Vastloper(s) herstellen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
0lenny0
Frequent 4T-MSB visitor

Vastloper(s) herstellen

Bericht door 0lenny0 »

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik zeer dom geweest ben en verdien wat er gebeurt is.

Hoe is het zo ver gekomen:
Vrijdag ochtend viel mijn Gorilla uit onderweg naar mijn werk. Toen heb ik gezakt van versnelling om hem zo te laten aanlopen terwijl ik nog aan het uitbollen was (dom, maar daar is het nu te laat voor). Vanaf toen begon hij meer en meer uit te vallen (vooral bij wachten voor rode lichten) waarna ik telkens de motor terug startte en verder reed met elke dag 30km totaal heen en terug.
Ik ben beginnen kijken wat het probleem was (carburateur, kleppen, elektra etc). Gisteren zag ik pas dat mijn olie plots op was (er kwam nog geen glas uit toen ik deze aftapte) en toen direct nieuwe gekocht en wat later een test rit gedaan waarbij hij zeer goed reed.
Ondertussen had de motor waarschijnlijk wel al 15-20x vastgelopen zonder dat ik dit besefte (zeer dom).
Deze ochtend reed hij nog redelijk behalve dat hij trager in toeren ging, 50 reed ipv 70 en iets moeilijker startte. Nu 's avonds wou deze niet meer starten, zelfs aanlopen werkt niet. Hij probeert maar start niet en plofte heel soms wat uit de uitlaat. Ook is de compressie zeer laag.
Messchien handig om te vermelden dat het blok nooit heeft staan roken ofzo, dan zou ik direct gestopt zijn met rijden. Hij heeft wel olie verbrand deze ochtend.

Morgen zou ik vervoer hebben naar Fredsbike en daarna mijn brommer ophalen. Dit betekent dat ik de boel niet kan demonteren voor ik een nieuwe cilinder haal om de schade op te meten.
Nu ben ik van plan om een nieuwe cilinder, zuiger en pakkingen te kopen maar zal dit volstaan?
De kop zou ik willen hergebruiken omdat ik nog maar een nieuwe motor, tandwielen, ketting, olie, remolie, etc gekocht heb en al voor deze aankopen krab bij kas was, maar ik heb geen idee of de kleppen beschadigd kunnen zijn en/of de motor zelf.
Zal dit volstaan? Ik kan mezelf wel voor de kop slaan.
Had ik mijn olie maar eerder gechecked.
powerofdreams
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: ss50,ss50,ss50 en c50 solo

Re: Vastloper(s) herstellen

Bericht door powerofdreams »

Tsja... beetje dom

Ga vooral geen nieuwe spullen halen voordat je weet wat er kapot is anders kan je 2x naar de winkel!

Als het spul echt zo vaak is vastgelopen kan je ervan uitgaan dat niet allen je zuiger en cilinder kapot zijn maar er ook schade aan de kop, kleppen en nok is!

Succes ermee
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

En soms ook de kruk en soms blijven delen die je kapot verwacht onverklaarbaar heel.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
butt head
moppersmurf
Bezit: paar brommers

Bericht door butt head »

de kop als het een chineesje is heeft bijna altijd wel kogel lagers dus er is een kans dat die het heeft overleefd ALS JE MAZZEL HEBT.
het eenigste wat dan in de kop zit wat olie nodig heeft zijn de nokken en tuimelaars. dus met een beetje pech hebben deze schade op gelopen van het hele zonder olie rijden.

maar in je blok zitten meer onderdelen die heel graag olie lusten, krukas om mee te beginnen als die geen olie krijg gaat je bigend lager naar de klote.

de schakelvorken vinden een beetje olie ook wel plezant. zonder olie slijt dit harder.

je kan het er dus op wagen om een nieuwe zuiger cilinder te monteren. ik zou wel even voor het kopen van een zuiger cilinder je koppelings carter er af halen en kijken hoeveel gruis er voor je olie zeef zit. als die hele maal dicht zit dan zou ik een ander blok kopen dan weet je zeker dat je weer een tijd zonder zorgen kan verder rijden .
als je koppelings carter er af licht maak gelijk even je centrifugaal filter schoon.
ik praat niet alleen maar poep

bami = bami. troep = troep.
0lenny0
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door 0lenny0 »

Het probleem is dat ik maandag mijn mijn Gorilla terug nodig heb voor woon-werk verkeer en er is geen anderie manier om er te raken.
Ik ben al bij dat ik vervoer heb kunnen regelen voor zaterdag, maar dat is van Fredsbike-> naar brommer -> naar huis. Hij is niet bereid om eerst naar de brommer te gaan wat ik wel begrijp aangezien dit een grote ommeweg is en hij al niet veel tijd heeft.
Ik zal dus niet de kans hebben om mijn carter eerst af te halen, alhoewel ik wel een pakking zal mee nemen zodat ik toch even een kijke kan nemen voor ik de cilinder plaats.

