lager cc naar hoger cc maar carb word te rijk voor motor?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
motorboy
4T-MSB addict
Bezit: st1300 st50 s65 etc

lager cc naar hoger cc maar carb word te rijk voor motor?

Bericht door motorboy »

Klopt het als je met een ot6v de cilinder vervangt van 49cc naar 72cc met dezelvde kop 6v voor 49cc
de origineele 49cc carb dan te rijk is en je een lagere sproeier moet steken?
Ik heb dit nu al een paar keer meegemaakt als ik de origineele cilinder 49cc vervang met een 72cc voor 49 kop
de carb te rijk staat
Graag andere bevindingen van mensen die ook hetzelvde meemaakten?
Grt :wink:
ciebie
4T-MSB zombie
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project

Re: lager cc naar hoger cc maar carb word te rijk voor motor

Bericht door ciebie »

Logisch zou zijn om een paar maatjes groter te steken, maar als ie het zo beter doet.. Gewoon doen!
motorboy
4T-MSB addict

Bericht door motorboy »

ciebie schreef:Logisch zou zijn om een paar maatjes groter te steken, maar als ie het zo beter doet.. Gewoon doen!
mijn redenering zegd dat het normaal is dat die rijker komt te staan omdat de 72cc in dezelvde verbrandingskamer komt van de 49cc 6volt kop en daardoor meer mengsel krijgt in de kleine verbrandingskamer?
Als gewoon iemand kan zeggen of die de car heeft moeten aanpassen rijker of armer met dezelvde set up dan weten we het :wink:
Saik0
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.

Bericht door Saik0 »

Volgens mij is het ook logisch dat er een grotere sproeier in moet, maar je moet altijd opnieuw afstellen als je de setup veranderd. We kunnen wel speculeren maar uiteindelijk gaat het om hoe jouw blokje loopt en de kleur van de bougie moet goed zijn. Ik denk dat de buitentemperatuur ook wel meespeelt, misschien dat je van de zomer wel een heel andere afstelling moet gebruiken voor je blokje. Succes!
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 11:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.
Eric
zoomerlover
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Bericht door Eric »

Theorie:

De 70cc zuigt meer lucht naar binnen , dus is er ook een hogere vacuüm aan de sproeierbuis. Hierdoor komt er dus ook meer brandstof in het mengsel. De contradictio daarintegen is dan weer dat het mengsel ook goed zou moeten zijn.
Altijd spannend wat een blok je wil.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
motorboy
4T-MSB addict

Bericht door motorboy »

Eric schreef:Theorie:

De 70cc zuigt meer lucht naar binnen , dus is er ook een hogere vacuüm aan de sproeierbuis. Hierdoor komt er dus ook meer brandstof in het mengsel. De contradictio daarintegen is dan weer dat het mengsel ook goed zou moeten zijn.
Precies wat ik wil zeggen maar om eens te vergelijken zijn er geen mensen die ooit zoeen 72cc kitje voor 49 cc 6v kop gestoken hebben?
Als die mensen dan ook niets veranderd hebben aan sproeier of iets minder hebben gestoken van sproeier klopt dan de theorie van Eric en mij toch?
Saik0
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.

Bericht door Saik0 »

Zie mijn onderschrift.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 11:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.
Eric
zoomerlover
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Bericht door Eric »

motorboy schreef:
Eric schreef:Theorie:

Precies wat ik wil zeggen maar om eens te vergelijken zijn er geen mensen die ooit zoeen 72cc kitje voor 49 cc 6v kop gestoken hebben?
Als die mensen dan ook niets veranderd hebben aan sproeier of iets minder hebben gestoken van sproeier klopt dan de theorie van Eric en mij toch?
Ik heb toen ook gelijk een grotere carburateur gemonteerd.. Maar de cilinders van mijn GPZ zijn ook opgeboord, en toen moesten er ook weer kleinere sproeiers in de carburateur. Hij verzoop namelijk flink.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
hypercub
The 4T-MSB is my life!
Bezit: CY50 R&P

Bericht door hypercub »

Op een 70 voor OT 50 kop met 19mm carb. heb (bijna) ik altijd een sproeier # 85 gehad, (soms een # 90, met OT 70 kop, vervliegend vroegwiel en C70 nokkenas) hetzelfde als ik gebruikte bij 50cc.
Het is wel zo dat je een hogere compressie hebt en daar zit hem wellicht de kneep.
Life is too short for lousy coffee.
Ilja1974
4T-MSB addict
Bezit: Honda Cd50 '72

Bericht door Ilja1974 »

Hoi
Het verhaal wat Eric schreef ging bij mij ook door mijn hoofd als reden.
Het gene gene wat Hypercup schreef doet mij denken aan mijn ervaringen met de Honda Mt's die ik heb gehad.
Als je een standaard cilinder had en je deed daar een 50 snel op (had hogere poorttiming/minder comopressie veel meer toeren) dan moest je met je sproeier groter (tandwiel kleine nvt).
En als je van de standaard cilinder naar 70cc ging dan kon je de zelfde sproeier laten ziten(en ook het tandwiel nvt).
Dat viel mij toen op .
Het is een grappig gegeven en aan de andere kant maakt het me eigenlijk niet uit welke sproeier er in zit,als ie maar goed loopt.
Groetjes Ilja
honda fryslan
4T-MSB beginner

Bericht door honda fryslan »

Met dit probleem zit ik ook te stoeien de 16mm carb van de 50cc configuratie gewoon overgezet op de 50kop 70 cc-cil dit liep nog prima meer power en een goede verbranding.
Nu een 85 cc en en 70 ccOT kop zelfde carb en nu veeeel te rijk motor trekt niet, bougie zwart raaaar grotere sproeier geeft een nog rampzaliger effect. De carb is ook niet fatsoenlijk meer af te stellen. reageert niet meer op de luchtschroef.
in friesland heb je altijd tegenwind
Mano
Krasser
Bezit: CD50

Bericht door Mano »

honda fryslan schreef:Met dit probleem zit ik ook te stoeien de 16mm carb van de 50cc configuratie gewoon overgezet op de 50kop 70 cc-cil dit liep nog prima meer power en een goede verbranding.
Nu een 85 cc en en 70 ccOT kop zelfde carb en nu veeeel te rijk motor trekt niet, bougie zwart raaaar grotere sproeier geeft een nog rampzaliger effect. De carb is ook niet fatsoenlijk meer af te stellen. reageert niet meer op de luchtschroef.
valse lucht?
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok

Afbeelding
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Bericht door Edo »

honda fryslan schreef:Met dit probleem zit ik ook te stoeien de 16mm carb van de 50cc configuratie gewoon overgezet op de 50kop 70 cc-cil dit liep nog prima meer power en een goede verbranding.
Je noemt het woord "rijk" en monteert een grotere sproeier?

Sproeiermaat is meer carburateur afhankelijk dan van het aantal CC's, maar afstellen zul je na elke motorwijziging moeten doen.
Plaats reactie