[fuk cdi] Het grote vervroegende vliegwielen topik

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Re: [fuk cdi] Het grote vervroegende vliegwielen topik

Bericht door NIX »

Net nog een vvv gekocht en mijn chaly wil er ook aardig mee doorrijden. Overigens ben ik het oneens met Edo dat en vastgezet vliegwiel net zo schraal is als een verlatend. Het is een wereld van verschil. Iets voor de F laten openen en de boel start nog steeds goed en loopt prima stationair en wil ook nog aardig toeren maken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
justinvos
4T-MSB addict
Bezit: Honda C50-H (1971)
Honda CD50-H (1972)
Honda C50 (1981)
Stuk schoot dat volgend jaar weer een nette C50-H moet worden. x2

Bericht door justinvos »

nielspbr schreef:
Jeroen567 schreef:
justinvos schreef:Puntjes for life!

Zolang je een goede puntenontsteking hebt (goede punten, ontst.spoel en condensator) kan zelfs een CDI er niet tegen op!

Helemaal mee eens, (cdi is toch saai wat kan je dan nog instellen ... :) )
Duidelijk nog nooit een goede cdi van dichtbij gezien.
( http://daytona-global.com/products/pdf/85969.pdf voor de lol even op pagina 18 en 19 kijken...)
Haha xD
Ja maar....
Daarvoor moet je waarschijnlijk heeel veeel geld hebben... Die zal ongetwijfeld uber goed zijn, maar er kan gewoon bijna niets tegen een goede puntenontsteking op.
"Je moet niet denken, denken moet je aan koeien overlaten!"
niek is ik
4T-MSB heilige
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.

Bericht door niek is ik »

Een goede punten ontsteking is niks mis mee...
Het probleem van de meeste punten ontstekingen is dat er door 10 generatie's voor jou aan geprutst is, of beter verprutst is.

Heb heeel wat kilometers probleemloos met punten gereden, en nog steeds. Als je maar gewoon een niet verprutste grondplaat als basis hebt. Dan zul je indien je misschien een keer de condensator moeten vervangen(Wat wil je, het spul is 40 jaar oud... Opvallend trouwens hoeveel 310's/320's nog de originele condensator hebben, welke werkt) en indien versleten de contactpunten.
Maar gezien de kilometers die de meeste mensen rijden is contactpunten vervangen niet eens aan de orde.

Meestal zijn de grondplaten van buitenlandse blokken niet verprutst, en geven ook geen problemen.
Houd merk bij merk, is eveneens een tip... Anders krijg je op de lange termijn toch vaak problemen met rare spanningen, kapotte condensatoren etc.

Al valt natuurlijk voor CDI ook genoeg te zeggen, Zo denk ik dat mijn xl50 met een cdi onsteking net wat meer toeren zal kunnen maken... nu heb ik het idee dat ie overslaat bij 13500-14500 toeren.

Maar daar gaat dit topic niet over!
Ik ben erg benieuwd naar de Koku Denso(ofzoiets) ontsteking mij is altijd verteld dat deze een stuk lichter was dan de rest en bovendien het meest vervroegd. Deze ontstekingen zitten op de echt oude blokken, ik heb helaas geen setje (meer) liggen om te kijken. Dus ik ben benieuwd wat konthoofd opmerkt.

Wel weet ik dat het ene merk punten ontsteking gewoon feller rijd als het andere, zo zijn de korte 6v tap vliegwielen (z50A, vroege buitenlandse c50's etc) een stukkie feller als een vastgezet verlatend vliegwiel, maar niet alleen feller... ook lichter.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
butt head
moppersmurf
Bezit: paar brommers

Bericht door butt head »

niek is ik schreef:Een goede punten ontsteking is niks mis mee...
Het probleem van de meeste punten ontstekingen is dat er door 10 generatie's voor jou aan geprutst is, of beter verprutst is.

Heb heeel wat kilometers probleemloos met punten gereden, en nog steeds. Als je maar gewoon een niet verprutste grondplaat als basis hebt. Dan zul je indien je misschien een keer de condensator moeten vervangen(Wat wil je, het spul is 40 jaar oud... Opvallend trouwens hoeveel 310's/320's nog de originele condensator hebben, welke werkt) en indien versleten de contactpunten.
Maar gezien de kilometers die de meeste mensen rijden is contactpunten vervangen niet eens aan de orde.

