Sinds kort (2 weken) geeft mijn C50 bouwjaar 1971 een harde klik bij het overschakelen naar de 3de versnelling, eerder ging dit geruisloos. Het inschakelen van de 2 andere versnellingen gaat geruisloos.
Ik gebruik altijd een goede olie 10W40. Voor de zekerheid heb ik deze vanmiddag afgetapt en olie 20W60 gevuld, doch de klik blijft.
In de afgetapte olie zijn geen sporen van ijzervijlsel of iets dergelijks te vinden.
De C50 wordt door mij dagelijks gebruikt en wordt niet "over de kop" gereden, de koppeling heb ik recent afgesteld volgens de richtlijnen in het Haynes werkplaatshandboek.
Moet ik me hierover ongerust maken?
Overschakelen naar 3de versnelling C50 geeft harde klik
-
SingaBernd
- 4T-MSB addict
- Bezit: Honda SS50 en C50
Re: Overschakelen naar 3de versnelling C50 geeft harde klik
Ik heb hetzelfde meegemaakt, ook olie ververst, had wel iets resultaat.
Na het stellen van de koppeling bleef de ' tik ' maar volgens mij hoort dit nu eenmaal bij het semi gebeuren denk ik.
Na het stellen van de koppeling bleef de ' tik ' maar volgens mij hoort dit nu eenmaal bij het semi gebeuren denk ik.
-
jeroenhonda
- 4T-MSB regular
- Bezit: Chaly en monkey z50j1
Ik heb mijn c50 nooit anders gekend 
De klik is praktisch verdwenen.
Vanochtend was ik bij Rovaza in Soest en heb het 'probleem' voorgelegd. Het advies was om de koppeling op een iets andere wijze af te stellen, en inderdaad dit hielp.
Afstellen: moer losdraaien, schroef naar rechts draaien tot bijna weerstand, daarna naar links draaien en de moer vastzetten. Door wat te rijden en te schakelen merk je of je de koppeling nog wat verder moet tunen door wellicht de schroef nog iets verder naar links te draaien.
Vanochtend was ik bij Rovaza in Soest en heb het 'probleem' voorgelegd. Het advies was om de koppeling op een iets andere wijze af te stellen, en inderdaad dit hielp.
Afstellen: moer losdraaien, schroef naar rechts draaien tot bijna weerstand, daarna naar links draaien en de moer vastzetten. Door wat te rijden en te schakelen merk je of je de koppeling nog wat verder moet tunen door wellicht de schroef nog iets verder naar links te draaien.
Laatst gewijzigd door eric_k4 op 08 jun 2010 23:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volgens Haynes:
Nadat de moer is los gedraaid, de schroef rechtsom draaien totdat je geen weerstand meer voelt op de schroef, daarna linksom totdat je weer weerstand voelt op de schroef, en hierna de schroef 1/8 slag rechtsom draaien en de moer vastdraaien, waarbij de schroef met de schroevendraaier op zijn plaats moet worden gehouden.
Nadat de moer is los gedraaid, de schroef rechtsom draaien totdat je geen weerstand meer voelt op de schroef, daarna linksom totdat je weer weerstand voelt op de schroef, en hierna de schroef 1/8 slag rechtsom draaien en de moer vastdraaien, waarbij de schroef met de schroevendraaier op zijn plaats moet worden gehouden.