ss50 schiet de toeren in. Start nu niet meer

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
martijnvl
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: ss50
Contacteer:

ss50 schiet de toeren in. Start nu niet meer

Bericht door martijnvl »

Een (hopelijk voor mij straks ook) goedemorgen,

Vorige week een nieuwe cilinder + zuiger en zuigerveren gemonteerd. Ook mijn cilinderkop vakkundig laten reviseren. Ik heb de brommer vervolgens even gestart (tank lag nog bij de spuiter dus zelf een tankje gemaakt van een plastic flesje, zag er heel droog uit) en de motor liep erg mooi! Helemaal in de wolken natuurlijk en kon niet wachten tot mijn tank eindelijk klaar was.

De tank gisteren opgehaald en samen met een nieuw benzine kraantje en een nieuwe ori gaskabel direct gemonteerd op de brommer.
Na de brommer gestart te hebben liep de brommer eventjes stationair maar minder mooi dan voordat ik de gaskabel + tank had geinstalleerd. Hij liep wat hakkeliger. Een paar seconden laten schoot hij opeens hoog de toeren in terwijl ik niks deed. Leek wel of hij op hol sloeg. Nog 2 keer gestart maar exact hetzelfde scenario. De stationairschroef leek niet meer te werken dus even bij de carb gekeken. Gasschuifje zit er goed om in en hij lijkt ook helemaal tot beneden in de carb te komen. Ook de gaskabel goed gesmeerd en nagelopen of deze correct gemonteerd zat maar ook hier zie ik niks vreemds aan.
Besloten volgende dag verder te kijken naar het probleem. De carb vandaag iets los gehaald en binnen in gekeken maar ik zie niets vreemds. De pakking tussen het spruitstuk en de cilinder gecontroleerd maar ook deze zag er prima uit (geen valse lucht ofzo). tussen de carb en het spruitstuk zit een zwarte plastic isolater (zit voor de rest geen pakking tussen) dus daar kan het probleem volgens mij ook niet aanliggen.

De brommer loopt nu dus helemaal niet meer en ik heb werkelijk geen idee waar ik het nog moet zoeken wat betreft de brommer aan de praat krijgen :(!

Tot overmaat van ramp houdt mijn accu er ook mee op en loopt mijn nieuwe ori benzinekraan ook nog door op de sluitstand. Alle tosti's nog aan toe wat een dag.
Iemand ideeën?
ciebie
4T-MSB zombie
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project

Re: ss50 schiet de toeren in. Start nu niet meer

Bericht door ciebie »

Pakkingen of rubberen ringen moeten er wel tussen, tenminste dat is wat ik altijd doe. Weet je zeker dat de gasschuif helemaal tot beneden aan komt, of lijkt het zo? Controleer op valse lucht door remmenreiniger op de pasvlakken van het inlaatspruistuk te spuiten.
martijnvl
Frequent 4T-MSB visitor
Contacteer:

Bericht door martijnvl »

Kleine update: De brommer weer lopend gekregen. De oude bougie er even ingedraaid aangezien de nieuwe een beetje nat was. Ook het stuk cilinderkop waar de bougie in wordt gedraaid zag er nat uit (zwarte vocht). De brommer schoot niet meer omhoog in de toeren maar hij blijft niet stationair draaien (valt uit) tenzij ik iedere keer beetje gas bij blijf geven. De stationairschroef lijkt echt geen drol verschil te maken. Voor de tank + gaskabel ingreep een duidelijk verschil hoorbaar bij het in en uitdraaien van de schroef nu gewoon niks nada noppes reactie.
martijnvl
Frequent 4T-MSB visitor
Contacteer:

Bericht door martijnvl »

Ok ik heb geen remreiniger in huis. Iets anders dat ik ook kan gebruiken? Een van de schroeven die mijn spruitstuk verbindt aan de cilinderkop draait door. Wellicht dat het dan toch valse lucht is.. Maar wel gek want voor de tank en gaskabel liep hij gewoon prima.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

om valse lucht te zoeken? deo, wd40, pplantenspuit.
martijnvl
Frequent 4T-MSB visitor
Contacteer:

Bericht door martijnvl »

goed deo op de aansluitingen van het spruitstuk gespoten maar ik zie niet echt wat gebeuren...
martijnvl
Frequent 4T-MSB visitor
Contacteer:

Bericht door martijnvl »

De gasnaald naar de middelste stand gebracht en de stationairschroef reageert nu weer ietsje, heuj!. De motor klink echter nog steeds niet lekker en begon plotseling, na het maken van het eerste filmpje plotseling een raar piepend geluidje te maken. Zie hier onder de linkjes naar de filmpjes.:

http://youtu.be/0GnPSwTQU0E

http://youtu.be/agf-qo0rgo4
hypercub
The 4T-MSB is my life!
Bezit: CY50 R&P

Bericht door hypercub »

