c320s bedrading

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Jelle
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: c320s

c320s bedrading

Bericht door Jelle »

Kan er iemand me helpen de bedrading voor men c320s in orde te krijgen ?
Het zijn de lichten die het niet doen.
Ik heb een dimlichtschakelaar en in het handboek staat dat er een 6v 15/15w lamp in moet, heb deze gekocht maar die past niet in de sokkel die er nu voor bedoeld is. de sokkel is een stuk kleiner
Daar steekt momenteel een 6v 6w lamp in, zo'n coole gele! maar die kan niet op 2 standen denk ik..
uit de tellerlamp komt een bruine en een groene draad, uit de lamp ook een bruine en een groene.
op de schema's van een st70 bv staan 3 draden die uit de lamp komen, ik heb er mr 2..

de 2 groene zitten samen op de groene die uit de bobine komt .
nu heb ik 1 bruine uit de lamp naar de schakelaar en van daar naar een stekker samen met die van de tellerlamp naar een stekker met het achterlicht en slot. (2 draden op de schakelaar)
van de schakelaar zouden er 2 draden naar de lamp moeten denkik en 1 naar het slot samen mety achterlicht en tellerlamp, klopt? ( 3draden op de schakelaar)
het lichtje van de tellerlamp is momenteel stuk, kan het zijn dat daarom al de rest nu ook niet werkt ?
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Re: c320s bedrading

Bericht door Edo »

Antwoord op je laatste vraag; nee. De lampen zijn parallel geschakeld en werken dus onafhankelijk van elkaar. Als je 2 draden op je koplamp hebt, maar wel 2 contactjes in je fitting, is waarschijnlijk je massadraad afgebroken. Kun je dat controleren, zit meestal op de fitting geklonken. Massa is bij Honda meestal groen, in jouw geval is de plus van zowel je tellerlamp als koplamp bruin.

Het principe van de verlichting is heel simpel; je hebt 1 draad naar je lichtschakelaar en van daaruit 1 (dimlicht) of 2 (+grootlicht) richting je koplampje. Een lampje heeft gewoon plus en massa nodig. Dus controleer met een multimeter of er op de bruine draad plus staat (massa tegen je frame houden ofzo) zo ja; controleer dan of de groene massadraad ook daadwerkelijk massa met eht frame maakt (gebruik de Ohm stand of de continuetester).
Jelle
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Jelle »

Ok, dat is duidelijk.
Dan lijkt het toch dat het allemaal goed steekt, de huidige fitting heeft maar 1 contact.. een multimeter heb ik niet direct bij de hand, wat zou er dan mis kunnen zijn ? iets met de condensator of bobine ?
die groene moeten toch naar de bobine hé
Eric
zoomerlover
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Bericht door Eric »

Die groene zal wel massa maken bij de bobine, maar hoeft niet perse daar te zitten. Hij kan ook ergens anders aan het frame, als hij maar ergens contact maakt met het frame. Eigenlijk mis ik nog een gele draad in het verhaal. Zit die dan weer ergens in je contactslot? Dan kan het zijn dat je contactslot de voeding van de lichten schakelt. Geel uit blok --> contactslot---> bruin naar teller, koplamp en achterlicht. Beetje omslachtig alleen dat er dan ook nog een schakelaar op het stuur zit.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
Jelle
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Jelle »

inderdaad 2 standen op het contactslot en een gele draad die verbonden is met gele uit het blok. op beide standen geen licht voorlopig.
het voorlicht ben ik niet zeker van dat ie nog werkt maar het draaje in de lamp is alleszins niet stuk, het achterlicht is een nieuw lampje 6v 2w maar de sokkel is wat groter( achterlicht behuizing van een ss) al heb ik dat passend gemaakt met wat tin die geen contact maakt met de + pool.
Eric
zoomerlover

Bericht door Eric »

