Kickstarter z50a k1 trapt vaak door!?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Pieterlist
4T-MSB beginner
Bezit: Honda st 50, dax 1973
Honda Z50a K1 usa

Kickstarter z50a k1 trapt vaak door!?

Bericht door Pieterlist »

kan iemand mij helpen?
Bij het kicken/ starten van mij z50 k1 trapt mijn kickstarter vaak door (in het blok, dus niet de kick rond de as agv slijtage). Ik heb de koppeling al goed afgesteld en vanmiddag koppeling bekeken, dit zit allemnaal goed. Blok heeft perfecte compresie en kickstarter genoeg weerstand bij langzaam naar beneden halen.
Iemand een idee wat het probleem kan zijn en hoe ik dit kan oplossen?

groet pieter
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Re: Kickstarter z50a k1 trapt vaak door!?

Bericht door Edo »

Zowel bij handkoppelingen als semi's heb ik dit zien gebeuren. Het enige wat zou helpen is de koppeling sterker te maken of de huidige te verstevigen. Maar bij langzaam aantrappen werken ze meestal wel gewoon toch?
Henk Veen
4T-MSB regular
Bezit: C50c C50dv Novio

Bericht door Henk Veen »

Als je met doortrappen bedoelt dat de koppeling slipt (en je hebt semi) dan moet je de koppelingsveren vervangen. Dat heb ik ook een keer gehad. Omdat je toch alles los hebt, kun je voor de zekerheid ook gelijk de koppelingsplaten vervangen.
Pieterlist
4T-MSB beginner
Honda Z50a K1 usa

Ja de koppeling slipt als het ware bij aankicken. Als ik heel, heel langzaam en rustig aantrap lukt t wel om m te starten. Als hij eenmaal loopt schakelt ie lekker strak door, dus volgens mij zijn de platen niet versleten dus hoeven ze ook niet vervangen te worden als al het rubber er nog op zit!?
Wat bedoel je met de koppeling verstevigen/ sterker maken?
Eric
zoomerlover
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Bericht door Eric »

Nieuwe of sterkere veren monteren en de platen kan je gewoon controleren door de dikte op te meten. Zie het wphb. En als je kickt, probeer dan om de zuiger eerst zo te zetten, dat deze net door de compressie is.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Bezit: C50, CD50, Amigo
Contacteer:

Bericht door robertsp »

En nét iets anders afstellen wil ook wel eens helpen. Mijne trap ik nu ineens nooit meer door.
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.
Henk Veen
4T-MSB regular

Bericht door Henk Veen »

Pieterlist schreef:Ja de koppeling slipt als het ware bij aankicken. Als ik heel, heel langzaam en rustig aantrap lukt t wel om m te starten. Als hij eenmaal loopt schakelt ie lekker strak door, dus volgens mij zijn de platen niet versleten dus hoeven ze ook niet vervangen te worden als al het rubber er nog op zit!?
Wat bedoel je met de koppeling verstevigen/ sterker maken?
Ja, dat is helemaal het verschijnsel, dan drukken de veren niet meer genoeg tegen de platen. De werking van die veren is wat ingewikkeld, ooit uitgezocht, dat ben ik bijna weer vergeten. In ieder geval zijn ze belangrijk bij het kicken, niet meer belangrijk bij het rijden, behalve bij het ontkoppelen tijden het schakelen. Gewoon originele veren kopen, geen versterkte, dat maakt het schakelen alleen maar zwaarder. Platen hoef je niet te vervangen als er nog genoeg profiel op zit.
Pieterlist
4T-MSB beginner
Honda Z50a K1 usa

ok bedankt,
zal eens kijken of dit helpt. Blokje is al oud dus wellicht heeft mijn voorganger er al eens andere, geen originele veren in gehad of ze zijn versleten.

groet
Henk Veen
4T-MSB regular

Bericht door Henk Veen »

Pieterlist schreef:ok bedankt,
zal eens kijken of dit helpt. Blokje is al oud dus wellicht heeft mijn voorganger er al eens andere, geen originele veren in gehad of ze zijn versleten.
groet
De veerkracht wordt in de loop van de tijd de minder, een vorm van slijtage dus. Het was na vervanging van de veren (ook de platen vervangen) helemaal over. Ik heb ook jaren met een slippende koppeling zitten kicken, kon me ook niet voorstellen dat het door de veren kwam. Ja dus. De reden dat ik ook de koppelingsplaten heb vervangen was niet de slijtage, maar het idee dat het frictiemateriaal in de loop van de tijd harder en gladder is geworden waardoor er minder grip is. Geen idee of dat waar is, maar een paar plaatjes kopen is ook het geld niet. Ik heb dacht ik immi plaatjes gekocht. Maar ori-honda veren.
Pieterlist
4T-MSB beginner
Honda Z50a K1 usa

Net de boel open gemaakt, Alles lijkt er goed uit te zien, ook te veren en de platen vertonen absoluut geen slijtage!?
Wel is het koppelingshuis aan de binnenzijde vet van zwarte aanslag! Zal dit een mogelijke oorzaak kunnen zijn? Het is een ''natte koppeling'' dus het lijkt mij eigenlijk niet zoveel uit te maken!?
Ik maak het schoon en zal de veren en platen vervangen voor de zekerheid.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Die zwarte meuk is troep die in je centrifugaalfilter is gaan zitten. Schoonmaken. Dat spullen er mooi uitzien zegt niets over hun slijtagegraad.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie