Guuzz schreef:Dat los ik nog wel op!
Een vriend had het over een led achterlichtje van een fiets of zo. Ik ben dat niet van plan, maar daardoor vroeg ik me wel af of kenteken-verlichting verplicht is? Hij is bij de locale Puch club, en daar schijnen ze allemaal met zo'n led ding te rijden, dus zonder kenteken-verlichting.
Een bromfiets moet technisch minimaal aan de permanente eisen uit het voertuigreglement voldoen, voordat de RDW hiervoor een kenteken verstrekt. Hier volgen de belangrijkste aspecten:
* De constructiesnelheid mag maximaal 45 of 25 (snorfiets) km per uur bedragen. De meting gebeurt op een snelheidsmeetbank
* De geluidsproductie mag de waarde, die in de typegoedkeuring is vastgelegd, niet overschrijden. De uitlaat, de motor, de carburateur en het luchtfilter moeten origineel zijn en overeenkomen met de typegoedkeuring.
* De remvertraging moet tenminste 4,0 m/sec2 bedragen. De remmen moeten in goede staat verkeren en op twee wielen werken. Met een rij- en remproef op de weg wordt de remvertraging beoordeeld.
* Een bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende bel of van een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte.
* Banden moeten in goede staat verkeren en over de gehele omtrek en breedte van het loopvlak van de banden moet profilering aanwezig zijn. De diepte van de groeven is niet bepaald.
Verlichting
*
1 of 2 achterlichten, kleur: rood
*
1 retroreflector aan de achterzijde, kleur: rood en niet driehoekig
*
1 of 2 dimlichten, wit of geel
Als de bromfiets in gebruik is genomen na 31-12-2006, geldt naast bovenstaande verlichting:
* 1 of 2 remlichten, kleur: rood (geldt niet voor een bromfiets met een vermogen <= 0,5 kW en een maximum snelheid <= 25 km/h.)
* Kentekenplaatverlichting, wit
Als de bromfiets in gebruik is genomen na 31-12-2006, dan moet deze ook zijn voorzien van een linker buitenspiegel en een snelheidsmeter die in het donker afleesbaar is.
Aldus rdw