Terugkerende balhoofdlagerspeling C50
Terugkerende balhoofdlagerspeling C50
Hallo,
Vorige week ergens heb ik de lagers van het balhoofd vervangen, maar er komt steeds speling in.. Ik heb de moer nu voor de 2e keer moeten aandraaien (na 2x rijden) om de speling te verwijderen. Is dit normaal bij het vervangen van de lagers? Dat ze zich eerst moeten 'zetten' oid?
En is het normaal dat het stuur iets naar rechts gedraaid zit? Misschien om het licht altijd iets naar rechts te laten schijnen ivm verblinden van tegenliggers... Er is volgens mij niks aan te stellen.
Bedankt maar weer!
Gr Maarten
Vorige week ergens heb ik de lagers van het balhoofd vervangen, maar er komt steeds speling in.. Ik heb de moer nu voor de 2e keer moeten aandraaien (na 2x rijden) om de speling te verwijderen. Is dit normaal bij het vervangen van de lagers? Dat ze zich eerst moeten 'zetten' oid?
En is het normaal dat het stuur iets naar rechts gedraaid zit? Misschien om het licht altijd iets naar rechts te laten schijnen ivm verblinden van tegenliggers... Er is volgens mij niks aan te stellen.
Bedankt maar weer!
Gr Maarten
-
SingaBernd
- 4T-MSB addict
- Bezit: Honda SS50 en C50
Re: Terugkerende balhoofdlagerspeling C50
Je hebt dus alleen de lagers vervangen?
Vaak slijt het op elkaar in, dus kan het geen kwaad om ook de ringen in het frame + bijbehordende zaken te vervangen!
Heb hetzelfde mijn SS gehad, en de oplossing was gewoon alles vernieuwen.
Edit: Volgens mij zit er ook nog een borgmoer en borgclip op.. deze ook goed aangedraaid en geplaatst?
Vaak slijt het op elkaar in, dus kan het geen kwaad om ook de ringen in het frame + bijbehordende zaken te vervangen!
Edit: Volgens mij zit er ook nog een borgmoer en borgclip op.. deze ook goed aangedraaid en geplaatst?
-
Christiaan
- 4T-MSB addict
- Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje
dat het stuur standaard iets naar rechts gedraaid staat heb ik nog nooit iets over gehoord.
Bedoel je dus ook dat je standaard iets naar links stuurt om hem recht te houden of dat enkel je stuur gedraaid is, dan lijkt mij eerder iets krom.
Bedoel je dus ook dat je standaard iets naar links stuurt om hem recht te houden of dat enkel je stuur gedraaid is, dan lijkt mij eerder iets krom.
Ik heb alles vervangen. Ook de schalen.. Een borgclip heb ik niet gezien. Het zijn 2 moeren. 1 om de lagers te stellen en uiteraard de vork vast te maken en dan komt de stuurbeugel erop met een 2e moer. De laatste moer zorgt voor de borging volgens mij.SingaBernd schreef:Je hebt dus alleen de lagers vervangen?
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Gewoon even je voorwiel tussen je knieen en je stuur recht draaien. Daarna de bouten ven het T-stuk onderaan even extra vastzetten. Niet doldraaien, gewoon vastzetten.
Ik denk dat je je lagercups gewoon niet helemaal in het frame hebt gemept. Dan ontstaat er nog wat speling na de montage die je er gewoon uitdraait.
Ik denk dat je je lagercups gewoon niet helemaal in het frame hebt gemept. Dan ontstaat er nog wat speling na de montage die je er gewoon uitdraait.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Er kan niks krom zijn door de bepaalde constructie van het geheel. Moeilijk uit te leggen. Dan zou de boel getordeert moeten zijn, wat wel heel veel kracht gekost moet hebben. De voorlamp zit als 1 geheel met t stuur, dus vandaar dat ik dacht aan de schijnrichting dat bij auto's ook naar rechts afwijkt..Christiaan schreef:dat het stuur standaard iets naar rechts gedraaid staat heb ik nog nooit iets over gehoord.
-
Christiaan
- 4T-MSB addict
- Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje
je weet maar nooit wat er allemaal gebeurd bij een aanrijding, maar het lijkt me in ieder geval niet dat dat hoort, correct me if i`m wrongAmazon62 schreef:Er kan niks krom zijn door de bepaalde constructie van het geheel. Moeilijk uit te leggen. Dan zou de boel getordeert moeten zijn, wat wel heel veel kracht gekost moet hebben. De voorlamp zit als 1 geheel met t stuur, dus vandaar dat ik dacht aan de schijnrichting dat bij auto's ook naar rechts afwijkt..Christiaan schreef:dat het stuur standaard iets naar rechts gedraaid staat heb ik nog nooit iets over gehoord.
