GB0 zuigers en GB5 zuigers.
-
stangenstoter
- 4T-MSB regular
[quote="stangenstoter"]
Rij nu met een GB5 zuiger in mn C90 blok, originele 49,5 slag GB5 drijfstang en originele 50cc kop met squisrand en nu was ik wel benieuwd of ik met deze setup nou ook een GB6 zuiger kan monteren..? quote]
niemand..? anders druk ik er wel weer een GB5 in, geen zin om alles in elkaar te frunniken en er achter te komen dat de GB6 niet past in combi met de GB5 drijfstang..
Rij nu met een GB5 zuiger in mn C90 blok, originele 49,5 slag GB5 drijfstang en originele 50cc kop met squisrand en nu was ik wel benieuwd of ik met deze setup nou ook een GB6 zuiger kan monteren..? quote]
niemand..? anders druk ik er wel weer een GB5 in, geen zin om alles in elkaar te frunniken en er achter te komen dat de GB6 niet past in combi met de GB5 drijfstang..
BC/MC "De Ruige Rukkers" 
A C50 can be any color, as long as it's FLAT BLACK.
-
stangenstoter
- 4T-MSB regular
ja dat kan altijd nog maar ik heb niet zon zin om mn halve blok even op de stoep van een of andere viertaktboer open te pulken om te kijken welke zuiger ik eventueel zou kunnen gebruiken, om daarna de hele bende weer dicht te flansen en er nog mee thuis proberen te komen.. 
BC/MC "De Ruige Rukkers" 
-
stangenstoter
- 4T-MSB regular
-
Dezelfde Jasper
- chalykiller
- Contacteer:
dat snap ik.stangenstoter schreef:ja dat kan altijd nog maar ik heb niet zon zin om mn halve blok even op de stoep van een of andere viertaktboer open te pulken om te kijken welke zuiger ik eventueel zou kunnen gebruiken, om daarna de hele bende weer dicht te flansen en er nog mee thuis proberen te komen..
Wil je het zeker weten? Weet je wat voor zuiger je nu hebt in je blok? 126? GB5? ALs je dat weet kun je thuis vorbereidend werk doen.
Trek de kop eraf, gewoon thuis. draai de zuiger naar de hoogste stand en meet met de schuifmaat hoe hoog je zuiger komt aan de rand van de cilinder. Maak effe een fotootje. (Bij mij kwam de zijkant van de 126 zuiger tot ongeveer 2 - 3 mm onder de cilinderrand. het hoge middengedeelte ongeveer gelijk met de cilinder).
Schroef de zaak dicht en rij naar de viertaktboer. Vraag daar of je de GB6 zuiger mag vergelijken met het type dat je in je blok hebt zitten.
zet ze dan allebei op 1 pistonpen, zoals hier op de fotoos.
schuifmaatje erbij en je weet of de handel in je blok past.
En zoals gezegd: de rand van de GB6 zuiger komt helemaal tot bovenin de cilinder.
M is het type met de startmotor, geloof ik. kan me niet voorstellen dat de zuiger anders is.Dezelfde Jasper schreef:En dan nog even wat:
Ik heb een GB6M zuiger. Waar staat die M voor, C90 M? En waarom is die zuiger dan speciaal voor dat type?
cracque frontal
-
ml03zl
- Moderator
- Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4 - Locatie: Bussum
- Contacteer:
Kan je een foto maken van je GB5 zuiger? liefst naast een 087 (ot70) op een pistonpen.stangenstoter schreef:nou waar zijn al die wijzen als je ze nodig hebt; past een GB6 zuiger in combinatie met een GB5 drijfstang nog onder mn cilinderkop..?
dus wat zijn de overeenkomsten/verschillen tussen een GB5 en GB6 drijstang..
-
stangenstoter
- 4T-MSB regular
heb alleen fotos van de losse GB5 zuiger, lijkt uiterlijk sterk op de 126 zuiger die ik hier heb maar als je ze beide op een pen zet is de GB5 zeker twee milimeter hoger..
denk daarom ook dat de GB5 en GB6 zuigers ongeveer dezelfde compressiedruk leveren maar ik ben ook wel heel erg benieuwd hoe de holle GB6 zuiger het doet, ik ga het denk ik maar gewoon eens proberen..

denk daarom ook dat de GB5 en GB6 zuigers ongeveer dezelfde compressiedruk leveren maar ik ben ook wel heel erg benieuwd hoe de holle GB6 zuiger het doet, ik ga het denk ik maar gewoon eens proberen..

