Sven H schreef:matjer schreef:inderdaad, dat vroeg ik mezelf dus ook af. nee een PS50 motor is daar dus absoluut niet geschikt voor. misschien zou je het als een voorbeeld kunnen gebruiken, maar dat is dan ook wel alles.
Ons werd verteld dat dit motortje juist heel zuinig was.
Iets heel belangrijks wat ik trouwens vergeten was te vertellen:
We moeten op euro '95 rijden.
Na kijk das al een minpunt voor de ps50
Ik heb ooit een zooi spullen gezien (kunnen kopen) van de hts voertuigentechniek..hier werd het stoterstangen blok gebruikt om te leren klepstellen...de bovennokkertjes werden egbruikt voor jawel de zuinigheids testen met zelfgemaakte carburateurs etc etc..
Alleen al het feit dat je gebruik maakt van stoterstangen wat op zich al een zwaar systeem is ten opzichte van bovenliggende nokkenas...
Je hebt wel ps50 blokken gehad met bovenliggende nokkenas en die zijn op zich wel redelijk zuinig ten opzichte van de stoterstangen uit die tijd...krijg je een aluminium kop met aluminium nokkenas...en dat is al een hele verbetering..
Ik zou het meer gaan zoeken in een eco blok; extra squishrand in de verbrandingskamer; kleine verbrandingskamer, zuinige nokkenas (op kogellagers)...kleine klepjes waarbij de inlaatgassen geen cilinderwand tegenkomen...als je hier de compressie iets verhoogt, zelf een goede carburateur opmaakt.
Versnellingsbak volledig op kogellagers ipv glijlagers...kijk dan heb je al een goede basis om verder te verbeteren..