even voorstellen

Hier kun je praten over je honda.
Eric
zoomerlover
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: even voorstellen

Bericht door Eric »

Mijn ss: 70cc, jingping 50 kop, cdi, 19mm carburateur en 16/42 vertanding doet het prima met de normale 4. Ik rijd er heerlijk rustig 60 mee en als het moet haal ik ook wel de 90. Duurt een week, maar het lukt wel. Bergje op met verpakking op een vakantie gaat dan maar in de 3 of 2.
13/42 op 70cc is erg licht. Dit is naast de 12/42 de standaard vertanding voor 50cc.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Bericht door Edo »

13/38 was altijd mijn 70cc-50kop set up.. Eenmaal naar full-70 hield ik hem zo.. En naar 85cc hield ik hem ook zo. Die blokken gaan namelijk niet meer toeren maken en qua vermogenswinst was vooral van 70cc naar 85cc te verwaarlozen.

Van 50cc naar 70cc is wel altijd fijn.
firestone
4T-MSB addict
Bezit: Een 4 tal 4 wielers en een paar 2 wielers ;-)

Bericht door firestone »

Hilco, welkom op het forum.
Broer van Marcel?
Persoonlijk zou ik kiezen voor 13/41 of 42, prima setup
Zit er een begrensde CDI unit op? deze vervangen voor een onbegrensde.
https://honda-gangers-gooi-vechtstreek.weebly.com/

Broem,broem
SS50 K3, SS50 K1, C50 h, CD50 h, CB50 J, C320A, C310A, P50, PC50, PF50, MonkeyR, SH50
Honda SS - mulder
4T-MSB beginner
Bezit: ss50 K3

Bericht door Honda SS - mulder »

Hoi Allemaal, hartelijk dank voor alle reacties ! Ik ben idd een broer van Marcel, ben een beetje besmet door hem met het 4-takt virus.
Hij vond er 1 bij leertouwer, nog in redelijk originele staat. Snel mooi gemaakt, en lekker rijden. (de boel moet nog wel even langs de heren van de
RDW). Bedankt voor de tips. Wat ik ga doen is de tandwiel-reductie aanpassen. Hij loop goed in de 3 , heb gewoon wat meer power in 4 nodig). Ik heb soms ook
het gevoel dat het motortje zón gapend geluid maakt (naar lucht zit te happen). Vorige week heb ik even de open pijp van Marcel geprobeerd, trok wel beter door in 4, maar niet heel erg veel beter. (bij marcel wel --> maar hij geeft een 90cc). Eerst even de tandwielen, indien dit niet lukt check ik de kleppen even en anders toch een open uitlaat.

Nog sproeiers controleren?

Met vriendelijke groet,

Hilco Mulder
Honda SS - mulder
4T-MSB beginner

by the way - ik denk dat er een onbegrensde CDI op zit, maar kan je dat op 1 of andere manier checken ?

met groet, Hilco
Honda SS - mulder
4T-MSB beginner

Nog even gekeken: er zit nu 14-36 op, volgens mij dus veelll te zwaar, ik ga eens goed kijken wat ik doe, minimaal 42 achter lijkt me
Edo

Bericht door Edo »

Gewoon van de fabrieks set-up uitgaan, en als je wat meer koppel/vermogen hebt gecreëerd steeds iets zwaarder gaan, totdat je in de laatste versnelling niet meer fijn vooruit komt. Dat is 14/42 geloof ik..
Ilja1974
4T-MSB addict
Bezit: Honda Cd50 '72

Bericht door Ilja1974 »

Hoe kom jij bij die benadering?
Is daar een specifieke reden voor?
Zelf pas en paste ik juist mijn tandwiel verhouding zo aan dat de betreffende brommer in elke versnelling goed doorliep.
En dat ik met een goede tegenwind ook nog lang in zijn hoogste versnelling kon blijven rijden.
Dat vond ik zelf het prettigst rijden want vol in de toeren in de drie en in de vier niet vooruit kunnen komen(ja met wind mee of heuveltje af...) vind ik waardeloos.
Groetjes Ilja
Edo

Bericht door Edo »

14/42? Dat staat op het SS50 specificatieblad geloof ik.

Maar zelf reken ik liever altijd uit welke verhouding ik begin waarbij ik een toerental en gewenste snelheid kies voor de 4e versnelling. Juist die 4e versnelling is belangrijk omdat daar je koppel het meest gereduceerd is en dus kritiek. De eerste 3 versnellingen is het koppel hoger.

