ss50 loopt slecht

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Roelof
Frequent 4T-MSB visitor

ss50 loopt slecht

Bericht door Roelof »

Via via heb ik een ss50k1 gekocht. Deze heeft de afgelopen 10 jaar stil gestaan in een schuur. Volgens de vorige eigenaar is hij rijdend weggezet. Nadat ik de benzine had vervangen en ook de carburateur heb schoongemaakt starte de brommer gelukkig. Stationair wil de brommer ook prima lopen. Zodra ik iets meer gas geef gaat het toerental ook iets omhoog maar bij meer gas zakt hij daarna ook helemaal in en slaat de brommer af. Soms gaat hij hierbij ook behoorlijk ploffen. Als ik de choke half of helemaal open zet kan ik het gas wel helemaal opentrekken. Maar met choke open kan je weinig toeren maken.

Ik heb al een aantal stappen genomen om de brommer goed rijdend te krijgen maar dit geeft nog geen resultaat. Onderstaande heb ik geprobeerd:

De ontsteking staat iets voor de f.

Ik heb de ophangpunten van het blok en de 2 punten van de bobine al opgeschuurd.

Met deo gekeken of er valse lucht was, dit was ook zo bij de carburateur maar dit is al opgelost

kleppen gesteld

bougie + dop vervangen

Verder 'zweet' de koppakking volgens mij ietsje.

Er zit een 17mm carburateur op met sproeier 75.

Zouden de pakkingen de boosdoener zijn of moet ik het elders zoeken?
Vervang eerst de bougie!
jupio
4T-MSB regular

Re: ss50 loopt slecht

Bericht door jupio »

volgens mij is het de benzine-toevoer.
volgens mij moet je de carburateur helemaal schoonmaken, en niet zo 'n beetje ook. Dit duidt op te weinig benzine, of valse lucht. plak in ieder geval de aansluitingen van het spruitstuk af (met bijv. alutminiumape.)
check of de juiste sproeier erin zit. of de benzine hoog genoeg in de vlotterkamer staat. of de benzine goed doorstroomt als de vlotterbak eraf is en de vlotter naar beneden hangt.
jupio
Met geduld lukt alles!!
Christiaan
4T-MSB addict
Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje

Bericht door Christiaan »

jupio schreef:(met bijv. alutminiumape.)
leuke combinatie van letters :P
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Checck of je benzine kraantje goed doorstroomt en check of de punten flink vonken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Roelof
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Roelof »

benzine kraan loopt goed door.

Ook met aluminium tape geprobeerd, steeds zelfde probleem.

Punten vonken vrijwel niet

Maar over het vlotterbakje, hoe hoog moet de benzine erin staan?
Als ik het vlotterbakje (waar ook de toevoer van de benzine op zit) horizontaal houd stroomt deze vol met benzine tot +- 7 mm onder de rand van het vlotterbakje.

Het volgende treedt ook op:

Als het blokje een beetje warm is en ik geef vol gas terwijl de choke erop staat klimt het toerental al wat, terwijl ik nog steeds volgas geef en de choke 'uit' zet klimt de brommer +- 3 seconden goed naar de toeren, zoals het hoort te zijn, daarna valt de motor uit.

Overigens zat er bij aanschaf een powerfilter op. Deze heb ik er nu af, ik test dus zonder luchtfilter.
Vervang eerst de bougie!
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Voor ze je hier je ontstekingsspoelen laten afwikkelen, heb je al een andere bougie of bobine geprobeerd?
Roelof
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Roelof »

Haha, Bougie al wel, bobine nog niet. Ik heb nog wel een bobine van een c50 liggen die ik zal proberen.
Vervang eerst de bougie!
Paul_SS50
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Paul_SS50 »

Klinkt mij als een mengsel probleem, had hetzelfde probleem. Waarschijnlijk je carb op diverse plaatsen verstopt. Check ff de kleine gaatjes van je sproeier en de luchtdoorlaat ( luchtschroef ). Om snel te testen: buddyseat los en de inlaatbuis dichtknijpen. Reageert hij nu goed? te weinig brandstof.
Roelof
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Roelof »

er zit nu geen luchtfilter op... maar ik kan mijn hand er wel even ophouden.
Vervang eerst de bougie!
Roelof
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Roelof »

Andere bobine, geen verschil, bougie had ik al geprobeerd. Alle gaatjes in de sproeier zijn goed open.
Nogmaals carburateur eraf gehaald en alle poortjes goed doorgeblazen. Ook stationair + luchtschroef eraf gehaald en goed doorgeblazen.

Geheel weer gemonteerd maar probleem is nog hetzelfde :(

Is een benzine niveau van 7 mm onder de rand van het vlotterbakje voldoende?
Vervang eerst de bougie!
Mandarijn
4T-MSB regular

Bericht door Mandarijn »

ja 7mm is wel prima, ik zou even een orgineel luchtfilter zoeken, en dan wat sproeiertjes proberen, en misschien nog je onsteking precies op f stellen, dan loopt hij waarscheinlijk beter, (iets voor f geeft wat meer vermogen).
"Horsepower loves the absense of weight"
Christiaan
4T-MSB addict
Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje

Bericht door Christiaan »

bij de Andere bobine wel een goede aarde gemaakt?
bij een ceetje zit hij normaal vast aan het frame,
Roelof
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Roelof »

Ja, die aarde was even lastig maar ik heb m met een bout vastgezet aan het frame en met een extra draad naar het motorblok. Er zit wel een origineel luchtfilter bij. Dit zal ik wel eens gaan testen. Maar zonder filter moet die het toch ook gewoon doen?
Vervang eerst de bougie!
jupio
4T-MSB regular

Bericht door jupio »

Ik zou daar niet te licht over doen. het maakt wel degeljjk uit of je met of zonder luchtfilter test.
Ik had eens een cb250-K0 die door de geluidskeuring moest komen. daarvoor had ik aan het bestaande luchtfilter nog extra geribbelde (voorvork) rubber slangen geplaatst om de aanzuigruis meer te dempen. Hij liep meteen superrijk, alsof hij chookte. we kwamen door de keuring maar direct daarna de slangen er weer af. hij liep weer als een zonnetje.
we hebben hier thuis een c320 daar had ik replica luchtfilterelementen in gezet (€22!!) meteen liep hij slecht, veel teveel luchtweerstand en te rijk lopen als gevolg. Met mijn zelfgemaakte 3M pannenspons elementen liep hij weer goed.Helemaal zonder luchtfilter loopt hij zoals de jouwe.
ik zou zeker overwegen om het originele luchtfilter erop te zetten en wat met de sproeiers te experimenteren.
gr
jupio
Met geduld lukt alles!!
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

In dat geval zou je een slecht lopende brommer met spierwitte bougie moeten hebben. Dit ding wil zo te zien niet harder dan stationair draaien. Dat is meestal een dichte sproeier of dode condensator. Als alleen het plaatsen van een luchtfilter meteen een goedlopen brommer oplevert, zou me enorm verbazen. Zeker bij een SS. Soms kan een origineel filter met dat kleine gaatje op het achterste uiteinde wel voor een flinke restrictie zorgen, maar daar is hier ook geen sprake van.

Haal gewoon voor de zekerheid eens een schuurpapiertje tussen de punten door. Tenslotte heeft het ding een lange tijd stilgestaan.
Plaats reactie