BC/MC "De Ruige Rukkers" 
Nou snap ik dr helemaal niks meer van. Een mailtje naar Johannes gestuurd, dat ik een 126 zuiger in mijn c90 blok heb zitten, inplaats van gb6. En dat ik graag de goede erin wil stoppen. Johannes zegt dat ie ook altijd een 126 zuiger in c90blokjes stopt, voor een iets hogere compressie. En dat een gb5 zuiger er eigenlijk in hoort, maar dat hier moeilijk aan te komen is.
Dat is dus erg verschillend met wat hier op het forum staat, maar Johannes is ook niet stom en knutselt wat langer en intensiever met zuigers dan de meesten hier.
Vraagtekens vallen mij ten deel.
Dat is dus erg verschillend met wat hier op het forum staat, maar Johannes is ook niet stom en knutselt wat langer en intensiever met zuigers dan de meesten hier.
???????Jurrien schreef:Nou snap ik dr helemaal niks meer van. Een mailtje naar Johannes gestuurd, dat ik een 126 zuiger in mijn c90 blok heb zitten, inplaats van gb6. En dat ik graag de goede erin wil stoppen. Johannes zegt dat ie ook altijd een 126 zuiger in c90blokjes stopt, voor een iets hogere compressie. En dat een gb5 zuiger er eigenlijk in hoort, maar dat hier moeilijk aan te komen is.
Meer compressie met een 126 zuiger? Ik heb een GB6 en een 126 voor me, op 1 pistonpen. de 126 zuiger gaat echt niet meer compressie leveren, eerder minder. ze zijn anders van vorm en de 126 zuiger lijkt mij sowieso minder optimaal, vanwege de verdeling van het gasmengsel.
Ervaringen uit de praktijk: Mijn blok loopt hoger door in toeren, nu met GB6 zuiger dan da-ie deed met 126 zuiger.
ik wil alleen nog maar GB6 zuigers.
cracque frontal
Misschien dat johannes gewoon nog een grote schuur vol met 126 zuigers uit griekenland heeft liggen?irmin schreef:???????Jurrien schreef:Nou snap ik dr helemaal niks meer van. Een mailtje naar Johannes gestuurd, dat ik een 126 zuiger in mijn c90 blok heb zitten, inplaats van gb6. En dat ik graag de goede erin wil stoppen. Johannes zegt dat ie ook altijd een 126 zuiger in c90blokjes stopt, voor een iets hogere compressie. En dat een gb5 zuiger er eigenlijk in hoort, maar dat hier moeilijk aan te komen is.
Meer compressie met een 126 zuiger? Ik heb een GB6 en een 126 voor me, op 1 pistonpen. de 126 zuiger gaat echt niet meer compressie leveren, eerder minder. ze zijn anders van vorm en de 126 zuiger lijkt mij sowieso minder optimaal, vanwege de verdeling van het gasmengsel.
Ervaringen uit de praktijk: Mijn blok loopt hoger door in toeren, nu met GB6 zuiger dan da-ie deed met 126 zuiger.
ik wil alleen nog maar GB6 zuigers.
-
stangenstoter
- 4T-MSB regular
hallo zuigerknutsel-vriendjes en vriendinnetjes!
volgens mij ben ik weer een stapje verder in de worsteling in het NT C90-zuiger mysterie en volgens mij is het allemaal zo simpel als wat; heb net met verbazing een 126 en een GB5 zuiger naast elkaar op een zuigerpen gedrukt en nou is die 126 zuiger toch echt weer een stukje hoger.. (in tegendeel tot wat ik eerder opgemeten meende te hebben..
)
okee dan komt hiet mn volgende samenzweringscomplot..
Volgens mij is de GB5 zuiger voor gebruik met de 49,5mm slag GB5 krukas en is deze drijfstang langer dan de GB6 variant (ha..ha.. hoe kom je erbij..) en de GB6 zuiger voor de latere types NT C90 motoren; uiteraard met GB6 krukas en iets kortere drijfstang dan de GB5 variant..
ik vermoed dat deze beide setups in principe niet voor elkaar onder doen en theoretisch gezien een gelijke compressieverhouding op zouden moeten leveren..
Hoe kom ik hier bij? volgens de diverse zuigervergelijkfotos is de GB5 zuiger de laagste van allemaal, met een klein hoogteverschil weer opgevolgd door de NT C70 126 welke weer onder doet voor de hoogste in de reeks; de GB6..
Volgens johannes past een GB6 van zn leven niet onder de kop in combi met een GB5 drijfstang, een 126 zou wel passen en zelfs een hogere compressie opleveren (met desnoods een dubbele voetpakking om de zuiger niet tegen de kop te krijgen)
De GB6 blijkt volgens de foto van mloezl ook een stuk hoger dan de GB5 zuiger (GB6 hoger dan 126 en 126 hoger dan GB5..) ; kan me idd niet voorstellen dat dat bij mij zou passen met mn GB5 drijfstang, de GB5 komt al helemaal tot bovenin de cilinder..
Maar volgens jaimy en johannes levert de 126 lekker veel compressie terwijl irmin en mloezl beweren dat ze er compressieverlies bij hebben. Daarom denk ik dat jaimy en johannes van de GB5 zijn en irmin en mloezl van de GB6 partij..
Voor het gemak dan maar een eindconlusie;
-GB5 zuiger; voor de eerste types van de NT C90 motor in combinatie met bijbehorende GB5 krukas met een (in verhouding tot GB6 langere drijfstang)
-126 NT C70 zuiger; iets hoger dan een GB5 exemplaar en kan (eventueel met extra voetpakking tegen raken van de kop) in een GB5 motor als hogedrukzuiger gebruikt worden
-GB6 zuiger; voor de latere types van de NT C90 motor, hoger dan GB5 en 126 en daarom ook alleen te gebruiken in combinatie met de (in verhouding tot GB5) kortere GB6 drijfstang
hier dan nog wat beeldmateriaal..
Links de 126 (middelhoog voor het gemak..) en rechts de GB5 (laagste voor het gemak..)..