Dus als je in de vierde versnelling nog goed op het toerental kan komen waarop je maximaal vermogen hebt, zijn de andere 3 versnellingen automatisch goed.
Honda SS - mulder
4T-MSB beginner

Ik heb de tandwielen veranderd, loopt inderdaad wel door ind e 4-e maar het houdt niet over. ik vind dat hij inhoud, rechtop wellicht 70, liggend 80 op de teller.
ik vind dat hij ook een beetje stottert. Nog even naar de carburateur gekeken, zit een 15 mm onder, ik verwacht dat ze een verkeerde hebben meegegeven, volgens mij moet ie veel groter zijn. De brommer loopt gewoon niet lekker door, heb ik het gevoel, kruipt omhoog in de toeren, niet lekker fel.
Wellicht dat jullie nog wat weten. Klepspeling heeft ie, nog niet gecontroleerd hoeveel, maar het is geen "0".

Groeten, Hilco
Edo

Bericht door Edo »

Als hij nog een beetje "stottert" op hoge toeren, zou het kunnen dat er een iets grotere sproeier in moet ja. Als het meer een "bwooaap pruttel pruttel" is zou het ook kunnen zijn dat er een te grote sproeier inzit en dat hij daardoor op hoge toeren niet lekker doortrekt.

Simpel trucje is door op hoge toeren een beetje met je shoke te spelen; mocht hij dan ineens harder gaan trekken; grotere sproeier monteren..

Overigens is 70/80 helemaal niet verkeerd voor 70cc als je rechtop zit. Mensen beweren altijd dat ze 100+ gaan met 70cc, maar vaak is dat afhankelijk van veel meer factoren (carburateur, nokken-as, vertanding, gezondheid van het motorblok, etc.) Plus dat ze vaak plat op de tank, windje in de rug en van de berg afrijden. Totaal niet realistisch dus.
Ilja1974
4T-MSB addict
Bezit: Honda Cd50 '72

Bericht door Ilja1974 »

Hoi
Ik bedoelde eigenlijk jou beredenering om je tandwiel verhouding zo te kiezen dat ie in zijn vier veel moeite voor moest doen.
Net even snel in de schuur gedoken en het stencilwerkplaats handboek wat ik heb even doorgegraven..
De standaard tandwiel verhouding voor de ss50 is 12/42.
Zelf rij ik met 13/42 met een standaard blok en een 16mm en 70cc.
Trekt heerlijk maar de laatste km's daar kruipt ie ook naar toe hoor.
Dan kom ik ook richting te 80 op de teller zonder rare fratsen.
Je zou best nog wel eens iets kunnen winnen met de afstellingen..
Als hij nog iets stottert dan zou hij best wel iets te veel benzine kunnen krijgen.
Gister mijn daxje wat afgesteld en deze liep mooi stationair maar als ik gas gaf liep die ook niet mooi door in toeren en bij volgas kreeg je zo mooi bleeuuuuu te horen en als je dan volgas hield,sloeg ie af...
Groetjes Ilja
Honda SS - mulder
4T-MSB beginner

Tja, misschien vraag ik welk te veel van een 70cc. ik zal eens iets met de sproeiers gaan proberen. wellicht dat het iets scheelt.
Vanmorgen (erg koud) even gereden, hij startte heel erg moeilijk (met choke). Ik heb een 16 mm carburateur er op zitten,
ga denk ik terug naar leertouwer, want volgens mij hoort er een 19 mm op. Moet de boel natuurlijk wel nog inrijden, eerst binnenkort
de olie maar eens wisselen (ca 200 km er op zitten). 80 op de teller.. dat is toch 65 -70 echt ? vind ik toch niet bijzonder. marcel heeft een 85cc
en die loopt gewoon 100, maar wel met een dubbele pijp naar achteren toe. Toch maar een 125 gaan halen..

groet, Hilco
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Honda SS - mulder schreef:by the way - ik denk dat er een onbegrensde CDI op zit, maar kan je dat op 1 of andere manier checken ?

met groet, Hilco

Onbegrenst heb je een smalle CDI en een ronde pukkel op je vliegwiel, vervroegend heb je een streep op je vliegwiel en een brede CDI.

Met een vervroegend setje heb je op top wat meer vermogen. Een 15mm is op zich prima. Kwestie van netjes afstellen. Koop als tandwiel setup een 42 of 41 achter en pak gewoon een 13 en 14 mee. Voortandwielen loop je niet op leeg en zijn makkelijk te wisselen. Ik weet ook niet hoe groot en hoe zwaar je bent. Erics brommer merkt niet eens dat hij erop zit, als je bijvoorbeeld 90+ bent, dan zal je brommertje hard moeten werken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Honda SS - mulder
4T-MSB beginner

Hoi , Dan heb ik een onbegrensde. Ik zal de 15 mm netjes gaan afstellen, loopt er op zich wel mooi mee, maar je voelt dat hij gewoon wat topvermogen mist, hij kruipt in de toeren, maakt ze wel en maakt een hol geluid (heb ook een open filter), wellicht een verkeerde sproeier. Zal de naald wel goed staan ?

O ja , 85 kgs.. dus hij moet wel wat trekken..

Gr, Hilco
Laatst gewijzigd door Honda SS - mulder op 04 nov 2012 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie