Pbr onderhouden en aanpassen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Re: Pbr onderhouden en aanpassen

Bericht door NIX »

Dan zoek je het verder lekker zelf uit, eigenwijze dreutel.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Erik_
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Erik_ »

Graag weer terug naar het onderwerp.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

- Geen rubber gebruiken in de ophanging, gaat het blok alleen harder van trillen.
- Als de bouten van de blokophanging loszitten kan het blok meer tekeer gaan in het frame en daardoor een stuk harder trillen. (zie mijn opmerking bij rubber in de blokophanging)
- Een eencilinder trilt altijd, er zit nu eenmaal geen balansas in en het ontwerp is al 50 jaar oud.

Geloof me, de mensen die op dit topic hebben geantwoord hebben een stuk meer ervaring met deze blokken als jij.
(Als je oudere techniektopics had gelezen had je de opmerking over te losse blokophangbouten meerdere keren langs zien komen.)
Erik_
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Erik_ »

Dank voor het antwoorden. Het gaat mij er helemaal niet om wie de meeste kennis heeft of ervaring.
Duidelijk heb ik een domme vraag gestelt, maar de meeste dingen die je opnoemt behalve de bovenste ben ik bekent mee.
Dus ik vraag expres niet naar het aandraaien van de blok moeren omdat ik het al wist snap je?
Een 1 cilinder trilt meer weet ik ook en van die balansas ook. Ik ben misschien maar 28 maar wel mijn hele leven bezig met brandstofmotoren en techniek.
Ik heb geen tv omdat ik knutsel.
Ik wil het minimaliseren, kan dat niet dan is het antwoord toch gewoon NEE?
Ik weet ook niet alles en wist dus ook niet van dit 50 jaar oude onderwerp. Ook heb ik niet het hele topic doorgelezen en dat is mijn fout.
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Erik_ schreef:Dus ik vraag expres niet naar het aandraaien van de blok moeren omdat ik het al wist snap je?
Hoe moet NIX nou weten dat jij dat wist? Trillingsproblemen passeren hier regelmatig en bijna altijd komt het door een losse achterbrugas of blokbouten, dus het antwoord van nix is juist het eerste wat je moet checken. En dan reageer jij zo bijdehand. Ik denk dat een excuus wel op z'n plaats is.
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
Erik_
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Erik_ »

Bij deze mijn excuus aan Nix.

Ik had zijn opmerking een beetje bijdehand opgevat vandaar de reactie. Sorry daarvoor, kwam een beetje op mij over van "knul draai je boutjes aan"
En dan ook nog het +je van niels... Dat deed het nou ook niet heel lekker bij mij alsof ik dom ben. Ik weet ook niet waarom dat nodig was? toegevoegde waarde heeft het niet echt in mijn ogen.

Dan zal ik ook als ik een concrete vraag stel alles vertellen wat ik weet.. Ik dacht juist door een concrete vraag te stellen die andere stappen over te slaan en jullie niet mee lastig te vallen... Blijkbaar doet de vraag er dus niet echt toe. Nix hoeft ook niet te weten dat ik dat wist, graag heb ik antwoord op mijn vraag dat is alles begrijpt u? Of Jurrien moet NIX eerst alles van mij weten voordat ik een vraag mag stellen? fs1tom geeft duidelijk antwoord op mijn vraag.
Ik vroeg toch niet of het werkt om mijn blokbouten en achterbrug aan te draaien? Ik ben niet zo lui dat ik jullie bestook met vragen en zelf niks doe, ik doe alles en als ik denk dat ik iets kan verbeteren vraag ik om advies, op dat advies is een simpel antwoord NEE niet mogelijk door rubbers of pom.
Dus misschien is het ook handig om mijn vraag te lezen en niet zelf te gaan invullen? Vat dit aub niet bijdehand op!
Ja oke ik ben van de natuurkunde en behoorlijk exact in antwoord/vraagstelling, kleine kronkel in de hersenpan zit er wel
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Mensen hier zijn nou eenmaal geen simpele antwoordenmachines, men probeert mee te denken met de vraagsteller. 99 van de 100 keer wordt dat op prijs gesteld, nu dus niet.
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Altijd even laten weten wat je al gedaan hebt of wat precies je bedoeling is, het is een forum en we weten niet alles wat jij weet of wil. Deze vraag komt zo kaal zeker een keer of 5 per jaar langs en dan is het altijd zo dat de vrager en niet in de FAQ heft gekeken en ook niet of zijn onderdelen fatsoenlijk vast zitten. Het is dus juist belangrijk dat je wel zegt wat je weet. Niet alleen voor mij. Stel een slechte vraag en je krijgt een slecht antwoord, stel een algemene vraag en je krijgt een algemeen antwoord, stel een specifieke vraag en sluit uit wat je al weet en je krijgt een specifiek antwoord. Doe bijdehand en je krijgt een geirriteerd antwoord. Zo werkt het. We zijn mensen en geen machines waar je een kwartje in gooit.

