PCA 14 carburateur afstellen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
jeroendb
Frequent 4T-MSB visitor

PCA 14 carburateur afstellen

Bericht door jeroendb »

Ik probeer mijn PCA14 carburateur af te stellen maar ik krijg het niet naar het zin.

Het zit op een SS met 70cc cilinder en kop.
De stationair sproeier is standaard en de hoofdsproeier is 70.
De luchtschroef staat 1 1/4 slag uitgedraaid.

ik heb hem nu mooi lopend alleen volledig op de choke! Als ik de choke eraf haal schiet hij of heel erg in de toeren of als ik de stationair afstelschroef terugdraai slaat hij af.

Is dit dan toch een kwestie van valse lucht?

Jeroen
FJC
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda SS50

Re: PCA 14 carburateur afstellen

Bericht door FJC »

Hoe ziet je bougie eruit?
Don't mess with the SS
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Bougie kijken heeft in dit stadium geen zin, hij heeft er geen hele stukken zonder choke mee gereden.

Valse lucht uitsluiten door de pakkingvlakken op de plaat te leggen en ze desnoods te vlakken, pakkingen goed erop doen en rubber ringen er goed in leggen. Dat is waar je mee begintg voor je ook maar ergens anders aan gaat lopen prutsen.

Die hoofdsproeier zou aan de kleine kant kunnen zijn, maar ik denk ook dat de stationairsproeier dicht zou kunnen zitten. Gasnaald op 1 na laagste stand (dus 1 na bovensta groefje)zetten om te beginnen voor halfgas.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
jeroendb
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door jeroendb »

en het was dus een verstopte stationair sproeier.... Nu gaat het al iets beter. De maat 70 sproeier komt uit min PC12A carb en die bougie zag wat zwart dus ik dacht dat het beter in de PC14A paste. Welke maat sproeier denk je aan bij deze PC14A?
De stationair sproeier blijft gewoon hetzelfde?
En de luchtschroeft is altijd 1 1/4 slag uit?

mvg
Jeroen
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Stationair hetzelfde houden. Luchtsproeier stel je bij warme motor, staat in de FAQ hoe en hoofdsproeier weet je pas na een flink stuk volgas. Bougie lezen staat ook in de FAQ. Gasnaald op de 1 na laagste stand zetten, dus clipje in de 1 na hoogste groef. Om te beginnen.
jeroendb
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door jeroendb »

Hij draait helaas nog steeds niet lekker..

Hoofdsproeier 70 schoongemaakt en stationair sproeier ook. Ook controle op valse lucht gedaan maar dat zit goed. Clip zit op 2e sleuf van boven op de gasnaald.

Als het blok koud is start ik hem vol op de choke, hij begint gelijk te pruttelen maar wil niet stationair op blijven lopen. Druk ik de chokehendel naar beneden schiet hij heel hoog in de toeren en als ik dan stootjes gas geef toert hij niet snel af.
Als ik de choke weer naar boven doe gaat die langzamer loper en reageert hij lekker op het gas. Als de chokehendel in de bovenste stand staat slaat hij af. Ik geef dus gas met de choke....

Als ik hem wat hoger in toeren laat lopen, zeg maar halve choke, kan ik de luchtschroef helemaal dichtdraaien zonder dat er wat gebeurt, net als stationair schroef. Ik kan hem niet starten met de luchtschroef dicht.

Clip in bovenste stand op gasnaald maakt niet veel verschil. Vonk met stroboscoop op tijd gezet. Alleen klepspeling heb ik nog niet gecontroleerd maar heb het idee dat daar niet de hoofdoorzaak in kan zitten.

Ik hoop dat jullie iets kunnen aangeven wat het zou kunnen zijn.

