stroom blijf aan als contact uit staat
-
Lob
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Honda Jazz
Honda c50 (binnenkort)
stroom blijf aan als contact uit staat
Ik heb een honda C70 ( zie eerder mijn carb. problemen). Is nu opgelost maar blijf met elektrisch zitten. C70 is omgebouwd naar 12V met cdi.
als de motor draait werkt ook verlichting en knipper ed ( maar niet goed als het rechtstreeks gaat). Zonder motor werkten ze niet ( blijkt dat de zekering kapot wat bij accu). Zekering vervangen en alles werkt via de accu................maar als ik het contact uitzet blijft de stroom v.a. de accu aan?
alles lijkt goed aangesloten en zie geen losse draden. Heb alle draden van het contactslot losgetrokken, maar dan blijf er stroom va de accu lopen. Hier en daar zie ik wel andere draden zonder verbinding maar dat heeft misschien met andere kabelboom te maken?
Accu laadt vlg mij wel bij via het systeem anders zou hij leeg zijn.
Waar moet ik zoeken naar die doorlopende verbinding? Niet via het contactslot in ider geval?
als de motor draait werkt ook verlichting en knipper ed ( maar niet goed als het rechtstreeks gaat). Zonder motor werkten ze niet ( blijkt dat de zekering kapot wat bij accu). Zekering vervangen en alles werkt via de accu................maar als ik het contact uitzet blijft de stroom v.a. de accu aan?
alles lijkt goed aangesloten en zie geen losse draden. Heb alle draden van het contactslot losgetrokken, maar dan blijf er stroom va de accu lopen. Hier en daar zie ik wel andere draden zonder verbinding maar dat heeft misschien met andere kabelboom te maken?
Accu laadt vlg mij wel bij via het systeem anders zou hij leeg zijn.
Waar moet ik zoeken naar die doorlopende verbinding? Niet via het contactslot in ider geval?
-
justinvos
- 4T-MSB addict
- Bezit: Honda C50-H (1971)
Honda CD50-H (1972)
Honda C50 (1981)
Stuk schoot dat volgend jaar weer een nette C50-H moet worden. x2 - Locatie: Bunnik
Re: stroom blijf aan als contact uit staat
Verlichting loopt niet over de accu. Dat is iig zo bij een C50, dus zal ook wel bij een C70 zijn.
Zelfs al is hij omgebouwd maar 12V dan blijft de verlichting over de motor lopen (vanuit de lichtspoel). Loopt dus niet over de accu
Zelfs al is hij omgebouwd maar 12V dan blijft de verlichting over de motor lopen (vanuit de lichtspoel). Loopt dus niet over de accu
"Je moet niet denken, denken moet je aan koeien overlaten!"
-
Edo
- slagschroevendraaier elite
- Bezit: Honda Chaly, GB500
De Cee heeft het contactslot als massa-schakelaar.
Dus als je het contact UIT zet, maakt je ontsteking massa (motor slaat af) en de accu maakt juist GEEN massa.
Dus dat op alle systemen die op de accu werken de "plus" ongeschakeld staat, dat klopt in theorie, alleen de accu maakt geen massa, dus er gaat geen stroom lopen. De verlichting hoort inderdaad met wisselspanning te worden gevoedt vanuit de lichtspoel (gele draad).
Dus als je het contact UIT zet, maakt je ontsteking massa (motor slaat af) en de accu maakt juist GEEN massa.
Dus dat op alle systemen die op de accu werken de "plus" ongeschakeld staat, dat klopt in theorie, alleen de accu maakt geen massa, dus er gaat geen stroom lopen. De verlichting hoort inderdaad met wisselspanning te worden gevoedt vanuit de lichtspoel (gele draad).