Dat is idd goed mogelijk... Maarre, hoe bedoel je 'even het voorwiel tussen je knieen en stuur recht draaien'. Dan moet ik eerst iets losdraaien lijkt me. Zijn dat die 2 bouten die naast de centrale moer zitten? Deze dus even losdraaien, stuur recht en weer vastdraaien...NIX schreef:Gewoon even je voorwiel tussen je knieen en je stuur recht draaien. Daarna de bouten ven het T-stuk onderaan even extra vastzetten. Niet doldraaien, gewoon vastzetten.
You're not wrong.. Lijkt me ook raar bij nader inzien..Christiaan schreef:je weet maar nooit wat er allemaal gebeurd bij een aanrijding, maar het lijkt me in ieder geval niet dat dat hoort, correct me if i`m wrongAmazon62 schreef:Er kan niks krom zijn door de bepaalde constructie van het geheel. Moeilijk uit te leggen. Dan zou de boel getordeert moeten zijn, wat wel heel veel kracht gekost moet hebben. De voorlamp zit als 1 geheel met t stuur, dus vandaar dat ik dacht aan de schijnrichting dat bij auto's ook naar rechts afwijkt..Christiaan schreef:dat het stuur standaard iets naar rechts gedraaid staat heb ik nog nooit iets over gehoord.
-
NIX
- chaly addict
Doe het nou maar gewoon zoals ik net uitleg. Tenzij je graag toetsen aanslaat, maar ik wil eigenlijk nog wat andere dingen doen, vandaag.Amazon62 schreef:Dat is idd goed mogelijk... Maarre, hoe bedoel je 'even het voorwiel tussen je knieen en stuur recht draaien'. Dan moet ik eerst iets losdraaien lijkt me. Zijn dat die 2 bouten die naast de centrale moer zitten? Deze dus even losdraaien, stuur recht en weer vastdraaien...NIX schreef:Gewoon even je voorwiel tussen je knieen en je stuur recht draaien. Daarna de bouten ven het T-stuk onderaan even extra vastzetten. Niet doldraaien, gewoon vastzetten.
Niet iedereen weet zoveel over brommers als jij hoor (ik heb mn eigen specialiteiten)! Ik vraag me alleen af welke bouten???! En btw, doe je ding, je hoeft je niet verplicht te voelen tijd aan mij te besteden als je dat niet wilt...NIX schreef:Doe het nou maar gewoon zoals ik net uitleg. Tenzij je graag toetsen aanslaat, maar ik wil eigenlijk nog wat andere dingen doen, vandaag.Amazon62 schreef:Dat is idd goed mogelijk... Maarre, hoe bedoel je 'even het voorwiel tussen je knieen en stuur recht draaien'. Dan moet ik eerst iets losdraaien lijkt me. Zijn dat die 2 bouten die naast de centrale moer zitten? Deze dus even losdraaien, stuur recht en weer vastdraaien...NIX schreef:Gewoon even je voorwiel tussen je knieen en je stuur recht draaien. Daarna de bouten ven het T-stuk onderaan even extra vastzetten. Niet doldraaien, gewoon vastzetten.
-
NIX
- chaly addict
Ah het is een C. Meestal is de vork gewoon een klein beetje krom door het remmen, is geen probleem. Maar net zo vaak zijn de bussen van de schommelarmpjes versleten en moet je die vervangen, dan staat het voorwiel ook weer recht. Soms zijn de schommelarmpjes ook iets getordeerd en moet je ze in een flinke bankschroef en een loodgieterstang weer een beetje rechtbuigen als je toch de bussen aan het vernieuwen bent.
-
Blootkonijn
- 4T-MSB regular
- Bezit: Honda CD50
Honda C50 - Locatie: Ommen
of gewoon met luchtpomp dat ding vast schroeven snapje, toen had ik er ook geen last meer van. hoe ik het ooit weer los ga krijgen geen idee.

Matig uw kinderen, denk om mijn snelheid!
-
ozzie
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: 2 schattige C50-jes, metalic zwart, en nl turf groen
- Contacteer:
Misschien dommme tip maar heb het aantal kogeltjes goed neem aan dat je de losse kogeltjes hebt gebruikt.
meen dat het 21 kogels zijn per lager boven en onder.
heb ooit 1 te veel gebruikt toen ging die ook steeds los en het stuur wilde ook naar rechts..

meen dat het 21 kogels zijn per lager boven en onder.
heb ooit 1 te veel gebruikt toen ging die ook steeds los en het stuur wilde ook naar rechts..
hoe harder ik rijd hoe korter ik vervuil
-
Blootkonijn
- 4T-MSB regular
- Bezit: Honda CD50
Honda C50 - Locatie: Ommen
ik heb gisteren een C50 gekocht en voel ook dat ie een beetje naar rechts trekt, best vervelend!
geen idee wat ik eraan moet doen, geen verstand van Cee'tjes :S

geen idee wat ik eraan moet doen, geen verstand van Cee'tjes :S
Matig uw kinderen, denk om mijn snelheid!