Welke draden gaan er in het contactslot? Want als de fitting van je koplamp toch maar voor een solo draad is, heeft die schakelaar op het stuur weinig zin. En welke kleuren gaan die schakelaar in?
Jelle
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Jelle »

zwart van het blok en bobine
bruin van het achterlicht en van het voorlicht die in de koplamp samenkomt met die van de tellerlamp en één van de schakelaar, dan van de schakelaar nr de lamp
geel van het blok
mss dat het slot niet goed massa maakt?
Eric
zoomerlover

Bericht door Eric »

Dan zou de brommer ook niet uit gaan met contact uit en als de massa naar de bobine gaat, maar de draad voor de verlichting mag daar ook geen massa maken. Alleen de lampen zelf mogen massa maken.
Maar met 2 standen bedoel je toch niet brommer aan of uit?

Probeer het eens zo: Maak geel uit het blok aan één van de 2 draden in die schakelaar. Deze draad mag verder nergens mee verbonden zijn. Als dan bruin uit de schakelaar naar de koplamp, tellerverlichting en achterlicht gaan, moet de schakelaar op het stuur ervoor zorgen dat de lampen uit of aan staan.
Om te kijken of geel uit het blok wel voeding geeft kan je deze tegen de pol van de lamp houden en dan de zijkant van de lamp tegen het blok. Als de lamp dan niet brandt,kunnen het 2 dingen zijn. 1. Lampje kapot. Of 2. geen voeding. Je kan ook een multimeter pakken en die dan op wisselspanning zetten.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Bruin naar koplamp betekent meestal geen groot/dimlicht. Is bij een CB of XL ook zo.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
justinvos
4T-MSB addict
Bezit: Honda C50-H (1971)
Honda CD50-H (1972)
Honda C50 (1981)
Stuk schoot dat volgend jaar weer een nette C50-H moet worden. x2

Bericht door justinvos »

Heb je misschien een draadschema nodig?
Volgens mij heb ik nog wel een C310/320 schema in een oud Honda boekje..?
"Je moet niet denken, denken moet je aan koeien overlaten!"
Jelle
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Jelle »

Justinvos, graag!
Nix, de fitting is inderdaad bedoeld voor 1 stand
Eric, met 2 standen bedoel ik , uit, stand1, stand2
ik kijk die gele draad na
Eric
zoomerlover

Bericht door Eric »

Die schakelaar zou kunnen schakelen, maar zit er nu eigenlijk voor spek en bonen op. Met het contactslot kan je de lampen uit en aan zetten. Geel uit het blok wordt dan verbonden met bruin. Als de gele dan voeding geeft, de lampen massa maken en heel zijn, zouden ze moeten branden als het contactslot op stand2 staat.
andre562
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door andre562 »

Hopelijk heb je hier wat aan.

André.
draadschema c310320.jpg
ss50,2x c320a en een cb 500four... cbr600f
Jelle
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Jelle »

Bedankt andré, heb ik zeker wat aan..

Ik mis precies alleen een groene draad uit het contactslot..
heb de koplamp rechtstreeks aan de gele draad uit het blok gehangen en aarde laten maken op het blok en zo geeft ie licht.
de gele geeft dus voeding, als ik nu die gele samen met bruin van voor en achter aan de bruine van het slot hang gebeurt er weer niets, idem dito met de gele van het slot.. (stand 2)
misschien dat ergens een draad fout massa maakt? moet ik het plaatje waar het achterlicht massa maakt verbinden met het frame ?
Jelle
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Jelle »

de voorlamp werkt, heb de schakelaar ertussenuit gehaald en nu brandt ie
er is wel geen sprake van licht uit op stand 1 van het slot.
en kreeg hem juist ook even niet afgezet.. snap ik niet.
Ik probeer eens een nieuwe kabel te leggen naar het achterlicht, op de huidige stond geen stroom of ik voelde het iniedergeval niet als ik er aan lekte
olé
Plaats reactie