Kleine vragen topic

Hier kun je praten over je honda.
Harry
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda SS50M (Deluxe)
Honda Z50GZ "Gorilla"
Honda Z50J1 "Monkey"

Re: Kleine vragen topic

Bericht door Harry »

Probleem. Toen ik vandaag stukje ging rijden met de Chaly merkte ik op dat de tik die in het blok zit luider werd. Ook als ik snelheid maakte ging het tikken sneller.

Nu heb ik een vermoeden dat de kleppen in geslagen zijn. Kan dit een goed vermoeden zijn ? Of moet ik het ergens anders zoeken ?

Het "tik" geluid komt bij de kop vandaan.

Wat heb ik al gedaan:
Kleppen gesteld dmv voelermaatje.
Kleppen gesteld op de gok.
Distributieketting gespannen hing wat los.

Echter na dit alles is de "tik" helaas nog aanwezig.

Wie o wie kan mij helpen :mrgreen:
TooCrash
4T-MSB regular

Bericht door TooCrash »

Ingeslagen kleppen hebben een deuk in de steel die door de klepstoter veroorzaakt is.
Het gevolg van een ingeslagen klep is dat je het stelwerk niet meer naar behoren kunt doen.
Remedie is het vlakken van de steel waardoor er geen deuk meer is en er weer gewoon met de voellermaat te werken valt.
Misschien was het de bedoeling te vragen wat getik uit de omgeving van de kop zou kunnen zijn.
Dan is het antwoord De klepjes, de distributie ketting, de nokkenas ach in sommige gevallen ook wel de zuiger tegen bijvoorbeeld de koppakking.
Heb je gezien dat de distributie ketting ook weer op spanning was? of heb je de spanner alleen even zijn werk laten doen.( de distributieketting zou zover gerekt kunnen zijn dat de spanner op zijn eindaanslag zit.
Laatst gewijzigd door TooCrash op 01 okt 2011 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Harry
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda SS50M (Deluxe)
Honda Z50GZ "Gorilla"
Honda Z50J1 "Monkey"

Bericht door Harry »

TooCrash schreef:Ingeslagen kleppen hebben een deuk in de steel die door de klepstoter veroorzaakt is.
Het gevolg van een ingeslagen klep is dat je het stelwerk niet meer naar behoren kunt doen.
Remedie is het vlakken van de steel waardoor er geen deuk meer is en er weer gewoon met de voellermaat te werken valt.
Misschien was het de bedoeling te vragen wat getik uit de omgeving van de kop zou kunnen zijn.
Dan is het antwoord De klepjes, de distributie ketting, de nokkenas ach in sommige gevallen ook wel de zuiger bijvoorbeeld tegen de koppakking.
Dus eerst maar is de kop eraf halen en de kleppen controleren.
Dan kijken naar de nokkenas ? Waar moet ik precies opletten ? Slijtage plekken ?
De zuiger controleren of de bovenkant niet beschadigd is.
Het geleidewieltje van de distributieketting die achter de grondplaat zit van de ontsteking controleren.
TooCrash
4T-MSB regular

Bericht door TooCrash »

Laatst had bij mij de borgpen van de spanner geen goed schroefdraad meer, dus wel een goede kettinglengte maar, na een paar minuten draaien weer getik.
Tevens bleek de distributieketting een paar schakels vast te hebben, waardoor de ketting op de tandwiellen voor extra spanning zorgde en de spanner wegdrukte.

Dus, zou je de distributieketting kunnen bekijken op:
-1 de spanning(is deze aan vervanging toe?)
-2 of de spanning wegvalt na een aantal kilometers
-3 mocht de spanning wegvallen de ketting beoordelen op soepelheid van de schakels.

N.b. om te kijken of de klepstelen zijn ingeslagen hoef je niet de cilinderkop van het blok te draaien.
butt head
moppersmurf
Bezit: paar brommers

Bericht door butt head »

aangezien ik mijn zuiger cilinder van de zb kapot(verselten) is ben ik even een nieuwe te bestellen.

maar ik vind cms even iets niet heele maal duidelijk aan geven.
ik koop een verze zuiger cilinder geen over maat of iets.
part no zuiger 13101-GBZ-701 http://www.cmsnl.com/products/piston_13101gbz701/
part no zuiger veren 13011-GK4-306 http://www.cmsnl.com/products/ring-set- ... 011gk4306/

maar zijn die zuiger veren ook de standaart maat aan gezien ik een ( er achter zie staan begin ik te twijfelen of het niet een over maat is.
ik praat niet alleen maar poep

bami = bami. troep = troep.
ralf
4T-MSB regular

Bericht door ralf »

hallo ,
heb mn ss weer beetje tot leven gekregen, condensator is volgensmij kapot , vonk slaat telkens over tussen de contactpunten...
ook heb ik jnog steeds contactslot buiten gesloten en nu blijkt dat als ik de accu verde naar achterdruk hij kortsluiting maakt en niet meer loopt , haal ik de accu naar voren zodaqt de accu niks raakt dan springt ie direct weer aan als ik m aanloop..
hoe kan ik het beste kijken welke het is want ik kan niet echt de goeie draad vinden...
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Zijn de accupolen (met name de +pool) goed geisoleerd?
ralf
4T-MSB regular

Bericht door ralf »

ehm , je ziet nog wel een stukje ijzer dus nee, niet helemaal...
Mano
Krasser
Bezit: CD50

Bericht door Mano »

Klinkt bijna als wat ik had, super simpel. stekkertje zat los (Zwarte draad)
Rommel je wat met de accu maakt hij weer contact, duw je de accu er weer in ,duw je het snoertje iets weg en maakt dus gelijk geen contact meer.
Maar of dat bij jou ook zo is????
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok

Afbeelding
ralf
4T-MSB regular

Bericht door ralf »

ja en had je dan het contact wel binnenwerking of jusit niet want mijn zwarte draad zit nu rechtstreeks naar de bobine en niet eerst via contactslot...
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Zo'n gesealde loodaccu, volgens de fabrikant kun je hem op z'n zij plaatsen maar werkt dat in de praktijk ook?
NIX schreef: ↑20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Ja. Kijk naar mijn gare C en naar de monkey van Lonneke. Het zijn net Biereco accu's.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

:D

Afbeelding
NIX schreef: ↑20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
Plaats reactie