Meestal zijn de grondplaten van buitenlandse blokken niet verprutst, en geven ook geen problemen.
Houd merk bij merk, is eveneens een tip... Anders krijg je op de lange termijn toch vaak problemen met rare spanningen, kapotte condensatoren etc.

Al valt natuurlijk voor CDI ook genoeg te zeggen, Zo denk ik dat mijn xl50 met een cdi onsteking net wat meer toeren zal kunnen maken... nu heb ik het idee dat ie overslaat bij 13500-14500 toeren.

Maar daar gaat dit topic niet over!
Ik ben erg benieuwd naar de Koku Denso(ofzoiets) ontsteking mij is altijd verteld dat deze een stuk lichter was dan de rest en bovendien het meest vervroegd. Deze ontstekingen zitten op de echt oude blokken, ik heb helaas geen setje (meer) liggen om te kijken. Dus ik ben benieuwd wat konthoofd opmerkt.

Wel weet ik dat het ene merk punten ontsteking gewoon feller rijd als het andere, zo zijn de korte 6v tap vliegwielen (z50A, vroege buitenlandse c50's etc) een stukkie feller als een vastgezet verlatend vliegwiel, maar niet alleen feller... ook lichter.
kak moet ik ook nog een weegschaal gaan zoeken. als iemand nou gewoon is zegt ik heb in een hoekje nog zoon kokusan spoelen plaat liggen die ik wel wil ruilen voor een matsubatsu vvv ontsteking

maar dat feller klopt wel.
toen ik nog mijn s50 had. zat ik ook nog een beetje met de ontsteking te klooien. toen had ik een vast matsubatsu vliegwiel er op gezet in plaats van de vvv die er op zat. na een keer op en neer de straat rijden bemerkte ik dat er veel minder gang inzat dan de vvv die er op zat. toen vloog dat ding echt in toeren hij liep toen ook redelijk makkelijk 100km/h met 70cc een ss4 bak en een 16mm s50 teur :shock: alleen als je zo hard reed kreeg je bijna het idee dat als je niet op paste een paar tandwielen voor bij zag komen. :mrgreen:

die ss50 bak is er toen in gekomen omdat ik helemaal gek werd van de s50 bak die niet van de 1 naar de 2 wou schakelen als je meer dan het stationair toeren tal draaide
ik praat niet alleen maar poep

bami = bami. troep = troep.
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Wel een nadeel van punten is dat het altijd 6 volt is. 6 volt is gewoon veel gevoeliger voor slechte aansluitingen, gecorrodeerde contactvlakken, slechte massa, etc. dan 12 volt.

En dat het zo fokking duur is! Een setje punten voor de kever: 5 euro. Voor de Honda: 25 euro. En het is bijna hetzelfde ding. :?

Toch heb ik ook heel veel kilometers gemaakt met punten. Eigenlijk wil ik weer een puntenblokje en dan ga ik heel oldschool zonder vliegwielkap rijden! Zodat de hele wereld ziet dat deze jongen punten rijdt. En niet zo'n rare sensor bij z'n vliegwiel heeft zitten. Zodat ik ook gewoon met slappe ketting durf te rijden zonder bang te zijn dat hij de pickup van de grondplaat slaat. En dan liefst een vliegwiel vol butsen omdat hij 40 jaar lang er met de hamer afgemept is door 16-jarigen. Cool. Punten = emotie.
NIX schreef: ↑20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Goede vervanging voor een lichtgevende bougiedop. ;)
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

wat?
NIX schreef: ↑20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Bericht door Edo »

Zou het mogelijk zijn de spoelen van een 12V onder een 6V vliegwiel te prakken? Na al deze bovenstaande verhalen zou ik dolgraag weer contactpunten op mijn Lifan 150 willen..
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Jurrien schreef:wat?
Zonder vliegwielkap zie je de puntjes toch vonken in het donker ;)
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Nee natuurlijk niet, want je rijdt uiteraard met een goede condensator!
hypercub
The 4T-MSB is my life!
Bezit: CY50 R&P

