Honda PC50 vliegwiel/vonk problemen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
hellum
4T-MSB beginner
Bezit: PC50K

Honda PC50 vliegwiel/vonk problemen

Bericht door hellum »

Ik heb een oude PC50 in onderdelen gekocht met als doel het ding te restaureren.
Gisteren heb ik het spul weer in elkaar gezet en leek het allemaal goed te zijn. Na een paar rondjes rijden (met max 30) hield de Honda er alleen weer mee op. Na lang zoeken, bleek dat ik geen vonk meer heb (ben echt nieuw met dit soort dingen) en dat het vliegwiel gewoon stil bleef staan. Ik heb zonder nadenken gewoon de moer aangedraaid, maar nog startte die niet.
Het vliegwiel is gewoon helemaal rondgedraaid, waarbij de spie volledig is afgebroken. Vandaag de spie vervangen door een stukje schroef (brak ook weer af) maar nog steed geen vonk.

Kan iemand mij vertellen hoe ik het vanaf hier het beste kan aanpakken?

Afbeelding

edit: foto toegevoegd

Groeten, Gerard
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Re: Honda PC50 vliegwiel/vonk problemen

Bericht door wim V8 »

De spie dient er voor om het vliegwiel op de juiste plaats te zetten en dan de moer vast te draaien waardoor het vliegwiel zich vastzet op de conische krukas. Dus een spie is niet belangrijk voor het vastzitten van het vliegwiel. Dus heeft het vliegwiel (een keer) niet goed vast gezeten waardoor waarschijnlijk het conische van as en gat is beschadigd. Dat kan je zelf zien. Dus zet het vliegwiel er maar weer op met de spiebaan bij het spiegat, goed vastdraaien en klaar. Controleer of het nog goed zit na vastdraaien door de bougie te demonteren, met een schroevendraaier door het bougiegat en draaien aan het vliegwiel zorgen dat de zuiger in het bovenste punt staat, dan kijken of het "T" merk op het vliegwiel gelijk staat met het puntje op het blok. Dan zit t vliegwiel goed. Spie kan je gewoon bestellen. http://www.4taktwinkel.nl/Vliegwielspie ... neel-Honda

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
hellum
4T-MSB beginner

Bericht door hellum »

Thanks, ik heb vandaag het vliegwiel weer terug gezet, maar ik krijg op geen enkele manier een vonk.
Heeft iemand een idee waar ik het verder moet zoeken? In principe moet ik toch altijd een vonk krijgen, ook al staat het vliegwiel verkeerd?

Gr. Gerard
wim V8
4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Ja als verder alles goed is moet je altijd een vonk krijgen. Maar dat is t zo te horen niet, dus we gaan verder zoeken. (je houd de bougie wel tegen massa?) Draai de bougiedop eens van de kabel af en houd dan de kabel zonder bougie en dop bij massa en kijk eens of ie zo ook niet vonkt.
Heb je de bobine wel goed op het frame geschroefd zodat deze goed massa maakt? Alle draadjes die van de punten komen mogen nergens massa maken, dus tegen blok of frame contact maken. Gaan de punten wel max 0,4mm open? Zo niet. Stel die dan af op 0,4mm.

Gr. Wim.

Link naar mijn Honda's:
hellum
4T-MSB beginner

Bericht door hellum »

Ik zal alle kabels nog eens op sluiting controleren, alleen de zwarte is bij mijn weten belangrijk (toch?). Ik denk niet dat het aan de bobine / bougie(dop) licht. Ik heb geprobeerd de spanning tussen de zwarte kabel (zonder bobine) en de massa te meten. Er leek geen spanningsverschil te ontstaan.

Ik zal ook eens een voelermaat opzoeken om de afstand te weten.

Gr. Gerard
hellum
4T-MSB beginner

Bericht door hellum »

Contactpunten gingen inderdaad te ver open, na het afstellen had ik een vonk (eindelijk).
Ik heb de carburateur teruggezet en het motortje heeft wel 30 seconden gelopen waarna die weer uitviel en ik krijg weer geen vonk. Ik ga nu eerst de connector vervangen op de kabeltjes die uit het blok komen. Ik hoop dat die gewoon ergens slecht contact maakt.

Niets lijkt te werken, ik heb het blokje er maar onder weggehaald en met een stukje staal de bobine (?) vastgemaakt. Het viel me direct op dat de kabel die naar de bougie gaat los zit.
Is er een manier om de rest van de ontsteking door te meten zodat ik direct alle nieuwe onderdelen kan kopen?

Gr. Gerard
wim V8
4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Is t niet t oude euvel, vliegwiel weer verdraaid?? Of zit dat nu goed.
Na een voelermaat tussen de punten te hebben gehad liep ie even.
Ga eens met een schuurpapiertje tussen de punten, stel ze daarna weer af.

Gr. Wim.

Link naar mijn Honda's:
hellum
4T-MSB beginner

Bericht door hellum »

Vrij zeker dat het vliegwiel niet weer is verdraaid. Ik krijg ook echt helemaal geen vonk meer.
Ik heb nieuwe contactpunten, een nieuwe spoel en een nieuwe bobine gekocht, misschien lost dat het probleem op.

Groeten, Gerard
hellum
4T-MSB beginner

Bericht door hellum »

Bobine bleek defect, ik krijg nu weer vonken :D
Plaats reactie