hoi,
ik rijd sinds een paar maanden c50, telkens korte ritjes van max 5km. Hij heeft zeker 20 jr stilgestaan bij de 1ste eigenaar. Zondag heb ik met een collega (ook c50) een rit aangevat van 150 km. Na 2 keer stilgevallen te zijn, bleek de 3de keer prijs en liep de zuiger vast na 15km, en kraakt en piept alles wanneer je kickt. Mijn c50 broeder is alleen verder gereden en de mijne zijn ze komen ophalen. Bijkomend heeft hij altijd een beetje last gehad van stotteren bij 50km/u, choken helpt een beetje. Alles is origineel, verse olie 100 km geleden, voldoende olie in carter, bij draaiende motor spettert de olie bij open vuldop.
ik ben nog steeds diep triest en weet niet hoe ik in godsnaam aan een vastloper geraak. Heb ik nog nooit meegemaakt in de 12 jaar dat ik met bejaarde Honda's rondkar.
Heeft iemand een verklaring voor dit olie probleem en voor het stotteren ?
c50 vastloper
-
Christiaan
- 4T-MSB addict
- Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje
Re: c50 vastloper
Als je het koppelingscarter eraf haalt aan de rechterkant dan hoort er een klein buusje te zitten die je kunt indrukken en terug komt door een veertje erachter.
Deze zorgt voor de olie in het koppelingsmechanisme, en dat de olie bij de krukas cilinder en zuiger komt.
Als deze er niet is verklaart dat ook dat er olie rondspettert als je het oliepeilstokje eruithaalt terwijl de motor loopt.
Er is dus misschien geen olie bij de krukas cilinder en zuiger gekomen,
Of is je oliefilter helemaal verstopt?
Deze kun je zo verschonen als je de koppelingsdeksel eraf haalt, zit dan rechtsonderin
Als dit het niet is weet ik het ook niet
Deze zorgt voor de olie in het koppelingsmechanisme, en dat de olie bij de krukas cilinder en zuiger komt.
Als deze er niet is verklaart dat ook dat er olie rondspettert als je het oliepeilstokje eruithaalt terwijl de motor loopt.
Er is dus misschien geen olie bij de krukas cilinder en zuiger gekomen,
Of is je oliefilter helemaal verstopt?
Deze kun je zo verschonen als je de koppelingsdeksel eraf haalt, zit dan rechtsonderin
Als dit het niet is weet ik het ook niet
Ochjee, wat een topic weer. Luccerd, omschrijf goed wat er mis is met je blokje, want hier kunnen we niks mee. Je zuiger is overigens niet direct vastgelopen als het blok het niet meer doet. Je hoort alleen ergens een piepje toch? Je trekt te snel conclusies.
En Christiaan, hou alsteblieft je mond, want je snapt er helemaal niks van. Die olie spettert sowieso wel in de rondte en dat busje in het koppelingsmechanisme is echt niet zomaar weg. Maar bovenalles is het totaal willekeurig om daar over te beginnen, waar haal je het vandaan?
En Christiaan, hou alsteblieft je mond, want je snapt er helemaal niks van. Die olie spettert sowieso wel in de rondte en dat busje in het koppelingsmechanisme is echt niet zomaar weg. Maar bovenalles is het totaal willekeurig om daar over te beginnen, waar haal je het vandaan?
-
Christiaan
- 4T-MSB addict
- Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje
Jurrien schreef:
de olie spettert inderdaad wel rond,
ik weet niet precies wat voor blok het is, maar als dat buisje mist dan kan dat een reden zijn.
Wie weet,
-
ml03zl
- Moderator
- Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4 - Locatie: Bussum
- Contacteer:
En nu graag weer antwoorden waar Luccerd wel wat mee kan.dat busje in het koppelingsmechanisme is echt niet zomaar weg. Maar bovenalles is het totaal willekeurig om daar over te beginnen, waar haal je het vandaan?
http://www.ktm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je echt het idee hebt dat je een vastloper gehad hebt, is er maar een manier om erachter te komen!
De kop en de cilinder loshalen. Als je het volgens het boekje doet is dat zo gepiept en is de kans erg klein dat je iets vergeet.
Verder heb ik ook een vastloper gehad destijds en bij mij zat het oliefilter helemaal vol met gruis, hier kwam nauwelijks nog olie doorheen..