Bericht door hypercub »

Edo schreef:Zou het mogelijk zijn de spoelen van een 12V onder een 6V vliegwiel te prakken? Na al deze bovenstaande verhalen zou ik dolgraag weer contactpunten op mijn Lifan 150 willen..
Een "gewone" 12 volts lichtspoel past op een hitachi ontstekingsplaat, maar werkte niet, althans, niet bij mij.
Heb een setje gekocht met een lichtspoel met meer wikkelingen en dikker draad, past onder een 6 volt vliegwiel en geeft volgens de (betrouwbare) maker van het setje 12 v licht.
Life is too short for lousy coffee.
honda sleutelaar
4T-MSB addict
Bezit: Ontelbaar!

Bericht door honda sleutelaar »

hypercub schreef:
Edo schreef:Zou het mogelijk zijn de spoelen van een 12V onder een 6V vliegwiel te prakken? Na al deze bovenstaande verhalen zou ik dolgraag weer contactpunten op mijn Lifan 150 willen..
Een "gewone" 12 volts lichtspoel past op een hitachi ontstekingsplaat, maar werkte niet, althans, niet bij mij.
Heb een setje gekocht met een lichtspoel met meer wikkelingen en dikker draad, past onder een 6 volt vliegwiel en geeft volgens de (betrouwbare) maker van het setje 12 v licht.
Zo heb ik mijn spoel ook opnieuw gewikkeld, en rijdt nu al voor een aantal rond met 12V op mijn blokje.
alleen het geeft net even te weinig spanning om hem gelijk te richten. Oftewel om het licht te laten branden op de accu.
Het nadeel is dat de diodes (2) 0,7 volt gebruiken, dus 2x 0.7 volt = 1.4 volt. De capaciteit die mijn spoel levert is net even te weinig om een mooie laadspanning te krijgen.

Je hebt onstekingen waarbij ook de onstekingsspoel gedeeltelijk wordt gebruikt als energie opwekking voor de lichtspoel. Moet nog altijd een keer proberen om een aantal wikkelingen daarbij op te leggen en deze in serie aan te sluiten aan de lichtspoel. Zodat je toch meer windingen kan creeren.

Maar ja, tegenwoordig ben ik allang blij als de brommerts/ motors het gewoon doen als ik sporadisch op het ding wil stappen. :)
Ctjes for life and SSjes after for ever.

In een kratje zitten 24 pilsjes,
een dag heeft 24 uur,
kan geen toeval zijn.
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

Hier nog wat meer foto's van vvv'tjes

Afbeelding

Links de denso zonder nippon, midden kokusan-denki en rechts de faz zonder mitsubischi maar wel vergelijkbaar

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Kortom de vervroeging is bij alle 3 hetzelfde, de vervroegingscurve waarschijnlijk niet gezien het gewicht vs veer vs werkingscirkel..

De denso zonder nippon komt van een amerikaanse cs65 af is hitachi/nippondenso (grote)maat dus past niet op mitsubischi!!

De kokusan heeft op de japanse c65 gezeten is hitachi/nippondenso (grote)maat dus past niet op mitsubischi!!

De FAZ zonder mitsubischi (maar met vliegwieltrekker) komt van een nederlandse s65 af is het zelfde als de FAZ-mitsubischi zoals die op de ss50m 5 bakken hebben gezeten...
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
mck
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door mck »

Eric schreef:
mck schreef:Ik heb nog puntjes, maar ik ben wel aan het sparen voor een cdi :oops:
In de te koop hoek staat een jingelpingel blok te koop met een nieuwe 70cc voor 80euri oid. Als je die koopt, dan heb je je ontsteking, een mooi kopje en de rest kan je verkopen.

Hier: http://www.4takt.net/viewtopic.php?f=5&t=24867

Thanks! ik heb al een pb gestuurd, mijn portomonee zegt ja.
Maar je moet toch ook nog wat investeren in de ombouw van de electra op een 6v cee?
Eric
zoomerlover
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Bericht door Eric »

Misschien een tussenboompje die ik toen zelf heb gemaakt, toen ik cdi op mijn brommer zette. Ik kan wel helpen, maar ik doe dit niet meer voor gratis...
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
Plaats reactie