idem, nu van boven gezien..

en tot slot mloezls foto met links de GB6 (hoogste voor het gemak..)en rechts de 126 (middelhoog..)

dat de discusie maar weer op mag laaien, doeg!
volgens mij ben ik weer een stapje verder in de worsteling in het NT C90-zuiger mysterie en volgens mij is het allemaal zo simpel als wat; heb net met verbazing een 126 en een GB5 zuiger naast elkaar op een zuigerpen gedrukt en nou is die 126 zuiger toch echt weer een stukje hoger.. (in tegendeel tot wat ik eerder opgemeten meende te hebben..
okee dan komt hiet mn volgende samenzweringscomplot..
Volgens mij is de GB5 zuiger voor gebruik met de 49,5mm slag GB5 krukas en is deze drijfstang langer dan de GB6 variant (ha..ha.. hoe kom je erbij..) en de GB6 zuiger voor de latere types NT C90 motoren; uiteraard met GB6 krukas en iets kortere drijfstang dan de GB5 variant..
ik vermoed dat deze beide setups in principe niet voor elkaar onder doen en theoretisch gezien een gelijke compressieverhouding op zouden moeten leveren..
Hoe kom ik hier bij? volgens de diverse zuigervergelijkfotos is de GB5 zuiger de laagste van allemaal, met een klein hoogteverschil weer opgevolgd door de NT C70 126 welke weer onder doet voor de hoogste in de reeks; de GB6..
Volgens johannes past een GB6 van zn leven niet onder de kop in combi met een GB5 drijfstang, een 126 zou wel passen en zelfs een hogere compressie opleveren (met desnoods een dubbele voetpakking om de zuiger niet tegen de kop te krijgen)
De GB6 blijkt volgens de foto van mloezl ook een stuk hoger dan de GB5 zuiger (GB6 hoger dan 126 en 126 hoger dan GB5..) ; kan me idd niet voorstellen dat dat bij mij zou passen met mn GB5 drijfstang, de GB5 komt al helemaal tot bovenin de cilinder..
Maar volgens jaimy en johannes levert de 126 lekker veel compressie terwijl irmin en mloezl beweren dat ze er compressieverlies bij hebben. Daarom denk ik dat jaimy en johannes van de GB5 zijn en irmin en mloezl van de GB6 partij..
Voor het gemak dan maar een eindconlusie;
-GB5 zuiger; voor de eerste types van de NT C90 motor in combinatie met bijbehorende GB5 krukas met een (in verhouding tot GB6 langere drijfstang)
-126 NT C70 zuiger; iets hoger dan een GB5 exemplaar en kan (eventueel met extra voetpakking tegen raken van de kop) in een GB5 motor als hogedrukzuiger gebruikt worden
-GB6 zuiger; voor de latere types van de NT C90 motor, hoger dan GB5 en 126 en daarom ook alleen te gebruiken in combinatie met de (in verhouding tot GB5) kortere GB6 drijfstang
hier dan nog wat beeldmateriaal..
Links de 126 (middelhoog voor het gemak..) en rechts de GB5 (laagste voor het gemak..)..

idem, nu van boven gezien..

en tot slot mloezls foto met links de GB6 (hoogste voor het gemak..)en rechts de 126 (middelhoog..)

dat de discusie maar weer op mag laaien, doeg!
BC/MC "De Ruige Rukkers" 
-
stangenstoter
- 4T-MSB regular
vandaag de boel in elkaar gezet met een 126 zuiger en ik kan weer op de kickstarter staan..
voor de zekerheid eerst vaseline op de zuiger gedaan, motor paar keer rondgedraaid en gekeken of er ergens een lik op de kleppen zat maar ze raken de kop niet, motor loopt vooralsnog prima..
voor de liefhebber heb ik nog een nieuwe GB5 zuiger te koop..
voor de zekerheid eerst vaseline op de zuiger gedaan, motor paar keer rondgedraaid en gekeken of er ergens een lik op de kleppen zat maar ze raken de kop niet, motor loopt vooralsnog prima..
voor de liefhebber heb ik nog een nieuwe GB5 zuiger te koop..
BC/MC "De Ruige Rukkers"