Honda c320s made in belgium Hulp?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Ronaldo
4T-MSB addict
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina

Re: Honda c320s made in belgium Hulp?

Bericht door Ronaldo »

Stukje onderkant van de zuiger af, rest van het blok demonteren en op zoek gaan naar dat stukje, of je moey er zeker van zijn dat het er niet meer in zit. Ik zou het blok splitsen. Cilinder laten honen en een nieuwe overmaat zuiget en veten monteten. Of je moet blijven en willen sleutelen ipv rijden.
Jelle
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: c320s

Bericht door Jelle »

ben langs de brommerboer gereden met de cilinder, gevraagd hem op te meten -> 40mm
raar vind ik , want de nieuwe zuigerveren voor een 40mm cilinder zaten 0.05mm over de voorgeschreven maximale zuigerveerslotspeling (wat een woord)
hij is hem nu aan het honen maar zei dat dit niets aan de maat veranderde en raadde me aan om achteraf gewoon een nieuw standaard zuigertje te plaatsen v 40mm.
Het zuigertje was dus versleten, niet de cilinder. maar wat dan met die slotspeling?
Eric
zoomerlover
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Bericht door Eric »

Waar heeft hij hem gemeten? alleen bovenin en onderin?
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
Jelle
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Jelle »

ja denk van wel met zon schuivermaat,
maar honen neemt dus idd geen materiaal weg ? waarom lees ik dan dikwijls: tot overmaat honen etc

nog iets ivm de zuiger, op de ene website staat 39mm als standaard maat en 40mm als 4de overmaat
op de andere is 40 de standaard en loopt het op... ligt het nu aan mij of is dit verwarrend?
Eric
zoomerlover

Bericht door Eric »

c310 en c320 heeft std een 40 boring en de ss/c/cd allemaal 39 meen ik. De cilinderwant slijt niet bovenin en onderin. Daarom moet je volgens het boek je veren ook een stuk de cilinder indrukken. Weet je zeker dat je nog de std maat hebt? Staat er nergens 0.25 op je zuiger of veren? Want als je slotspeling zo ruim is, zou het zeer goed mogelijk zijn dat een maatje groter mooi afsluit.
Als het goed is staat ook in het boek dat je een voelermaatje van X dik net niet tussen de zuiger en de want mag krijgen aan de onder of bovenkant.(thrust side??)
Jelle
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Jelle »

boring is idd 40, heb de veer er ruim ingeduwd en dan met voelermaat 0.3 mm gemeten, maatje groter zou niet passen vertelde hij me..
Ik moet het cilindertje nu gaan ophalen dus zal nog eens uitvoerig polsen..
thx
Jelle
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Jelle »

Het zit me toch echt niet mee,
De nieuwe zuiger is onderweg, dus de cilinder is klaar om terug gemonteerd te worden.
Nu wou ik eerst de rest van het blok splitsen om dat afgebroken stukje zuiger uit het carter te halen en de rest eens te inspecteren.
Nu heeft een vorige eigenaar al die carterbouten om zeep gedraaid, ik krijg er mr 2 los op de rechtercarterhelft.
De kruisschroefkoppen zijn cirkelschroefkoppen geworden, een waterpomptang krijg ik hier ook niet rond..

Ik krijg met de hand ook de versnelling niet veranderd, is dit normaal ?
als ik aan de koppeling trek schuift de krukas en vliegwiel een tikje nr voren..
vliegwiel zit ook plots vast op krukas, had em eerder al kunnen demonteren mr zit nu potvast.

iemand ervaring met kapotte carterschroeven / vast vliegwiel ?
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

uitgaande as met de hand draaien als je schakelt.

Als je kruiskoppen echt rond zijn, kopjes eraf boren, anders kun je nog een poging wagen met een slagschroevendraaier met een goed passend bitje.

(Hebben de bamibouwers goed afgekeken bij de nt blokjes, zeskantboutjes rule.)
Jelle
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Jelle »

ok, bedankt, versnellen is gelukt.
koppen zijn echt rond ja, sommige toch zeker
ik hoor echter niks rammelen als ik met het blok schud, mss moetik hem mr dichtlaten?
TooCrash
4T-MSB regular

Bericht door TooCrash »

Hallo Jelle, je omschreef speling op de krukas, dat zou al reden genoeg zijn om het blok te splitsen.(+ inspecteren en reinigen)
Na het afboren van de boutkoppen en het demonteren zou ook een griptang gebruikt kunnen worden voor het verwijderen van de resterende draadeinden.
Ook is het mogelijk met een centerpoint een deukje in het kopje te slaan en dat deukje vervolgens te gebruiken om, eveneens met het centerpoint, de bout los en rond te tikken.(uitschieten met het gereedschap zorgt wel voor lelijke beschadigingen in het carter, dus is ervaring wenselijk)
Jelle
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Jelle »

Ja, ben nogal een twijfelaar maar mss toch best doen nu ik toch bezig ben.

als ik op het vliegwiel deksel duw schuift ie met krukas een milimeter nr achter, als ik aan de koppelingshevel trek schiet weer een milimeter nr voren.
centerpoint ken ik niet, ik boor morgen de koppen eraf en bestel een nieuw setje bouten,
zijn het dezelfde bouten als voor een SS/CD blok ?
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Een kruk kan altijd een beetje van links naar rechts bij een hondablokje. Als je vliegwiel omhoog en omlaag kan is niet goed.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Eric
zoomerlover

Bericht door Eric »

Voor die blokbouten: Je kan er ook een sleuf is maken zodat er een brede schroevendraaier in kan. Als er nog iets van metaal zit waar ooit een min of meer kruisje zat, kan je dan ook weer plat meppen met een doorslag en een hamer. Daarna mep je er een schroefbitje in en krijg je hem los met een slagschroevendraaier.
Jelle
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Jelle »

Bedankt voor alle tips, hij zit ondertussen terug inelkaar.
de kruk kan enkel nr voor en achter..
Nu wou ik vandaag eens testen maar ik krijg em nie in gang.
De bougie geeft plots een gele vonk, de bougiekabel wel een blauwe. nieuwe bougie en of dop neem ik aan? dop is eigenlijk praktisch nieuw.
Dan kwam ik erop om men kleppen terug te stellen, nu heb ik dit gedaan maar hoor nu een "tak" in het carter.. niet aan de kop en durf hem zo niet aantrappen.
Iemand een idee waar dat geluid van komt ?
Als ik de nieuwe zuiger instaleerde merkte ik wel dat ie langer is als de voorgaande, enkel naar onderen toe dus.c100 stond erop en werd aangeschreven als vervangzuiger voor een c320/c310
kan het hier aan liggen, of heb ik men kleppen niet goed gesteld?
Moet ik men punten ook opnieuw stellen na het remonteren?

alvast bedankt
Eric
zoomerlover

Bericht door Eric »

Voel je ook veel weerstand als je het vliegwiel ronddraait? Dan kan het zijn dat de rok de wangen van de krukas raakt. Voor de vonk zou je de afstand van de elektrode kunnen controleren, de bougie schoonmaken of deze gewoon vervangen.
Plaats reactie