Peter57 schreef:Wat dacht je zelf,als je 100 cc olie in je carter hebt?
Volgens mij heb je een blok naar de klote geholpen.
Gefeliciteerd.
Peter
koen 50 schreef:dat ratelen waren de tandjes van je bak denk ik, het roken was het heel heet worden van dat ding, olie verdampt.
het stoppen was denk ik een vastloper. cilinder en zuiger+veren zouden naar de kloten kunnen zijn.
Nouzeg, nogal snel geconcludeerd allebei. Het blok ratelt alleen. Dat wil nog lang niet zeggen dat een blok naar de kloten is. En sowieso, wanneer is een blok naar de kloten? Wat moet je dan doen, het hele blok weggooien? Het is altijd te fixen en meestal ben je met het vervangen van een paar delen al klaar.
En waar haal je het vandaan dat het ratelen door de tandjes uit de bak komt??
Hou toch eens op met zulke reacties want jullie maken nietsvermoedende brommerrijders doodsbang!
Ik denk zelf dat er weinig aan de hand kan zijn. 100 milliliter olie is nog steeds olie en wil zeggen dat de pomp waarschijnlijk al die tijd gewoon olie heeft rondgepompt. Naar mijn inziens kan er weinig kapot zijn gegaan. Wie weet heeft het ratelen zelfs niks met dit lage olieniveau te maken.
Trouwens, een lage oliestand kan komen doordat het weglekt, maar ook doordat de olie verstookt wordt. Dus niet automatisch van lekkage uitgaan.
Ik zou er zelf inderdaad zoals de kippenverver zegt eerst een flinke scheut olie ingooien om te kijken of het ratelen weg is. Het kan zomaar. Wel goedkope action-olie gebruiken, mocht het ratelen niet weg zijn en je gaat toch sleutelen, is het zonde van de dure olie.
![Cool 8-)](./images/smilies/apple_icon_cool.png)
Anders goed omschrijven waar het geratel precies vandaan komt.