Groet
Jeroen
Eric
zoomerlover
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Bericht door Eric »

haal even een sproeier 75. Kan misschien nog wat groter worden, maar je weet iig al een hoop meer als hij positief reageert op deze sproeier.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

En vlak gewoon even alles en zet er een nieuwe isolator tussen. Nieuwe pakking, O-ring checken, dan weet je het echt zeker.
jeroendb
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door jeroendb »

NIX schreef:En vlak gewoon even alles en zet er een nieuwe isolator tussen. Nieuwe pakking, O-ring checken, dan weet je het echt zeker.
Ik ben nu zo ver om dat te gaan doen. Sproeier 75 had ik nog liggen, het lijkt wel iets beter maar nog niet zoals het hoort. We gaan gewoon weer ff van voor af aan beginnen. Schoonmaken dus en nieuwe pakkingen plaatsen.

Jeroen
jeroendb
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door jeroendb »

Aanlegvlakken heb ik glad gemaakt.
Isolator anders geplaatst, dat wil zeggen de carburateur met rubber ring erin tegen de vlakke kant van de isolator en de rubber ring in de isolator tegen het spruitstuk gedrukt. Ik had hem andersom zitten wat wellicht niet goed aansloot.
Sproeier opgewaardeerd naar maat 80.

Het resultaat is dat motor netjes loopt en lijkt niet te reageren op het bewegen van de choke, leek dus (ook)een sproeier maat probleem.

Klepspeling was iets aan de ruime kant dus die moet ik nog ff met koude motor stellen, ik vond ze al iets teveel tikken.

Nu kan ik tenminste een stukje rijden om de motor goed warm te krijgen en de carburateur goed af te stellen.
Thanx!

Groet
Jeroen
mattijsvos
4T-MSB regular
Bezit: ss50

Bericht door mattijsvos »

als je een keer hulp nodig hebt roep maar
Incompetente droeftoeters.
jeroendb
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door jeroendb »

Gister lekker kunnen rijden. Op zich prima alleen bij vol gas begint hij te stotteren, een grotere sproeier zou dus geplaatst moeten worden maar voor nu vind ik het even prima. Lekker wat power, ook met de wind vol in je bakkes.

Een puntje is nog wel dat er benzine lekt onder de tankdop vandaan. Ik heb zo'n draaidop en wellicht is het rubber uitgedroogd. Of ik ga het rubber vervangen of ik plaats gelijk een tankdop met slot.

Ik heb een demper in de uitlaat zitten maar hij maakt toch nog teveel herrie, ook dit wil ik aanpassen.

Maar het belangrijkste is dat ik nu kan rijden :!:

Hieronder wat pics.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dennis
The 4T-MSB is my life!

Bericht door Dennis »

Als hij vol gas gaat sputteren, kan ook de sproeier te groot zijn hoor. En dat vindt ik eigenlijk waarschijnlijker,
met de maat die jij er in hebt zitten.

Je kunt het simpel testen: Ga volgas rijden tot hij sputtert, en speel wat met de choke. Niet er vol op, maar zoek door steeds
iets verder de choke erop te doen het punt op dat de motor ofwel beter gaat lopen (dan is je sproeier te klein) of nog meer gaat sputteren (dan is sproeier te groot)

En hoe staat je ontsteking? Of heb je cdi? Want dat heeft ook invloed op je afstelling en hoe hij in hogere toeren draait.

Succes,
Dennis
''UNOX MAN''
jeroendb
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door jeroendb »

Goeie tip! Zal dit bij de volgende testrit proberen

Ik heb met een stroboscoop de ontsteking op tijd gezet dus dat zit wel goed.
Eric
zoomerlover
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Bericht door Eric »

Als hij nu wel redelijk loopt kan je ook naar de bougie kijken voor het mengsel. Wat betreft het lekken van de tank: Het vlak waar het rubber zit is vaak al niet meer vlak. Ook even kijken of ze dat vlak ook hebben mee gespoten!!! Als dit het geval is, moet die lak gelijk weghalen. Ook de tank niet vol gooien helpt een hoop.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
Plaats reactie