nieuwe bougie
- Punten op tijd
- Kleppen op tijd
- Klepspeling is precies goed
- Carb is schoon
- Geen valse lucht
- Luchtfilter is schoon
Sherlock Holmes in mij zegt:
Alles wijst naar versleten zuigerveren / zuiger.
Ik hoop op het eerste, dan hoef ik namelijk mijn cilinder niet helemaal te honen.
Groeten Matthijs

-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Als dat zo is, dan zou dat ding minstens zo hard moeten roken als mijn XL (Die heeft trouwens wel goede zuigerveren en haalt nog de 80). Ik verdenk de koppakking. De olie gaat dan vanuit het kanaal rechtstreeks de verbrandingsruimte in. Sluit die mogelijkheid niet bij voorbaat uit.
Een kapotte bobine geeft een mooi knallende blauwe vonk als je test. Maar bij 8000 tpm kan ie er zomaar de brui aan geven. Dat je het even weet. Testen zijn een indicatie, maar geven nooit de situatie onder bedrijfsomstandigheden weer.
Een kapotte bobine geeft een mooi knallende blauwe vonk als je test. Maar bij 8000 tpm kan ie er zomaar de brui aan geven. Dat je het even weet. Testen zijn een indicatie, maar geven nooit de situatie onder bedrijfsomstandigheden weer.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
NIX
- chaly addict
Met bijbehorende trillingen?
Er staat niet bij hoe er gemeten is. Ik gok dat er een keer op de kickstarter getrapt is met de bougie tegen de kop aan.
Er staat niet bij hoe er gemeten is. Ik gok dat er een keer op de kickstarter getrapt is met de bougie tegen de kop aan.
-
cd50-h
- Bezit: zero
prc. zo'n testkast met motortje heb ik ook. werkt perfect. En vertrouw je het niet dan kan je aan de andere aansluiting de bobine 'n uurtjeonder spanning zetten zodat hij warm word en evt. doorslaat.
maar als je olieverbruik hebt en zo'n lage compressie, dan is het 1+1= cilinder + zuiger kapot. En dan rookt ie echt wel hoor. Rij maar eens volgas en ruik maar eens met je snufferd over je rechter schouder...
maar als je olieverbruik hebt en zo'n lage compressie, dan is het 1+1= cilinder + zuiger kapot. En dan rookt ie echt wel hoor. Rij maar eens volgas en ruik maar eens met je snufferd over je rechter schouder...
Come ride with us
-
NIX
- chaly addict
Of vraag je eens af waarom je altijd achteraan moet rijden.
-
andre562
wat voor test kast heb je dan, als ik vragen mag?Eric schreef:Test kast:
Je sluit de bobine aan en zet het apparaat ook aan. Dan kan je de toeren regelen en ook de afstand tussen 2 elektroden. Meestal zet ik de afstand tussen de elektroden iets verder dan men voorschrijft en laat ik hem zo hard mogelijk draaien. Valt de vonk dan weg, keur ik hem af.
ss50,2x c320a en een cb 500four... cbr600f