the daantjee schreef: heb ook een ss gehad erg mooi ding geworden helaas een waare nachtmerrie kwa motorblok
Dat is een probleem van specifiek jouw exemplaar, een goed ss-blokje geeft verder nooit problemen. Dit is geen argument om wel of niet voor cb te gaan.
Dat die buddy zo idioot lomp is dat je er met je drieën ruim op kan zitten is daarintegen wel een goed argument om niet voor een cb te gaan.
NIX schreef: ↑20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
Een CB rijdt veel saaier dan een SS/CD.
Er zit een soort van kil, naaimachien achtig 2takt blok onder waar stiekem toch kleppen in zitten.
Geen koppel, een miljoen toeren voor er wat gebeurt en een snotgeluid.
Liggende cilinders zijn lekker makkelijk en spotgoedkoop op te voeren, je kunt tegenwoordig zelfs een kant en klaar Chinees 110/125/140cc blok eronder hangen voor 150 euro.
Liggende cilinders hebben meer koppel, rijdt fijner, en klinken supergoed. Ook lekker makkelijk onderdelen voor te krijgen.
De liggende cilinders zien er bovendien beter uit, vooral natuurlijk de CD. Echt mooi nostalgisch met chroom en het design bevat gewoon geen lelijke elementen.
CB ziet er niet uit. Veel mensen proberen het nog een beetje toonbaar te maken met chromen spatjes en FS1 buddies, maar allemachtig wat ziet dat er ordinair en verbeund uit. Zo'n ding krijg je alleen mooi met OT CB50 parts.
Daarentegen is het wel een stuk comfortabeler dan SS, betere wegligging, heeft een superfijne koppeling met meerdere platen (3?) die op de bak zit, ipv die éénplaats STRONTZOOI op de kruk bij SS/CD. Die altijd blijft hangen, gaat slippen, stroef gaat en weet ik wat die bende nog meer voor kunstjes flikt. En ja dat kan je heus allemaal voorkomen, maar dat is allemaal zo'n gedoe, CB koppeling is altijd goed.
En de bak is beter dan bij SS/CD. Ok, het schakelt eigenlijk wel te soepel, gewoon zoals een MT. Daar lijkt het onderblok ook veel op.
En je hebt een toerenteller, hoe cool is dat.
Ik ben zelf niet geïnteresseerd in staande cilinders.
cb is cool!
en dat ie niet mooi gevonden snap ik echt geen hol van....nee een k3 is mooi met dat lange zadel.
in de jaren 80 heb ik alleen maar ss gereden, omdat het dat was of een cd....ss was toen gewoon goedkoper, en ook al verprutst. er was toen ook al chinees/imi/yamaha, dus dat werdt er toen ook al veelvuldig opgeschroefd.
sinds 2 jaar staat er naast een cd en een ss een cb in de schuur...gekocht als een overgekladderd hok van een niek uit ede. maar alles was in 10x betere staat dan de ssjes die ik nu nog voorbij zie komen....wat uiterlijk spul van ebay voor weinig...dat gaat je voor een ss zeker niet lukken..et voila >>
remt beter dan ss/cd
schakelt beter dan ss/cd
loopt beter dan ss/cd
rijdt beter dan ss/cd
...en persoonlijk vindt ik zeker zo mooi als een ss/cd!
ohw nog even:
+ 12v onsteking & cdi is bolt on...niks kruk vervangen of busjes of chineese troep
+ 5bak is makkelijk te vinden en voor weinig en blijft wel heel
+ nokje vervangen, uitlaat verlassen en motorspec blokje is klaar....niks 5bakkop/cylinder/zuiger/kruk/kleppen/tuimelaars/..zien te vinden
Over smaak valt niet te twisten, en ik heb voor zowel de liggende cylinders als de staande een zwak, als het maar een oude honda is. De CB rijdt vorstelijk, zelfs als je passagier bent, is een betrouwbaar werkpaard en het is gewoon een kleine motorfiets uit de 70-tees, een soort baby cb125. De toerenteller, schijfrem en groot zadel vind ik grote pluspunten.
Mocht je het helemaal treffen kan je zo`n zadelcombi als ildert heeft vinden, staat nèt even wat sportiever. OT cb stuff is erg moeilijk te vinden, of je moet het via "M-world services" bij yahoo japan veilingen proberen, ik heb ooit nog eens het plan om een OT cb50 te bouwen, tank had ik al van NIX gekregen.
Opvoerspul voor de CB is inderdaad duur, alhoewel de laatste 54mm imi kits al in prijs gedaald zijn. Uit de VS heb ik vroeger via ebay een hoop spul ingeslagen (toen waren de verzendkosten voor een blokje rond de 50 dollar), xr80 en 100 blokken groeien in de VS bijna aan de bomen.
Met wat kleine moeite is een standaard 50cc blokje met kleine carb en vastgezet vliegwiel toch nog best rap, de 65 is haalbaar zonder te blèren in de toeren. Dat het een tweetakt achtig blok is vind ik nonsens, er zit gewoon meer technische innovatie in, en de CB heeft dezelfde boring-slag verhouding als een noof, dat noem ik toch ook geen zenuwachtig tweetakt blok.
Een ss50 vind wat minder apart, de cd is nog steeds 1 van mijn favorieten, evenals de Cee (in passport vorm het liefst). Opvoeren is goedkoper, okee, maar daarmee heb je alle voordeel ook wel benoemd. Ook een ss met 50cc kan hoogtoerig janken om de gewenste snelheid te halen, het ligt er maar net aan wat voor nokkenas je erin propt.
Nog nooit aan een CY50 gedacht! Zit ook zo'n mooi CB/XL blokje onder.
Ik heb vorige maand nog een Kitaco cilinder over laten komen uit Japan - kosten vallen mee hoor. Altijd nog veeeeel goedkoper dan zo'n 300 euro setje bij bijv. leertouwer en consorten.
Als je dan toch een staande cilinder wil, zou ik een cy zeker niet laten staan. Die rijden in mijn ogen nog beter dan een cb, omdat je wat lager en korter bent. Blokje is hetzelfde alleen ziet er gewoon een beetje meer ''af'' uit. Een cb zoals hierboven, met al die ''leegtes'' vind ik toch echt helemaal niks, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
Dat je een originele Honda cdi ontsteking kunt monteren is trouwens mooi, maar zo'n setje kost je wel een slordige 300 euro nieuw, en tweedehands kom je ze volgens mij niet tegen. Dus dan ben je nog steeds ongeveer evenveel geld kwijt als wanneer je een originele HM cdi op een ss of cd blok wil monteren.
Verder zou ik je toch echt adviseren om eens een testrit te maken op beide brommers, ze zijn toch wel behoorlijk verschillend hoor..
Ja gewoon wachten tot er een CD te koop staat met origineel spatbord en ulo enzo.
Enige probleem wat ik met de Cb heb is dat het achterlicht er gewoon egt niet uit ziet!!
Kippenverver schreef:Dat je een originele Honda cdi ontsteking kunt monteren is trouwens mooi, maar zo'n setje kost je wel een slordige 300 euro nieuw, en tweedehands kom je ze volgens mij niet tegen. Dus dan ben je nog steeds ongeveer evenveel geld kwijt als wanneer je een originele HM cdi op een ss of cd blok wil monteren.
tuurlijk wel! vliegwiel heeft op honderduizend andere modellen gezeten, kost niks ori honda...spoelen ook...alleen grondplaat is specifiek xr80 92~93..maar die is nog gewoon nieuw te bestellen voor 20euro.......EN... je blok hoeft niet open, want 6v en 12v kruk is zelfde