Achtervering C50 aan vervanging toe?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Camiel
4T-MSB addict
Bezit: SS50

Re: Achtervering C50 aan vervanging toe?

Bericht door Camiel »

Denk ook niet dat Honda bedacht heeft dat de brommers na 35 jaar überhaupt nog massaal reden, gehoopt wellicht, laat staan met de originele shocks.
Honda SS50 125cc 49cc
C50
4T-MSB regular
Bezit: Feitelijk niets

Bericht door C50 »

Wow, ja die zien er mooi uit. Ik zou eens even moeten opmeten of de hoogte goed is.
Een bromfietsrijder begrijpt precies waarom een hond graag met zijn kop uit het raam rijdt!
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

C90 heeft een lage brug.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
René
Admin
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50

Bericht door René »

Camiel schreef:Ik heb verstelbare MDI's op m'n SS, laagste stand en ik kan er met een 2.75 band en vriendin achterop prima mee over een drempel knallen. Zijn vrij stevige veringen wel, maar niet hard.

Ik vind ze ideaal iig, maar weet niet hoe ze zitten op een C. En vrij lowbudget, je moet ze niet vergelijken met een merk-veer maar ik vind ze goed!

Edit: zie ook hieronder. Staat vrij hoog boven achterspatje als het wiel niet op de grond staat, maar als ik erop zit zakt hij mooi in.

plaatje
De jouwe zijn ook langer dan origineel. Vandaar de ruimte tussen het spatbord.
exelcior
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door exelcior »

SS is nu ook niet te vergelijken met een C,
mijn ss met 3,25 band en ori vering raakt ook nooit het spatbord
mijn c'tje krijgt een 2,50 band, maar ik ben toch bang dat daar andere schokbrekers onder moeten
The power of Dreams
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

Als er nog orginele schokjes opzitten kun je nog proberen ze bij te vullen; er zit een klein schroefje in om olie bij te vullen...maarrrr dit is alleen voor de demping..
zie plaatje cms
http://www.cmsnl.com/honda-c50-belgium_ ... t/F10.html

Het is orgineel showa wat ze monteerden en ja na 30 zijn ook de beste veren wel aan hun eind..
Uit ervaring kan ik zeggen dat de meeste brommer schokjes wel zijn gebouwd op klein en vooral lichte japanertjes...
Met mijn c inderdaad meestal (bijna) altijd op het eind van de schokjes rijden..je voelt dan van die lekkere knallen in je rug zeg maar...
Met de ss toevallig een setje bij elkaar gezocht met een iets langere binnenveer en toen was ook daar het klapperen voorbij..
Goed ik ben ook ongeveer 110 kilo dus ik maak me ook geen illusies..
Bij c gewoon de orginele maat aanhouden en kan er niks gebeuren...kleine band is weinig rijweerstand dus kost ook nog eens minder benzine..
Soms heb je door ouderdom dat de veren links en rechts niet meer even sterk zijn wat je terug vind in het torderen van de achterbrug; het wiel gaat dus ietsje scheef als je zwaar inveerd..
Laatst gewijzigd door h5speedje op 23 jan 2011 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Bericht door Edo »

h5speedje schreef:Als er nog orginele schokjes opzitten kun je nog proberen ze bij te vullen; er zit een klein schroefje in om olie bij te vullen...maarrrr dit is alleen voor de demping..
Het is orgineel showa wat ze monteerden en ja na 30 zijn ook de beste veren wel aan hun eind..
Uit ervaring kan ik zeggen dat de meeste brommer schokjes wel zijn gebouwd op klein en vooral lichte japanertjes...
Met mijn c inderdaad meestal (bijna) altijd op het eind van de schokjes rijden..je voelt dan van die lekkere knallen in je rug zeg maar...
Met de ss toevallig een setje bij elkaar gezocht met een iets langere binnenveer en toen was ook daar het klapperen voorbij..
Goed ik ben ook ongeveer 110 kilo dus ik maak me ook geen illusies..
Bij c gewoon de orginele maat aanhouden en kan er niks gebeuren...kleine band is weinig rijweerstand dus kost ook nog eens minder benzine..
Soms heb je door ouderdom dat de veren links en rechts niet meer even sterk zijn wat je terug vind in het torderen van de achterbrug; het wiel gaat dus ietsje scheef als je zwaar inveerd..
Kun je iets meer vertellen over het schroefje? Ik heb een lage (korte oren) C70 achterbrug in combinatie met bussen-achterveren. Alle onderdelen liggen los omdat mijn brommer bij de spuiter ligt en de achterveren liggen uit elkaar.