-
Lob
Honda c50 (binnenkort)
Dat 1e begrijp ik. Tweede niet helemaal. Motor slaat af als ik contact uitzet, maar stroom blijft gewoon via accu naar bijvoorbeeld groene lampje van zijn vrij lopen, dus accu circuit schakelt niet mee uit als ik het contact uit draai. Mis ik dan niet een aarde verbinding van acuu naar aarde als het contact uitgaat? Kan natuurlijk de stroom er gewoon op laten staan en wachten tot de accu leeg is al ik hem parkeer, maar dat lijkt mij ook geen goed zaak?
Edo schreef:De Cee heeft het contactslot als massa-schakelaar.
Geen goede zaak; de accu kan niet tegen leeg staan.
Aan de accu zit een plus en een min en zoals Edo uitlegd, de min wordt onderbroken bij het uitzetten van het contact.
Dat gebeurt nu niet dus daar moet je even naar kijken.
Aan de accu zit een plus en een min en zoals Edo uitlegd, de min wordt onderbroken bij het uitzetten van het contact.
-
Jeroen567
- Bezit: .
Honda ss50z '79 (jblm tank)
Honda ss50z '77 (rode tank)
Kaal ss50 Frame in opbouw - Locatie: Regio Utrecht
Klink alsof je de gelijkrichter naar je accu verkeerdom aangesloten hebt.
Het leuke is dat het zelfde circuit in de spoel, die je verlichting voedt ook je accu voedt, dus bij een foute aansluiting kan de stroom
uit je accu de lampen benaderen
(bij een ss50 staat de accu-massa altijd vast aan het frame, is dit anders dan bij een Cee?)
Groet Jeroen
Het leuke is dat het zelfde circuit in de spoel, die je verlichting voedt ook je accu voedt, dus bij een foute aansluiting kan de stroom
uit je accu de lampen benaderen
(bij een ss50 staat de accu-massa altijd vast aan het frame, is dit anders dan bij een Cee?)
Groet Jeroen
-
Edo
Ja dat is anders. Een Cee heeft een contactslot welke bij contact UIT;
- ontsteking aan massa legt
- massa accu onderbreekt
Ik vind de opmerking over de gelijkrichter van Jeroen 567 wel een interessante. Maar, zelfs als die andersom zit, MOET de accu massa maken. Dus dan MOET het contactslot defect zijn.
En @Lob, je contactslot moet juist de massa van de accu onderbreken. Je kan dit heel simpel testen door met een multimeter de spanning te meten van de PLUS van je accu naar het frame/blok (bij contact UIT). Als deze een spanning geeft bij contact UIT, dan is je contactslot niet goed. Immers; dit is de enige massa van de accu.
TENZIJ je de bedrading aangepast hebt, en de massa van je kabelboom OOK op de massa van je accu hebt gezet. In dat geval kan elk systeem ook via het frame massa maken en heb je dus geen massa-onderbreker.
Zorg dus dat de massa van je accu de ENIGE is die naar je contactslot gaat. Geen andere draden s.v.p. (behalve de ontsteking dan)
- massa accu onderbreekt
Ik vind de opmerking over de gelijkrichter van Jeroen 567 wel een interessante. Maar, zelfs als die andersom zit, MOET de accu massa maken. Dus dan MOET het contactslot defect zijn.
En @Lob, je contactslot moet juist de massa van de accu onderbreken. Je kan dit heel simpel testen door met een multimeter de spanning te meten van de PLUS van je accu naar het frame/blok (bij contact UIT). Als deze een spanning geeft bij contact UIT, dan is je contactslot niet goed. Immers; dit is de enige massa van de accu.
TENZIJ je de bedrading aangepast hebt, en de massa van je kabelboom OOK op de massa van je accu hebt gezet. In dat geval kan elk systeem ook via het frame massa maken en heb je dus geen massa-onderbreker.
Zorg dus dat de massa van je accu de ENIGE is die naar je contactslot gaat. Geen andere draden s.v.p. (behalve de ontsteking dan)
-
Lob
Honda c50 (binnenkort)
Bedankt dit lijkt mij een goede. Ga er van de week naar kijken en laat het dan weten. Bedrading is niet origineel ( was een 6V model voorheen).