Als jij wil weten of een blokje überhaupt met minder trillingen kan lopen, dan vraag ik me af of je blok niet sowieso al harder trilt dan normaal, want HM blokjes lopen eigenlijk zo goed als trillingsvrij. Alleen de chaly heeft rubbers in de bovenste ophanging en waarom? geen idee, ze lopen niet mooier dan dan een SS, dax of C. Als je minder trillingen wil, dan zal je moeten balanceren. In de eerste plaats de kruk op wat je eraan geknoopt hebt, in de 2e plaats mogelijk ook je koppeling en als 3e zelfs het secundaire tandwiel. Ik heb echter op een normale 50cc kruk zowel met 50cc, als met en 70cc voor 50kop zuiger, als een full 70cc gereden en niets van toegenomen of afgenomen trillingen gemerkt ondanks de verschillende gewichten van de zuigers.

Eigenlijk denk ik dat demping in de blokophanging een onbalans maskeert, meer niet. Zie de gescheurde bamidaxframes maar eens, ook al scheurt er ook wel eens een SS framepje.
Erik_
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Erik_ »

Bedankt, en ik waardeer jullie kennis en ervaring echt! Denk dat ik gewoon niet zo handig ben met forums. Ook ik dacht voor jullie (om jullie niet lastig te vallen met vragen) en dat is mijn fout.

Reageer straks even verder aangezien mijn toetsenbord nu onder het vet zit ;)
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Dus er wordt met de ALV geen touw over de weg in Rhenen gespannen? Gelukkig maar!

viewtopic.php?f=11&t=27719
Erik_
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Erik_ »

Rhenen, Armerongen Leersum, Bunnik geen van allen touw ;) Dan heb je wel een hele grote kronkel in je hersenpan...
ik kom uit een voetbalelftal qua familie (1 meisje, de rest jogens) ;), en ze wonen allemaal op de route :)

Het is wel een hele mooie route! meerdere keren gereden, alleen dat wel. Btw pakken jullie het theehuis mee in Bunnik als stop? Prachtig daar en zat ruimte voor al het 4t spul.
Helaas heb ik verf die 6 weken moet uitharden... Ook moet ik mijn frame nog spuiten.. Anders als het mocht was ik graag meegegaan!
Ik ga zeker wel kijken aangezien ik op de berg in rhenen woon!

Wat betreft rubbers en dergelijke snap ik wat je bedoelt, ik laat het zo en loop het blok na. "Eigenlijk denk ik dat demping in de blokophanging een onbalans maskeert, meer niet. Zie de gescheurde bamidaxframes maar eens, ook al scheurt er ook wel eens een SS framepje". Dat is een slimme redenering, symthoom bestrijding niet het echte probleem top dank je!

ik heb nu 18000 km gereden met dit blok als 2de eigenaar, zit een 72cc cilinder op met een normale 50 kop (geen eco) ook de cab is standard (iets grotere sproeier) evenals luchtfilter. Hij trilt niet heel hevig volgens mij (heb alleen geen vergelijkings matriaal dus ik gok), als ik stilsta gaat mijn spiegel een beetje trillen. Knijp ik de voorrem in trilt de spiegel niet meer maar dat is normaal denk ik (dit met 2000 toeren). Volgens mij zit ik te mierenneuken en moet ik gewoon accepteren dat het allemaal wat trilt. Zodra hij weer op de wielen staat bezoek ik wel iemand die 10 skyteam brommers heeft en weet wanneer iets overmatig trilt.

Het achterlicht waar ik het eerder over had is ook verholpen door een led lampje in de houder te plaatsen (kost 2,50) gaat al lang mee! Niet helemaal de perfecte oplossing maar het werkt tot nu toe.
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Verwacht geen horde brommers, het zou er best maar eentje kunnen zijn. Of 2, als ik Eric zijn nest uit krijg.

Rij eens op een echte SS of C, dan weet je hoe een HM blokje draait. Bami kan ook heel netjes lopen, soms draait het wat rauwer, soms door afwerking, soms omdat de eerste aap de inloopolie er 8000km in heeft laten zitten en dacht dat opwarmen volgas ook een prima manier is. Vaak gaat het mis met frames als er dikke blokken ingezet zijn of als er met foute afstelling gereden wordt. Of met losse onderdelen zoals eerder genoemd.

Stationair moet je niet op trillingen letten, dat zijn niet echt bedrijfsomstandigheden te noemen. Spiegels die onder het rijden trillen zijn geen probleem zolang je geen dode vingers hebt, dat zal je moeten oplossen met het veranderen van de eigen frequentie van stuur en spielgelsteunen. Als je wel dode vingers hebt, dan trilt er echt iets teveel in je blokje.
Eric
zoomerlover
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Bericht door Eric »

Ik woon aan de andere kant van de brug. Kom maar een keer langs, dan kan je op mijn Singa stappen of een ss.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
butt head
moppersmurf
Bezit: paar brommers

Bericht door butt head »

NIX schreef:Verwacht geen horde brommers, het zou er best maar eentje kunnen zijn. Of 2, als ik Eric zijn nest uit krijg.

ik was ook van plan om me bij jullie clubje der gekken aan te sluiten.

alleen ik kom niet op zo'n bromtol.
ik praat niet alleen maar poep

bami = bami. troep = troep.
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Da's al 3x zoveel als waar ik op hoopte.
Plaats reactie