Carburateur afvlakken / vlakken
Carburateur afvlakken / vlakken
De helften van de oude carburateur van mijn C50 zijn zo krom als de rug van mijn oma. Een originele pakking dicht niet meer af. Ik kan hem na montage zo zien liggen door de ontstane spleet. Nu heb ik in de wandelgangen vernomen, dat het mogelijk is om het zachte metaal van de carburateur af te vlakken op een glasplaat, vijl of wetsteen. Nu zou ik wel eens willen weten hoe je dat het beste aanpakt. Wie heeft er ervaring (en vooral ook succes) met het afvlakken van zijn of haar bromfiets carburateur? En heeft het eigenlijk wel zin als de kromming heel erg groot is? Enlighten me.
Een bromfietsrijder begrijpt precies waarom een hond graag met zijn kop uit het raam rijdt!
-
honda sleutelaar
- 4T-MSB addict
- Bezit: Ontelbaar!
Re: Carburateur afvlakken / vlakken
En ik doe altijd op het laatst fijn schuurpapier over de vijl heen. Om een echt vlak/zonder krassen oppervlak te krijgen.
En bij een c carb (volgens mij het zelfde als ss50 carb) komt de Oring ook nog minder diep te liggen wanneer de carb gevlakt is.
dus wanneer de carb na het vlakken weer gemonteerd is, dus met een beetje beleid aandraaien. Anders heb je weer 2 kromme 'oren'.
En bij een c carb (volgens mij het zelfde als ss50 carb) komt de Oring ook nog minder diep te liggen wanneer de carb gevlakt is.
dus wanneer de carb na het vlakken weer gemonteerd is, dus met een beetje beleid aandraaien. Anders heb je weer 2 kromme 'oren'.
Ctjes for life and SSjes after for ever.
In een kratje zitten 24 pilsjes,
een dag heeft 24 uur,
kan geen toeval zijn.
een dag heeft 24 uur,
kan geen toeval zijn.
-
Thomgun
- 4T-MSB addict
- Bezit: Honda C50 K1
Honda Z50A K2 - Locatie: Hattem
Ik denk eerder dat die O-ring plat wordt gedrukt dan dat die ''oren'' krom trekken...
NIX schreef:Dit systeem werkt echt briljant.
warnouts schreef:Ik wil een nieuwe uitlaat want mijn uitlaat maakt veel te weinig lawaai.
Nou, de reacties hier geven de burger moed. Vooral vijl en glasplaat lijken hier populair te zijn. Een glasplaat lijkt mij persoonlijk de beste oplossing, omdat je dan een wat breder en langer werkoppervlak hebt dan een smalle vijl. Of zie ik dat verkeerd? Hoe maak ik het schuurpapier vast aan de glasplaat of hoeft dat niet vast te zitten? Schuur ik één kant op of heen en weer?
Een bromfietsrijder begrijpt precies waarom een hond graag met zijn kop uit het raam rijdt!
-
honda sleutelaar
- 4T-MSB addict
met een vijl zou ik ook in de lengte riching erover gaan. ivm het kantelen van de vijl.
BTW; mooi plaatje eric
BTW; mooi plaatje eric
een dag heeft 24 uur,
kan geen toeval zijn.
een dag heeft 24 uur,
kan geen toeval zijn.
Nou, dat denk je dan verkeerd!Thomgun schreef:Ik denk eerder dat die O-ring plat wordt gedrukt dan dat die ''oren'' krom trekken...
Die oren zijn ooit al kromgetrokken. En nu wordt er nog een stukje afgevijld ook, dus zijn ze alleen maar slapper. Reken maar dat je die kromtrekken.
Dat kun je dus wel vergeten, want het bovenste deel van de carburateur heeft binnenin allerlei niet verwijderbare uitstekende delen voor de hoofdsproeier en de vlotter. Het onderste deel heeft een koperkleurig pijpje, maar dat heb ik eruit kunnen trekken. Ik ben inmiddels aan de slag gegaan met een glasplaat (afval van een schildersbedrijf in de buurt) en verschillende soorten schuurpapier (korrel 280, 400 en 600).Eric schreef:Je kan het schuurpapier gewoon om de rand van de plaat vouwen. Dan wordt die op zijn plek gehouden door het gewicht van het glas en de druk.
Ik denk dat de carburateur zodanig heen en weer moet halen, zodat de boutgaten parallel naast elkaar blijven.
Tot nu toe heb ik enkel korrel 280 in combinatie met wat water gebruikt op de rand van de glasplaat. Het onderste bakje lijkt me aardig vlak. Het bovendeel is een ander verhaal, hoewel het gapende gat zeker een flink stuk verkleind is. Misschien een domme vraag, maar moet alles perfect 100% op elkaar aansluiten of mag er wel een snufje ruimte tussen zitten? Ik denk namelijk dat ik het bovendeel niet vlak krijg omdat ik het niet helemaal op de glasplaat kan leggen.
Verder vraag ik me af of ik fijner dan korrel 280 moet gebruiken, want dit schuurt al aardig glad. De minuscule spoortjes lijken me geen bezwaar als de afsichting eigenlijk door een rubber afdichting gebeurt.
-
Thomgun
- 4T-MSB addict
- Bezit: Honda C50 K1
Honda Z50A K2 - Locatie: Hattem
Volgens mij vlak jij wat anders dan dat wij hier bedoelen... Meestal vlak je de onderkant, de kant die op het de inlaat wordt gemonteerd...
NIX schreef:Dit systeem werkt echt briljant.
warnouts schreef:Ik wil een nieuwe uitlaat want mijn uitlaat maakt veel te weinig lawaai.
Ik had het toch niet al te abstract omschreven dacht ik, maar misschien heb je gelijk en denkt iedereen dat ik het over de inlaat heb. Niet dus. Nog iets geks ontdekt. Ik had een nieuwe afdichting gekocht, die heeft er een paar nachtjes tussen gezeten. Nu blijkt hij een maatje te groot te zijn geworden! Kan dat zomaar en hoe kan een rubber afdichting zo snel oprekken? Kan ik het (retedure) ding terug brengen naar zijn originele toestand?De helften van de oude carburateur van mijn C50 zijn zo krom als de rug van mijn oma. Een originele pakking dicht niet meer af. Ik kan hem na montage zo zien liggen door de ontstane spleet.
-
honda sleutelaar
- 4T-MSB addict
jij bent de vlotterbak aan het vlakken. Die kunnen idd ook verschrikkelijk krom zijn.
Oring weer kleiner maken, is lastig. Misschien weet iemand anders een idee.
Oring weer kleiner maken, is lastig. Misschien weet iemand anders een idee.
een dag heeft 24 uur,
kan geen toeval zijn.
een dag heeft 24 uur,
kan geen toeval zijn.