Ook kan het geen kwaad het kapje van de koppeling af te schroeven(nu je er toch bent) en het centrifugaalfilter ook even schoon te maken.
Dit zal ook wel vol zitten..
In het geval van een te arme afstelling zou je dit kunnen aflezen aan de bougie, die is dan vrij licht van kleur. (Hoort "koffie met melk" bruin te zijn)
Help ik hier iets mee?
De kop en de cilinder loshalen. Als je het volgens het boekje doet is dat zo gepiept en is de kans erg klein dat je iets vergeet.
Verder heb ik ook een vastloper gehad destijds en bij mij zat het oliefilter helemaal vol met gruis, hier kwam nauwelijks nog olie doorheen..
Ook kan het geen kwaad het kapje van de koppeling af te schroeven(nu je er toch bent) en het centrifugaalfilter ook even schoon te maken.
Dit zal ook wel vol zitten..
In het geval van een te arme afstelling zou je dit kunnen aflezen aan de bougie, die is dan vrij licht van kleur. (Hoort "koffie met melk" bruin te zijn)
Help ik hier iets mee?
"Wat is de kleur van je bougie?"
"Raar."
"XD"
"Raar."
"XD"
dus effe op een rijtje:
- koppelingscarter eraf, oliezeef en "buisje" nakijken
- olie pomp nakijken, waar zit die?
- centrifugaalfilter nakijken, weet ik ook niet te zitten, jullie vast wel
- sproeiers zuiver maken en ontstekingsvervroeger checken
- kop en cilinder eraf, checken op schade, verstopte olie leiding
- bougie kleur nagaan
omschrijving van probleem: tijdens het rijden gaat ie langzaam aan stilvallen, met af en toe een blokkerend achterwiel, veel getik van de kleppen, wisselend veel en minder motorrem. Bij openen van de olievuldop veel witte domp uit het carter. Terug starten met kick gaat maar met heel veel mechanische geluiden (schuren, piepen, tikken) terwijl hij altijd zo mooi stil is geweest, snif
ik ben nog moed en tijd aan het verzamelen en dan kan ik er aan beginne. ik heb er stiekem toch al veel goesting in.
alvast bedankt.
- koppelingscarter eraf, oliezeef en "buisje" nakijken
- olie pomp nakijken, waar zit die?
- centrifugaalfilter nakijken, weet ik ook niet te zitten, jullie vast wel
- sproeiers zuiver maken en ontstekingsvervroeger checken
- kop en cilinder eraf, checken op schade, verstopte olie leiding
- bougie kleur nagaan
omschrijving van probleem: tijdens het rijden gaat ie langzaam aan stilvallen, met af en toe een blokkerend achterwiel, veel getik van de kleppen, wisselend veel en minder motorrem. Bij openen van de olievuldop veel witte domp uit het carter. Terug starten met kick gaat maar met heel veel mechanische geluiden (schuren, piepen, tikken) terwijl hij altijd zo mooi stil is geweest, snif
ik ben nog moed en tijd aan het verzamelen en dan kan ik er aan beginne. ik heb er stiekem toch al veel goesting in.
alvast bedankt.
-
butt head
- moppersmurf
- Bezit: paar brommers
die symptomen lijken verdacht veel op wat ik een tijdje terug had. een vast gelopen nokken as door een gebrek aan smeering.
trek de linker en rechter deksel van je kop er is af en kijk of je nokkenas blauw is en of dat het ijzer er droog uit ziet.
als dat het geval is kost het je een nieuwe kop, nokkenas dan zal je olie filter ook wel dicht zitten geslipt met bende daar voor even de koppelings deksel er af rechts onder in zie je een klein zwart ding zitten met goudkleurig(als het niet zwart ziet van de bende) gaas er in
trek de linker en rechter deksel van je kop er is af en kijk of je nokkenas blauw is en of dat het ijzer er droog uit ziet.
als dat het geval is kost het je een nieuwe kop, nokkenas dan zal je olie filter ook wel dicht zitten geslipt met bende daar voor even de koppelings deksel er af rechts onder in zie je een klein zwart ding zitten met goudkleurig(als het niet zwart ziet van de bende) gaas er in
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
En het centrifugaalfilter, zou je kunnen zeggen, IS je koppeling. Er zit op de koppeling (soort van vliegwiel maar dan anders) een kapje vast met 3 schroeven.
