inrijden
-
Skiller
- 4T-MSB regular
- Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750 - Locatie: Hoogeveen
Wat een engine break in inhoud weet ik niet.
Ik dacht altijd dat inrijden gedurende een km of 800-1000 moest gebeuren.
Het voordeel van inrijden is dat je motorblok beter presteert en minder verbruikt. Je kan het natuurlijk ook gewoon niet doen en lekker raggen maar dat zie je terug in verbruik en snelheid.
Ik dacht altijd dat inrijden gedurende een km of 800-1000 moest gebeuren.
Het voordeel van inrijden is dat je motorblok beter presteert en minder verbruikt. Je kan het natuurlijk ook gewoon niet doen en lekker raggen maar dat zie je terug in verbruik en snelheid.
-
SBloke
- 4T-MSB regular
- Bezit: BMW R1100GS
Re: inrijden
JA je moet inrijden.. bij voorkeur 1000 km... en na de eerste 500 km je olie verversen! (En bij de 1000 nog eens) Als je het helemaal goed wil doen verwissel je ook eerst de olie voor je gaat beginnen met inrijden. Dit omdat je niet weet wat voor smeersel ze erin gestoken hebben. Voor hetzelfde geld goedkope bagger.eric123 schreef:als ik me nieuwe monkey ga halen
moet ik hem dan echt 500km inrijde?
want dat duurt for ever
ik las iets van een engine break in?
wat houd het in?
Overigens kan je ook zonder inrijden gaan rondtuffen, lekker volgas de straat uit bij een koude motor, hard optrekken en lekker stoer doen. Maar dat gaan je echt je cylinder kosten.
Als je een beetje rustig doorrijd kun je 200+ km op een dag rijden. (Mijn record is 350 op één dag) twee weekjes elke dag 100 km rijden en je zit over die 1000 heen. Zo lang duurt dat echt niet. En het is veel beter voor je blok:
-zuiniger
-meer vermogen
-minder olieverbruik
-minder slijtage
Geduld is een schone zaak, wees verstandig en rijd 1000 km in. Met twee oliewissels. (er staat geloof ik een faq over inrijden, hou je hieraan)
Als je gelijk vanuit de winkel wilt weggassen, koop dan een scooter! Die kunnen daar beter tegen, en zijn toch na 2-4 jaar afgeschreven. 4-Taktjes zijn gebouwd om veel! langer mee te gaan. Maar dan moet je er wel verstandig mee omgaan.
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~
MU!
MU!
-
eric123
- Frequent 4T-MSB visitor
ok bedankt voor de goede uitleg
maar waarom zeggen deze 2 dit?
want klopt hier wel wat van?
maar waarom zeggen deze 2 dit?
want klopt hier wel wat van?
Lennaert schreef:
Heb je die alternatieve 'engine break in' methode toegepast of niet?
Een beetje, ik heb in ieder geval niet voorzichtig gedaan
Vooral veel afgeremd op de motor en al wel in alle toeren gereden.
Van 0 tot 8000/9000 toeren al dus dat gaat best lekker.
Eerste 20km wat voorzichtiger gedaan en vooral laten afremmen op de bak, paar keer een heuvel op gereden in zijn 1 en daarna weer naar beneden af laten remmen op de bak in zijn 2 of 3.
Wel goed warm gereden voordat ik dit allemaal deed.
Verder zit ik dus nu op 50km, en zou hij al ingereden moeten zijn volgens die alternatieve.
Wat ik ook vindt met inrijden:
Ze zeggen bijna dat het beter is om gewoon NIET te rijden met je blokje.
Dat hij dan wel heel blijft.
Waar hebben we het over dan
- Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750 - Locatie: Hoogeveen
Wat ik ervan begrijp is dat het niet is wat ik geleerd heb.
Met inrijden is het van belang om eerst een goed warme motor te hebben (omdat dan de olie beter werkt, en dit de temperatuur is waarop je het blok gewoon wilt laten presteren in het vervolg).
Het hele toerenbereik pakken is wel belangrijk maar ook hier geld weer alles met mate en rustig aan. Wat de hele heuvel in dit verhaal doet weet ik niet, maar als het de bedoeling is hierdoor extra belasting op je motor te geven waardoor het inrijden sneller gaat ken ik een aantal mensen die gaan huilen.
Met inrijden is het van belang om eerst een goed warme motor te hebben (omdat dan de olie beter werkt, en dit de temperatuur is waarop je het blok gewoon wilt laten presteren in het vervolg).
Het hele toerenbereik pakken is wel belangrijk maar ook hier geld weer alles met mate en rustig aan. Wat de hele heuvel in dit verhaal doet weet ik niet, maar als het de bedoeling is hierdoor extra belasting op je motor te geven waardoor het inrijden sneller gaat ken ik een aantal mensen die gaan huilen.
zoals het daar staat is het ok wel goed
watvooral belangrijk is is dat je de motor eerst GOED WARM hebt gereden
over hoe je er daarna mee rijdt zijn de meningen verschillend
maar ik zou al ik jou was niet al te lang op volgas rijden enzo
en vooral veel afremmen op de motor, dan moet het wel goed komen lijkt me
watvooral belangrijk is is dat je de motor eerst GOED WARM hebt gereden
over hoe je er daarna mee rijdt zijn de meningen verschillend
maar ik zou al ik jou was niet al te lang op volgas rijden enzo
en vooral veel afremmen op de motor, dan moet het wel goed komen lijkt me

-
eric123
- Frequent 4T-MSB visitor
en in het stukje zegt de ene dat 50km inrijden genoeg is?
warmlopen weet ik, heb meerdere brommers gehad die ingereden moesten worden onder andere een mt5
die had een alu cilinder met nicasil wand, die hoefde maar 50km
ik dee altijd zo
starten-5min laten lopen-paar-rustig rijden-ong 2km-daarna varieerend rijden
warmlopen weet ik, heb meerdere brommers gehad die ingereden moesten worden onder andere een mt5
die had een alu cilinder met nicasil wand, die hoefde maar 50km
ik dee altijd zo
starten-5min laten lopen-paar-rustig rijden-ong 2km-daarna varieerend rijden
-
stangenstoter
- 4T-MSB regular
klopt ja, daar mocht ik ook ineens flink bijpoten om mee te komen..nielspbr schreef:Dat heb ik helaas mogen beleven toen ik laatst bij vehikel vandaan kwam.ml03zl schreef:Het aller belangrijkste is goed warmrijden, maar dat geldt ook voor blokken die allang ingereden zijn.
(wie verzint er nu een uitrit grenzend aan een 70km weg)
BC/MC "De Ruige Rukkers" 
A C50 can be any color, as long as it's FLAT BLACK.
A C50 can be any color, as long as it's FLAT BLACK.