Één veer kraakte altijd en ik ben er achter gekomen dat de binnenstang iets krom was. Die heb ik recht kunnen buigen zodat hij weer soepel op en neer gaat.

Nu hoor ik in beide veren dus duidelijk de olie trekken, maar kan NERGENS een schroefje vinden. Wel zie ik een afgevuld kuiltje aan de binnenzijde. Zit daar een schroefje?
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

Ah ja je hebt de lange ss50 c50 veren om zo maar te zeggen ; ja die hebben dat nou net niet...het zijn alleen de korte veren in combie met de hoge brug..

Maar als je zo'n klapperveer hebt; er zijn toch ook sterkere veren voor te koop??
Hoeft niet altijd honda te zijn maar bijv immi..

Laatst heb ik voor mijn cros dax een setje veren gehaald van ebay voor weinag.. die dingen zijn eigenlijk best wel goed als ik eerlijk mag zijn...nu is dax wel wat anders natuurlijk als een c-tje..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Bericht door Edo »

Vandaar dat ik erbij vertelde dat ik lage oren met lange veren had ;) Schroefje zit er inderdaad niet, je kan wel zien waar hij oorspronkelijk gevuld is, maar dat is dichtgelast ofzo. Ziet er net iets te netjes uit dat het gebeund is.
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

Edo schreef:Vandaar dat ik erbij vertelde dat ik lage oren met lange veren had ;) Schroefje zit er inderdaad niet, je kan wel zien waar hij oorspronkelijk gevuld is, maar dat is dichtgelast ofzo. Ziet er net iets te netjes uit dat het gebeund is.
Ik weet niet beter dan dat het eigenlijk altijd fietspompen zijn..zijn de zelfde schokjes die onder de dax zitten.
En voor mijn dax-project 3 setjes op ebay gekocht; 1 voor de chrome bussen de ander voor lakbussen en de derde voor een ander project...na ik heb ze allemaal uit elkaar gegooid en kwam er achter dat er eigenlijk maar twee nog goed dempten...2 waren geknikt( ja kun je terug buigen maar het fijne is er wel vanaf) 2 deden helemaal niks meer en 2 waren nog redelijk tot goed..je moet zonder veer echt weerstand voelen tijdens indrukken en uittrekken anders kun je er hooguit je oudijzerbak mee ophogen..
Toen meteen alle veren op een rijtje gelegd en de lengtes opgemeten....tja zelfde verhaal eigenlijk...toevallig 2 die even lang en meteen het langst waren (ik heb geen veer meter dus ga er dan maar gemakshalve vanuit dat die ook het sterkst zijn)
Spul gepolijst en de lakbussen laten pederen en monteren maar weer en ze doen het goed!!
niek is ik
4T-MSB heilige
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.

Bericht door niek is ik »

en dempen ze niet meer(olie er uit)
Kun je onderin het allumium een gaatje boren, dan een paar keer heen en weer veren, daarmee pomp je de oude olie er uit...
En dan schroefrdaad tappen, nieuwe olie er in gooien, afdoppen en gaan!

Werkt prima, en zijn de ''chromen stangen'' niet totaal verrot gaat het nog lang goed ook, bovendien kun je het volledig uit het zicht doen.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
Plaats reactie