Dit kapje moet je eraf halen - zit ook een pakking tussen! - en dan het vuil wat je daar in de koppeling tegenkomt verwijderen.
Als je de oliepomp wil nakijken, de pomp zelf zit linksboven het oliefilter achter de koppeling. Die moet je dus eerst verwijderen voor je bij de oliepomp kan.
Alleen wordt volgens mij bedoeld dat je het tandwiel moet controleren wat de oliepomp aandrijft.
Dit zit d.m.v. een as verbonden aan de oliepomp en bevindt zich aan de andere kant van je blokje, achter de grondplaat.
Het gaat er dan om dat het tandwiel nergens aanloopt, de tanden er nog redelijk uit zien en het tandwiel goed in de distributieketting loopt.
Het mag dus niet gemakkelijk contact met de ketting verliezen, dan drijft het de pomp niet aan!
Vaak is er met de oliepomp zelf niet zo heel veel aan de hand, je had er al veel eerder problemen mee gekregen als de pomp zelf kapot was lijkt me.
Dit kapje moet je eraf halen - zit ook een pakking tussen! - en dan het vuil wat je daar in de koppeling tegenkomt verwijderen.
Als je de oliepomp wil nakijken, de pomp zelf zit linksboven het oliefilter achter de koppeling. Die moet je dus eerst verwijderen voor je bij de oliepomp kan.
Alleen wordt volgens mij bedoeld dat je het tandwiel moet controleren wat de oliepomp aandrijft.
Dit zit d.m.v. een as verbonden aan de oliepomp en bevindt zich aan de andere kant van je blokje, achter de grondplaat.
Het gaat er dan om dat het tandwiel nergens aanloopt, de tanden er nog redelijk uit zien en het tandwiel goed in de distributieketting loopt.
Het mag dus niet gemakkelijk contact met de ketting verliezen, dan drijft het de pomp niet aan!
Vaak is er met de oliepomp zelf niet zo heel veel aan de hand, je had er al veel eerder problemen mee gekregen als de pomp zelf kapot was lijkt me.
"Wat is de kleur van je bougie?"
"Raar."
"XD"
"Raar."
"XD"
-
h5speedje
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50 - Locatie: Vaassen;einde der beschaving
vooral als een motor heel lang stil heeft gestaan kan er heel veel rommel in het blok aan wezig zijn; olie die opdroogt word een soort harde korst die uiteraard wel vermalen word in de motor.
Helaas zit er inderdaad de befaamde zeef voor de olie en die laat die harde korsten niet door.
Ik heb vaker gezien dat die zeef gewoon verstopt zit; gevolg...pomp zuigt weinig olie aan en de dingen krijgen weinig smering meer en dus weinig koeling waardoor ze vastlopen..
Voordat je de hele rommel uit elkaar heb liggen; check dat gaasfilter achter het koppelings deksel..als die schoon is onderste klepdop loshalen en kijken als de motor loopt of daar olie uitkomt..
Heb je geen compressie meer of rookt de motor alsof hij op pure olie loopt; haal dan pas de cilinder en kop er af..
Vaak bij die lange stilstaandertjes zitten de zuigerveren ook vast; gevolg; weinig compressie en een hoop gassen die langs de zuiger gaan; dit kan ook een oorzaak zijn van een vastloper; zuigerveren voeren warmte af aan de cilinder+ de gassen kunnen er normaal niet langs en blijft de zuiger relatief koel
Helaas zit er inderdaad de befaamde zeef voor de olie en die laat die harde korsten niet door.
Ik heb vaker gezien dat die zeef gewoon verstopt zit; gevolg...pomp zuigt weinig olie aan en de dingen krijgen weinig smering meer en dus weinig koeling waardoor ze vastlopen..
Voordat je de hele rommel uit elkaar heb liggen; check dat gaasfilter achter het koppelings deksel..als die schoon is onderste klepdop loshalen en kijken als de motor loopt of daar olie uitkomt..
Heb je geen compressie meer of rookt de motor alsof hij op pure olie loopt; haal dan pas de cilinder en kop er af..
Vaak bij die lange stilstaandertjes zitten de zuigerveren ook vast; gevolg; weinig compressie en een hoop gassen die langs de zuiger gaan; dit kan ook een oorzaak zijn van een vastloper; zuigerveren voeren warmte af aan de cilinder+ de gassen kunnen er normaal niet langs en blijft de zuiger relatief koel
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....