Ga al deze stappen eens doornemen en laat het weer weten!
Groet Lob
Ga al deze stappen eens doornemen en laat het weer weten!
Groet Lob
Edo schreef:Ja dat is anders. Een Cee heeft een contactslot welke bij contact UIT;
- massa accu onderbreekt
-
Lob
Honda c50 (binnenkort)
bedankt ga ook het bedradingsschema nog eens goed doornemen.Jurrien schreef:Geen goede zaak; de accu kan niet tegen leeg staan.
-
Ilja1974
- 4T-MSB addict
- Bezit: Honda Cd50 '72
Dat zou ik zeker doen.
Bij mijn ss had ik dit ook en bij mij was de bedrading verkeerd aangesloten..
Loop dus aan de hand van het schema na of alles goed zit..
De DAX die ik afgelopen week heb gekocht,daar was de elektra ook niet helemaal top.
En dan kom je er ook achter dat er ook weer dingen verkeerd staan.
Je kan je bv het schompes zoeken omdat je remlicht het niet goed doet bij de voorrem...( en je zoekt het dan bij de bedrading in de koplamp)
En dan blijkt het dus bij het achterlicht niet goed te zitten...
Zou er dus niet van opkijken als er een of meerdere stekkertjes niet goed zitten.
Groetjes Ilja
Bij mijn ss had ik dit ook en bij mij was de bedrading verkeerd aangesloten..
Loop dus aan de hand van het schema na of alles goed zit..
De DAX die ik afgelopen week heb gekocht,daar was de elektra ook niet helemaal top.
En dan kom je er ook achter dat er ook weer dingen verkeerd staan.
Je kan je bv het schompes zoeken omdat je remlicht het niet goed doet bij de voorrem...( en je zoekt het dan bij de bedrading in de koplamp)
En dan blijkt het dus bij het achterlicht niet goed te zitten...
Zou er dus niet van opkijken als er een of meerdere stekkertjes niet goed zitten.
Groetjes Ilja
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Zit het contactslot in het linkerkapje of juist links voorin de beenkap?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- robertsp
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: C50, CD50, Amigo
- Contacteer:
Het mooie van Honda.. De hoeveelheid verschillen in 'dezelfde' modellen.
Ik vermoed dat jouw accu met een hip gevormd metaal vast geschroefd zit aan de accubak?
Lijkt zo namelijk heel erg op C50lac, waar dat het geval is en het contactslot dus (denk ik, zover heb ik er niet op in hoeven gaan) op een andere manier werkt.
Ik vermoed dat jouw accu met een hip gevormd metaal vast geschroefd zit aan de accubak?
Lijkt zo namelijk heel erg op C50lac, waar dat het geval is en het contactslot dus (denk ik, zover heb ik er niet op in hoeven gaan) op een andere manier werkt.
-
Lob
Honda c50 (binnenkort)
Edo schreef:De Cee heeft het contactslot als massa-schakelaar.
Heb van alles geprobeerd om de massa uit te schakelen via de contactslot maar nog geen succes. Wel een nieuw probleem:
Geen vonk meer en zie nu ineens een losse draad bij CDI unit: zwart/geel. Vrouwtje dus er zou een mannetje inmoeten, maar ik kan nergens een los stekkertje vinden dar erin gezeten zou moeten hebben???
Volgens het schema zou die naar de bobine moeten maar die heeft maar 1 zwarte draad en die is gewoon verbonden met een andere zwarte. Ideeen iemand?????
-
Edo
Haha, die zwart/gele hoort wel gewoon op je bobine.. Heb je misschien een tussendraadboompje met mixt-up kleuren?
In dat geval even goed kijken welke kleur nou op welke moet.
In dat geval even goed kijken welke kleur nou op welke moet.
- robertsp
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: C50, CD50, Amigo
- Contacteer:
Tussenboompjes niet vertrouwen inderdaad. Die van mij moest ik ook veranderen.