Duidelijk valse lucht.
Misschien in combinatie met verzuipen.
Life is too short for lousy coffee.
martijnvl
Frequent 4T-MSB visitor
Contacteer:

Bericht door martijnvl »

Van het spruitstuk draaide een schroef door. Weer hersteld en de schroef zit weer strak. Pakking opnieuw gecontroleerd. Hij maakt niet meer het gekke piepgeluid dus ik ga er van uit dat hij geen valse lucht trekt. Toch wil hij maar niet stationair lopen. Hij valt uit tenzij ik iets gas bij geef. De stationairschroef lijkt nog niks te doen. Ook sproeier in carb doorgespoten en die is schoon. Carb voor de rest is ook schoon.
Ik ga mijn hoofd hier nog maar even over breken.
hypercub
The 4T-MSB is my life!
Bezit: CY50 R&P

Bericht door hypercub »

Misschien, als de bougie na een paar keer kicken behoorlijk nat is, kan het ook met verzuipen te maken hebben, is de vlotterhoogte goed?
Life is too short for lousy coffee.
martijnvl
Frequent 4T-MSB visitor
Contacteer:

Bericht door martijnvl »

Ja de bougie is vaak wel een beetje nat. De vlotterhoogte kan ik stellen met die grote koperkleurige schroef achter op de carb neem ik aan (ik heb een cd50 carb) maar hoe hoog/laag moet hij staan?
ciebie
4T-MSB zombie
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project

Bericht door ciebie »

De vlotterhoogte stel je niet met een schroef achter op de carb, de vlotterhoogte kun je stellen wanneer je het vlotterbakje er af haalt en dan het lipje wat de benzinenaald beweegt iets buigen.

Je zit nu waarschijnlijk aan je luchtschroef te draaien.

Lees je ook even in over hoe een carburateur werkt en waar wat voor dient. Oh. en de afstelFAQ natuurlijk.
Soop
4T-MSB addict
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Contacteer:

Bericht door Soop »

je hebt de deo test wel goed begrepen? Je laat hem stationair lopen, vervolgens spuit je deo of remmenreiniger (gaat om het zeer lichtontvlambare gas) dan ga je een voor een flink spuiten op ALLE plekken waar hij valse lucht kan trekken. Dus tussen spruitstuk en carb, tussen spruitstuk en cilinder, koppakking, voetpakking. Hoor je verschil in toeren (gaan de toeren iets omhoog) dan heb je je luchtlek gevonden.

Begin even je carb op standaard afstelling te zetten (luchtschroef 1,25/1,,5 slag uit) Stationairschroef zodat ie rustig loopt.

en nou even niet gaan rijden met je nieuwe cilinder en alles, voordat dit een beetje opgelost is.

succes
Skiller
4T-MSB regular
Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750

Bericht door Skiller »

Draai de dop van jouw carb er eens af (waar de gaskabel doorheen zit) even wat vettigheid op het rubber en dan weer monteren.
Het is idd valse lucht en ik vermoed dat het hier wegkomt (vraag me niet hoe ik dit soort dingen weet...)
martijnvl
Frequent 4T-MSB visitor
Contacteer:

Bericht door martijnvl »

Bedankt voor de reacties alvast. Vanochtend even bezig geweest:
Het spruitstuk met + cilinderkopaansluiting met fijn schuurpapier bij geschuurd aan beide kanten. Schoongemaakt en ingevet, tussen carb en spruitstuk de isolator met aan weerszeiden een o-ring ingevet. Ook het rubber van de bovenkant van de carb ingevet en gecontroleerd of deze er goed op zat. Toen alles weer mooi vastgezet

De carb eerst een mooie standaard instelling gegeven (luchtschroef 1,25, en de stationairschroef 1,5 slag). Toen de deo/remmenreiniger lucht test (in mijn geval airwick arome sense, de ss50 ruikt nu naar een weelderig geurend bos). Ik heb de brommer zo goed als mogelijk stationair en lopend proberen te houden maar moest telkens met het gas spelen. Ik heb flink veel op de stukken van de carb en het blok gespoten waar het blok naar mijn idee valse lucht het systeem in kan zuigen maar ik kon niks vreemds horen aan mijn toeren?
Bij het aantrappen wil hij niet altijd meteen starten. Ook maar even de lange-afstand-bougie test gedaan. Deze vonkt mooi blauw en ook nog van een afstand van 10mm, das dus ook prima.

Ik vind het zo vreemd dat hij eerst echt geweldig liep en alles mooi werkte. Vervolgens zet ik mijn tank met een nieuw ori gaskraantje erop en de brommer loopt als dikke stront. Frustrerend.
Plaats reactie