De zuiger bewoog altijd vrij nadat de motor afsloeg (heb ook nooit de boel geforceerd) en ik heb van maandag tot woensdag telkens met lage toeren gereden wat hopelijk de schade beperkt heeft.
Ik heb nog een skyteam blokje liggen waar van alles hergebruikt kan worden op de kop na (die heeft wat schade aan de uitlaat klep) en de cilinder + zuiger hadden al aardig wat kilometers afgelegd (komt in de buurt van een 20 000km's) waardoor ik deze liever niet hergebruik.
apae01
4T-MSB addict
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Bericht door apae01 »

Is het dan niet slimmer om spul te kopen om dat skyteamblokje aan de praat te brengen? Daarvan weet je al wat er moet (cilindersetje en een uitlaatklepje) en je huidige blok moet je maar afwachten of gokken.
Kan je er weer even tegen, en ondertussen het huidige blok demonteren, schoonmaken en wat sparen voor reparatie daarvan.
In the beginning there was nothing, which exploded.
0lenny0
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door 0lenny0 »

apae01 schreef:Is het dan niet slimmer om spul te kopen om dat skyteamblokje aan de praat te brengen? Daarvan weet je al wat er moet (cilindersetje en een uitlaatklepje) en je huidige blok moet je maar afwachten of gokken.
Kan je er weer even tegen, en ondertussen het huidige blok demonteren, schoonmaken en wat sparen voor reparatie daarvan.
De vorige eigenaar heeft dat blok te veel mishandeld (aantal plaatsen draad stuk o.a voor de carters, carter's zelf zijn licht beschadigd waardoor ze olie lekken, koppeling heeft al een oorlog meegemaakt en zo kan ik wel even door gaan). Ik zou hem wel rijdend kunnen krijgen maar het zou nog geen week blijven duren en dat vraagt een volledige revisie en veel tijd, en dat heb ik momenteel niet.

Ik kan tijdens mijn middagpauze misschien nog even bij de motor raken, dan zal ik eens proberen om de kop iet's te lossen.
Zou ik deze ver genoeg krijgen als ik de nokkenas kettingspanner los om iets te kunnen uitmaken (desnoods met de camera van mijn gsm) of zal ik het nokken tandwiel op de kop zowiezo moeten uithalen voor ik ook maar iets zal kunnen zien? (Heb geen tijd om het blok er van onder te halen)
stoterstangen90
Vierkantofiel
Bezit: Morris Ital

Bericht door stoterstangen90 »

nokkenastandwiel sowieso losmaken.
Anders zie je echt niets.
Afbeelding
gerbrandicus
Astrealover

Bericht door gerbrandicus »

Je wil het liefst een oplossing die je geen tijd en geen geld kost. Ik denk dat je zelf ook begrijpt dat dat niet gaat lukken.
Even in je middagpauze met een broodje in de linkerhand je kop eraf halen? Man, regel iemand om dat ding naar je huis/schuur te brengen en haal hem dan gewoon open. Je hebt in de avond toch wel tijd? Slaap je 2 uur minder. Je moet wat.
Op Daxboard staat een Jincheng blokje voor 150 piek. Kijk paps en mams lief aan ofzo.
0lenny0
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door 0lenny0 »

Ik heb een job dus geld moet ik niet vragen, maar daar heb ik vervoer voor nodig. Dat is de enige reden waarom ik hem snel weer werkend wil krijgen.
Morgen kan ik pas naar Fredsbike, daarna halen we de brommer op. Anders kan niet en daar ga ik ook echt niet over lopen zeuren. Ik ben al blij dat dat mogelijk is.

De cilinder en zuiger zien er nog bruikbaar uit, of niet?
Er zijn geen voelbare schreven.
De kop heeft een verbrande uitlaat klep dus die zal ik al zeker vervangen.
Zal vanavond nog proberen om vlug het koppelingscarter af te halen om daar eens een kijkje te nemen.

Wat denken jullie?
Alvast bedankt voor alle reacties.
Bijlagen
WP_20150619_12_28_16_Pro.jpg
WP_20150619_12_28_53_Pro.jpg
WP_20150619_12_30_16_Pro.jpg
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Ik denk ook dat de zitting van die verbrande klep gefreesd moet worden.
0lenny0
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door 0lenny0 »

NIX schreef:Ik denk ook dat de zitting van die verbrande klep gefreesd moet worden.
Ik zal waarschijnlijk een nieuwe kop kopen. Ik denk dat Fred geen kleppen zal liggen heb en (ergens anders) bestellen zal te lang duren.
Die kop kan ik altijd later nog opknappen.
Ilja1974
4T-MSB addict
Bezit: Honda Cd50 '72

Bericht door Ilja1974 »

De meeste shops hebben vaak wel losse kleppen liggen.
Op de foto kunnen we niet veel zien aan de cilinder..
Maar als je allemaal sporen in de cilinderwand ziet,dan is die ook aan de beurt.
Je weet een ding zeker,dat je twee blokken hebt die beide min of meer aan de beurt zijn kwa onderhoud/werk en schade.
Hou even in de gaten dat de losse onderdelen die je nodig hebt om de boel weer aan de praat te krijgen snel oplopen kwa kosten.
Dan kom je snel in de buurt van een nieuw blokje aangezien deze rond de 300 Euro kosten.
Misschien is dat wel beter om te overwegen en moet je het maar even als duur lesgeld zien..
Gezien de tijdsdruk is het ook het handigste.
Dan zou je later van die twee gare blokken een goed reserve blok kunnen maken.
Succes!
0lenny0
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door 0lenny0 »

Het blok is nog maar een paar maanden oud. Heb er veel plezier aan beleeft en ik hoop dat er nog veel zal mogen volgen. Hopelijk hoeft het zo ver niet te komen.

Ik ben vrij zeker dat de cilinder niks mankeert. De zuiger zou ook nog moeten werken. Zal deze wel eens kort opschuren waarna ze hopelijk als nieuw is. Ook kwam er nooit rook uit de uitlaat of waar dan ook wat een goed teken zou moeten zijn.
De reden dat ik geen compressie had lijkt me ook vrij duidelijk...

Ik hoop enkel dat er geen berg metaal spanen bij de filter zullen zitten.
Erg warm had het blok nooit (geen idee of dit iets uitmaakt) wat mij doet hopen dat mij het ergste bespaart zal zijn.
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Als je alles beter weet, geen vragen stellen aan mensen die wel weten waar ze over praten.
Plaats reactie