cb50 condensator probleem

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Marijn
4T-MSB beginner

cb50 condensator probleem

Bericht door Marijn »

Hallo allemaal,
Onlangs heb ik mijn condensator vervangen omdat mijn brommer niet lekker liep. Na het vervangen heeft hij het 500 meter goed gedaan zonder stotteren ect maar daarna begonnen de problemen weer. Toen ik bij draaiende motor de ontsteking checkte ontdekte ik vonken, niet zozeer tussen de contactpunten maar tussen de contactpunten en de bovenste spoel van de grondplaat. Mijn vermoeden was dat ik de condensator te heet of te lang had gesoldeerd, daarom nog een poging gewaagd met een nieuwe condensator maar wederom hetzelfde probleem. Het is niet de eerste keer dat ik een condensator vervang en voorheen heb ik nooit problemen ondervonden. Daarom vraag ik mij af of:
1. Is er een andere verklaring voor de vonken in mijn ontsteking dan een kapotte condensator?
2. Is er (buiten verkeerd solderen) een reden voor het doorbranden van de condensator? (Kortsluiting o.i.d.)

Vriendelijke groet, Marijn
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Re: cb50 condensator probleem

Bericht door Edo »

Ik heb ook ooit iets soortgelijks gehad, en woon niet in de buurt van een 4-takt winkel.

Ik heb daarom besloten in één keer mijn bobine, condensator EN contactpunt te vervangen (in plaats van 3 * 7,50 verzendkosten). Dit bleek uiteindelijk te werken. De bobine heb ik later nog eens getest en bleek nog heel te zijn, het contactpuntje was wel versleten en kon dus ook gewoon vervangen worden.

Hoe staan jouw puntjes ervoor?
jupio
4T-MSB regular

Bericht door jupio »

Als ik het me goed herinner, zit er op contactpunten een dun laagje metaal dat als het eraf gesleten is 'gewoon' staal bloot komt. Dat kan niet zó goed met stroom overweg als dat speciale laagje. Dus in mijn beleving herken ik versleten contactpunten altijd aan gevonk (mits ik zeker weet dat de condensator goed is. Wat de vorige schrijver zei doe ik dan ook meestal. Alles vervangen tot en met de bougiedop aan toe. Meestal loopt hij dan wel weer een paar jaar goed.
sterkte ermee!
jupio
Met geduld lukt alles!!
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Hoe duur was je condensator? Die cheapie imizooi is al in de doos kapot.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
bonjour
4T-MSB addict

Bericht door bonjour »

Edo schreef:Ik heb ook ooit iets soortgelijks gehad, en woon niet in de buurt van een 4-takt winkel.

Ik heb daarom besloten in één keer mijn bobine, condensator EN contactpunt te vervangen (in plaats van 3 * 7,50 verzendkosten). Dit bleek uiteindelijk te werken. De bobine heb ik later nog eens getest en bleek nog heel te zijn, het contactpuntje was wel versleten en kon dus ook gewoon vervangen worden.

Hoe staan jouw puntjes ervoor?
Zo doe ik het eigenlijk altijd.

Gezeik hebben met de ontsteking is het meest irritante dat er bestaat.

Wanneer de boel begint te slijten, en ik de ontsteking niet meer vertrouw (na uiteraard de puntjes schoongemaakt te hebben, en de bobine heb verzekerd van een goede massa), hup, alles even vervangen.
Nieuwe puntjes, condensator, en een immi bobine van 25 a 30euro. Ben je voor een euro of 40~50 maar gelijk klaar en weet je dat alles goed moet zijn, scheelt een hoop gezeik.

Zo heb ik het 2jaar geleden ook gedaan, werkt allemaal nog steeds prima.

Belangrijkste is dat de bobine een goede massa heeft, want een slecht massa betekend dat je de puntjes, EN je condensator kan 'overbelasten' , je condensator gaat dan als eerste naar de klote, en daarna je puntjes omdat die dan gaan vonken, en dan krijg je weer 'pitting'

Een goede massa voor de bobine ( en natuurlijk dat het blok goed contact maakt met het frame) is heel erg belangrijk.
Honda CB50J -> 80J -> *in voorbreiding 125T*
Honda PC50
Honda CB77 *24-3-2011, klaar*
Plymouth Barracuda
Yamaha XT500 *in de prak, maar wordt gered*
Marijn
4T-MSB beginner

Bericht door Marijn »

Bedankt voor jullie reacties,
Ik heb zowel de condensator en de bobine als de contactpunten vervangen, helaas had ik weer het zelfde probleem. 500 meter goed rijden en daarna vonken. Volgens mij is de aarde naar het frame wel goed, het frame is opnieuw gepoedercoat maar ik heb de coating bij de bevestigingspunten weggeschuurt. Ik heb wel een wel een immi c50 bobine 18,50 en een immi hitachi condensator 8,50 gebruikt. Het zijn dus wel goedkope onderdelen maar mijn verwachting was dat ik er op zijn minst even mee kon rijden. Is het aan te raden om nogmaals de condensator, bobine en de contactpunten te vervangen maar ditmaal voor originele honda onderdelen?

Groet, Marijn
jupio
4T-MSB regular

Bericht door jupio »

ik heb ook de immi onderdelen van
leertouwer gebruikt dat was twee jaar terug, doen het nog, bij dagelijks gebruik 30km pd.
jupio
Met geduld lukt alles!!
jupio
4T-MSB regular

Bericht door jupio »

nog even een vraag, is de vonk in de bougie wel gewoon goed krachtig blauw? niet een paars iel flauw klein vonkje? M.a.w. het hoeft niet de ontsteking te zijn.
Het kan ook iets anders zijn. Bij onze c320 zie je ook zo nu en dan wel een vonk tussen de punten, maar de brommer loopt verder als een tierelier.
jupio
Met geduld lukt alles!!
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

En kijk even of bij draaiende motor de punten eruit zien als een grote vonkenpuist.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie